Tartalomjegyzék
ToggleHogyan működik az A/B tesztelés? Miért fontos?
Az A/B tesztelés lehet a sikered kulcsa, ha megfelelően alkalmazod. Beszélhetünk weboldal elemek A/B teszteléséről, például egy CTA gomb két eltérő szövegezéséről vagy színéről, de akár online hirdetések esetén is használhatjuk. A termékeink és szolgáltatásaink célközönsége rendelkezik egyfajta elvárásokkal, preferenciákkal, ezért bizonyos dolgok jobban tetszenek nekik, mint mások. Ha kellő pontossággal meg tudjuk határozni, hogy mely vizuális elemek és tartalmak a legideálisabbak számukra, akkor növelni tudjuk konverziós arányunkat. Ebben segít az A/B tesztelés végzése! 🙂
1. Az A/B tesztelés jelentése
A konverziónövelő módszerek közé tartozik az A/B tesztelés fogalma, aminek során egy adott dolognak két eltérő verzióját hasonlítjuk össze abból a célból, hogy megvizsgáljuk, melyik hoz több kattintást, melyik sikeresebb a célközönség körében.
Miket tudunk A/B tesztelni?
- Weboldalakat;
- Landing oldalakat;
- Facebook hirdetéseket;
- Google Ads hirdetéseket;
- E-mail hírleveleket;
- CTA gombokat.
Amikor két eltérő verziót hasonlítunk össze valamiből, az már A/B tesztelésnek minősül. Például ha a plázában vásárolunk, egy felpróbálunk egy szürke meg egy piros pólót, akkor is A/B tesztelést végzünk, mert látni akarjuk, hogy melyik áll jobban rajtunk.
Ennél fogva mondhatjuk azt is, hogy az A/B tesztelés jelentése egy kísérlet, ahol az online marketing kampányunkból, a weboldalunk egyik eleméből vagy egy online hirdetésünkből csinálunk egy módosított (B) verziót, amit az eredeti (A) verzióval párhuzamosan futtatunk.
A teszt végeredményeként megtudjuk, hogy az A vagy B verzió hoz jobb eredményeket, és a több konverziót hozó verziót fogjuk ezután hosszú távon alkalmazni.
Vagyis többé nem kell a megérzéseinkre hagyatkoznunk egy-egy online marketing kampány megtervezése során. 🙂
2. Az A/B tesztelés működése
Ha el szeretnél végezni egy A/B tesztelést, két dologra biztosan szükséged lesz majd:
- Egy kampányelemre, amit lehetséges tesztelni;
- Egy A és egy B verzióra a kampányelemből, amiket össze lehet hasonlítani.
Az A/B tesztelés két leggyakoribb típusa a következő:
1) Nagy A/B tesztek – amikor belevágunk egy új marketing projektbe, akkor érdemes készítenünk egy kontroll (A) verziót, valamint egy ettől teljesen eltérő béta (B) verziót. Például egy banner hirdetés esetén ez azt jelenti, hogy eltérő szöveget és eltérő képet használunk mindkét verzióban, ezzel letesztelve több ötletünket is, hogy a legjobban teljesítőt tudjuk tökéletesíteni.
2) Kis A/B tesztek – amikor megvan a jobban teljesítő verzió, azt is tovább lehet tökéletesíteni a haladó szintű kis A/B tesztekkel. Például a hirdetésen belül csak a CTA gomb méretét, pozícióját, színét, vagy szövegét módosítjuk, ezen tényezők valamelyikéből készítünk két változatot. Az A és B verzió csak ebben az egy dologban tér majd el egymástól.
Miután elkészült az A és B verzió az adott kampányelemből vagy landing oldal összetevőből, egyformán kell megosztani a forgalmat a két variáns között.
Ahogy érkeznek a látogatók az oldaladra, a rendszer felváltva tölti be számukra vagy az A, vagy a B verziót, tehát eloszlik a megjelenítések száma. A látogatók viselkedéséről az analitikai szoftverek gyűjtik az adatokat (pl. Google Analytics 4):
- Visszafordulási arány;
- Látogatók száma;
- Oldalon töltött idő;
- Konverziós arány.
Az adatok alapján pedig Te vagy az online marketinges meghatározza, hogy melyik verzió lesz a nyerő. 🙂
3. Miért fontos az A/B tesztelés?
Egy marketing kampány megtervezése során rengeteg kérdés felmerülhet, amikre egyértelmű választ csak az A/B tesztelés készítése adhat:
- Melyik betűtípus lesz előnyösebb?
- A zöld vagy a piros hátteret használjam?
- Mennyire legyek konkrét a hirdetésben?
- A CTA gomb inkább a hirdetés jobb vagy bal oldalán legyen?
Ezek csak az alapok, több tucatnyi szakmai és értékesítési kérdés adódhat. Sokáig csak a piackutatás adhatott választ ezekre, viszont az A/B tesztelésnek hála már statisztikai adatokkal tudjuk alátámasztani egy-egy döntésünket.
Ha valaki online marketingesként dolgozik egy vállalatnál, vagy online hirdetéseket készít saját magának, mindkét esetben kötelező az A/B tesztelés végzése, hiszen ezen múlik a sikerességünk! 🙂
A marketing kampányok ugyanis nem a mi ízlésünknek készülnek, hanem a célközönségünk elvárásainak megfelelően kell kinéznie minden hirdetésnek. Az a legfontosabb, hogy a potenciális ügyfeleknek elnyerje a tetszését a végeredmény. Ebben segítséget nyújt a buyer persona készítése.
4. Az A/B tesztelés lépései
4.1. A gyenge pont felkutatása
Keress olyan adatokat, amelyek kifejezetten rossz teljesítményre utalnak az online marketing kampányoddal kapcsolatban. Az alábbi problémák a leggyakoribbak:
- Túl kevés a látogató – a probléma a hirdetéssel van. A/B tesztelni kell a hirdetés címsorát, a képeket, a szövegezést. Ez nagyon fontos a Google szerint is.
- Alacsony konverziós arány – a landing page minősége a probléma. A/B tesztelni kell az oldal felépítését, tartalmát, a szöveg hosszúságát, a megjelenített képeket, valamint a call to action gombokat.
- Kevés a vásárló a leadekből – a lead-gondozó e-mail kampány a hibás. Az emberek érdeklődést mutatnak, de nem győzöd meg őket eléggé ahhoz, hogy pénzt is költsenek. Variálhatod az e-mailek sorrendjét, tárgymezőjét, gyakoriságát, vagy tartalmát, hiszen már csak egy lépés választja el a látogatókat a vásárlástól.
4.2. A konverziós cél meghatározása
Mi lesz irányadó az A/B tesztelés során, ha a sikerességet vizsgáljuk? Például: e-mail marketing esetén a megnyitási és az átkattintási arány lesz a mérvadó, míg egy landing oldal esetén csak a konverziók aránya és a látogatók száma lesz fontos.
Facebook és Google hirdetéseknél egyaránt fontos lehet az átkattintási arány, a konverziós arány, a kattintásonkénti költség (PPC hirdetések alapja), valamint a konverziónként fizetett költség is.
4.3. Mit kell megváltoztatni?
Kezdjük azzal az ötlettel az A/B tesztelést, ami szerintünk a legjobb eredményeket hozza majd, és a leggyorsabb megoldást jelenti a fennálló problémára. Talán elég csak egy képet vagy szöveget megváltoztatni, esetleg a CTA gomb formáját lekerekíteni, és egyből több látogatót tudunk bevonzani.
4.4. B verzió(k) készítése
Amikor megvan, hogy mit kell variálnunk, készítsünk el legalább egy módosított változatot belőle (ez lesz a már futó „A” hirdetésünk „B” verziója).
Erre léteznek díjmentes és prémium szoftverek is. Például landing oldalak tesztelésére ott van a LeadPages, az Unbounce vagy az Instapage, viszont a Facebook hirdetések A/B tesztelésére a Facebook Hirdetéskezelő saját megoldása is jó.
A Facebook például az adott hirdetés képét, szövegét, célközönségét vagy elhelyezését váltogatja, amit a célközönségünk más-más részeinek jelenít meg.
Kiválasztunk egy hipotézist (előfeltevést) arról, hogy milyen változás fog konverziónövekedéshez vezetni. Ezután egy kampány, hirdetéssorozat vagy hirdetés másodpéldányát hozzuk létre, amit módosítva jelenítünk meg, és összehasonlítjuk az eredményeket az eredetivel. A/B teszt létrehozásához a Meta Hirdetéskezelő Kísérletek menüjét kell elérnünk.
További információk a Facebook hirdetések A/B teszteléséről itt érhetők el.
4.5. Tesztelés és elemzés
Miután elkezdjük futtatni mindkét változatot, egyenletesen elosztjuk a forgalmat az A és B variánsok között, és csak várnunk kell az adatok összegyűjtésére. Várjuk meg, amíg legalább pár száz látogató adataival tudunk dolgozni, ha következtetéseket akarunk levonni.
Nem minden A/B tesztelés ér véget egyértelmű eredményekkel, tehát nem lesz könnyű győztest hirdetni minden alkalommal.
5. Összefoglaló
Az A/B tesztelés során egy landing oldal, weboldal vagy online hirdetés két eltérő változatát hozzuk létre, hogy meghatározzuk, melyik verzió lesz a sikeresebb a konverziós célunk elérése érdekében.
Az eredeti „A” verzió verseng majd a módosított „B” verzióval. Amelyik nagyobb sikert arat, azt éri majd meg használni hosszú távon is.
A sikerességet mérhetjük a kattintások számában, az átkattintási arányban, a CPC értékében, vagy éppen a konverziók számában. További hasznos online marketing tanácsokért olvasd el többi cikkünket is! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Landing oldalak, valamint Google hirdetések és Facebook hirdetések esetén.
Egy eredeti „A” verzióból hozunk létre egy kísérleti, enyhén módosított „B” verziót, hogy megvizsgáljuk, melyik hoz több konverziót.
Kattintások száma, átkattintási arány, CPC érték, vagy a konverziók száma.