Tartalomjegyzék
ToggleA B2B marketing alapjai, megtervezése és eszközei
Ha növelni szeretnéd vállalkozásod forgalmát vagy termékeid eladását, akkor érdemes lehet elgondolkodnod a B2B marketing alkalmazásán. Ennek az a lényege, hogy más vállalkozásokkal kötsz üzleti kapcsolatokat, akik eltérő módon járulhatnak hozzá bevételeid és ügyfélköröd növeléséhez. Bemutatjuk a B2B értékesítés és reklámozás főbb eszközeit, valamint összehasonlítjuk a B2C működésével is. Tarts velünk! 🙂
1. Mi a B2B jelentése?
A B2B jelentése az angol Business-to-Business kifejezésből ered, ami két vagy több vállalkozás közötti tevékenységeket jelöl.
A hangsúly tehát azon van, hogy NEM egy vállalat és a hozzá tartozó fogyasztók az üzleti folyamat szereplői, hanem CSAK VÁLLALKOZÁSOK között folyik az értékesítés vagy a marketing tevékenység.
B2B folyamatnak minősül az is, amikor egy raktározással foglalkozó cég a fulfillment üzleti modell alkalmazásával kiszervezi a logisztikáját egy másik vállalkozásnak.
Itt két vállalat az értékesítési folyamat szereplője:
- Az egyik egy logisztikai cég, amely raktározást és szállítást biztosít más cégeknek;
- A másik egy termékértékesítéssel foglalkozó webáruház, amelynek kiszervezett logisztikára van szüksége.
De van ettől sokkal hétköznapibb példa is: amikor egy nagykereskedő olcsóbb áron értékesíti termékeit a viszonteladó kisboltoknak. Ez is B2B tevékenység.
2. Hogyan kapcsolódik ehhez a B2C fogalma?
A B2C lényegében a B2B ellentéte, mivel itt nem vállalatok között folyik a reklám, kommunikáció vagy kereskedés, hanem egy vállalkozás, és a vásárlók vagy fogyasztók között.
A betűszó egyébként az angol Business-to-Customer kifejezésből származik, és egy vállalkozás által a vásárlónak nyújtott szolgáltatást jelöl.
Számos példát tudnánk felhozni az üzleti életből. Ott vannak a linkrövidítő alkalmazások, amelyeket egy vállalat weboldalán keresztül vehetnek igénybe az internetezők.
Az értékesítési folyamatnak az egyik oldalán így a linkrövidítéssel foglalkozó weboldalt üzemeltető cég áll, a másikon pedig a rövidebb linkekre vágyó fogyasztók, felhasználók.
Egy még egyszerűbb példával élve, B2C marketing tevékenység az is, amikor a kisboltban megvásárol egy kenyeret a fogyasztó, vagyis ekkor sem vállalatok között zajlik a kereskedés.
3. A B2B és a B2C összehasonlítása
Több szempontból is különbséget tehetünk a két fogalom között. A legfontosabb eltérés nyilván a folyamat résztvevői és célközönsége tekintetében lesz.
A B2B értékesítés vállalkozások között zajlik, míg a B2C az egyszerű hétköznapi fogyasztóknak szól.
A B2B marketing célja általában az, hogy nagyobb népszerűségre tegyen szert egy vállalkozás promóció által, vagy olcsóbb áron tudjon hozzájutni az értékesítendő termékekhez.
Ezért hoznak létre üzleti kapcsolatokat, míg ez a B2C értékesítés esetén egyáltalán nem játszik szerepet. Ennek oka, hogy a fogyasztók mindig a legjobb ár/érték aránnyal dolgozó céget választják, és nem szakmai szempontok szerint döntenek arról, hogy kivel dolgoznak együtt, kitől vásárolnak.
4. Mi az a B2B marketing?
Az előbbi példákra alapozva könnyen kitalálható, hogy mit is jelent a B2B marketing: olyan marketing stratégiák és -taktikák összessége, amelyet cégek alkalmaznak, hogy más vállalatokat szólíthassanak meg reklám vagy termékértékesítés céljából.
A vállalkozások mindig üzleti és marketing szempontból választják ki, hogy milyen partnerekkel dolgoznak együtt. Legfontosabb céljuk a magas hozam, és a befektetések megtérülése.
A B2B marketing kampányok arra fókuszálnak, hogy egy adott terméket vagy szolgáltatást lehetőleg minél nagyobb tételben értékesítsenek egy viszonteladónak, vagy bármilyen másik vállalkozásnak.
5. Hogyan készíts B2B marketing stratégiát?
Egy ehhez hasonló kampánnyal általában vállalatvezetőket vagy értékesítési menedzsereket, kapcsolattartókat célzunk meg, próbáljuk minél inkább felkelteni az érdeklődésüket vállalkozásunk ajánlatai iránt.
1. lépés: a B2B marketing céljának meghatározása. Például: az a célunk, hogy kiskereskedőket találjunk termékeink megvételére, vagy esetleg eladás helyett hirdetni szeretnénk az adott cég weboldalán a saját termékeinket?
2. lépés: az üzleti partner kiválasztása. Ki kell jelölnöd, hogy melyik piacra szeretnél belépni, kiket akarsz megszólítani, és ezáltal melyik cég lenne a legideálisabb választás céljaid elérése érdekében. Kulcsszerepet játszik az információgyűjtés és a piackutatás.
3. lépés: az ideális marketing csatorna kiválasztása, amelyen keresztül eljuttathatod üzeneted a célközönség felé. El kell döntened, hogy hol és mikor akarod elérni a potenciális üzleti partnereidet.
4. lépés: a kampányhoz tartozó marketing tartalmak létrehozása. Fontos a kreativitás, figyelemfelkeltés és a részletes bemutatás, amely kihangsúlyozza a velünk való együttműködés leglényegesebb előnyeit.
5. lépés: a B2B marketing eredményeinek ellenőrzése és elemzése. Amikor a tervezési fázis végén megvalósítod a kampányt, akkor se feledkezz meg a folyamatos tesztelés fontosságáról (A/B tesztelés). Így könnyen átláthatod, hogy mely csatorna vagy tartalomtípus működik jól, és melyik kevésbé eredményes.
6. lépés: ez a lead gondozás szakasza, vagyis a megszerzett új ügyfeleket tovább kell segíteni a vásárláshoz és konverzióhoz vezető úton. Persze, ha van egy CRM rendszerünk, akkor ezt a folyamatot automatizáltan tudjuk végrehajtani.
6. A leghatékonyabb B2B marketing eszközök
Mivel online marketingről beszélünk, ezért olyan eszközöket és csatornákat fogunk most bemutatni, amelyekkel nagyon eredményesen lehet promotálni saját vállalkozásunkat és termékeinket más cégeken keresztül.
6.1. Közösségi média felületek
Manapság a legtöbb embert (beleértve a vállalkozókat és üzletvezetőket is) a legkönnyebben a közösségi médián keresztül tudjuk elérni.
Elengedhetetlen tehát, hogy egy B2B marketing kampányt a Facebook, Instagram és LinkedIn felületeihez igazítva állítsunk össze.
Többnyire ezek a legnagyobb forgalmat generáló „tradicionális” csatornák, de a TikTok is kirobbanó népszerűségnek örvend az utóbbi években.
Ebben az esetben beszélhetünk organikus és fizetett keresési mennyiségről is. Ha egy másik cég Facebook oldalán szeretnéd hirdetni szolgáltatásaidat, akkor azt célszerű fizetett Google Ads hirdetésekkel is megtámogatni a többi platformon.
Emellett fontos megjegyezni, hogy a szakmailag legjelentősebb közösségi felület a LinkedIn, ahol szinte minden cég és vállalkozó képviselteti magát üzleti profillal.
6.2. Szponzorált szakmai blogcikkek
Előfordulhat, hogy egy vállalkozás rendelkezik egy jól megalapozott, szakmailag hiteles és aránylag magas forgalommal bíró üzleti bloggal.
Itt folyamatosan jelennek meg a jobbnál jobb cikkek, és azt szeretnénk, hogy a mi cégünket is mutassák be egy szponzorált írás keretében.
Ehhez biztosíthatunk hozzáférést számukra a szolgáltatásainkhoz, valamint útmutatókat is csatolhatunk, hogy minél könnyebben megszülethessen egy igazán ütős és átfogó cikk.
Így mindkét fél jól jár, hiszen a szakmai blognak új ügyfele lett, bevételre tett szert, illetve a szponzorált vállalkozásnak megnőtt a forgalma és a felhasználói bázisa, mivel esetenként több száz vagy több ezer internetezőt sikerült átirányítani a blog olvasói közül a vállalkozás oldalára.
Erre egyébként van lehetőség a Kiszervezett Marketing szakmai blogján keresztül is. Ha érdekel az ajánlat, és B2B marketinggel szeretnéd bővíteni ügyfélkörödet, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot! 🙂
6.3. E-mail marketing, hírlevelek
Szinte minden vállalkozás alkalmazza valamilyen formában a hírlevél-küldés lehetőségét az online térben. Ehhez azonban szükség lesz a meglévő és a potenciális ügyfelek e-mail címére, aminek megszerzésére több módszer is létezik.
Az egyik lehetőség a lead-generáló landing oldalak készítése, amellyel könnyen bekérhetők a kapcsolattartási adatok.
A másik módszer az e-mail listák vásárlása külön erre szakosodott oldalakról, vagy egy marketing cég megbízása a hírlevél-kampány megtervezésére.
Ezt akkor a legcélszerűbb használni, ha valamilyen új termékkel vagy szolgáltatással jelentkezünk, és ezt szeretnénk minél nagyobb célközönség számára kommunikálni.
Ha folyamatosan képezni szeretnéd magad weboldal készítés és online marketing témakörökben, akkor ajánlom figyelmedbe a szakmai blog oldalunkat!
6.4. E-book csali használata
A landing page készítés egyik szorosan kapcsolódó fogalma a csali kivetése. Ez lehet egy limitált ideig rendelkezésre álló kedvezmény, kuponkód, vagy ingyenesen letölthető e-book is.
Annak érdekében, hogy letöltsék a hasznos tanácsokat tartalmazó útmutatót, a felhasználóknak meg kell adniuk az e-mail címüket, és ha emellett engedélyt adnak rá, akkor ezen keresztül el tudjuk őket érni hírlevelekkel.
A Kiszervezett Marketing is rendelkezik ingyenes e-book letöltési opcióval: Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?
Megkérhetjük bármelyik vállalkozást, amely aránylag több követővel rendelkezik nálunk, hogy reklámozza cégünk ezen termékét is a B2B marketing segítségével.
7. Összefoglaló
A B2B marketing vállalkozások közötti értékesítést, reklámot és marketing tevékenységet jelöl. Ellentéte a B2C értékesítés, amikor a vállalkozás közvetlenül a fogyasztóknak ad el, vagy reklámoz valamit.
Egy jó B2B marketing stratégia megtervezése gondos odafigyelést igényel, hiszen fel kell derítenünk a piacot, a vásárlói igényeket, valamint a legmegfelelőbb elérési csatornákat.
Rendelkezésünkre áll a közösségi média, a szponzorált tartalmak készítése, a hírlevelek küldése, és a különböző csali oldalak, amelyekkel megszerezhető a látogatók e-mail címe (pl. ingyenes e-book letöltése).
Érdekesnek és informatívnak találtad írásunkat? Kérlek oszd meg másokkal is, hogy többen megismerjék az új marketing irányvonalakat. 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
8. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A B2B jelentése Business-to-Business, vagyis vállalkozások közötti értékesítés.
A B2C marketing, ami Business-to-Customers elven működik, vagyis a vállalkozás az egyszerű fogyasztóknak értékesít.
A B2C marketing célja az ügyfelek elérhetőségeinek megszerzése csali oldalakkal és termékekkel, ami után szponzorált tartalmakkal és hírlevelekkel tudjuk elérni őket.