BCG mátrix készítése: A sztároktól a döglött kutyákig

A BCG mátrix készítése hatékony egy cég termékportfóliójának megtervezésénél, mivel a piaci növekedés és részesedés szerint osztályozza a termékeket.
BCG mátrix

BCG mátrix készítése: A sztároktól a döglött kutyákig

A BCG mátrix jelentése egy stratégiai elemzési módszer, amelyet 1968-ban dolgozott ki a Boston Consulting Group (röviden BCG) nevezetű cég. Több mint 50 évvel később, a digitális marketing korában még mindig aktívan használják piackutatás során. Hogy pontosan miről is szól a BCG mátrix készítése, azt ebben a bejegyzésben fogjuk szemléltetni.

1. Mi a BCG mátrix jelentése?

A BCG mátrix egy stratégiai elemzési módszer, amelynek használatával egy vállalkozás termékeit, szolgáltatásait, termékcsaládjait, vagy akár egy egész üzletágat is kiértékelhetünk. A portfólió módszerek közé tartozik.

Két szempont figyelembe vételével zajlik a BCG mátrix készítése:

  • Mekkora a piaci növekedés mértéke?
  • Mekkora a relatív piaci részesedés?

Egy másik megnevezéssel is szoktak utalni a BCG mátrixra ez a két tényező alapján: növekedési-részesedési mátrix.

A BCG mátrix készítés céljai:

  • Termékportfólió optimalizálása a piaci igényeknek megfelelően;
  • A vállalat termékeinek pozicionálása a piacon;
  • A megfelelő stratégia kiválasztása a termékéletgörbe és a pozicionálás segítségével.
Facebook hirdetéskezelés

2. BCG mátrix készítése

A BCG mátrix elemzése kiterjedhet egy termékre, termékcsaládra, szolgáltatásra, vagy akár egy egész iparágra is. A piaci növekedés és a relatív piaci részesedés alapján alacsony és magas értékeket társíthatunk hozzájuk.

Ezen információk alapján a BCG mátrix készítése négy kategóriát tartalmaz, meglehetősen egyedi megnevezésekkel:

  1. Sztárok – magas a piaci növekedés és a piaci részesedés is.
  2. Döglött kutyák – alacsony a piaci növekedés és a piaci részesedés is.
  3. Kérdőjelek – magas a piaci növekedés, alacsony a piaci részesedés.
  4. Fejőstehenek – alacsony a piaci növekedés, magas a piaci részesedés.

3. A BCG mátrix elemei

Tekintsük át, hogy ez a négy érdekes névvel rendelkező piaci csoport pontosan mit is szimbolizál.

BCG mátrix készítése

3.1. Sztárok

A sztárok rendelkeznek a legjobb stratégiai pozícióval és a leggyorsabb piaci növekedéssel. Olyan termékek, termékcsaládok, szolgáltatások és iparágak tartoznak ide, amelyeknek magas a relatív piaci részesedése, illetve folyamatosan bővül a piacuk.

Ezek lehetnek hiánypótló termékek, amelyek addig fennálló fogyasztói igényeket elégítenek ki, vagy monopóliumok is.

Fontos azonban megemlíteni, hogy a gyorsan bővülő piac miatt rengeteg igénynek kell megfelelniük, valamint számolniuk kell folyamatosan a versenytársak belépésének a veszélyével is. Magas pénztermelő képességük van, azonban nem feltétlenül termelnek profitot még az adott időpontban.

A termékéletgörbe erőteljes növekedést mutató szakaszában vannak, vagyis számos lehetőségük van a fejlődésre és növekedésre.

A sztár termékek vagy szolgáltatások döntően meghatározzák egy cég termékportfóliójának legfontosabb irányvonalát. A vállalatok fejőstehenekké akarják őket változtatni, ezzel növelve a megtermelt profit mennyiségét.

3.2. Döglött kutyák

A döglött kutyák a sztárok ellentéte: nem termelnek profitot és nincs esélyük a bővülésre, fejlődésre. Olyan termékek, szolgáltatások, termékcsaládok és iparágak sorolhatók ide, melyeknek alacsony a piaci részesedése, valamint a piacuk sem növekszik.

Elnevezésük arra utal, hogy korábban még fejőstehenek voltak, ezért megtartották őket egyfajta „nosztalgikus háziállatként”, viszont már csak veszteségesek. A termékéletgörbe hanyatlási szakaszának végén járnak.

A BCG mátrix ezen elemeinek kezelésére a helyes stratégia a termékek vagy szolgáltatások kivezetése, visszavonása a piacról. Előfordulhat azonban, hogy a döglött kutyák a Porter féle 5 tényezős modell fogalmával élve belépési korlátként funkcionálnak az új szereplők előtt, vagy éppen meggátolják a monopol helyzet kialakítását. Ekkor nem kell őket kivezetni, inkább a szinten tartás a célszerű stratégia.

3.3. Kérdőjelek

A kérdőjelek magas kockázattal rendelkező termékek és szolgáltatások: egy részükből sztár lesz, a többit viszont egyszerűen elvetik, kivezetik. A legtöbb kérdőjel nagy növekedési potenciállal bír, mivel bár jelenleg alacsony a piaci részesedésük, ez könnyen változhat rövid időn belül, hála a gyorsan bővülő piacnak.

Profitot ezért csak később fognak termelni, amiért pénzügyi befektetést igényelnek. Ezek a szolgáltatások vagy termékcsaládok a termék életgörbe bevezetési szakaszában szerepelnek.

Az a helyes stratégia, ha további befektetéssel próbálunk meg elérni növekedést, mivel sztárokká tudjuk avanzsálni ezen termékeket. Viszont ha kedvezőtlen a piaci helyzet, akkor nem éri meg tovább kockáztatni, és ki kell vezetni a piacról a kérdőjelek csoportjába tartozó szolgáltatást / terméket.

3.4. Fejőstehenek

A BCG mátrix utolsó kategóriája, a fejőstehenek magas profittal rendelkeznek már a jelenben, ezáltal fedezni tudják a kutatás és fejlesztés, a marketing és további változó költségek kiadásait.

Ezek a termékéletgörbe érettség szakaszában vannak, hiszen magas piaci részesedéssel rendelkeznek, viszont a piaci növekedés kilátásai nem biztatóak.

Magas profitot hoznak, fedezik a cég különböző költségeit, például a kérdőjelekhez tartozó termékek fejlesztéseit, hogy azokból is sztárok legyenek. Ennél fogva az a cél a fejőstehenek esetében, hogy minél hosszabb ideig ebben a pozícióban maradjanak és profitot termeljenek számunkra. Célunk a profitmaximalizálás.

SztárokDöglött kutyákKérdőjelekFejőstehenek
Piaci növekedésmagasalacsonymagasalacsony
Piaci részesedésmagasalacsonyalacsonymagas
Termékéletgörbenövekedéshanyatlásbevezetésérettség
Célfejőstehénné alakításkivezetés a piacrólsztárrá alakításprofitmaximalizálás

4. A BCG mátrix előnyei és hátrányai

Milyen előnyökkel rendelkezik a BCG mátrix készítése?

  • Könnyen elkészíthető és megérthető elemzési módszer;
  • Hétköznapi nyelven megfogalmazható eredményekkel szolgál;
  • Segít megtervezni a termékfejlesztési stratégiánkat.

Milyen hátrányokkal rendelkezik a BCG mátrix készítése?

  • Nem tudjuk hosszabb távra alkalmazni, ha gyorsan változó piacon működünk;
  • A versenytársakat nem veszi komolyabban számításba a termékek piaci helyzetének vizsgálata során;
  • Nem végezhető teljes körű elemzés a BCG mátrix segítségével, mert csak a piaci részesedés és piaci növekedés alapján készül el;
  • Célszerű lehet kiegészíteni a módszert PESTEL elemzés vagy STEEP elemzés használatával.

5. Összefoglaló

A BCG mátrix egy nagyon egyszerű és könnyen használható stratégiai elemzési módszer, amely a piac növekedése és egy adott termék vagy szolgáltatás piaci részesedése alapján kategóriákba sorolja egy cég termékeit, szolgáltatásait, termékcsaládjait vagy egész iparágakat is.

Vannak a sztárok, amelyek nagy potenciállal rendelkeznek, de még nem termelnek profitot. A fejőstehenek, amelyek már magas profitot hoznak, de nincs lehetőség a piaci növekedésre.

A kérdőjelek, amelyek kockázatos termékek, ezért egy részük sikeres lesz és sztárokká alakul, míg a másik részük eltűnik. Végül pedig a döglött kutyák, vagyis olyan termékek, amelyek már csak veszteségesek.

Ha további marketing témájú cikkekre vagy kíváncsi, tekintsd meg szakmai blogcikkeinket! 🙂

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi az a BCG mátrix?

A BCG mátrix egy könnyen használható stratégiai elemzési módszer, amely a piaci növekedés és a termék vagy szolgáltatás piaci részesedése alapján különböző kategóriákba sorolja egy vállalat termékeit, szolgáltatásait, vagy akár egész iparágakat is.

❓ Milyen kategóriákra osztható egy BCG mátrix?

Sztárok, fejőstehenek, kérdőjelek és döglött kutyák.

❓ Mi a különbség a sztárok és a döglött kutyák között?

A sztárok nagy potenciállal rendelkező termékek, azonban még nem termelnek profitot. Ezzel szemben a döglött kutyák már kifutott termékek, amik veszteségesek.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Picture of Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés