BCG mátrix készítése: A sztároktól a döglött kutyákig

A BCG mátrix készítése hatékony egy cég termékportfóliójának megtervezésénél, mivel a piaci növekedés és részesedés szerint osztályozza a termékeket.
BCG mátrix

BCG mátrix készítése: A sztároktól a döglött kutyákig

A BCG mátrix jelentése egy stratégiai elemzési módszer, amelyet 1968-ban dolgozott ki a Boston Consulting Group (röviden BCG) nevezetű cég. Több mint 50 évvel később, a digitális marketing korában még mindig aktívan használják piackutatás során. Hogy pontosan miről is szól a BCG mátrix készítése, azt ebben a bejegyzésben fogjuk szemléltetni.

1. Mi a BCG mátrix jelentése?

A BCG mátrix egy stratégiai elemzési módszer, amelynek használatával egy vállalkozás termékeit, szolgáltatásait, termékcsaládjait, vagy akár egy egész üzletágat is kiértékelhetünk. A portfólió módszerek közé tartozik.

Két szempont figyelembe vételével zajlik a BCG mátrix készítése:

  • Mekkora a piaci növekedés mértéke?
  • Mekkora a relatív piaci részesedés?

Egy másik megnevezéssel is szoktak utalni a BCG mátrixra ez a két tényező alapján: növekedési-részesedési mátrix.

A BCG mátrix készítés céljai:

  • Termékportfólió optimalizálása a piaci igényeknek megfelelően;
  • A vállalat termékeinek pozicionálása a piacon;
  • A megfelelő stratégia kiválasztása a termékéletgörbe és a pozicionálás segítségével.
Online marketing ügynökség

2. BCG mátrix készítése

A BCG mátrix elemzése kiterjedhet egy termékre, termékcsaládra, szolgáltatásra, vagy akár egy egész iparágra is. A piaci növekedés és a relatív piaci részesedés alapján alacsony és magas értékeket társíthatunk hozzájuk.

Ezen információk alapján a BCG mátrix készítése négy kategóriát tartalmaz, meglehetősen egyedi megnevezésekkel:

  1. Sztárok – magas a piaci növekedés és a piaci részesedés is.
  2. Döglött kutyák – alacsony a piaci növekedés és a piaci részesedés is.
  3. Kérdőjelek – magas a piaci növekedés, alacsony a piaci részesedés.
  4. Fejőstehenek – alacsony a piaci növekedés, magas a piaci részesedés.

3. A BCG mátrix elemei

Tekintsük át, hogy ez a négy érdekes névvel rendelkező piaci csoport pontosan mit is szimbolizál.

BCG mátrix készítése

3.1. Sztárok

A sztárok rendelkeznek a legjobb stratégiai pozícióval és a leggyorsabb piaci növekedéssel. Olyan termékek, termékcsaládok, szolgáltatások és iparágak tartoznak ide, amelyeknek magas a relatív piaci részesedése, illetve folyamatosan bővül a piacuk.

Ezek lehetnek hiánypótló termékek, amelyek addig fennálló fogyasztói igényeket elégítenek ki, vagy monopóliumok is.

Fontos azonban megemlíteni, hogy a gyorsan bővülő piac miatt rengeteg igénynek kell megfelelniük, valamint számolniuk kell folyamatosan a versenytársak belépésének a veszélyével is. Magas pénztermelő képességük van, azonban nem feltétlenül termelnek profitot még az adott időpontban.

A termékéletgörbe erőteljes növekedést mutató szakaszában vannak, vagyis számos lehetőségük van a fejlődésre és növekedésre.

A sztár termékek vagy szolgáltatások döntően meghatározzák egy cég termékportfóliójának legfontosabb irányvonalát. A vállalatok fejőstehenekké akarják őket változtatni, ezzel növelve a megtermelt profit mennyiségét.

3.2. Döglött kutyák

A döglött kutyák a sztárok ellentéte: nem termelnek profitot és nincs esélyük a bővülésre, fejlődésre. Olyan termékek, szolgáltatások, termékcsaládok és iparágak sorolhatók ide, melyeknek alacsony a piaci részesedése, valamint a piacuk sem növekszik.

Elnevezésük arra utal, hogy korábban még fejőstehenek voltak, ezért megtartották őket egyfajta „nosztalgikus háziállatként”, viszont már csak veszteségesek. A termékéletgörbe hanyatlási szakaszának végén járnak.

A BCG mátrix ezen elemeinek kezelésére a helyes stratégia a termékek vagy szolgáltatások kivezetése, visszavonása a piacról. Előfordulhat azonban, hogy a döglött kutyák a Porter féle 5 tényezős modell fogalmával élve belépési korlátként funkcionálnak az új szereplők előtt, vagy éppen meggátolják a monopol helyzet kialakítását. Ekkor nem kell őket kivezetni, inkább a szinten tartás a célszerű stratégia.

3.3. Kérdőjelek

A kérdőjelek magas kockázattal rendelkező termékek és szolgáltatások: egy részükből sztár lesz, a többit viszont egyszerűen elvetik, kivezetik. A legtöbb kérdőjel nagy növekedési potenciállal bír, mivel bár jelenleg alacsony a piaci részesedésük, ez könnyen változhat rövid időn belül, hála a gyorsan bővülő piacnak.

Profitot ezért csak később fognak termelni, amiért pénzügyi befektetést igényelnek. Ezek a szolgáltatások vagy termékcsaládok a termék életgörbe bevezetési szakaszában szerepelnek.

Az a helyes stratégia, ha további befektetéssel próbálunk meg elérni növekedést, mivel sztárokká tudjuk avanzsálni ezen termékeket. Viszont ha kedvezőtlen a piaci helyzet, akkor nem éri meg tovább kockáztatni, és ki kell vezetni a piacról a kérdőjelek csoportjába tartozó szolgáltatást / terméket.

3.4. Fejőstehenek

A BCG mátrix utolsó kategóriája, a fejőstehenek magas profittal rendelkeznek már a jelenben, ezáltal fedezni tudják a kutatás és fejlesztés, a marketing és további változó költségek kiadásait.

Ezek a termékéletgörbe érettség szakaszában vannak, hiszen magas piaci részesedéssel rendelkeznek, viszont a piaci növekedés kilátásai nem biztatóak.

Magas profitot hoznak, fedezik a cég különböző költségeit, például a kérdőjelekhez tartozó termékek fejlesztéseit, hogy azokból is sztárok legyenek. Ennél fogva az a cél a fejőstehenek esetében, hogy minél hosszabb ideig ebben a pozícióban maradjanak és profitot termeljenek számunkra. Célunk a profitmaximalizálás.

SztárokDöglött kutyákKérdőjelekFejőstehenek
Piaci növekedésmagasalacsonymagasalacsony
Piaci részesedésmagasalacsonyalacsonymagas
Termékéletgörbenövekedéshanyatlásbevezetésérettség
Célfejőstehénné alakításkivezetés a piacrólsztárrá alakításprofitmaximalizálás

4. A BCG mátrix előnyei és hátrányai

Milyen előnyökkel rendelkezik a BCG mátrix készítése?

  • Könnyen elkészíthető és megérthető elemzési módszer;
  • Hétköznapi nyelven megfogalmazható eredményekkel szolgál;
  • Segít megtervezni a termékfejlesztési stratégiánkat.

Milyen hátrányokkal rendelkezik a BCG mátrix készítése?

  • Nem tudjuk hosszabb távra alkalmazni, ha gyorsan változó piacon működünk;
  • A versenytársakat nem veszi komolyabban számításba a termékek piaci helyzetének vizsgálata során;
  • Nem végezhető teljes körű elemzés a BCG mátrix segítségével, mert csak a piaci részesedés és piaci növekedés alapján készül el;
  • Célszerű lehet kiegészíteni a módszert PESTEL elemzés vagy STEEP elemzés használatával.

5. Összefoglaló

A BCG mátrix egy nagyon egyszerű és könnyen használható stratégiai elemzési módszer, amely a piac növekedése és egy adott termék vagy szolgáltatás piaci részesedése alapján kategóriákba sorolja egy cég termékeit, szolgáltatásait, termékcsaládjait vagy egész iparágakat is.

Vannak a sztárok, amelyek nagy potenciállal rendelkeznek, de még nem termelnek profitot. A fejőstehenek, amelyek már magas profitot hoznak, de nincs lehetőség a piaci növekedésre.

A kérdőjelek, amelyek kockázatos termékek, ezért egy részük sikeres lesz és sztárokká alakul, míg a másik részük eltűnik. Végül pedig a döglött kutyák, vagyis olyan termékek, amelyek már csak veszteségesek.

Ha további marketing témájú cikkekre vagy kíváncsi, tekintsd meg szakmai blogcikkeinket! 🙂

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi az a BCG mátrix?

A BCG mátrix egy könnyen használható stratégiai elemzési módszer, amely a piaci növekedés és a termék vagy szolgáltatás piaci részesedése alapján különböző kategóriákba sorolja egy vállalat termékeit, szolgáltatásait, vagy akár egész iparágakat is.

❓ Milyen kategóriákra osztható egy BCG mátrix?

Sztárok, fejőstehenek, kérdőjelek és döglött kutyák.

❓ Mi a különbség a sztárok és a döglött kutyák között?

A sztárok nagy potenciállal rendelkező termékek, azonban még nem termelnek profitot. Ezzel szemben a döglött kutyák már kifutott termékek, amik veszteségesek.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Picture of Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

160+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 470+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 275.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig két év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, vg.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu, metropol.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
FONTOS2: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!