Tartalomjegyzék
ToggleMi a CPM jelentése? Mikor előnyösek a CPM hirdetések?
A CPM jelentése cost per mille, amely egy latin kifejezés és az ezer megjelenítésenkénti költséget takarja hirdetések esetén. Szokták még nevezni CPT hirdetés-elszámolási rendszernek is, ami előnyös lehet mind a hirdetések megjelenítőjének, és a hirdetések készítőinek is. Leginkább brandépítés és a célközönségünk elérése érdekében használjuk.
1. A CPM jelentése
A CPM jelentése az angol cost per mille kifejezésből ered (mille = latin ezer). Az online marketing hirdetések egyik árképzési rendszere, amely a PPC hirdetések mellett elég népszerű.
A digitális hirdetések árát a megjelenések számának ezresekben kifejezett értékéhez köti a CPM.
Hogy jobban átlátható legyen, tekintsük meg egy példán keresztül: ha egy hirdetés CPM-je 300 forint, akkor ez azt jelenti, hogy a hirdetőnek 300 forintot kell fizetnie a hirdetőfelület üzemeltetőjének minden ezredik alkalommal, amikor megjelenik a hirdetése a felhasználók böngészőjében.
A Google meghatározása szerint a CPM úgy működik, hogy a hirdetők meghatározzák egy hirdetés 1000 megjelenítésenkénti árát, amit még hajlandók kiadni érte. Ezután ki kell választani a megjelenítési helyeket (pl. weboldalakat), és minden ezredik megjelenés után fizetnek.
2. Mi a CPT jelentése?
Mivel a cost per mille (CPM) egy latin kifejezés, ezért létezik egy angol változata is a jelenségnek, amit cost per thousand (CPT) néven szoktak emlegetni (néha Cost Per Thousand Impressions).
Magyarul mindkét esetben úgy hangzik, hogy ezer megjelenítésenkénti költség. Tehát arra ad választ a CPT és CPM jelentése, hogy mennyibe kerül egy hirdetést eljuttatni ezer fogyasztóhoz a TV-ben, rádión, vagy a mi esetünkben az interneten keresztül.
3. Hogyan mérik a CPM hirdetések sikerét?
A legtöbb esetben az átkattintási arány (click-through rate = CTR) a mérvadó, ami azt mutatja meg, hogy az összes megjelenítéshez viszonyítva hány felhasználó kattint rá a hirdetésre.
Persze nem minden kattintás eredményez konverziót, így talán nem ez a legideálisabb módszer a CPM hirdetések elemzésére.
Sőt az is lehetséges, hogy az adott pillanatban hiába lát valaki egy hirdetést, csak később kattint rá, vagy egyszerűen a termék / márka megragad a fejében, és felkeresi a boltunkat személyesen vagy felveszi velünk a kapcsolatot valamilyen formában.
Továbbá különbséget kell tennünk a megjelenítések száma és az oldalmegtekintések között. Hiszen ugyanazt a hirdetést akár két különböző helyen is elhelyezhetjük egy oldalon, pl. az oldalsávban és a láblécben. Ennél fogva egy oldalmegtekintéssel már két hirdetésmegjelenítést tudunk elérni.
Tehát a CPM hirdetések eredményessége többféle módon is megmutatkozhat.
4. Mikor célszerű a CPM hirdetések használata?
A CPM jelentése csak az egyik hirdetés-árképzési modell a sok közül. Minden marketing kampány rendelkezhet egyedi céllal, ezért mindig más és más árképzési modell a leginkább ajánlott.
Akkor kell CPM hirdetések készítésén gondolkodnod, ha a brandépítés vagy a márkatudatosság megerősítése a célod. Tehát valamilyen üzenetet akarsz közvetíteni a célközönség felé, amit a lehető legtöbb embernek látnia kell, de a kattintások száma az nem annyira fontos jelen esetben.
Minél több embert érünk el az üzenetünkkel, annál többen szereznek tudomást a márkánkról, a vállalkozásunkról és a kínálatunkról. Kifejezetten előnyös ez az újonnan indult cégek szempontjából.
A banner hirdetések például a Google Display Hálózatán keresztül úgy is pénzt termelnek egy magas forgalommal rendelkező weboldal tulajdonosának, ha azokra nem is kattintanak rá a felhasználók, csak megjelenik számukra az oldalon való böngészés közben a CPM hirdetés.
Viszont a CPM hirdetések olcsóbbak, mint a CPC reklámok, ezért tényleg csak akkor éri meg ezzel foglalkozni, ha nagyon sok látogató fordul meg a honlapunkon havi szinten.
Ha mi szeretnénk megjeleníteni a saját CPM hirdetésünket, akkor azt olyan weboldalon célszerű megtenni, ahol biztosan megfordul a célközönségünk is nagy számban.
5. Egyéb CPM példa
A korábban ismertetett eset mellett nézzünk meg egy másik példát is. Tegyük fel, hogy egy hirdetés megjelenítésére valamely vállalat 5 millió forintot szán (Google hirdetés árak).
Ezt a CPM hirdetés-elszámolási modell szerint jelenítik meg, összesen 3,2 millió felhasználó látja. Hogyan számoljuk ki a CPM mutatót?
El kell osztanunk a CPM hirdetés költségét az összes megjelenéssel, aztán pedig megszorozni 1000 forinttal. Például: (5 000 000 / 3 200 000) x 1000 Ft = 1562,5 Ft.
Az adott CPM kampány során tehát 1562,5 Ft-ba került az, hogy a hirdetés eljusson ezer darab fogyasztóhoz.
Külön érdekesség, hogy az amerikai Super Bowl reklámszünetében kínálják a legborsosabb áron a hirdetések megjelenését, hiszen ekkor több millió ember nézi a sporteseményt és a showműsort a tévéképernyők előtt.
6. Összefoglaló
A CPM jelentése ezer megjelenítésenkénti költség, amit azután fizetünk, hogy ezerszer megjelent a hirdetésünk valamelyik felületen az internetezők böngészőjében, vagy éppen a TV-ben.
Rendkívül előnyös újonnan induló cégek esetében, illetve marketing üzenetek eljuttatása során a célközönség számára. Az a CPM célja, hogy elültesse az ajánlatunk és a márkánk legfontosabb üzenetét a fogyasztók fejében.
Ha hasznosnak találtad a cikkünket és szeretnél többet megtudni az online hirdetések típusaival kapcsolatban, írj nekünk bátran! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A CPM jelentése a Cost Per Mille kifejezés rövidítése, ami ezer megjelenítésenkénti költséget jelent.
Google Ads hirdetés árak és Facebook hirdetés árak esetén fontos, hogy a kattintások száma után fizetünk (PPC hirdetés), vagy minden ezredik megjelenítés után (CPM hirdetés).
Leginkább újonnan indult vállalatok esetében, amikor minél több felhasználónak akarjuk eljuttatni a cég üzenetét, termékportfólióját.