A freemium üzleti modell működése és előnyei

A freemium üzleti modell jelentése egy olyan termékpaletta, amely egyszerre tartalmaz ingyense (free) és fizetős (premium) változatot.
Freemium üzleti modell

A freemium üzleti modell működése és előnyei

A freemium modell egy kiváló példa arra, hogy milyen új marketing megközelítéseket alkalmaznak a cégek a modern üzleti életben. Az egész freemium üzleti modell alapja az, hogy egy magas minőségű terméket vagy szolgáltatást biztosítunk nagyszámú felhasználóbázisunknak ingyenesen, ezáltal személyes tapasztalatot szerezhetnek a márkánkról és az ajánlatunk előnyeiről. Hogyan szerezhetünk mindebből fizető ügyfeleket? A kérdésre a cikkben találhatod a választ! 🙂

1. Mi az a freemium modell?

A freemium jelentése két angol kifejezésből áll össze: free (ingyenes) és premium (fizetős / prémium). Már ebből is pontosan leszűrhető a freemium üzleti modell lényege.

A freemium üzleti modellt az 1980-as években kezdték el használni a cégek, bár maga a kifejezés csak 2006-tól használatos. Különösen népszerű ügyfélszerzési módszer az online vállalkozások körében, amelyek szoftvereket vagy különböző szolgáltatásokat értékesítenek.

Sőt, a módszer olyannyira hatékony, hogy minden harmadik szoftverkészítő vállalkozás a freemium modellnek köszönhetően tesz szert a legnagyobb bevételre.

A freemium üzleti modell lényege, hogy díjmentesen megismertet egy terméket vagy szolgáltatást a fogyasztókkal, teljes körű vagy korlátozott funkciók mellett. A megfelelő tervezés mellett rábírhatja a felhasználókat, hogy váltsanak prémium verzióra, tehát költsenek pénzt a cégünk termékeire.

Ezt alkalmazza többek között a Spotify zenehallgató platform, a Canva online képszerkesztő, és nagyon sok felhő tárhely szolgáltató is.

2. A freemium üzleti modell működése

Egy freemium modellben a vállalat egyik termékét (általában egy szoftver vagy online szolgáltatást / alkalmazást) teljesen ingyen a felhasználók rendelkezésére biztosítja. Azonban ez csak a legalapvetőbb funkciókkal rendelkező verzióra vonatkozik.

Ennél fogva a felhasználók úgy érzik majd, hogy többre van szükségük: új funkciókat, több elérhető sablont, prémium képeket akarnak majd.

Még szerencse, hogy erre mindig van megoldás! 🙂 Az alap ingyenes verzió mellett ugyanis létezik egy fizetős prémium változat, amely sokkal több erőforrást és előnyt biztosít a felhasználóknak. Persze ezt már nem ingyen, hanem egy előfizetési díj fejében.

A freemium modell tehát bizalmat épít a célközönség és a vállalat között, miközben bemutatja az adott termék értékét és hasznosságát.

A felhasználók tapasztalatokat szereznek a termékkel kapcsolatban, megismerik annak működését. Természetesen nagy részük nem fog prémium verzióra váltani, viszont a cégek abban bíznak, hogy az ingyenes verzió korlátai minél több embert arra bíztatnak, hogy vásárolják meg a teljes változatot.

3. Freemium vs ingyenes próbaidőszak

Az ingyenes próbaidőszakok általában 7, 14 vagy 30 napra szólnak, vagyis lejárati idővel rendelkeznek. A fogyasztóknak tehát ehhez kell igazodniuk amíg eldöntik, hogy meg akarják-e vásárolni az adott terméket vagy sem.

Az ingyenes próbaidőszak (angolul free trial) alatt a felhasználók a termék vagy szolgáltatás minden funkcióját használhatják, teljes formájában kiélvezhetik annak előnyeit.

Ezzel is növelhető egy cég bevétele, hiszen az időszak lejárata után a felhasználóknak fizetniük kell, ha tovább szeretnék használni a terméket (vagy annak teljes változatát). Az ingyenes próbaidőszakok konverziós aránya 30% körül mozog általában.

Hátránynak számít viszont a szűkös érvényességi idő, hiszen nem biztos, hogy 7-14 nap elegendő ahhoz, hogy a felhasználók valóban megismerjék egy termék / szolgáltatás valódi értékét.

Ebből a szempontból tehát előnyösebb a freemium modell, amely korlátlan ideig biztosítja az ingyenes változat elérhetőségét a fogyasztók számára, akik bármikor átválthatnak prémium verzióra, ha annak szükségét érzik.

4. A freemium modell előnyei és hátrányai

4.1. Előnyök

Bár a freemium bevételt is generál, mégis legjobban az ügyfélszerzés terén működik, hiszen a cég kíváncsi felhasználók széles csoportját szerzi meg. Mindezt egy nyomás nélküli környezetben, hiszen nem kell a lejáró próbaidőszak miatt aggódni, a freemium üzleti modellnél az ingyenes termékverzió mindig elérhető marad.

Az elégedett vásárlók úgyis átváltanak majd a prémium változatra idővel, amikor készen állnak. Ahogyan egyre jobban megismerik a terméket, egyre több funkcióra lesz szükségük, ami konverzióhoz vezet.

Első kézből tapasztalják meg a termék / szolgáltatás működését, ezzel nő a márkahűség kialakulásának esélye. Emellett információt is gyűjthetünk a célközönségünkről, aminek hála célzott marketing üzenetekkel érhetjük el őket a jövőben.

4.2. Hátrányok

A vállalat erőforrásainak egy részét az ingyenes verzió felhasználói fogják lekötni, ezzel sajnos számolnunk kell. Bár értékes marketing adatokkal szolgálhatnak, mégis terhelik a szervert és azügyfélszolgálatra is extra nyomást helyeznek.

Tehát olyan felhasználókat kell támogatnia a cégnek, amelyek nagy része nem lesz fizető vásárló. Sőt, a legtöbbjük soha nem is fogja megvásárolni a prémium változatot.

Meg kell találnunk az egyensúlyt, hogy pontosan annyi funkció legyen elérhető az ingyenes változatban, amennyi megfogja a potenciális fogyasztókat, viszont egyben arra is csábítja őket, hogy még többet akarjanak.

Több taktika közül választhatunk:

  • Limitált funkciók az ingyenes verzióban;
  • A díjmentes felhasználók számának korlátozása (pl. ingyenes tárhely esetén);
  • Céges ügyfelek esetén biztosíthatunk nagyobb csomagokat a cégtől érkező felhasználók számától függően;
  • Az ingyenes változatban reklámok vannak (Google AdSense), míg a prémium verzió reklámmentes.

5. Összefoglaló

A freemium üzleti modell lényege az ügyfélszerzés és a bevételek növelése egy cégen belül. Leginkább online szolgáltatást vagy valamilyen szoftvert értékesítő vállalatok használják.

A termék / szolgáltatás rendelkezik egy ingyenes verzióval, illetve egy kibővített funkciókat biztosító fizetős változattal. Innen ered a freemium jelentése is (free+premium).

Abban tér el az ingyenes próbaidőszaktól, hogy itt nincs limitált ideig elérhető teljes verzió, ami nyomást gyakorolna a felhasználókra. Az ingyenes váltózat mindig elérhető, időbeli megkötések nélkül.

Ha érdekesnek találtad cikkünket, olvasd el további online marketing bejegyzéseinket! 🙂

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: [email protected]

Dávid Ádám

Dávid Ádám

Szia, Dávid Ádám vagyok a Kiszervezett Marketing Ügynökség alapítója. Több mint 120+ weboldalt építettünk már sikeresen az ügyfeleink számára. Az így szerzett tapasztalataimat blog formájában szeretném megosztani veled. Sok sikert számodra a megvalósításban!

Hozzászólások