A freemium üzleti modell működése és előnyei

A freemium üzleti modell jelentése egy olyan termékpaletta, amely egyszerre tartalmaz ingyense (free) és fizetős (premium) változatot.
Freemium üzleti modell

A freemium üzleti modell működése és előnyei

A freemium modell egy kiváló példa arra, hogy milyen új marketing megközelítéseket alkalmaznak a cégek a modern üzleti életben. Az egész freemium üzleti modell alapja az, hogy egy magas minőségű terméket vagy szolgáltatást biztosítunk nagyszámú felhasználóbázisunknak ingyenesen, ezáltal személyes tapasztalatot szerezhetnek a márkánkról és az ajánlatunk előnyeiről. Hogyan szerezhetünk mindebből fizető ügyfeleket? A kérdésre a cikkben találhatod a választ! 🙂

1. Mi az a freemium modell?

A freemium jelentése két angol kifejezésből áll össze: free (ingyenes) és premium (fizetős / prémium). Már ebből is pontosan leszűrhető a freemium üzleti modell lényege.

A freemium üzleti modellt az 1980-as években kezdték el használni a cégek, bár maga a kifejezés csak 2006-tól használatos. Különösen népszerű ügyfélszerzési módszer az online vállalkozások körében, amelyek szoftvereket vagy különböző szolgáltatásokat értékesítenek.

Sőt, a módszer olyannyira hatékony, hogy minden harmadik szoftverkészítő vállalkozás a freemium modellnek köszönhetően tesz szert a legnagyobb bevételre.

A freemium üzleti modell lényege, hogy díjmentesen megismertet egy terméket vagy szolgáltatást a fogyasztókkal, teljes körű vagy korlátozott funkciók mellett. A megfelelő tervezés mellett rábírhatja a felhasználókat, hogy váltsanak prémium verzióra, tehát költsenek pénzt a cégünk termékeire.

Ezt alkalmazza többek között a Spotify zenehallgató platform, a Canva online képszerkesztő, és nagyon sok felhő tárhely szolgáltató is.

Online marketing ügynökség

2. A freemium üzleti modell működése

Egy freemium modellben a vállalat egyik termékét (általában egy szoftver vagy online szolgáltatást / alkalmazást) teljesen ingyen a felhasználók rendelkezésére biztosítja. Azonban ez csak a legalapvetőbb funkciókkal rendelkező verzióra vonatkozik.

Ennél fogva a felhasználók úgy érzik majd, hogy többre van szükségük: új funkciókat, több elérhető sablont, prémium képeket akarnak majd.

Még szerencse, hogy erre mindig van megoldás! 🙂 Az alap ingyenes verzió mellett ugyanis létezik egy fizetős prémium változat, amely sokkal több erőforrást és előnyt biztosít a felhasználóknak. Persze ezt már nem ingyen, hanem egy előfizetési díj fejében.

A freemium modell tehát bizalmat épít a célközönség és a vállalat között, miközben bemutatja az adott termék értékét és hasznosságát.

A felhasználók tapasztalatokat szereznek a termékkel kapcsolatban, megismerik annak működését. Természetesen nagy részük nem fog prémium verzióra váltani, viszont a cégek abban bíznak, hogy az ingyenes verzió korlátai minél több embert arra bíztatnak, hogy vásárolják meg a teljes változatot.

3. Freemium vs ingyenes próbaidőszak

Az ingyenes próbaidőszakok általában 7, 14 vagy 30 napra szólnak, vagyis lejárati idővel rendelkeznek. A fogyasztóknak tehát ehhez kell igazodniuk amíg eldöntik, hogy meg akarják-e vásárolni az adott terméket vagy sem.

Az ingyenes próbaidőszak (angolul free trial) alatt a felhasználók a termék vagy szolgáltatás minden funkcióját használhatják, teljes formájában kiélvezhetik annak előnyeit.

Ezzel is növelhető egy cég bevétele, hiszen az időszak lejárata után a felhasználóknak fizetniük kell, ha tovább szeretnék használni a terméket (vagy annak teljes változatát). Az ingyenes próbaidőszakok konverziós aránya 30% körül mozog általában.

Hátránynak számít viszont a szűkös érvényességi idő, hiszen nem biztos, hogy 7-14 nap elegendő ahhoz, hogy a felhasználók valóban megismerjék egy termék / szolgáltatás valódi értékét.

Ebből a szempontból tehát előnyösebb a freemium modell, amely korlátlan ideig biztosítja az ingyenes változat elérhetőségét a fogyasztók számára, akik bármikor átválthatnak prémium verzióra, ha annak szükségét érzik.

4. A freemium modell előnyei és hátrányai

4.1. Előnyök

Bár a freemium bevételt is generál, mégis legjobban az ügyfélszerzés terén működik, hiszen a cég kíváncsi felhasználók széles csoportját szerzi meg. Mindezt egy nyomás nélküli környezetben, hiszen nem kell a lejáró próbaidőszak miatt aggódni, a freemium üzleti modellnél az ingyenes termékverzió mindig elérhető marad.

Az elégedett vásárlók úgyis átváltanak majd a prémium változatra idővel, amikor készen állnak. Ahogyan egyre jobban megismerik a terméket, egyre több funkcióra lesz szükségük, ami konverzióhoz vezet.

Első kézből tapasztalják meg a termék / szolgáltatás működését, ezzel nő a márkahűség kialakulásának esélye. Emellett információt is gyűjthetünk a célközönségünkről, aminek hála célzott marketing üzenetekkel érhetjük el őket a jövőben.

4.2. Hátrányok

A vállalat erőforrásainak egy részét az ingyenes verzió felhasználói fogják lekötni, ezzel sajnos számolnunk kell. Bár értékes marketing adatokkal szolgálhatnak, mégis terhelik a szervert és az ügyfélszolgálatra is extra nyomást helyeznek.

Tehát olyan felhasználókat kell támogatnia a cégnek, amelyek nagy része nem lesz fizető vásárló. Sőt, a legtöbbjük soha nem is fogja megvásárolni a prémium változatot.

Meg kell találnunk az egyensúlyt, hogy pontosan annyi funkció legyen elérhető az ingyenes változatban, amennyi megfogja a potenciális fogyasztókat, viszont egyben arra is csábítja őket, hogy még többet akarjanak.

Több taktika közül választhatunk:

  • Limitált funkciók az ingyenes verzióban;
  • A díjmentes felhasználók számának korlátozása (pl. ingyenes tárhely esetén);
  • Céges ügyfelek esetén biztosíthatunk nagyobb csomagokat a cégtől érkező felhasználók számától függően;
  • Az ingyenes változatban reklámok vannak (Google AdSense), míg a prémium verzió reklámmentes.

5. Összefoglaló

A freemium üzleti modell lényege az ügyfélszerzés és a bevételek növelése egy cégen belül. Leginkább online szolgáltatást vagy valamilyen szoftvert értékesítő vállalatok használják.

A termék / szolgáltatás rendelkezik egy ingyenes verzióval, illetve egy kibővített funkciókat biztosító fizetős változattal. Innen ered a freemium jelentése is (free+premium).

Abban tér el az ingyenes próbaidőszaktól, hogy itt nincs limitált ideig elérhető teljes verzió, ami nyomást gyakorolna a felhasználókra. Az ingyenes váltózat mindig elérhető, időbeli megkötések nélkül.

Ha érdekesnek találtad cikkünket, olvasd el további online marketing bejegyzéseinket! 🙂

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi a freemium jelentése?

A freemium üzleti modell lényege az, hogy egy cég terméke egyszerre rendelkezik ingyenes és prémium verzióval, amik közül értelemszerűen a fizetős változat nyújtja a jobb minőséget.

❓ Mi a freemium és az ingyenes próbaidőszak közötti különbség?

A freemium modellben nem csak limitált ideig érhető el az ingyenes termék, hanem bármeddig használható, időbeli megkötés nélkül.

❓ Miért előnyös a freemium?

Ha a felhasználók hosszabb ideig tudják ingyenesen használni a terméket, akkor kötődés alakul ki, és hajlandók lesznek megvásárolni a teljes verziót.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Picture of Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

160+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 470+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 275.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig két év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, vg.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu, metropol.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
FONTOS2: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!