Tartalomjegyzék
ToggleA gerillamarketing reklám jelentése és típusai
A gerillamarketing jelentése egy olyan nagyszabású marketing tevékenység, amely egy meglepetésszerű, figyelemfelkeltő reklám elkészítését foglalja magában. Ezáltal el tudjuk juttatni a reklám üzenetét egy elég nagy fogyasztói bázis számára, méghozzá rövid időn belül. A szokatlan hirdetésekre ugyanis sokan felkapják a fejüket. Melyek a legjobb gerillamarketing példák és ötletek? Olvass tovább, ha szeretnél ihletet meríteni! 🙂
1. Mi a gerillamarketing jelentése?
Megváltozott a fogyasztók magatartása és a reklámokkal kapcsolatos elvárásaik. Túl sok inger éri nap mint nap az átlagos internetezőket, ezért a marketingeseknek olyan hirdetésekkel kell előállniuk, amelyek meghökkentőek, gyorsan terjednek és egyediek.
Erre szolgál a gerillamarketing reklám, amely egyáltalán nem sorolható a megszokott, unalmas reklámozás kategóriájába. A gerillamarketing célja, hogy a kreativitás és a képzelőerő felhasználásával kiemelje cégünket a tömegből.
Egy olyan marketing stratégia a gerillamarketing, amely szokatlan / meglepő marketing eszközök alkalmazásával igyekszik népszerűsíteni egy vállalat termékeit vagy szolgáltatásait.
A digitális marketing egyik formája, vagyis az online térben terjedt el. 1984-ben jött létre a fogalom Jay Conrad Levinson egyik könyvének köszönhetően, melynek címe Guerrilla Marketing volt.
A kifejezés eredete a gerilla hadviselésre utal, amelynek keretében kisebb, képzetlen csapatok meglepetésszerű támadások végrehajtásával igyekeztek felvenni a kesztyűt a nagyobb, szervezettebb haderőkkel szemben.
Általában kisebb költségvetéssel rendelkező cégek használják ezeket a meghökkentő reklámozási formákat, amelyek kevés pénzből akarnak nagy figyelmet szerezni.
2. Gerillamarketing reklám
Fontos leszögezni, hogy a gerillamarketing nem minden termék vagy szolgáltatás esetében alkalmazható eredményesen. Emellett a fogyasztói célcsoportot is gondosan kell megválasztani, hiszen főleg a fiatal generáció vevő a meghökkentő reklámokra.
Érdemes tehát tisztában lenni a piaci szegmentáció és az STP marketing fogalmával. Minél több emberhez igyekszünk elérni megdöbbentő, figyelemfelkeltő marketing technikák és taktikák használatával.
A terjedési módszerek között megemlíthető a szóbeszéd, vírusmarketing, a megosztások útján történő továbbadás. A vállalkozás célja, hogy minél olcsóbban megússza a gerillamarketing reklám terjesztését.
A végső cél természetesen nemcsak a lead-generálás, hanem a konverziós arány növelése a potenciális fogyasztók körében. Arra fókuszálunk, hogy minél nagyobb bevételre tegyünk szert a termékek vagy szolgáltatások értékesítése által.
A gerillamarketing reklámok maradandóbb élményt hagynak a fogyasztókban, mivel sokkal személyesebbek és egyedibbek, mint egy megszokott hirdetés.
3. Milyen típusai vannak a gerillamarketingnek?
1) Utcai marketing (street marketing) – közterületeken elhelyezett utcai hirdetések, akár az úttesten vagy a járdán is.
2) Lopakodó marketing (stealth marketing) – rejtett reklámok, amelyek közvetetten juttatják el egy-egy márka üzenetét a fogyasztók agyába, pl. egy filmben vagy sorozatban elhelyezett szponzortermék.
3) Vírusmarketing (viral marketing) – a közösségi média portálokon gyors ütemben terjedő reklámok.
4) Csapdamarketing (ambush marketing) – népszerű eseményeken kiadott reklámhelyek igénybe vétele (pl. Futball Világbajnokság, Olimpia).
5) Astroturfing – cégek és lobbicsoportok által létrehozott, alulról építkező szervezkedésekre hasonlító álmozgalmak felhasználása reklámozási célokra.
6) Környezeti / körülvevő marketing (ambient marketing) – városok területén a fizikai környezet elemeire elhelyezett figyelemfelkeltő hirdetések.
Emellett a gerillamarketing típusai elkülöníthetők a megjelenési formáik alapján is: kültéri, beltéri vagy rendezvényhez kötött gerillamarketing reklámok.
- Szabadtéri gerillamarketing – graffitik, járdákra készített rajzok, szobrok díszítése, stb.
- Beltéri gerillamarketing – bevásárlóközpontokban, üzletekben, oktatási intézményekben elhelyezett érdekes és szokatlan reklámok.
- Rendezvényekhez kapcsolódó gerillamarketing – sporteseményeken vagy koncerteken összegyűlt közönség megcélzása.
- Gyakorlati gerillamarketing – a célközönséget is bevonják a reklámtevékenységbe, például interaktív események vagy flashmob.
4. Gerillamarketing ötletek
- Rejtett reklámok egy sorozatban, például Vasember folyamatosan Audi sportkocsikat vezet a Marvel-filmekben.
- Megdöbbentő, szokatlan reklámfelületek, például egy horrorfilm reklámja lehet egy New York-i taxi csomagtartójából kilógó hulla keze. Vagy az alábbi képen látható gerillamarketing reklám, ahol a hirdetési felületen sétáló emberek valóban úgy néznek ki felülről, mintha bolhák lennének a kutya bundájában.
- Értékes nyereményjátékok, amelyek megosztások útján futótűzként terjednek a közösségi média platformokon, akár influencerek segítségével is.
- Minél nagyobb nyilvánosságot elérő reklámhelyek, például forgalmas parkok, sportrendezvények, koncertek, fesztiválok, óriásplakátok városokban.
5. Összefoglaló
A gerillamarketing a kisebb vállalkozások egyik nagy lehetősége, hogy kevés pénzráfordítással rengeteg potenciális fogyasztót megszólítsanak.
Szokatlan, megdöbbentő és ötletes reklámokról beszélünk, amelyek leggyakrabban nyilvános tereken, forgalmas épületekben vagy rendezvényeken kerülnek elhelyezésre.
Részterületeit képezik a vírusmarketing, lopakodó marketing, környezeti marketing, csapdamarketing, utcai marketing és az astroturfing.
Remélem, hogy érdekesnek találtad bejegyzésünket. Kérlek, támogass minket egy megosztással! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Szokatlan és ötletes reklámok készülnek gerillamarketing során, amiket általában nyilvános helyeken, forgalmas épületekben és különböző rendezvényeken helyeznek el.
Vírusmarketing, utcai marketing, csapdamarketing, környezeti marketing, lopakodó marketing, valamint az astroturfing.
Nyereményjátékok, szokatlan reklámfelületek, termékelhelyezések sorozatokban vagy filmekben.