Tartalomjegyzék
ToggleA Google Trends használata kripto példával
Amikor egy online marketingkampányt tervezel, vagy csak szimplán trendi tartalmakat szeretnél készíteni, mindig fel kell derítened a piacot, hogy éppen mi a népszerű az emberek körében. Ebben nyújt segítséget a Google Trends, amellyel kideríthetjük, hogy éppen mire keresnek rá az internetezők a világ bármely pontján. Tarts velünk, és mutatjuk a részleteket, hogy milyen célokból használhatod még a Google ezen szolgáltatását!
1. Mire jó a Google Trends?
A Google Trends (hivatalos oldal) az óriáscég egyik legérdekesebb ingyenesen használható felülete, amellyel olyan dolgokra deríthetünk fényt például, hogy az USA melyik tagállamában kerestek rá többen a labdarúgás kifejezésre, mint az amerikai futballra.
De vegyünk egy sokkal aktuálisabb példát, hiszen jelenleg a legtöbb vállalkozót a kriptovaluták piacának bezuhanása érdekli.
Ezt láthatjuk az alábbi grafikonon is, ahol az elmúlt 7 napban ingadozó keresési adatok szerepelnek a Kriptovaluta kifejezésre Magyarországon.
Sőt, még azt is láthatjuk, hogy melyik alrégiókban a leggyakoribb a téma keresése, illetve milyen kapcsolódó fogalmakra keresnek rá az internetezők.
A Google Trends használata tehát megmutatja, hogy mire keres rá a világ:
- Melyik országban a leggyakoribb egy adott kulcsszó keresése a Google-ben;
- Ezen belül melyik régióban/városban keresnek rá a legnagyobb számban a kulcskifejezésre;
- Összehasonlíthatjuk két vagy több fogalom keresési mennyiségét az elmúlt időszakban, akár évekre visszamenőleg;
- Megnézhetjük, hogy mi jelenleg a legnépszerűbb az egész világon a Google keresések terén.
Arról is információkat szerezhetünk, hogy mik voltak a legkeresettebb kifejezések az elmúlt években témakörök szerint.
Ennek hasznosságát mi sem bizonyítja jobban, minthogy mi is használjuk tartalomstratégiánk összeállításához a Google Trends mutatóit, ezért választottunk egy jelenleg is felkapott témát a vállalkozók körében a cikkünk körítéseként.
Remélhetőleg így relevánsabb és érdekesebb lesz a bejegyzés a célcsoportunk számára is! 🙂
2. Felkapott keresések a Google Trends szerint
Ez megtekinthető globálisan, vagy akár országokra lebontva is. Nézzük meg, hogy mi volt 2021-ben a legnépszerűbb Magyarországon:
De persze nemcsak a múltra vonatkozóan láthatjuk ezeket az adatokat, hanem a jelenben is összegyűjti a Google Trends, hogy melyek a legfelkapottabb keresések most Magyarországon (vagy abban a régióban, amit beállítunk).
Ezek az adatok nyilván nagyon hasznosak lehetnek olyan bloggereknek vagy egyéb tartalomgyártóknak, akik egyrészt naprakész információkkal akarják ellátni követőiket, másrészt minél több kattintást akarnak szerezni a bejegyzéseikre.
Még azt is kijelzi a rendszer, hogy hányszor kerestek rá az országon belül az adott kifejezésekre.
A valós idejű keresési trendek pedig az elmúlt 24 órában kimagasló keresési mutatókat produkáló témákat jelenítik meg, de ez csak a nagyobb internetezői bázissal rendelkező országok statisztikáit mutatja.
Az Egyesült Államokban pl. az elmúlt 24 órában a kriptovaluták indiai adóztatásával kapcsolatban kerestek a legtöbbet az üzleti célú keresések körében.
Ez nem is csoda, hisz a blog írásakor 2022 májusában beszakadt a kriptotőzsde. Innen is látszik, hogy mennyire jó a Google Trends az aktualitások kimutatására!
3. Keresési trendek összehasonlítása
A Google Trends használata arra is alkalmas, hogy kiderítsük egy adott kifejezés iránti érdeklődés mértékét az elmúlt órában, néhány napban, hétben, hónapban, vagy akár évekre visszamenőleg is.
Sőt, egyszerre több kulcsszó keresési adatait is összehasonlíthatjuk eltérő régiókban, időszakokban, keresési felületeken és témakörökben.
Nézzük meg például, hogy mi lesz az eredmény, ha az alábbi 3 kulcsfogalom iránti érdeklődést hasonlítjuk össze az elmúlt 5 évben Magyarországon:
Az online marketing és a weboldal készítés viszonylag jól lekövethetően egymás mellett mozgott a keresési mennyiséget tekintve, de a promóció kulcsszóra már lényegesen kevesebb ember keresett rá.
Ezeket az adatokat összehasonlíthatjuk alrégiók szerint is Magyarországon belül.
Megtekinthetjük például, hogy az online marketing kifejezésre a legtöbbször ebben a 3 régióban kerestek rá: Veszprém, Borsod-Abaúj-Zemplén és Budapest. Még térképen is megfigyelhetjük a keresési trendeket.
Végül pedig az összehasonlított kulcsszavakat egyenként is megnézhetjük a térképen keresési mennyiségük eloszlása szerint. Emellett kapcsolódó lekérdezéseket is láthatunk, amelyek a legnépszerűbb hasonló témakörben keresett kifejezések.
A weboldal készítés kulcsszóra tehát a térképen sárgával jelölt megyékben kerestek rá legtöbbször az elmúlt 5 évben, valamint ezeket a kapcsolódó kulcskifejezéseket használták a keresés során.
Emellett feliratkozhatunk a Google Trends által küldött értesítésekre, ha az általunk figyelt témában kiugróan magas érdeklődés mutatkozik egy kulcsszó iránt. Ezt a bal oldalon elérhető főmenü Feliratkozások menüpontja alatt tudjuk megtenni.
Rákattintunk a + ikonra, és hozzáadhatunk bármilyen keresési kifejezést vagy témakört, ami kifejezetten érdekel minket. Illetve a Magyarországon vagy más régiókban jelenleg felkapott keresésekről is küldhet hírlevelet a Google, aminek a gyakoriságát és terjedelmét személyre szabhatjuk.
Ebben a 90 napos összehasonlításban pedig azt láthatjuk, hogy milyen kiugróan magas keresési mennyiség érkezett világszerte a Bitcoin kifejezésre május elején.
4. Milyen célokra használhatóak a Google Trends adatai?
A Google Trends több szempont szerint is hasznos információkat szolgáltat számunkra, leginkább online marketing és tartalomgyártás tekintetében.
Egyrészt használható a kulcsszókutatás terén, csakúgy, mint az Ubersuggest is.
A Google Keresőbe beírt kifejezéseket a program témakörök szerint csoportosítja, és kapcsolódó lekérdezéseket/kulcsszavakat is ajánl, amikor egy-egy kifejezés keresési mennyiségét vizsgáljuk.
A tengerpart kulcsszóra például ezek a kapcsolódó témakörök és lekérdezések jönnek ki, mint leggyakrabban keresett kifejezések Magyarországon az elmúlt 12 hónapban.
Ha tovább szeretnénk bővíteni a kulcsszóötletek számát, akkor ezekre a lekérdezésekre is keressünk rá a Google Trends segítségével.
Továbbá láthatjuk azt is, hogy az elmúlt órákban vagy néhány napban milyen tartalmak voltak kiemelkedően népszerűek Magyarországon, így garantáltan olyan tartalmat tudunk majd gyártani, ami érdekli az embereket. Csak legyünk elég gyorsak! 🙂
Össze tudjuk hasonlítani különböző kulcsszavak keresési népszerűségét, ami hasznunkra lesz a tartalomstratégiánk összeállításánál.
A keresési mennyiség kiugró értékeit is érdemes megvizsgálni, hiszen láthatjuk, hogy egy hétre levetítve melyik napon, vagy esetleg egy éven belül melyik időszakban keresnek a legtöbbet egyes kulcsszavakra.
Például: ha tengerparti utakat szeretnénk hirdetni Magyarországon, akkor a június-július a legideálisabb hónap, mivel ekkor éri el a keresési mennyiség a csúcsot.
5. Mennyi adatra tehetünk szert?
Tegyük fel, hogy nemcsak Magyarországon szeretnénk működtetni a vállalkozásunkat, hanem a nemzetközi piacra szeretnénk belépni.
Ebben az esetben egy sokkal részletesebb és kiterjedtebb piackutatásra lesz szükségünk. Ezért jó hír, hogy a Google Trends egészen 2004-ig visszamenően mutatja a keresési mennyiségek alakulását, így hosszú távon tudjuk elemezni az eredményeket.
A Bitcoin például 2017 decemberében ért el kiugróan magas népszerűséget az interneten, majd 2021 februárjában, és nemrég 2022 májusában ismét növekedésnek indultak a korábban csökkenő mutatók.
Mindemellett azt is láthatjuk, hogy nemcsak Magyarországon lehetséges a piackutatás ilyen módszerrel, hanem világszerte, vagy ország-specifikusan is.
Az Egyesült Királyságban pl. érdekes módon Észak-Írország területén volt a legnépszerűbb a Bitcoin kulcsszó 2004-től napjainkig.
6. Összefoglaló
A Google Trends hasznos keresési információkat szolgáltat, többek között bemutatja a legnépszerűbb kulcskifejezéseket a Google Keresőben régiókra lebontva.
Megtudhatjuk azt is, hogy mire kerestek rá az emberek Magyarországon az elmúlt 1 hétben, vagy akár összehasonlíthatjuk 2-3 kifejezés keresési mennyiségét több évre visszamenőleg, egészen 2004-től számítva.
Városokra és régiókra lebontva is láthatjuk a népszerű kereséseket, ez segíthet marketingkampányunk pozícionálásában, illetve tartalomstratégiánk összeállításában, de még a kulcsszókutatásban is van szerepe a Google Trendsnek.
Ha szerintetek érdekes volt a cikkünk, különösen az aktuális téma (kripto-válság) megragadása miatt, akkor kérlek nyomjatok rá a Megosztás gombra! Köszönöm. 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Egy ingyenes Google szolgáltatás, ami kimutatja, hogy az utóbbi 24 órában vagy akár az elmúlt években melyek voltak a legkeresettebb kulcsszavak a Google Keresőben. Kiváló eszköz a piackutatás terén.
Felderíthetjük, hogy mi érdekli a célközönségünket, piackutatást végezhetünk, valamint kulcsszavakat kereshetünk, felkapott kifejezésekre optimalizálhatjuk Google hirdetéseinket.
Ezen a linken keresztül.