Mi az influencer jelentése? Az influencerek négy típusa
Kit nevezünk influencernek? Mi az influencer jelentése? Manapság gyakran találkozhatunk a kifejezéssel, azonban sokan talán nincsenek tisztában azzal, hogy mit is csinál egy influencer. Sőt, még az influencer marketing is egy létező fogalom, ami tovább bővíti termékreklámozási tudásunkat a digitális térben. Ha érdekel a fogalom magyarázata, olvass tovább bátran! 🙂
1. Az influencer jelentése
Az angol influence kifejezés befolyásolást jelent, innen ered az influencer jelentése is, aki egy befolyásoló személy. Ezt úgy kell érteni, hogy az influencerek követőbázisa hatalmas a közösségi médiában, így tudnak hatást gyakorolni az emberekre.
Követőik tisztelik őket, folyamatosan nyomon követik az életüket, megtekintik és elolvassák az általuk posztolt tartalmakat, legyen szó akár képekről, videókról vagy szöveges bejegyzésekről.
Az influencer személyiségekre felnéznek a fiatalok, érdekes embereknek, követendő példának tartják őket. Ezen okokból az influencerek képesek befolyásolni a követőbázisuk véleményét, preferenciáit, gondolkodásmódját, vásárlási szokásait, stílusát, stb.
Gondoljunk például a zeneipar nagy alakjaira, mondjuk Eminemre, aki a 2000-es évek elején egy egész generáció zenei ízlését, öltözködését, beszédstílusát formálta. A szőkére festett rövid haj + fehér póló párosítás a mai napig egyből rá emlékezteti az embereket.
Az utóbbi két évtizedben egyre inkább előtérbe került a közösségi média minden ember életében. Megjelent a Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, TikTok, amelyek a jelenlegi influencer közösség legnagyobb platformjainak számítanak. Az influencer marketing pedig a közösségi média marketing egyik legújabb és legfontosabb területévé nőtte ki magát.
2. Az influencerek és a márkák kapcsolata
Már a múlt század első felében rájöttek az értékesítéssel foglalkozó szakemberek, hogy ha egy híres emberrel kapcsolják össze egy adott márka / brand reklámozását, akkor az pozitívan hat a fogyasztók vásárlási kedvére.
Egyrészt ennek fontos szerep jut a brandépítés folyamatában, másrészt az influencerek nemcsak néhány potenciális fogyasztóhoz, hanem célcsoportok tömegéhez tudják eljuttatni az adott márka legfőbb üzenetét.
Az influencer jelentése közel sem a közösségi média korszakában alakult ki. Korábban élsportolókat, művészeket és színészeket kértek fel arra, hogy TV reklámok formájában népszerűsítsenek egyes cégeket.
Aztán ahogy egyre inkább elterjedt az internet használata és a közösségi média platformokon megnőtt az óriási követőbázissal rendelkező személyek száma, úgy vált egyre inkább megszokottá az influencer kifejezés alkalmazása.
A vállalatok felismerték, hogy ez egy nagyon jó lehetőség új vásárlói csoportok megszólítására, mindezt nagyon rövid időn belül.
Amikor egy cég az influencer marketing gyakorlása mellett dönt, több szempontot vesz figyelembe:
- Mennyi pénzért vállalja el az influencer a reklámot;
- Az influencer által végzett tevékenység legyen összhangban a cég tevékenységi körével;
- Ezáltal a követőtábor tagjai számára is releváns lesz a hirdetés;
- Milyen típusú influencer marketing eszközt kíván használni (Instagram bejegyzés, YouTube videó, Facebook poszt, stb.).
3. Influencer típusok
A legtöbb influencert négy csoportba tudjuk besorolni: hírességek, szakértők, tartalomkészítők, és mikroinfluencerek.
3.1. Hírességek
Az influencerek legelső típusai a hírességek voltak. Ez nem véletlen, hiszen ha egy sztár a nevét adja egy termékhez vagy márkanévhez, akkor az növeli annak felkapottságát és egy csapásra az adott cég reklámarcává válik az illető.
Ez az influencer marketing stratégia a mai napig népszerű, gondoljunk csak Bruce Willis és a Hell energiaital esetére. Viszont ez tényleg csak a legnagyobb cégeknek kifizetődő, mert bizony nem olcsó mulatság hollywoodi filmsztárokat vagy világhírű énekeseket felbérelni reklámozás céljából.
A kis- és középvállalkozások influencer marketingje tehát nem a hírességek köré fog összpontosulni, mivel túl nagy marketing büdzsét igényel.
Sőt, sok sztár nem is hajlandó a nevét adni és nyíltan kiállni egy adott márka mellett. Viszont a másik véglet is előfordul, ha nemcsak reklámozási céllal használja az adott terméket egy híresség, hanem mert tényleg az a kedvenc autó-, sampon- vagy sportruházat-márkája.
3.2. Szakértők
A szakértők nem szimplán híresek, hanem megfelelő szaktudással és tapasztalattal rendelkeznek, aminek köszönhetően a követőik adnak a véleményükre.
Tisztelik tehát a szakértők foglalkozását, elért eredményeit, vagy éppen azokat a munkahelyeket, ahol már bizonyítottak (pl. világhírű újságnál riporter, fontos kutatási eredményeket felmutató tudós csoport tagja, neves film- vagy könyvkritikusok, stb.). Ez fontos podcast készítés során is.
A szakértők által készített tartalmak nagy előnye, hogy ingyen is elkészülhetnek. Hiszen lehet, hogy egy népszerű riporter cégünk egyik termékéről ír az újságban, vagy egy YouTuber bemutatja a termékünk előnyeit, unboxing videót készít, és így tovább.
Így a szakemberek véleményét tisztelik, olvasóik és követőik bíznak bennük. Ha pozitívan nyilatkoznak a termékünkről, egyből több ezer embert kezd el érdekelni a márkánk.
3.3. Tartalomkészítők
A tartalomkészítő influencerek külön alcsoportokra oszthatók. Egyrészt ott vannak a bloggerek, akik szöveges tartalommal jelentkeznek, szakmai blogot készítenek. Másrészt a vloggerek, akik videókat vesznek fel, ezáltal rögzítve életük történéseit.
Mindkét influencer típusnak meglehetősen nagy lehet az olvasó- és nézőbázisa, így egy pozitív töltetű márkaemlítés nagyban fellendítheti a vállalkozásod forgalmát.
Például a Kiszervezett Marketing szakmai blog oldala weboldal készítéssel, webshop készítéssel, online marketinggel és SEO-val kapcsolatos tartalmakat publikál. A cikkek között pedig szerepel számos WordPress bővítmény (pl. Yoast SEO, WPML), amelyet bemutatunk, kihangsúlyozzuk az előnyeit.
Ez pedig azért hasznos a szoftverek tulajdonosainak, mert a blog oldalunkra több ezer látogató érkezik havi szinten, így potenciális forgalmat és bevételt tudunk generálni a bemutatott termékek forgalmazóinak, mindezt ingyenesen.
Természetesen szponzorált blogcikkeket vagy YouTube videókat is lehet készíttetni influencer cégek által, de az már anyagi befektetést igényel.
3.4. Mikroinfluencerek
A mikroinfluencerek abban különböznek az eddig taglalt influencer típusoktól, hogy kisebb a követőbázisuk, de a közösségi médiában egyre jobban törnek előre a számok tekintetében. Lényegében ők feltörekvő csillagok.
Azonban itt is nagyjából 10 ezer és 100 ezer közötti követőszámra kell gondolnunk, ami nagyon szép statisztika bármelyik közösségi média platformon.
Ennek egyik előnye, hogy szorosabb és személyesebb a kapcsolatuk a követőikkel, mint a több millió rajongóval rendelkező társaiknak. Tehát nagyobb arányban tudják befolyásolni őket.
A mikroinfluencerek jól megválogatják, hogy milyen termékeket ajánlanak a követőiknek, viszont mivel alacsonyabb számokat produkálnak, ezért a költségek is kisebbek.
4. Az influencer marketing működése
Az influencer marketing a PR marketing egyik formája, amelynek lényege, hogy egy influencer befolyását felhasználva népszerűsítik a cégek a márkájukat az adott influencer követőinek körében.
Egy influencer marketing kampány részét képezik az alábbi lépések:
- Releváns és megbízható influencerek felkutatása;
- Együttműködés céljából történő kapcsolatfelvétel;
- Megállapodás (árak, influencer tartalmak jellege);
- Eredmények mérése.
Amikor influencert választunk, leginkább a követőbázisát, az általa készített tartalmak minőségét, felépítését, és a közönségével ápolt viszonyát vesszük alapul.
5. Az influencerek hitelessége és a követői bizalom
Az influencer marketing egyik legfontosabb tényezője a hitelesség. Egy influencer csak akkor képes valódi hatást gyakorolni a követőire, ha megbízhatónak és őszintének tartják.
Az influencerek hitelességét az alábbi tényezők befolyásolják:
- Átláthatóság: fontos, hogy az influencer jelezze, ha egy tartalom szponzorált, különben a követők megtévesztve érezhetik magukat.
- Személyes tapasztalatok megosztása: a követők jobban hisznek egy olyan ajánlásnak, amelyben az influencer valódi tapasztalatokat oszt meg a termékről vagy szolgáltatásról.
- Megfelelő márkapárosítás: ha egy influencer olyan terméket reklámoz, amely nem illik a személyes márkájához, az könnyen hitelességvesztéshez vezethet.
- Valós követőbázis: az organikusan növekedett közönség értékesebb, mint a mesterségesen felfújt követőszám, mivel az elkötelezett követők nagyobb valószínűséggel reagálnak egy ajánlásra.
A hitelesség hiánya hosszú távon alááshatja egy influencer reputációját és csökkentheti a kampányok hatékonyságát.
Ezért a cégek számára is kulcsfontosságú, hogy olyan influencerekkel dolgozzanak együtt, akik őszintén elkötelezettek a termékük vagy szolgáltatásuk iránt.
6. Összefoglaló
Az influencer szó jelentése egy olyan befolyásolást gyakorló személy, aki aktívan tevékenykedik a közösségi média platformokon, és hatalmas követőbázissal rendelkezik.
Mivel képes hatást gyakorolni az emberek véleményére, így akár vásárlásra is tudja őket buzdítani, amit a cégek az influencer marketing által ki is használnak.
Cikkünkben átvettük az influencerek négy alapvető típusát: hírességek, szakértők, tartalomkészítők és mikroinfluencerek. További érdekességekért tekintsd meg szakmai blogcikkeinket! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Az influencer egy befolyással bíró online személyiség, aki nagy követőtáborral rendelkezik egy vagy több közösségi média platformon.
Az influencer marketing az influencerek befolyását használja ki, hiszen szponzorált tartalmak készítésével hatást tudnak gyakorolni több tízezer, százezer vagy akár millió ember véleményére is, vásárlásra buzdítva őket.
Hírességek, szakértők, mikroinfluencerek és tartalomkészítők.