Az influencer marketing működése és hatékonysága

Az influencer marketing online véleményvezérek hatalmas követőtáborán keresztül szerez új ügyfeleket és bevételt egy vállalkozás számára.
Influencer marketing

Az influencer marketing működése és hatékonysága

Az influencer marketing ma már az online marketing egyik alapvető formájává vált. Már egy ideje divatos szónak számít az influencer jelentése, és a mainstream média rendszeresen hivatkozik rá. Ennek ellenére még mindig vannak olyan emberek, akik nem igazán értik, miről is szól az influencer marketing: régi és új marketingeszközök hibridje. Felhasználja a hírességek és online influencerek befolyásoló erejét, és egy modern tartalomvezérelt marketingkampány keretében hasznosítja azt, amelynek eredménye a márkák és influencerek közötti együttműködés.

1. Mi az influencer marketing jelentése?

Az influencer marketing során egy márka együttműködik egy online influencerrel, hogy népszerűsítse valamelyik termékét vagy szolgáltatását. Egyes influencer marketing együttműködések ennél kevésbé kézzelfoghatóak – a cégek egyszerűen az influencerekkel együttműködve javítják a márkájuk ismertségét (brandépítés).

Az influencer marketing korai példája a YouTube népszerű videósa, PewDiePie volt. Egy Párizs alatti francia katakombákban játszódó horrorfilm készítőivel szövetkezett, és egy olyan videósorozatot készített, amelyben kihívásokon ment keresztül a katakombákban. Tökéletes tartalom volt a videós 111 millió feliratkozója számára, és majdnem kétszer annyi nézettséget kapott, mint a film előzetese. Mindenki nyert.

Ez egy egyszerű influencer marketing példa. Könnyen elképzelhető, hogy egy híresség összeáll egy céggel, hogy bemutasson egy terméket – még akkor is, ha a bemutató egy 10 perces videósorozat, nem pedig egy 30 másodperces televíziós hirdetés.

Az influencerek a hírességekkel ellentétben bárhol megtalálhatók, bárkik lehetnek. Ami befolyásossá teszi őket, az az interneten és a közösségi médiában lévő hatalmas követőtáboruk.

Egy influencer lehet egy népszerű divatmodell az Instagramon, vagy egy jól olvasott kiberbiztonsági blogger, aki tweetel, vagy egy elismert marketingvezető a LinkedIn-en. Minden iparágon belül vannak befolyásos emberek (influencerek) – csak meg kell találni őket.

Némelyiknek több százezer (vagy több millió) követője van, de legtöbbször hétköznapi embereknek tűnnek. Az is lehet, hogy csak 10 ezer követőjük van, bizonyos esetekben kevesebb, de ennek ellenére a saját területük szakértőiként hírnevet szereztek maguknak.

Ők azok az emberek, akik választ adnak az emberek kérdéseire. Szakterületüktől függően az influencerek készítik a legérdekesebb közösségi média bejegyzéseket olyan témákkal kapcsolatban, amik érdeklik a követőiket. Megosztják a legjobb képeket, a szórakoztató videókat készítenek, és folyamatosan tájékoztatnak az új hírekről, fejleményekről.

Google hirdetések

2. Influencer marketing statisztikák

Az Influencer Marketing Hub felmérése szerint az alábbi statisztikák jellemzik a jelenséget számokban:

  • Az influencer marketing 2022-re 16,4 milliárd dolláros üzletté nőtt.
  • A vállalkozások 5,2 dollár ROI-t érnek el minden influencer marketingre költött 1 dollár után (befektetésarányos megtérülés).
  • 2016 óta 465%-kal nőtt az „influencer marketing” kifejezésre való keresések száma a Google-on.
  • Az emberek 90%-a úgy véli, hogy az influencer marketing az online reklámozás hatékony formája.
  • A márkák 67%-a az Instagramot használja influencer marketingre.
  • Csak az elmúlt 5 évben 1360 influencer marketingre fókuszáló platform és ügynökség lépett a piacra.

3. A sikeres influencer marketing titka

  • Legyél szervezett, állíts össze stratégiát, tervet és költségvetést, fordíts időt a kutatásra;
  • Döntsd el, milyen megközelítésben szeretnél influencereket találni – keresd meg őket organikusan, kövesd be őket a közösségi médiában, vagy dolgozz velük egy ügynökségen keresztül;
  • Légy türelmes és megértő – itt emberek beszélnek emberekkel, nem cégek beszélnek a cégekkel;
  • Dolgozz ki egy ütemtervet az influencerrel közösen;
  • Integráld a PR ütemterved és a termékek piacra dobásának ütemtervét;
  • Szervezz személyes találkozókat a cégvezetők és az influencerek képviselői között.

4. Mit ne várj el az influencer marketingtől?

Az influencer marketing nem csak arról szól, hogy találj valakit, akinek nagy követőtábora van, és pénzt ajánlj fel neki, hogy jókat mondjon a cégedről. Erre valók a globálisan ismert sztárok, hírességek.

Az influencerek olyan emberek, akik sok időt szánták saját márkájuk felépítésére és közönségük kialakítására; természetesen őrizni fogják a jó hírnevüket és a pozitív kapcsolatot a bennük megbízó emberekkel. Olyan emberekről van szó, akiknek megvan a türelmük és az összpontosításuk ahhoz, hogy sikereket érjenek el a közösségi médiában, fokozatosan növelve követőik számát – az ilyen embereket nem kizárólag a pénz miatt érdekli az influencer marketing.

Az influencer marketing szintén nem a gyors eredményekről szól. Ez ugyanaz a lassabb és tartós erőfeszítést igénylő megközelítés, mint a közösségi média és a tartalommarketing, ahol a kampány nem az áruk közvetlen értékesítéséről szól. Ehelyett az van a fókuszban, hogy bebizonyítsuk tekintélyünket, hitelességünket és vezető szerepünket az iparágon belül.

A közösségi média marketinggel együtt ez egy lassú játszma lead-generálás céljából, akik hűségesek és elkötelezettek lesznek. Csábító tehát azt hinni, hogy egy influencerrel való összefogás egyszerű út lesz a követői szívéhez és pénztárcájához – ez azonban nem ilyen egyszerű. Mert ahhoz, hogy szövetkezz az influencerekkel, ki kell vívnod a bizalmukat és tiszteletüket.

5. Miért fontosak az influencerek?

Az influencerek varázsereje abban keresendő, hogy egy adott terméket vagy szolgáltatást el tudnak adni bárkinek, aki ad a véleményükre. Tehát nem a termék tulajdonságai, hanem a reklámarc véleménye számít vásárlásnál.

A gerillamarketing esetében említett környezeti reklám már nem olyan hatékony, mert a szelektív észlelés által igyekszünk tudatosan kerülni a reklámokat. Nem nézünk rá a hirdetőtáblákra, az óriásplakátokra, a YouTube reklámokat is egyből tovább kattintjuk.

Csak azokra fordítunk figyelmet, ami tényleg érdekel is minket. Az influencer marketing nagy előnye, hogy az influencer véleményét tiszteletben tartják a követői, ezáltal érdekelni fogja őket, hogy mit mond egy termékről.

Sokszor már az is elég, ha egy népszerű Instagram híresség elárulja, hogy milyen hajfestéket használ, melyik a kedvenc pezsgője, vagy éppen melyik fogkrémtől olyan szép egészségesek a fogai.

Tehát nem feltétlenül szükséges bonyolult reklámokra gondolni az influencer marketing során. Persze a posztokban meg kell jelölni a szponzorált együttműködés tényét, ha valóban megállapodás hatására születik a bejegyzés.

Azonban a követőket nem fogja érdekelni a szponzoráció, ha az influencer minden jót mond a termékről és be is mutatja annak használatát a saját életéből vett példán keresztül.

Az a fontos, hogy az influencer marketing poszt tükrözze a valóságot, legyen hiteles, egyszerre tükrözze az adott márka üzenetét és az influencer egyéniségét, hiszen véleményvezér szerepben van, aki bizalmi kapcsolatot ápol a követőivel.

6. Influencer marketing posztok

Egy jól megszerkesztett és felépített poszt sok reakciót vált ki, amit könnyen tudunk mérni:

  • Hány lájk érkezett a posztra?
  • Hányan osztották meg a bejegyzést?
  • Mennyi embert sikerült elérni?
  • Mekkora volt a konverziós arány?
  • Érkeztek-e hozzászólások?
  • Lettek-e új ügyfeleink?

Ezek az adatok természetesen függnek majd attól, hogy hány követője van az adott influencernek. Az alábbi kategóriákat különítjük el:

  • Nanoinfluencer: kevesebb mint 5.000 követő;
  • Mikroinfluencer: 5.000-100.000 követő;
  • Makroinfluencer: 100.000-500.000 követő;
  • Megainfluencer: 500.000-5.000.000 követő;
  • Celeb, híresség: több mint 5.000.000 követő.

Fontos, hogy gondosan megválogassuk, melyik influencerrel működünk együtt, hiszen lehet, hogy egy szakmailag hiteles és tiszteletnek örvendő, 4.000 követővel rendelkező szakértő influencer több potenciális ügyfelet hoz majd a cégünknek, mint egy kevésbé hiteles, sokkal inkább a fiatalabb korosztályt megcélzó, 100.000 követővel rendelkező influencer.

Az influencer marketing keretében készített posztoknál fel kell tüntetni a szponzorált tartalom tényét, ezzel tájékoztatva a célközönséget az üzleti együttműködésről. A felhasználóknak jogukban áll tudni azt, hogy van-e direkt marketing céllal készült termékmegjelenítés a tartalomban. Ugyanúgy az influencer is egy munkakör, a bevételek után adóznia kell.

7. Összefoglaló

Az influencer marketing célja, hogy egy terméket vagy szolgáltatást népszerűsítsen a közösségi médiában egy influencer személyiségen keresztül.

A több ezres vagy milliós követőtáborral rendelkező emberek könnyen befolyásolni tudják követőik ízlését és véleményét, főleg ha az adott terméket úgy mutatják be, mintha az mindennapi életük szerves részét képezné.

A közösségi média posztokban azonban fel kell tüntetni a szponzorált tartalom címkét vagy hashtaget, mert az embereket tájékoztatni kell a direkt marketing célú hirdetésekről.

További hasznos online marketing tanácsokért olvasd el szakmai cikkeinket! 🙂

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

8. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi az influencer jelentése?

Az influencer jelentése befolyással rendelkező online véleményvezér.

❓ Hogyan történik az influencer marketing?

Egy vállalat megállapodást köt a több ezres vagy milliós követőtáborral rendelkező influencerrel, aki cserébe saját tartalmaival népszerűsíti a cég termékeit vagy szolgáltatásait.

❓ Miért előnyös az influencer marketing?

Az influencerek akár több millió ember véleményét is irányítani tudják, ezáltal vásárlásra buzdíthatják követőiket, pozitív márkaképet alakíthatnak ki az adott cégről.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés