A közösségi média marketing működése és fontossága

A közösségi média marketing eszközei segítenek megérteni a marketing és média kapcsolatát, kétirányú kommunikációt létrehozva az ügyfelekkel.
Közösségi média marketing

A közösségi média marketing működése és fontossága

A közösségi média marketing nem más, mint a tartalommarketing egyik eszköze, amely tulajdonképpen a közösségi média tartalomgyártás körül forog. Összekapcsolja a marketing és a média fogalmát, hiszen fokozatosan az ATL eszközök elkezdtek kiszorulni a reklámozási piacról, és helyüket az úgynevezett TTL marketing eszközök veszik át, ahová a social media is beletartozik. Az online marketing eszközök térnyerése teljesen megváltoztatta az iparágat, ezért ha nem akarsz lemaradni a versenytársaidtól, akkor ismerkedj meg a közösségi média marketing működésével!

1. A közösségi média marketing kialakulása

Ha visszatekintünk a marketing történelmének alakulásába, akkor hatalmas változásokat vélhetünk felfedezni az elmúlt 100 év során. Néhány évtizeddel ezelőtt még az eladáshelyi reklámok, a POS eszközök, az ATL kommunikáció (TV reklámok, rádióban közvetített reklámok, nyomtatott sajtó, reklámtáblák) voltak népszerűek.

Aztán megjelentek az úgynevezett Below The Line eszközök (BTL), amelyek a mai napig gyakran használatosak a könnyű elérhetőségük és költséghatékonyságuk miatt. Ide sorolható többek között a hírlevél kampányok, az e-mail marketing, a szponzoráció és az influencer marketing, a különböző vásárlásösztönző megoldások (kuponok, nyereményjátékok, akciók).

Végül az ATL és BTL határvonalán létrejött a TTL reklám fogalma, ami a Through The Line=vonalon átívelő marketing kifejezésből ered. Ilyen például a 360 fokos marketing, a digitális marketing, és a közösségi média marketing is.

A hagyományos reklámmegjelenések helyett az online reklámok kerültek előtérbe, és a második generációs web eszközök (web 2.0) megjelenésével már a hirdetők és a vásárlók szinte bárhol és bármikor könnyen kapcsolatba tudtak lépni egymással. A web 2.0 eszközök közé sorolható a közösségi média is, ami az egyirányú kommunikáció helyett kétirányú interakciót tett lehetővé az online térben.

2. Mi az a közösségi média marketing?

A közösségi média marketing jelentése egy újfajta marketing típus, amely a közösségi oldalak megjelenése következtében terjedt el. Alapja a korábbi egyirányú kommunikáció (a hirdető kommunikál a fogyasztók felé, pl. TV reklám) helyett a kétirányú kommunikáció (a hirdető és a célcsoport könnyen kapcsolatba tud lépni egymással, gondoljunk csak a Facebook hirdetésekre).

A vállalatok már nemcsak tartalmat közvetítenek az ügyfelek felé, hanem kommunikálnak is velük, sokkal közvetlenebb kapcsolat jön létre közöttük.

A közösségi média marketing értelemszerűen olyan tartalmak készítésén alapszik, amik a social media oldalakon terjednek el megosztások útján. A marketing és a média összekapcsolása által a reklámozás már sokkal inkább a szórakoztatásról és az informálásról szól, mint a közvetlen termékeladásról.

Óvatosan kell tehát bánnunk a közösségi média nyújtotta lehetőségekkel, mert senki nem azért használja a Facebookot vagy az Instagramot, hogy reklámokat nézegessen. Úgy kell megtervezni a közösségi média marketing stratégiánkat, hogy a cégünk üzenete önmagában szórakoztató legyen, amit szívesen megosztanak a közösségi média platformokon a felhasználók, nem érzik azt zavarónak.

3. Közösségi média marketing platformok

Az online marketing területén elengedhetetlen egy üzleti Facebook oldal létrehozása, viszont számos más közösségi média platform létezik. Például: LinkedIn, Twitter, Instagram, Flickr, YouTube, Tumblr, Pinterest, TikTok.

Közösségi média LinkedIn

Más és más célközönséget tudunk elérni az egyes platformokon a közösségi média marketing eszközeivel. A LinkedIn felületén leginkább vállalkozók, üzleti partnerek és álláskereső pályakezdő fiatalok találhatók, akikkel nagyszerű üzleti kapcsolatokat lehet kiépíteni. Ezzel szemben az Instagramon már a 16-28 éves korosztály van döntő többségben.

Fontos, hogy tisztában legyünk a legújabb trendekkel, hogy meg tudjuk azokat lovagolni. Ezért egy online marketinges mindig naprakész tudással kell, hogy rendelkezzen.

A social media platformok közül a Facebook biztosítja a legszélesebb célközönséget, mivel itt a fiatalabbaktól az idősebb generációig mindenki megtalálható. Még akár más cégekkel is lehet üzleti megállapodásokat kötni B2B marketing formájában.

Az Instagramon leginkább a fiatalokat találhatjuk meg, és a közösségi média marketing is lekorlátozódik a fényképek és rövid videók közlésére. Végezetül, ami még szintén nagyon népszerű napjainkban Magyarországon, az a TikTok felülete, ahol szintén jelentkezhetünk szórakoztató tartalmakkal, felkapott trendeket követve, néhány másodperces videókkal vagy akár TikTok hirdetésekkel is.

Ezeken a platformokon jelentkezhetünk egyszerű tartalmakkal, vagy fizetett PPC hirdetésekkel is.

4. Közösségi média marketing eszközök

A közösségi média marketing legfontosabb eszköze a kétirányú kommunikáció, aminek során a vállalkozás megoszt egy tartalmat a közösségi médiában, majd felhasználói kommentek, reakciók, kedvelések, megosztások formájában visszajelzéseket kap a potenciális ügyfelektől.

Tehát mindkét fél egyaránt adóként és vevőként is működik a kommunikációs folyamatban. A közösségi média marketing lehetőséget ad arra, hogy visszacsatolásokat szerezzünk a célközönségünktől a termékeinket, szolgáltatásainkat és hirdetéseinket illetően. A vásárlók véleményének megvizsgálása révén pedig úgy tudjuk ezeket alakítani, hogy azok még inkább a fogyasztói igényekre legyenek szabva (STP marketing).

A cégek közösségi média marketing stratégiáját befolyásolják a felhasználók, vagyis nem csak egy online marketinges dönti el, hogy mit közöljenek és mit nem. A multimédia tartalmak (fényképek, videók, interaktív játékok) mind hozzájárulnak a brandépítéshez, és növelik a konverzió esélyét.

A tartalommarketing szorosan kapcsolódik a közösségi média platformokhoz, hiszen ahogyan azt mi is tesszük, az újonnan létrehozott tartalmaidat célszerű megosztani a közösségi médiában. Ezért jelentkezünk mi is heti 5 darab Facebook bejegyzéssel az új szakmai blogcikkeinkről.

Ezáltal lojális rajongótábort tudunk kialakítani, akik segítenek a tartalmaink és végső soron a cégünk hírnevének a terjesztésében. Az is ajánlatos, hogy hashtagek formájában címkézzük a tartalmainkat, mivel így is ránk találhatnak a közösségi médiában.

Sőt, tartalmaink teljesítménye a közösségi média marketing során nagyban befolyásolja azt is, hogy a Google mennyire látja hasznosnak a bejegyzésünket a rangsorolásnál. Például, ha sok kedvelés vagy megosztás érkezik egy cikkre, akkor azt magasabbra rangsorolja majd az organikus találatok között. A social media tehát hatást gyakorolt a SEO teljesítményünkre is.

5. Összefoglaló

A közösségi média marketing a TTL eszközök részét képezi, és a web 2.0 időszakában terjedt el, ami kétirányú kommunikációt tesz lehetővé a hirdetők és a célközönség között.

Számos közösségi média platform létezik, amelyek között bátran válogathatunk, mivel eltérő felhasználókat fogunk tudni elérni. A Facebookon szinte bárki elérhető, míg a LinkedInen inkább a vállalkozók, az Instagramon pedig a fiatalok vannak jelen.

Építsük be a közösségi médiát a vállalkozásunk marketing stratégiájába, ezzel is építve a vállalkozás márkanevét és bővítve az ügyfélkörünket.

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: [email protected]

6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi az a közösségi média marketing?

A közösségi média marketing a TTL eszközök egyik eleme, a web 2.0 időszakában vált népszerűvé, és kétirányú kommunikációt tesz lehetővé a cégek és a potenciális fogyasztók között.

❓ Miért éri meg eltérő közösségi média platformokat használni?

Mindegyiknek más a célközönsége. A LinkedIn elsődlegesen az üzleti szférában tevékenykedőknek készül, a Facebook hirdetések bárkit elérhetnek, míg a TikTok hirdetések a fiatalokat célozzák leginkább.

❓ Miért hasznos a közösségi média marketing?

Hozzájárul a brandépítéshez és bővíti az ügyfelek számát.

Dávid Ádám

Dávid Ádám

Szia, Dávid Ádám vagyok a Kiszervezett Marketing Ügynökség alapítója. Több mint 120+ weboldalt építettünk már sikeresen az ügyfeleink számára. Az így szerzett tapasztalataimat blog formájában szeretném megosztani veled. Sok sikert számodra a megvalósításban!

Hozzászólások