KPI jelentése

Hogyan legyen
vevőszerző weboldalam?

Ingyenes
E-book Letöltése!

Heti 1 db marketing cikk ami hozzásegít a vállalkozásod fejlődéséhez!

Kérem a heti cikket!

Olvasási idő: 3 perc

Mi a KPI jelentése? A legfontosabb KPI mutatók

Fontos, hogy előre megtervezd a vállalkozásod elérendő céljait egy adott időszakban. Ezt követően azt kell majd vizsgálnod, hogy mennyire sikerült megvalósítani az üzleti terveket. Erre szolgálnak a KPI mutatók. Cikkünkben bemutatjuk, hogy mi a KPI jelentése, szemléltetjük is KPI példák segítségével, és a legfontosabb mérőszámokról is szó esik majd a marketing, projektmenedzsment és pénzügyek területein belül, amelyek a sikerességed számokban kifejezett értékeit fogják jelenteni.

1. Mi a marketing KPI jelentése?

A KPI az angol Key Performance Indicator rövidítése, aminek megfelelően a KPI jelentése magyarul: Kulcsfontosságú Teljesítménymutató. A marketing KPI tehát azt mutatja meg, hogy egy adott vállalkozás mennyire hatékonyan tudja elérni a céljait és biztosítani mindennapi működését.

Ha odafigyelsz a saját céged KPI mutatóira, akkor nagyobb eséllyel borítékolhatod a sikert. Ezért is fontos megismerkednünk ezzel az online marketing eszközzel.

Első lépésben meghatározod a vállalkozásod küldetését, céljait, az ebben érdekelt személyek körét. Ezután azonban az előrehaladást számszerű formában mérni kell majd, amiben a KPI mutatók fognak segíteni.

Ha megismered, hogy mi a KPI jelentése, akkor olyan hatékonysági mutatókat veszel majd figyelembe, amelyek alapvetően határozzák meg egyes szervezetek küldetését és azon erőfeszítéseit, amelyeket a kitűzött céljainak elérése érdekében tesz.

Kicsit olyan ez, mint amikor értékesítési tölcsért tervezel a weboldaladra, hogy növeld a forgalmad és a konverziód.

2. A vállalati cél, a mérőszámok és a KPI

Három szorosan összefüggő tényező, amely kölcsönösen kihat egymásra. Nézzük meg, hogy milyen kapcsolat áll közöttük.

1) A vállalat célja lényegében egy rövidebb vagy hosszabb távra érvényes célkitűzés, amit meg szeretne valósítani. Ehhez azonban változtatnia kell a jelenlegi működésén:

  • Hatékonyabban kell működnie;
  • Több eladást kell produkálnia;
  • Jobb termékeket kell készítenie.

2) A mérőszámok lesznek azok a konkrét értékek, amelyek számszerű adatokként értékelik a különböző KPI marketing mutatókat. Például:

  • 17 millió forinttal megnövekedett az árbevétel;
  • 10%-kal több terméket sikerült eladni;
  • 4-ről 4.5 csillagosra nőtt a vállalkozás értékelése.

3) Végezetül, a KPI jelentése ismét visszatér. A KPI egy kulcsfontosságú hatékonysági mutató, amivel mérni tudjuk, hogy milyen mértékben sikerül elérni a vállalati célokat. Ilyen mutatók lehetnek:

  • Az árbevétel hónapokra lebontott alakulása;
  • A termékeladások száma;
  • Ügyfélvélemények átlagos értékelése.
KPI jelentése

A KPI mutató azt foglalja magában, amit az üzleti céljaink indokolnak. Attól függ tehát a KPI marketing szempontból, hogy mit akarunk elérni. Hiszen azt fogjuk mérni mutatókkal, amit kitűztünk célként.

3. Szemléletes KPI példák

Tegyük fel, hogy épp most bővítetted ki a céges honlapodat egy szakmai bloggal. Ennek a projektnek a KPI mutatója az lesz, hogy hány látogató érkezett a weboldaladra a blognak köszönhetően, vagyis hány kattintást hozott a blog készítése.

Egy másik esetben létrehoztál egy webáruházat, és az OptiMonk segítségével próbálod csökkenteni a kosárelhagyási arányt. Itt azt kell majd összehasonlítanod, hogy az előző és a mostani időszakban hogyan alakult a kosárban hagyott termékek és befejezetlen vásárlások aránya.

Ezekkel a KPI mutatókkal tudod kideríteni, hogy segítettek-e az OptiMonk intelligens pop-up ablakai elérni az üzleti céljaidat.

További KPI példák:

  • Konverziós ráta, vagyis látogatóink hány százaléka kattint a linkünkre, tölte le valamit, stb;
  • NPS (Net Promoter Score) – a fogyasztói lojalitást méri, mivel azt határozza meg, hogy az ügyfeleink közül hányan fognak tőlünk vásárolni a jövőben is, illetve hányan ajánlják majd barátaiknak is a szolgáltatásainkat;
  • Facebook és Instagram követők száma;
  • NPM (Net Profit Margin) – nettó profithatár, ami azt mutatja, hogy a teljes bevétel hány százaléka valódi profit;
  • ROI (Return on Investment) – azaz befektetésarányos megtérülés, ami megmutatja egyes befektetések jövedelmezőségét;
  • Egy munkaórára eső bevétel mértéke;
  • Egyedi látogatók, vagyis hányan érkeznek a honlapodra;
  • De ide sorolhatjuk az átkattintási arányt (CTR) is, ha weboldalról beszélünk;
  • Egy márka ismertsége;
  • Weboldalon töltött idő – milyen időmennyiséget töltenek átlagosan a látogatók a webhelyeden.

4. Marketing KPI meghatározása

  1. Az elérni kívánt cél pontosítása, pl. 50%-kal meg akarjuk növelni a forgalmunkat.
  2. A cél megvalósíthatóságának vizsgálata: mennyire felel meg a várható piaci helyzetnek az elvárásunk?
  3. A teljesítményünk mérésére szolgáló mutatók meghatározása. Ezek lényegében KPI mutatók lesznek.
  4. Milyen eszközökkel tudjuk befolyásolni a végeredményt? Például: banner hirdetések, marketing kampány, közösségi média.
  5. A vállalat mely dolgozói lesznek felelősek a cél eléréséért? Leginkább a marketing osztály (sales).
  6. Honnan tudjuk majd, hogy sikerült elérni az előzetesen kitűzött célokat?
  7. Milyen gyakorisággal (pl. havonta vagy félévente) akarjuk ellenőrizni a megvalósulás sikerességét és az előrehaladást?

5. Milyen egy hatékony KPI mutató?

Sokszor jobban járunk, ha az általános piaci KPI mutatók helyett külön hatékonysági mérőszámokat határozunk meg, például marketing KPI, projektmenedzsment KPI, HR KPI, és így tovább.

Olyan KPI mutatókat válasszunk ki a teljesítményünk értékelésére, amelyek kapcsolódnak az elérendő céljainkhoz és a vállalatunkkal kapcsolatos elvárásokhoz.

Ezzel tudjuk kommunikálni a cégen belül és kívül is, hogy mi az igazán fontos üzleti cél a vállalkozásunk számára. A KPI egy kiváló információforrás.

Szolgálhat iránymutatásként is, amellyel a stratégiai célok elérése felé terelhetjük a munkatársainkat és beosztottjainkat.

Több ezer KPI mutató közül válogathatsz, ezért fontos, hogy a legmegfelelőbbet válaszd ki a céged számára, amivel javíthatsz a problémás területeken.

6. KPI mutatók és SMART célok

A hatékony KPI mutatók meghatározása nem valósulhat meg szervezeti célkitűzések nélkül, amelyek úgynevezett SMART célokat foglalnak magukba.

  • S = SpecificSpecifikus: részletesen, pontosan megfogalmazott célok;
  • M = MeasurableMérhető: a cél elérése számszerűsíthető legyen;
  • A = AchievableElérhető: a képességeinkhez és a piaci helyzethez mérten ne legyen lehetetlen az adott cél teljesítése;
  • R = RelevantReleváns: a cégünk számára fontos, jelentős legyen a cél elérése;
  • T = Time-boundIdőhöz kötött: milyen határidőt szabunk a megvalósításra.

Ha ezeket a szempontokat figyelembe vesszük, akkor igazán hatékony KPI mutatók segítségével fogjuk vizsgálni a vállalkozásunk eredményes működését és előrehaladását.

7. További KPI mutatók (példák)

A KPI jelentése több szempontból is kulcsfontosságú teljesítménymutatókat bocsát a rendelkezésünkre.

7.1. Ügyfelekkel kapcsolatos KPI mutatók

  • Customer Retention Rate (CRR) – hány vásárlód tér vissza a jövőben, vagyis mekkora a vásárlók megtartási rátája;
  • Relative Market Share (RMS) – mekkora a versenytársaidhoz képest a relatív piaci részesedésed;
  • Customer Profitability Score (CPS) – egy vásárló mekkora profithoz juttatja a cégedet, ha levonjuk az ügyfélmegtartás és ügyfélszolgálat költségeit;
  • Lifetime Value (LTV) – a vásárlói életút érték, vagyis mekkora árbevételt hoz egy látogató átlagosan a vállalkozásod számára;
  • Customer Churn Rate (CCR) – mekkora lemorzsolódás jellemző a vásárlóid körében az első konverziót követően, hányan mondják le az adott szolgáltatást egy időszak alatt.

7.2. Pénzügyi teljesítmény KPI mutatói

  • Gross Profit Margin (GPM) – a nettó profitszázalék mellett beszélhetünk bruttó profithatárról is;
  • Működési Cash Flow;
  • Net Profit (NP) – nettó profit a kereskedelemben;
  • Bruttó és nettó haszonkulcs;
  • Revenue Growth Rate (RGR) – mekkora a bevétel növekedési rátája.

7.3. Projektmenedzsment KPI mutatói

  • Project Cost Variance (PCV) – egy projekt költségkerete, változó költségekkel számolva, így nem fogod túllépni a tervezett kiadásokat;
  • Earned Value (EV) – a jelenlegi projektek értéke a cégen belül, vagyis a megszerzett érték mértéke;
  • Quality Index (QI) – a termékminőség mutatója, aminek meg kell felelnie a vásárlók elvárásainak;
  • Capacity Utilisation Rate (CUR) – a rendelkezésre álló erőforrások és a kivitelezhető projektek megfelelése egymásnak;
  • Order Fulfillment Cycle Time (OFCT) – mennyi időbe telik egy rendelés leadásától eljutni a termék kiszállításáig;
  • Project Schedule Variance (PSV) – a projektek időbeli tervezhetőségét méri, mennyire készülnek el határidőn belül.

7.4. Alkalmazottakkal kapcsolatos KPI mutatók (HR KPI)

  • Retirement Rate (RR) – a karriertervek érdekében fontos, ami a nyugdíjazási arányt mutatja egy vállalkozáson belül;
  • Human Capital Value Added (HCVA) – egy meghatározott munkavállaló pénzügyi értéke a cégen vagy szervezeten belül;
  • Staff Advocacy Score (SAS) – a vállalkozást milyen arányban ajánlják az alkalmazottak az ismerőseiknek, mint potenciális munkahelyet;
  • Salary Competitiveness Ratio (SCR) – egy adott pozícióhoz tartozó munkavállaló fizetése mennyire versenyképes a versenytársaink azon munkavállalóinak fizetéséhez képest, akik ugyanabban a pozícióban dolgoznak.

7.5. Marketing KPI mutatók

  • Átlagos rendelési érték – mekkora összegben rendelnek tőled a vásárlóid;
  • Konverziós költségek – például CPC hirdetéseknél nagyon fontos;
  • Kulcsszavak számaSEO szempontjából organikus forgalmat irányítanak az oldaladra;
  • Hirdetési kiadások megtérülése (ROAS);
  • Backlinkek száma;
  • Lead-generálás költségei.

8. Összefoglaló

A KPI jelentése az angol Key Performance Indicator kifejezésből ered, és Kulcsfontosságú Teljesítménymutatót jelöl.

Olyan mutatókról beszélünk itt, amelyek a kitűzött vállalati célok megvalósulását számszerűsítik mérőszámok segítségével.

Megnéztünk számos KPI példát, többek között a marketing, projektmenedzsment, pénzügyek, valamint a vásárlók és az alkalmazottak üzleti szempontú elemzésével kapcsolatos KPI mutatókat.

Emellett célszerű a SMART célokat figyelembe venni, ha saját céged KPI mutatóit szeretnéd meghatározni. 🙂

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

9. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi a KPI mutatók jelentése?

Key Performance Indicators, vagyis Kulcsfontosságú Teljesítménymutatók egy vállalkozás számára.

❓ Hogyan kapcsolódnak a KPI mutatók és a SMART célok?

Amikor hatékony, a céged számára releváns KPI mutatókat akarsz meghatározni, azt SMART célok kijelölésével kell kezdened.

❓ Milyen típusú KPI mutatók vannak?

Léteznek ilyen mutatószámok a marketing, projektmenedzsment, HR (emberi erőforrások), pénzügyek, és a vásárlók tekintetében is.

A weboldal készítő csapat egy tagját ábárzol

Dávid Ádám

Szia, Dávid Ádám vagyok a Kiszervezett Marketing Ügynökség alapítója. Több mint 120+ weboldalt építettünk már sikeresen az ügyfeleink számára. Az így szerzett tapasztalataimat blog formájában szeretném megosztani veled. Sok sikert számodra a megvalósításban!

Hogyan legyen
vevőszerző weboldalam?

Ingyenes
E-book Letöltése!

Heti 1 db marketing cikk ami hozzásegít a vállalkozásod fejlődéséhez!

Kérem a heti cikket!

Send this to a friend