Tartalomjegyzék
ToggleA podcast jelentése és marketing célú felhasználása
Egyre több a podcast csatorna nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon is. A podcast egy hanganyag, ami lehet híradás, interjú, bemutató, zenés előadás, stb. Ha kíváncsi vagy, hogy mi a podcast jelentése és milyen szerepet tölt be a marketingben, akkor ebben a bejegyzésben választ adunk a kérdéseidre.
1. Mi a podcast jelentése?
A podcast jelentése magyarul egy digitálisan rögzített hanganyag, amit online publikálnak a hallgatóság számára, akik a podcastet bármikor vissza tudják hallgatni.
Maga a podcast szó jelentése az iPod és az angol broadcast (magyarul közvetít, sugároz) szavak összetételéből ered.
Lehetőség van a podcast csatornákra való feliratkozásra, akárcsak YouTube-on. Értesítéseket is kérhetnek, hogy azonnal meg tudják hallgatni kedvenc podcastjeiket, amint kiadják őket.
Minden podcast egy specifikus témát dolgoz fel: vannak politikai témájú, üzleti élettel foglalkozó, filmeket, játékokat, technológiai eszközöket és könyveket bemutató podcastek.
A podcast jelentése mindazonáltal nem csak ezekre a témákra terjed ki. A legtöbb podcastnek két vagy három házigazdája van, akik olyan témákat és híreket dolgoznak fel beszélgetés formájában, amelyek sok embert érdekelnek.
Meghívhatnak vendégszereplőket is, akik további nézőpontokból boncolgatnak egy témát, vagy éppen szakértői szemmel dolgozzák fel azt. Tehát itt is fontos szerep jut a szakmaiságnak és a célközönség elérésének.
A podcasting jelentése egyébként már a 2000-es évek közepén népszerűvé vált, amikor bejöttek a divatba a hordozható zenelejátszók.
2. A podcast és a marketing kapcsolata
A podcast egy tartalommarketing eszközként működik, ami egyre nagyobb népszerűségre tesz szert a vállalkozások körében. Legnagyobb előnye, hogy egyfajta hangoskönyvként működik, csak éppen sokkal kötetlenebb.
Az emberek bárhol és bármikor meg tudják hallgatni, akár vezetés vagy munka közben is. Ezt pedig fel tudjuk használni üzleti célokra is marketing témájú podcastek készítésével.
Egyrészt folyamatosan tájékoztathatjuk meglévő ügyfeleinket, másrészt új üzleti partnerekre és vásárlókra tehetünk szert, növelhetjük a cégünk és márkánk ismertségét.
Bár a podcast piac folyamatosan növekszik, mégsem akkora a verseny, mint például a YouTube videók piacán. Az adásokat a célközönség igényeihez igazítják tartalmi és formai szempontból (pl. témák, stílus, hossz).
A podcastek abban különböznek a szokványos rádióadásoktól, hogy kötetlenebb időpontban kerülnek sugárzásra, és bármikor letölthetők, visszahallgathatók az interneten (pl. Apple Podcasts, SoundCloud, Spotify platformokon). Általában sorozatszerűen jelennek meg, évadokra és epizódokra osztva.
3. Mire jó a podcast?
Nézzük meg néhány előnyét a podcast formátumnak, ami egyszerre szórakoztató és hasznos időtöltést biztosít tematikus műsorok formájában.
3.1. Személyes kapcsolat építése a fogyasztókkal
A podcast egy személyes tartalomformátum. Amikor podcast készítésén dolgozol, nem egyszerű szakemberként beszélsz a hallgatóidhoz, hanem egy élő és egyszerű személyként.
Ez nagyban megdobja a podcastek hangulatát, egyfajta személyes beszélgetésnek érződik az egész. Az emberek szeretik, ha valamit érthetően, hétköznapi nyelven és hitelesen mesélsz el.
Egy történet formájában meg tudod osztani, hogyan alapítottad a vállalkozásodat, miért hoztál bizonyos üzleti döntéseket, hogyan értél el sikereket, és így tovább.
A podcast tehát segít abban, hogy közelebb hozd a hallgatókat önmagadhoz és a cégedhez, így nagyobb bizalmat szavaznak majd neked.
3.2. Célközönség megszólítása
Mindegy, hogy a saját podcasteden dolgozol, vagy vendég előadóként nyilatkozol egy másik podcastben. A végeredmény mindig ugyanaz lesz: új embereket tudsz elérni, bővítheted az ügyfelek körét.
Ugyanis sok ember szereti inkább meghallgatni az új információkat, mintsem elolvassa azokat egy blogcikk formájában. Nem is kell a podcastre annyi figyelmet fordítani, mint egy videós tartalomra.
A podcast jelentésének megismerése tehát bővítheti az ügyfélköröd és a partneri kapcsolataidat. Például, ha profi weboldal készítő vagy, rengeteg a tapasztalatod, akkor megszólalhatsz több marketinges vagy webes podcastben.
Itt pedig egyre több ember ismeri majd meg a szolgáltatásaidat, a közös munka előnyeit, aminek hála kapcsolatba fognak lépni a cégeddel.
3.3. A podcast, mint a tartalommarketing eszköze
Az egyik legnagyobb előnye a podcastnek, hogy nem igényel képanyagot. Vagyis nincs szükséged videókamerára, videóvágásra, speciális effektusokra, csak egy mikrofonra (illetve egy felhő tárhely sem árt, hogy legyen hol tárolni a hangfájlokat).
Persze a videó sokszor hatékonyabb, mert audiovizuális tartalomról beszélünk. Viszont a podcast olcsóbb, könnyebben elkészíthető és gyorsabban lehet bővíteni a tartalom mennyiségét is.
Fontos, hogy először néhány olyan podcastben szólalj meg, amelynek már van egy hallgatósága. Ez segít majd abban, hogy saját célközönséget szerezz magadnak.
Emellett léteznek podcast reklámok is, amelyek lehetnek különálló reklámblokkok, marketing célú üzenetek, vagy beszélgetés közbeni reklámok (sokkal közvetlenebb).
4. Podcast toplista Magyarországon
A Podtail oldalán megtekinthetjük a 100 legnépszerűbb podcastet Magyarországon. A lista folyamatosan frissül.
Vannak köztük vicces adások (Balázsék, IstenEst, TheVR Happy Hour), hírekre fókuszáló podcastek (Portfolio Checklist, 444), történelmi és oktatási célú beszélgetések (Képtelen Krónika, Hihetetlen Történelem Podcast), és természetesen sok kulturális, társadalmi, szabadidős, üzleti és zenei témájú adás.
5. Összefoglaló
A podcast jelentése egy digitális hangformátum, amit az interneten keresztül érhetnek el a fogyasztók, és bármikor le tudják tölteni vagy visszahallgathatják az adásokat.
A tartalommarketing egyik formája, aminek hála növelhetjük az ügyfeleink számát, közelebb hozhatjuk az embereket a vállalkozásunkhoz, és személyes kapcsolatot alakíthatunk ki a hallgatókkal.
Lehetnek szakmai, üzleti, társadalmi, hírközléssel vagy éppen szórakoztatással foglalkozó podcastek is. A lényeg, hogy legalább egy műsorvezető van, és hozzá érkeznek vendégek vagy szakértők.
Elhelyezhetünk reklámokat is a podcast során, amivel további bevételre tehetünk szert. Fontos azonban, hogy folyamatosan jelentkezzünk új epizódokkal, hogy életben tartsuk a hallgatótáborunk érdeklődését.
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Egy digitális hangformátum, online visszahallgatható beszélgetés, amivel potenciális fogyasztókat tudunk elérni.
Növeli profizmusunkat és a belénk vetett bizalmat a vásárlók körében, valamint a tartalommarketing egyik trendi formája, amivel új embereket tudunk elérni.
Lehet szakmai, humoros, társadalmi, hírközlő, vagy csak szimplán szórakoztató podcast is.