Tartalomjegyzék
ToggleMi a ROAS jelentése? Mennyire nyereséges a hirdetésem?
Az online marketing kampányok, beleértve a Google hirdetések és Facebook reklámok világát, rengeteg eltérő mutatót szolgáltat arra a célra, hogy nyomon tudd követni hatékonyságodat és üzleti tevékenységed sikerét. Az egyik példa a ROAS mutató, aminek jelentése magyarul annyit tesz, hogy hirdetési kiadások megtérülése. Lényegében azt mutatja meg, hogy egy hirdetésre költött összeg mekkora bevételt generál, vagyis mennyire térül meg a befektetés. Ha kíváncsi vagy, hogy miként történik a ROAS mutató kiszámítása, akkor bátran olvass tovább! 🙂
1. Mi a ROAS jelentése?
A ROAS jelentése a Return on Ad Spend angol kifejezés rövidítéséből ered, ami magyarul a hirdetési kiadások megtérülését takarja, vagyis az egy egységnyi hirdetésköltségre eső megtérülést. Az online marketing a fizetett hirdetések megtérülésének vizsgálatára használják a ROAS mutatót.
Különösen hasznos a ROAS számítás, ha adatvezérelt marketing tervezést végzünk, vagyis statisztikai adatokra támaszkodva allokáljuk cégünk marketing büdzséjét.
A ROAS tehát egy kulcsfontosságú teljesítménymutató (KPI mutató), amivel különböző online marketing csatornák és hirdetéstípusok sikerességét hasonlíthatjuk össze.
Egyik nagy hiányossága azonban az, hogy nem veszi figyelembe az időt a megtérülés kiszámításánál, csakúgy, mint a ROI mutató esetében. Nem mindegy, hogy a 300%-os megtérülést egy kampány egy hónap vagy egy év alatt éri el!
2. A ROAS mutató kiszámítása
A ROAS számítás úgy történik, hogy az online marketing kampányodból származó bruttó bevételt el kell osztani a hirdetés teljes költségével. Ha ez megtörtént, az eredmény azt fogja megmutatni, hogy a hirdetésre költött minden egyes forint hány forintnyi bevételt generál.
A ROAS képlete az alábbi egyszerű formula szerint alakul:
ROAS számítás példa: ha minden hónapban 25.000 forintot költesz Google Ads hirdetésekre, aminek eredményeként 80.000 forint bevételhez jutsz átlagosan, akkor mennyi lesz a ROAS? A válasz egyszerű!
A teljes bruttó bevételt el kell osztani a Google hirdetések költségével, vagyis: ROAS = 80.000 Ft / 25.000 Ft = 3,2 Ft (320%-os megtérülés). Ez azt jelenti, hogy minden egyes forint, amit a hirdetésedre költesz, átlagosan bruttó 3,2 Ft bevételt termel.
A ROAS mutató tehát megmutatja, hogy mekkora nyereséget kapsz egy-egy online marketing kampánytól, legyen szó akár Google Ads, akár Facebook, akár TikTok hirdetésekről.
3. ROAS számítás tippek
Abban az esetben különösen hasznos a ROAS mutató kiszámítása, ha egyszerre több hirdetési kampányt is futtatsz. Érdemes folyamatosan ellenőrizned minden hónapban a ROAS eredményeket, hogy csak azokat a kampányokat részesítsd előnyben, amelyek a legnagyobb bevételt generálják és többszörösen megtérítenek minden forintot, amit a marketingre költesz.
A hirdetés teljes költségénél az alábbi tényezőket érdemes figyelembe venned:
- Az online hirdetés költsége (vagyis a budget);
- A hirdetéskezelő személy vagy ügynökség bérköltsége, munkadíja;
- Tranzakciós díjak, amik nagyobb költségvetésű hirdetéseknél számottevők;
- Egyéb a kampányban résztvevő partnerek vagy ügynökségek díjai.
Felvetődik a kérdés, hogy pontosan milyen ROAS érték számít megfelelőnek? A válasz az, hogy ez cégenként változó, mivel minden vállalkozásnak más a marketing stratégiája és terve. Azonban azt elmondhatjuk, hogy ha egy hirdetés 4:1 arányban térül meg (vagyis 1 Ft kiadás 4 Ft bevételt hoz vissza), az már minden marketing szakember szerint elfogadható és nyereséges.
4. Cél-ROAS ajánlattétel (Google Ads)
A Google Ads hirdetések egyik automatizált licit stratégiája a cél-ROAS ajánlattételi stratégia, ami annyit tesz, hogy nem állítunk be manuálisan liciteket az egyes kulcsszavakra. Ehelyett a Google Ads számára jelezzük, hogy milyen ROAS-t akarunk elérni a kampánnyal, mely kulcsszavakra akarjuk ezt elérni, és a Google igyekszik a kampány költségvetéséhez igazítva elérni a kitűzött célokat.
Ennek sikeressége érdekében azonban fontos, hogy megfelelően legyen beállítva a konverziókövetés a Google Ads hirdetéseknél. A konverziós érték maximalizálása révén a Google Ads beállítja a maximális interakciónkénti költségajánlatokat, így törekszik a ROAS megfelelő értékének az elérésére.
Ez a licit stratégia figyelembe veszi a valós idejű tényezőket, úgy mint a felhasználók eszközeit, böngészőjét, földrajzi helyét, a napszakot. Mindezt annak érdekében, hogy a lehető legjobb teljesítményt érhessük el a hirdetésaukción.
Cél-ROAS példa: ha az a célod, hogy minden hirdetésre költött 100 Ft után 500 Ft értékű eladást generálj a webáruházadban, akkor a cél-ROAS értéke 500% lesz. Tehát minden hirdetésre fordított 100 Ft után annak ötszörösét szeretnéd bevételként megkapni.
Ha ezt megadtad, a Google Ads úgy állítja be a maximális CPC-ajánlatokat (PPC hirdetések), hogy maximalizálja a konverziós értéket, miközben megpróbálja teljesíteni az általad beállított 500%-os ROAS értéket is.
További útmutatásért olvasd el a Google Ads cikkét erről a témáról! Emellett olvasd el a Google hirdetés árakat bemutató írásunkat is!
5. ROI és ROAS különbségei
A ROI jelentése befektetésarányos megtérülés, és az üzleti élet más területein is alkalmazzák, ha azt szeretnék megvizsgálni, hogy egy befektetés mennyire nyereséges. Ezzel szemben a ROAS mutatót csak az online marketing hirdetések és kampányok megtérülésének elemzésére használják.
A ROAS csak a hirdetésköltségeket veszi figyelembe, amik közvetlenül kapcsolódnak egy Facebook vagy Google hirdetés elindításához. A ROI pedig olyan hozzáadott költségeket is beszámít, mint a grafikus díja, vagy a beszállítók díja.
A ROAS mutató egy online hirdetés hatékonyságát hivatott szemléltetni, a ROI mutató viszont csak a nettó profitra fókuszál. Lehet, hogy egy hirdetés ROAS értéke 500%, ami nagyon jónak számít, a ROI értéke viszont negatív lesz, mert nagyobb lesz a teljes befektetés mértéke, mint a nettó profit.
A ROI-nál ugyanis fontos szerepet játszik az árrés is, amit a ROAS teljesen figyelmen kívül hagy.
6. Összefoglaló
A ROAS jelentése az angol Return on Ad Spend kifejezésből ered, és az egyes online hirdetéstípusok költségeinek egységére jutó megtérülést írja le.
Ha ROAS számítás a célunk, akkor a hirdetésből származó bruttó bevételt (vagyis konverziót) el kell osztanunk a hirdetés teljes költségével. Ha 400% körüli a ROAS, az már jónak számít, mert tényleges profitot jelent a legtöbb esetben.
A ROI mutató ezzel szemben számos egyéb költséget és az árrést is figyelembe veszi, így némileg reálisabb képet fest arról, hogy hosszabb távon mennyire nyereséges egy marketing kampány.
Online marketing tanácsadásért és hirdetéskezeléssel kapcsolatos tudnivalókért vedd fel velünk a kapcsolatot! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A ROAS jelentése az angol Return on Ad Spend rövidítése, ami a hirdetési költségek megtérülését jelenti.
Google hirdetések, Facebook hirdetéskezelés, és TikTok hirdetések esetében.
A ROI sokkal átfogóbb mutató, ami más költségtételeket és az árrést is figyelembe veszi, nem csak a hirdetések sikerességére fókuszál.