A ROI jelentése és a ROI mutató kiszámítása
Az online marketing területén gyakran találkozhatunk a ROI mutató fogalmával, amelynek kiszámítása által azt tudjuk mérni, hogy egy marketing kampány vagy bármilyen befektetést igénylő üzleti tevékenység mennyire térül meg. Gyakran alkalmazzák a közgazdaságtan és a vállalati pénzügyek területén is. Ha érdekel, hogy pontosan mi a ROI jelentése, hogyan tudod kiszámítani és alkalmazni a digitális marketing területén, akkor olvass tovább! 🙂
1. A ROI jelentése
Mi a ROI jelentése? Az angol Return on Investment kifejezés rövidítése, ami magyarul befektetésarányos megtérülés megnevezéssel használatos.
A ROI fogalma egy mérőszám, amivel azt deríthetjük ki, hogy egy adott tevékenységbe fektetett pénzünk milyen megtérülést eredményez.
Befektetésünk akkor térül meg pozitívan, ha a ROI mutató értéke 100% felett van, hiszen ekkor számolhatunk több bevétellel, mint az előzetes befektetésünk pénzösszege.
A ROI fontos szerepet játszik egy cég marketing stratégiájának kialakításában, valamint az online marketing tevékenységek, kampányok és csatornák jövedelmezőségének a vizsgálatában. Tehát a ROI nem más, mint egy kulcsfontosságú teljesítménymutató (KPI), amellyel az üzleti sikerességünket mérhetjük.
2. ROI számítás képlete
Ahhoz, hogy megkapjuk a ROI mutató értékét, el kell osztanunk a befektetés megtérülését a befektetett összeggel.
A ROI mutató kiszámításának képlete a következő:
Az eredmény tehát egy százalékos mutató lesz, ami akkor jelent nyereséget, ha meghaladja a 100%-ot. Ez lesz a befektetésarányos megtérülés értéke.
3. ROI számítás példa
Ha az online marketing területén akarjuk kiszámítani egy marketing kampány ROI mutatóját, akkor két dologra lesz szükségünk:
- A marketing kampány megtérülése: 2.000.000 Ft;
- Az összes kampányköltség: 800.000 Ft (PPC kampány) + 100.000 Ft (marketing ügynökség).
Jelen példában tehát az összes bevételt el kell osztanunk az összes költséggel, majd megszoroznunk 100%-kal, és megkapjuk a befektetés ROI mutatóját.
Az online PPC kampány tehát 222,22%-os ROI-val futott, vagyis meglehetősen jövedelmező volt a befektetés.
Fontos azonban, hogy vegyük figyelembe az eladott áruk beszerzési értékét (ÉLÁBÉ) a ROI számítása során, hogy valódi képet kaphassunk a befektetésarányos megtérülés mértékéről.
4. A ROI mutató előnyei és hátrányai a marketingben
A ROI alkalmazása révén egy egyszerű, de jól működő eszközt kapunk az adatalapú marketingdöntések meghozatalára és a marketingből eredő profit maximalizására.
Különböző időközönként vizsgálhatjuk, hogy az egyes marketing csatornák ROI-ja hogyan változik (heti, havi vagy éves bontásban, akár). Ha tartós csökkenés áll fenn, akkor járjunk a probléma végére.
Valamint az is kideríthető, hogy melyik csatorna vagy kampány hozza a legtöbb bevételt, így ezekben az ágazatokban és területeken éri meg a leginkább további befektetéseket végezni a jövőben.
A Return on Investment mutató tehát számos előnnyel bír, de megvannak a maga hiányosságai. Egyrészt figyelmen kívül hagyja az időt, amelyen belül az adott üzleti tevékenység zajlik.
Erre tehát figyeljünk oda mindig, hogy csak az adott időszakra vonatkoztassuk a ROI mutatót egy-egy kampány vagy marketing csatorna vizsgálata során.
Például: hiába kerül a SEO-ra épített tartalommarketing az első félévben több százezer forintba (szövegíró, linképítés költségei), mert az azt követő években tartós forgalmat biztosít majd a weboldalon. Tehát hosszú távon lesz sikeres, a valódi ROI értéke később derül ki.
5. ROAS vs. ROI mutató
A ROI jelentése gyakran együtt van említve a ROAS mutatóval az online marketing berkein belül. A ROAS jelentése Return on Ad Spend, vagyis a Google Ads hirdetésekre szánt összeg megtérülését vizsgálja.
Azt vizsgálja meg a ROAS mutató, hogy a hirdetésekre szánt kiadások összege hogyan viszonyul a konverziós értékhez. A ROI ezzel szemben minden költséget tartalmaz, nem csak a hirdetésekét.
A ROAS mutató fontos lehet a Google AdSense fogalmával ismerkedők számára is, valamint a Google Ads és Facebook hirdetések területein belül.
6. Összefoglaló
A ROI jelentése tehát egy olyan teljesítménymutató, amelyet magyarul befektetésarányos megtérülésnek hívunk, és befektetés hatékonyságát, jövedelmezőségét méri.
Az angol Return on Investment kifejezés rövidítése, és úgy tudjuk kiszámolni, ha a megtérülés összegét elosztjuk a ráfordított költség összegével, majd megszorozzuk 100%-kal.
Ezzel akár összehasonlíthatunk két befektetést, marketing csatornát vagy kampányt, hogy mindig a legjövedelmezőbb szegmensekben terjeszkedjünk. Mindig tartsuk szem előtt az idő tényezőjét azonban.
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A ROI az angol Return on Investment kifejezésből ered, ami befektetésarányos megtérülést jelent.
Egy KPI mutató, ami által megvizsgálhatjuk egy-egy befektetés, marketing csatorna vagy kampány nyereségességét, hogy mindig a leginkább jövedelmező szegmensbe tudjuk irányítani jövedelmünket.
A megtérülés összegét el kell osztani a teljes befektetett összeggel, majd megszorozzuk 100%-kal.