A ROI jelentése és a ROI mutató kiszámítása

A ROI jelentése befektetésarányos megtérülés (Return on Investment mutató), amelynek kiszámítása egy befektetés jövedelmezőségét mutatja.
ROI jelentése

A ROI jelentése és a ROI mutató kiszámítása

Az online marketing területén gyakran találkozhatunk a ROI mutató fogalmával, amelynek kiszámítása által azt tudjuk mérni, hogy egy marketing kampány vagy bármilyen befektetést igénylő üzleti tevékenység mennyire térül meg. Gyakran alkalmazzák a közgazdaságtan és a vállalati pénzügyek területén is. Ha érdekel, hogy pontosan mi a ROI jelentése, hogyan tudod kiszámítani és alkalmazni a digitális marketing területén, akkor olvass tovább! 🙂

1. A ROI jelentése

Mi a ROI jelentése? Az angol Return on Investment kifejezés rövidítése, ami magyarul befektetésarányos megtérülés megnevezéssel használatos.

A ROI fogalma egy mérőszám, amivel azt deríthetjük ki, hogy egy adott tevékenységbe fektetett pénzünk milyen megtérülést eredményez.

Befektetésünk akkor térül meg pozitívan, ha a ROI mutató értéke 100% felett van, hiszen ekkor számolhatunk több bevétellel, mint az előzetes befektetésünk pénzösszege.

A ROI fontos szerepet játszik egy cég marketing stratégiájának kialakításában, valamint az online marketing tevékenységek, kampányok és csatornák jövedelmezőségének a vizsgálatában. Tehát a ROI nem más, mint egy kulcsfontosságú teljesítménymutató (KPI), amellyel az üzleti sikerességünket mérhetjük.

Google hirdetések

2. ROI számítás képlete

Ahhoz, hogy megkapjuk a ROI mutató értékét, el kell osztanunk a befektetés megtérülését a befektetett összeggel.

A ROI mutató kiszámításának képlete a következő:

ROI kiszámítása

Az eredmény tehát egy százalékos mutató lesz, ami akkor jelent nyereséget, ha meghaladja a 100%-ot. Ez lesz a befektetésarányos megtérülés értéke.

3. ROI számítás példa

Ha az online marketing területén akarjuk kiszámítani egy marketing kampány ROI mutatóját, akkor két dologra lesz szükségünk:

Jelen példában tehát az összes bevételt el kell osztanunk az összes költséggel, majd megszoroznunk 100%-kal, és megkapjuk a befektetés ROI mutatóját.

ROI számítás példa

Az online PPC kampány tehát 222,22%-os ROI-val futott, vagyis meglehetősen jövedelmező volt a befektetés.

Fontos azonban, hogy vegyük figyelembe az eladott áruk beszerzési értékét (ÉLÁBÉ) a ROI számítása során, hogy valódi képet kaphassunk a befektetésarányos megtérülés mértékéről.

4. A ROI mutató előnyei és hátrányai a marketingben

A ROI alkalmazása révén egy egyszerű, de jól működő eszközt kapunk az adatalapú marketingdöntések meghozatalára és a marketingből eredő profit maximalizására.

Különböző időközönként vizsgálhatjuk, hogy az egyes marketing csatornák ROI-ja hogyan változik (heti, havi vagy éves bontásban, akár). Ha tartós csökkenés áll fenn, akkor járjunk a probléma végére.

Valamint az is kideríthető, hogy melyik csatorna vagy kampány hozza a legtöbb bevételt, így ezekben az ágazatokban és területeken éri meg a leginkább további befektetéseket végezni a jövőben.

A Return on Investment mutató tehát számos előnnyel bír, de megvannak a maga hiányosságai. Egyrészt figyelmen kívül hagyja az időt, amelyen belül az adott üzleti tevékenység zajlik.

Erre tehát figyeljünk oda mindig, hogy csak az adott időszakra vonatkoztassuk a ROI mutatót egy-egy kampány vagy marketing csatorna vizsgálata során.

Például: hiába kerül a SEO-ra épített tartalommarketing az első félévben több százezer forintba (szövegíró, linképítés költségei), mert az azt követő években tartós forgalmat biztosít majd a weboldalon. Tehát hosszú távon lesz sikeres, a valódi ROI értéke később derül ki.

5. ROAS vs. ROI mutató

A ROI jelentése gyakran együtt van említve a ROAS mutatóval az online marketing berkein belül. A ROAS jelentése Return on Ad Spend, vagyis a Google Ads hirdetésekre szánt összeg megtérülését vizsgálja.

Azt vizsgálja meg a ROAS mutató, hogy a hirdetésekre szánt kiadások összege hogyan viszonyul a konverziós értékhez. A ROI ezzel szemben minden költséget tartalmaz, nem csak a hirdetésekét.

A ROAS mutató fontos lehet a Google AdSense fogalmával ismerkedők számára is, valamint a Google Ads és Facebook hirdetések területein belül.

6. Összefoglaló

A ROI jelentése tehát egy olyan teljesítménymutató, amelyet magyarul befektetésarányos megtérülésnek hívunk, és befektetés hatékonyságát, jövedelmezőségét méri.

Az angol Return on Investment kifejezés rövidítése, és úgy tudjuk kiszámolni, ha a megtérülés összegét elosztjuk a ráfordított költség összegével, majd megszorozzuk 100%-kal.

Ezzel akár összehasonlíthatunk két befektetést, marketing csatornát vagy kampányt, hogy mindig a legjövedelmezőbb szegmensekben terjeszkedjünk. Mindig tartsuk szem előtt az idő tényezőjét azonban.

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi a ROI jelentése?

A ROI az angol Return on Investment kifejezésből ered, ami befektetésarányos megtérülést jelent.

❓ Miért hasznos a ROI mutató?

Egy KPI mutató, ami által megvizsgálhatjuk egy-egy befektetés, marketing csatorna vagy kampány nyereségességét, hogy mindig a leginkább jövedelmező szegmensbe tudjuk irányítani jövedelmünket.

❓ Hogyan számítható ki a ROI mutató?

A megtérülés összegét el kell osztani a teljes befektetett összeggel, majd megszorozzuk 100%-kal.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Picture of Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

160+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 470+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 275.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig két év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, vg.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu, metropol.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

FONTOS1: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
FONTOS2: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!