A ROI jelentése és a ROI mutató kiszámítása

A ROI jelentése befektetésarányos megtérülés (Return on Investment mutató), amelynek kiszámítása egy befektetés jövedelmezőségét mutatja.
ROI jelentése

A ROI jelentése és a ROI mutató kiszámítása

Az online marketing területén gyakran találkozhatunk a ROI mutató fogalmával, amelynek kiszámítása által azt tudjuk mérni, hogy egy marketing kampány vagy bármilyen befektetést igénylő üzleti tevékenység mennyire térül meg. Gyakran alkalmazzák a közgazdaságtan és a vállalati pénzügyek területén is. Ha érdekel, hogy pontosan mi a ROI jelentése, hogyan tudod kiszámítani és alkalmazni a digitális marketing területén, akkor olvass tovább! 🙂

1. A ROI jelentése

Mi a ROI jelentése? Az angol Return on Investment kifejezés rövidítése, ami magyarul befektetésarányos megtérülés megnevezéssel használatos.

A ROI fogalma egy mérőszám, amivel azt deríthetjük ki, hogy egy adott tevékenységbe fektetett pénzünk milyen megtérülést eredményez.

Befektetésünk akkor térül meg pozitívan, ha a ROI mutató értéke 100% felett van, hiszen ekkor számolhatunk több bevétellel, mint az előzetes befektetésünk pénzösszege.

A ROI fontos szerepet játszik egy cég marketing stratégiájának kialakításában, valamint az online marketing tevékenységek, kampányok és csatornák jövedelmezőségének a vizsgálatában. Tehát a ROI nem más, mint egy kulcsfontosságú teljesítménymutató (KPI), amellyel az üzleti sikerességünket mérhetjük.

Google hirdetések

2. ROI számítás képlete

Ahhoz, hogy megkapjuk a ROI mutató értékét, el kell osztanunk a befektetés megtérülését a befektetett összeggel.

A ROI mutató kiszámításának képlete a következő:

ROI kiszámítása

Az eredmény tehát egy százalékos mutató lesz, ami akkor jelent nyereséget, ha meghaladja a 100%-ot. Ez lesz a befektetésarányos megtérülés értéke.

3. ROI számítás példa

Ha az online marketing területén akarjuk kiszámítani egy marketing kampány ROI mutatóját, akkor két dologra lesz szükségünk:

Jelen példában tehát az összes bevételt el kell osztanunk az összes költséggel, majd megszoroznunk 100%-kal, és megkapjuk a befektetés ROI mutatóját.

ROI számítás példa

Az online PPC kampány tehát 222,22%-os ROI-val futott, vagyis meglehetősen jövedelmező volt a befektetés.

Fontos azonban, hogy vegyük figyelembe az eladott áruk beszerzési értékét (ÉLÁBÉ) a ROI számítása során, hogy valódi képet kaphassunk a befektetésarányos megtérülés mértékéről.

4. A ROI mutató előnyei és hátrányai a marketingben

A ROI alkalmazása révén egy egyszerű, de jól működő eszközt kapunk az adatalapú marketingdöntések meghozatalára és a marketingből eredő profit maximalizására.

Különböző időközönként vizsgálhatjuk, hogy az egyes marketing csatornák ROI-ja hogyan változik (heti, havi vagy éves bontásban, akár). Ha tartós csökkenés áll fenn, akkor járjunk a probléma végére.

Valamint az is kideríthető, hogy melyik csatorna vagy kampány hozza a legtöbb bevételt, így ezekben az ágazatokban és területeken éri meg a leginkább további befektetéseket végezni a jövőben.

A Return on Investment mutató tehát számos előnnyel bír, de megvannak a maga hiányosságai. Egyrészt figyelmen kívül hagyja az időt, amelyen belül az adott üzleti tevékenység zajlik.

Erre tehát figyeljünk oda mindig, hogy csak az adott időszakra vonatkoztassuk a ROI mutatót egy-egy kampány vagy marketing csatorna vizsgálata során.

Például: hiába kerül a SEO-ra épített tartalommarketing az első félévben több százezer forintba (szövegíró, linképítés költségei), mert az azt követő években tartós forgalmat biztosít majd a weboldalon. Tehát hosszú távon lesz sikeres, a valódi ROI értéke később derül ki.

5. ROAS vs. ROI mutató

A ROI jelentése gyakran együtt van említve a ROAS mutatóval az online marketing berkein belül. A ROAS jelentése Return on Ad Spend, vagyis a Google Ads hirdetésekre szánt összeg megtérülését vizsgálja.

Azt vizsgálja meg a ROAS mutató, hogy a hirdetésekre szánt kiadások összege hogyan viszonyul a konverziós értékhez. A ROI ezzel szemben minden költséget tartalmaz, nem csak a hirdetésekét.

A ROAS mutató fontos lehet a Google AdSense fogalmával ismerkedők számára is, valamint a Google Ads és Facebook hirdetések területein belül.

6. Összefoglaló

A ROI jelentése tehát egy olyan teljesítménymutató, amelyet magyarul befektetésarányos megtérülésnek hívunk, és befektetés hatékonyságát, jövedelmezőségét méri.

Az angol Return on Investment kifejezés rövidítése, és úgy tudjuk kiszámolni, ha a megtérülés összegét elosztjuk a ráfordított költség összegével, majd megszorozzuk 100%-kal.

Ezzel akár összehasonlíthatunk két befektetést, marketing csatornát vagy kampányt, hogy mindig a legjövedelmezőbb szegmensekben terjeszkedjünk. Mindig tartsuk szem előtt az idő tényezőjét azonban.

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi a ROI jelentése?

A ROI az angol Return on Investment kifejezésből ered, ami befektetésarányos megtérülést jelent.

❓ Miért hasznos a ROI mutató?

Egy KPI mutató, ami által megvizsgálhatjuk egy-egy befektetés, marketing csatorna vagy kampány nyereségességét, hogy mindig a leginkább jövedelmező szegmensbe tudjuk irányítani jövedelmünket.

❓ Hogyan számítható ki a ROI mutató?

A megtérülés összegét el kell osztani a teljes befektetett összeggel, majd megszorozzuk 100%-kal.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.