Mi az a STEEP-elemzés? Miben más a STEEPLE-elemzés?

A STEEP-elemzés egy vállalkozás makrokörnyezetét vizsgálja, cikkünkbe egy példa is megtekinthető, és a STEEPLE-elemzés se maradhat ki.
STEEP elemzés

Mi az a STEEP-elemzés? Miben más a STEEPLE-elemzés?

A STEEP-elemzés vállalkozások makrokörnyezetének vizsgálatára használatos marketing eszköz, amit a közgazdaságtan és menedzsment területén szoktak alkalmazni. Cikkünkben egy STEEP-elemzés példa is található, hogy jobban érthető legyen a jelenség. Emellett bemutatjuk azt is, hogy miben különbözik a STEEPLE-elemzés. Tarts velünk! 🙂

1. A STEEP-elemzés jelentése

A piackutatás egyik eszközeként egy másik cikkben bemutattuk a SWOT elemzést, amely a vállalat belső erősségeire és gyengeségeire, valamint külső lehetőségeire és veszélyeire alapozva elemezte ki egy-egy cég vagy termék piaci helyzetét.

A STEEP-elemzés egy kicsit más megközelítést alkalmaz, és csak a vállalkozásra ható külső környezet tényezőinek kiértékelését végzi el.

Akkor alkalmazzuk a STEEP-elemzést, amikor valamilyen változás történik a piaci helyzetben, vagyis a vállalkozás makrokörnyezetében.

A STEEP elnevezése egy mozaikszó, amely a külső környezeti elemek angol megnevezéseinek a rövidítése:

  • S – Social = Társadalmi környezet;
  • T – Technological = Technológiai környezet;
  • E – Economic = Gazdasági környezet;
  • E – Environmental = Természeti környezet;
  • P – Political = Politikai környezet.

A STEEP-elemzés szinte teljesen ugyanaz, mint a PESTEL- vagy PEST-elemzés, csak egy kicsit más sorrendben szerepelnek a környezeti tényezők a mozaikszóban. Ezek mind az online marketing eszközei. 🙂

Egyetlen eltérés, hogy a PESTEL-elemzés külön kezeli a jogi (Legal) és politikai (Political) környezetet, míg a STEEP-elemzésben ezek együtt szerepelnek.

A vállalkozások mikrokörnyezetének elemzésére szolgál a SWOT elemzés (belső tényezők, szűk külső környezet, amire még hatást tud gyakorolni). A makrokörnyezet elemzésére viszont a STEEP-elemzés használatos.

Online marketing ügynökség

2. A STEEP-elemzés részei

A STEEP-elemzés tehát egy öt részből álló online marketing vizsgálati módszer, amelyet előszeretettel használnak a közgazdászok és a marketingesek egyes szervezetek és vállalatok makrokörnyezetének a vizsgálatára.

Ezek a külső tényezők hatással vannak a vállalkozásra, azonban fordítva ez már nem igaz: a vállalat nem tudja befolyásolni ezeket a makrokörnyezeti elemeket.

2.1. Social = Társadalmi környezet

A társadalmi környezet elemei közé a vállalat makrokörnyezetébe tartozó népesség demográfiai jellemzői tartoznak.

  • Hogyan alakul a népesség korösszetétele?
  • Milyen a férfiak/nők aránya?
  • Mi jellemzi a demográfiai helyzetet?
  • Mennyire magas az iskolázottsági és szakképzettségi szint?
  • Mennyit dolgoznak a makrokörnyezetbe tartozó emberek?
  • Van-e társadalmi mobilitás?
  • Milyen értékrendek jellemzik az embereket?
  • Hány vállalkozás és egyéni vállalkozó van a makrokörnyezetben?
  • Milyenek a munkahelyi normák és a társadalmi attitűdök?
  • Hogyan hatnak a reklámok az emberekre?

A társadalmi környezet trendjei befolyásolják a vállalat termékei iránti keresletet és a vállalat működését. Például a népesség elöregedése kevesebb munkaerőt jelenthet (ezáltal nő a munkaerő költsége).

Ezen túlmenően a vállalatok megváltoztathatják a vezetési stratégiájukat a STEEP-elemzés eredményeként, hogy alkalmazkodjanak ezekhez a társadalmi trendekhez (például idősebb munkavállalók toborzása által).

2.2. Technological = Technológiai környezet

A technológiai környezet azt vizsgáljuk, hogy milyen a technológiai eszközök szintje.

  • Jelen van-e az innováció és a folyamatos technológiai fejlődés?
  • Hogyan alakul a K+F (kutatás és fejlesztés) aránya?
  • Mennyire jellemző az élethosszig tartó tanulás (life-long learning)?
  • Milyen gyors a technológiai transzfer sebessége?
  • Mi jellemzi az infrastruktúra fejlettségét?
  • Milyen a termékek életciklusa?

A technológiai tényezők meghatározhatják a minimális hatékony termelési szintet és befolyásolhatják a kiszervezési döntéseket. Ezenkívül a technológiai változások alakíthatják a költségeket, a minőséget, az innovációhoz való hozzáférést.

2.3. Economic = Gazdasági környezet

A STEEP-elemzés gazdasági tényezőinek vizsgálata során azokat a tényezőket tartjuk szem előtt, amelyek hatással lehetnek egy vállalkozás gazdasági eredményeire.

  • Milyen a GDP (bruttó hazai össztermék) alakulása?
  • Hogyan alakul a GNP (nettó hazai össztermék)?
  • Mekkora a munkanélküliség a makrokörnyezetben?
  • Mennyi az átlagkereset a munkavállalók körében, milyen a bérszínvonal?
  • Hogyan alakulnak az energiaárak és egyéb kiadások?
  • Jellemző-e az új beruházások megjelenése?
  • Milyen a megtakarítási ráta?
  • Mekkora az infláció és a nemzetközi kereskedelem nagysága?

Ezek a tényezők nagymértékben befolyásolják a vállalkozások működését és döntéshozatalát. Például a kamatlábak kihatnak a vállalat tőkeköltségeire, és ezáltal arra, hogy a cég milyen mértékben növekszik és bővül. Az árfolyamok befolyásolják az áruexport költségeit, valamint az importált áruk kínálatát és árát egy nemzetgazdaságban.

2.4. Environmental = Természeti környezet

A természeti vagy környezeti erőforrások elemzése abban az esetben fontos, ha a vállalat ezekre támaszkodik.

  • Mennyire vannak kiaknázva a természeti erőforrások (ivóvíz, termőtalaj, legelők, stb.)?
  • Mit engednek meg a környezetvédelmi előírások?
  • Milyen a mezőgazdasági infrastruktúra?
  • Vannak-e támogatások ezen a gazdasági területen?
  • Az ökotechnológiák mennyire fejlettek?
  • Mekkora a környezeti szennyezés?

Az éghajlatváltozás lehetséges hatásaival kapcsolatos növekvő tudatosság hatással van a vállalatok működésére és az általuk kínált termékekre, új piacokat teremtve és a meglévőket csökkentve vagy tönkre téve.

2.5. Political = Politikai környezet

A STEEP-elemzés utolsó pontjaként a politikai hátteret vizsgáljuk, amennyire az lehetséges a marketing eszközeivel.

  • Milyen a politikai helyzet az országban?
  • Mi jellemzi a versenytörvényeket és szabályozásokat?
  • Hogyan hangoznak a munka- és adójogi törvények, amiket követni kell?
  • Az igazságszolgáltatás mennyire működőképes?
  • Milyen a szakszervezetek hatása?
  • Hogyan alakulnak a monopoltörvények és a fogyasztóvédelmi árszabályozás?

A politikai tényezők magukban foglalhatják azokat az árukat és szolgáltatásokat is, amelyeket a kormány mindenképpen biztosítani akar (vagy éppen ellenkezőleg), továbbá a kormányok nagy befolyással bírnak egy nemzet egészségére, oktatására és infrastruktúrájára.

3. STEEP-elemzés példa

Nézzük meg a STEEP-elemzés minta segítségével, hogy a gyakorlatban hogyan is hasznosítható ez a sok tudás.

S – Social (társadalmi tényezők): új egyetem nyílt a városban, ezáltal megnőtt a szakképzett munkaerő aránya a lakosság körében.

T – Technological (technológiai tényezők): megjelent egy új technológia a piacon, amivel gyorsabban lehet elvégezni a termékek gyártását, vagyis ezt a környezeti változást ki kell használni.

E – Economic (gazdasági tényezők): a megnövekedett benzinárak következtében egyre többen állnak át az elektromos autók piacára, így a Tesla ebből nagyot profitál az utóbbi időszakban.

E – Environmental (környezeti tényezők): a klímaváltozás megnövekedett hatásai miatt a kormány új környezetvédelmi szabályozásokat fogadott el, amihez muszáj a cégnek is alkalmazkodnia, és csökkentenie a károsanyag-kibocsátását.

P – Political (politikai tényezők): hiába sikeres a Tesla és az emberek szeretik az autóikat, jogilag és adóügyileg hátrányosabb helyzetben vannak, mint azok a régebbi autómárkák, amelyek jobb kapcsolatot ápolnak a kormánnyal.

Röviden így néz ki egy STEEP-elemzés példa, de ez természetesen csak egy nagyon kicsi ízelítő abból a rengeteg tényezőből, amik hatást gyakorolnak egy vállalat működésére.

4. Miben más a STEEPLE-elemzés?

A STEEPLE-elemzés a STEEP-elemzés egy kibővített változata, mivel itt már az eddig ismertetett öt tényező mellé két új csatlakozik:

  • L – Legal = Jogi környezet;
  • E – Ethical = Erkölcsi környezet.

A STEEPLE-elemzés két extra összetevőjét megismerjük bővebben is az alábbi pontokban.

A jogi környezet a STEEPLE-elemzés része, és olyan tényezőket tartalmaz, amelyek a STEEP-elemzésen belül a politikai környezet részét képezték. Itt a jogi és a politikai tényezők már külön kategóriát képeznek.

  • Milyen a jogszabályi környezet?
  • Hogyan szabályozzák a garanciavállalást?
  • Milyen törvények vonatkoznak a versenyjogi, munkajogi és társasági jogi előírásokra?
  • Terheli-e visszafizetési kötelezettség a vállalatokat?
  • Mik a foglalkoztatási és egészségügyi szabályok?
  • Milyenek az adótörvények és a biztonsági előírások?
  • Vannak-e versenyhelyzettel kapcsolatos szabályozások?

4.2. Ethical = etikai környezet

A STEEPLE-elemzés másik eleme az erkölcsi problémák jellemzőivel foglalkozik, ami a makrokörnyezethez tartozó aktuális és potenciális munkavállalókat érinti.

  • Milyenek a vállalati attitűdök a társadalmi felelősségvállalást illetően?
  • Hogyan viszonyul a menedzsment az etikus / nem etikus döntésekhez?
  • Rendelkezik-e a vállalat saját etikai kódexszel?
  • Hogyan büntetik az intellektuális javak lopását?
  • Mennyire jelent veszélyt egy hackertámadás vagy az üzleti titkok felszínre kerülése?
  • Mivel büntetik a bármilyen alapon történő diszkriminációt?
  • Jellemző-e az igazságos verseny a piacon?

5. Összefoglaló

A STEEP-elemzés a vállalkozások és egyéb szervezetek makrokörnyezetének vizsgálatára szolgál, vagyis olyan külső tényezőket elemez ki, amelyekre a vállalatnak nincs közvetlen ráhatása.

Ide tartoznak a társadalmi, technológiai, gazdasági, természeti és politikai környezet elemzése, valamint a STEEPLE-elemzés esetén két további faktor (jogi és etikai környezet) is a képbe kerül.

Hasznosnak találtad ezt a kis marketing ismertetőt? Remélem tudod majd hasznosítani az itt leírtakat, főleg a STEEP-elemzés példa segítségével! 🙂

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi az a STEEP-elemzés?

Egy szervezet vagy vállalkozás külső makrokörnyezetét vizsgálja. Részei: társadalmi, technológiai, gazdasági, természeti és politikai környezet elemzése. Ezzel szemben a SWOT elemzés a belső környezeti faktorokat is figyelembe veszi.

❓ Miben más a STEEPLE-elemzés?

A STEEPLE-elemzés célja és felépítése ugyanaz, de kibővül két új vizsgálati elemmel: a jogi és az etikai környezet elemzésével.

❓ Miért hasznos az online marketing szempontjából a STEEP-elemzés?

Tervezhetővé válik egy vállalkozás vagy egy marketing kampány várható eredménye, a külső környezeti faktorok kiértékelése által.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Picture of Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

160+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 470+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 275.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig két év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, vg.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu, metropol.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
FONTOS2: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!