Mi az a STEEP-elemzés? Miben más a STEEPLE-elemzés?
A STEEP-elemzés vállalkozások makrokörnyezetének vizsgálatára használatos marketing eszköz, amit a közgazdaságtan és menedzsment területén szoktak alkalmazni. Cikkünkben egy STEEP-elemzés példa is található, hogy jobban érthető legyen a jelenség. Emellett bemutatjuk azt is, hogy miben különbözik a STEEPLE-elemzés. Tarts velünk! 🙂
1. A STEEP-elemzés jelentése
A piackutatás egyik eszközeként egy másik cikkben bemutattuk a SWOT elemzést, amely a vállalat belső erősségeire és gyengeségeire, valamint külső lehetőségeire és veszélyeire alapozva elemezte ki egy-egy cég vagy termék piaci helyzetét.
A STEEP-elemzés egy kicsit más megközelítést alkalmaz, és csak a vállalkozásra ható külső környezet tényezőinek kiértékelését végzi el.
Akkor alkalmazzuk a STEEP-elemzést, amikor valamilyen változás történik a piaci helyzetben, vagyis a vállalkozás makrokörnyezetében.
A STEEP elnevezése egy mozaikszó, amely a külső környezeti elemek angol megnevezéseinek a rövidítése:
- S – Social = Társadalmi környezet;
- T – Technological = Technológiai környezet;
- E – Economic = Gazdasági környezet;
- E – Environmental = Természeti környezet;
- P – Political = Politikai környezet.
A STEEP-elemzés szinte teljesen ugyanaz, mint a PESTEL- vagy PEST-elemzés, csak egy kicsit más sorrendben szerepelnek a környezeti tényezők a mozaikszóban. Ezek mind az online marketing eszközei. 🙂
Egyetlen eltérés, hogy a PESTEL-elemzés külön kezeli a jogi (Legal) és politikai (Political) környezetet, míg a STEEP-elemzésben ezek együtt szerepelnek.
A vállalkozások mikrokörnyezetének elemzésére szolgál a SWOT elemzés (belső tényezők, szűk külső környezet, amire még hatást tud gyakorolni). A makrokörnyezet elemzésére viszont a STEEP-elemzés használatos.
2. A STEEP-elemzés részei
A STEEP-elemzés tehát egy öt részből álló online marketing vizsgálati módszer, amelyet előszeretettel használnak a közgazdászok és a marketingesek egyes szervezetek és vállalatok makrokörnyezetének a vizsgálatára.
Ezek a külső tényezők hatással vannak a vállalkozásra, azonban fordítva ez már nem igaz: a vállalat nem tudja befolyásolni ezeket a makrokörnyezeti elemeket.
2.1. Social = Társadalmi környezet
A társadalmi környezet elemei közé a vállalat makrokörnyezetébe tartozó népesség demográfiai jellemzői tartoznak.
- Hogyan alakul a népesség korösszetétele?
- Milyen a férfiak/nők aránya?
- Mi jellemzi a demográfiai helyzetet?
- Mennyire magas az iskolázottsági és szakképzettségi szint?
- Mennyit dolgoznak a makrokörnyezetbe tartozó emberek?
- Van-e társadalmi mobilitás?
- Milyen értékrendek jellemzik az embereket?
- Hány vállalkozás és egyéni vállalkozó van a makrokörnyezetben?
- Milyenek a munkahelyi normák és a társadalmi attitűdök?
- Hogyan hatnak a reklámok az emberekre?
A társadalmi környezet trendjei befolyásolják a vállalat termékei iránti keresletet és a vállalat működését. Például a népesség elöregedése kevesebb munkaerőt jelenthet (ezáltal nő a munkaerő költsége).
Ezen túlmenően a vállalatok megváltoztathatják a vezetési stratégiájukat a STEEP-elemzés eredményeként, hogy alkalmazkodjanak ezekhez a társadalmi trendekhez (például idősebb munkavállalók toborzása által).
2.2. Technological = Technológiai környezet
A technológiai környezet azt vizsgáljuk, hogy milyen a technológiai eszközök szintje.
- Jelen van-e az innováció és a folyamatos technológiai fejlődés?
- Hogyan alakul a K+F (kutatás és fejlesztés) aránya?
- Mennyire jellemző az élethosszig tartó tanulás (life-long learning)?
- Milyen gyors a technológiai transzfer sebessége?
- Mi jellemzi az infrastruktúra fejlettségét?
- Milyen a termékek életciklusa?
A technológiai tényezők meghatározhatják a minimális hatékony termelési szintet és befolyásolhatják a kiszervezési döntéseket. Ezenkívül a technológiai változások alakíthatják a költségeket, a minőséget, az innovációhoz való hozzáférést.
2.3. Economic = Gazdasági környezet
A STEEP-elemzés gazdasági tényezőinek vizsgálata során azokat a tényezőket tartjuk szem előtt, amelyek hatással lehetnek egy vállalkozás gazdasági eredményeire.
- Milyen a GDP (bruttó hazai össztermék) alakulása?
- Hogyan alakul a GNP (nettó hazai össztermék)?
- Mekkora a munkanélküliség a makrokörnyezetben?
- Mennyi az átlagkereset a munkavállalók körében, milyen a bérszínvonal?
- Hogyan alakulnak az energiaárak és egyéb kiadások?
- Jellemző-e az új beruházások megjelenése?
- Milyen a megtakarítási ráta?
- Mekkora az infláció és a nemzetközi kereskedelem nagysága?
Ezek a tényezők nagymértékben befolyásolják a vállalkozások működését és döntéshozatalát. Például a kamatlábak kihatnak a vállalat tőkeköltségeire, és ezáltal arra, hogy a cég milyen mértékben növekszik és bővül. Az árfolyamok befolyásolják az áruexport költségeit, valamint az importált áruk kínálatát és árát egy nemzetgazdaságban.
2.4. Environmental = Természeti környezet
A természeti vagy környezeti erőforrások elemzése abban az esetben fontos, ha a vállalat ezekre támaszkodik.
- Mennyire vannak kiaknázva a természeti erőforrások (ivóvíz, termőtalaj, legelők, stb.)?
- Mit engednek meg a környezetvédelmi előírások?
- Milyen a mezőgazdasági infrastruktúra?
- Vannak-e támogatások ezen a gazdasági területen?
- Az ökotechnológiák mennyire fejlettek?
- Mekkora a környezeti szennyezés?
Az éghajlatváltozás lehetséges hatásaival kapcsolatos növekvő tudatosság hatással van a vállalatok működésére és az általuk kínált termékekre, új piacokat teremtve és a meglévőket csökkentve vagy tönkre téve.
2.5. Political = Politikai környezet
A STEEP-elemzés utolsó pontjaként a politikai hátteret vizsgáljuk, amennyire az lehetséges a marketing eszközeivel.
- Milyen a politikai helyzet az országban?
- Mi jellemzi a versenytörvényeket és szabályozásokat?
- Hogyan hangoznak a munka- és adójogi törvények, amiket követni kell?
- Az igazságszolgáltatás mennyire működőképes?
- Milyen a szakszervezetek hatása?
- Hogyan alakulnak a monopoltörvények és a fogyasztóvédelmi árszabályozás?
A politikai tényezők magukban foglalhatják azokat az árukat és szolgáltatásokat is, amelyeket a kormány mindenképpen biztosítani akar (vagy éppen ellenkezőleg), továbbá a kormányok nagy befolyással bírnak egy nemzet egészségére, oktatására és infrastruktúrájára.
3. STEEP-elemzés példa
Nézzük meg a STEEP-elemzés minta segítségével, hogy a gyakorlatban hogyan is hasznosítható ez a sok tudás.
S – Social (társadalmi tényezők): új egyetem nyílt a városban, ezáltal megnőtt a szakképzett munkaerő aránya a lakosság körében.
T – Technological (technológiai tényezők): megjelent egy új technológia a piacon, amivel gyorsabban lehet elvégezni a termékek gyártását, vagyis ezt a környezeti változást ki kell használni.
E – Economic (gazdasági tényezők): a megnövekedett benzinárak következtében egyre többen állnak át az elektromos autók piacára, így a Tesla ebből nagyot profitál az utóbbi időszakban.
E – Environmental (környezeti tényezők): a klímaváltozás megnövekedett hatásai miatt a kormány új környezetvédelmi szabályozásokat fogadott el, amihez muszáj a cégnek is alkalmazkodnia, és csökkentenie a károsanyag-kibocsátását.
P – Political (politikai tényezők): hiába sikeres a Tesla és az emberek szeretik az autóikat, jogilag és adóügyileg hátrányosabb helyzetben vannak, mint azok a régebbi autómárkák, amelyek jobb kapcsolatot ápolnak a kormánnyal.
Röviden így néz ki egy STEEP-elemzés példa, de ez természetesen csak egy nagyon kicsi ízelítő abból a rengeteg tényezőből, amik hatást gyakorolnak egy vállalat működésére.
4. Miben más a STEEPLE-elemzés?
A STEEPLE-elemzés a STEEP-elemzés egy kibővített változata, mivel itt már az eddig ismertetett öt tényező mellé két új csatlakozik:
- L – Legal = Jogi környezet;
- E – Ethical = Erkölcsi környezet.
A STEEPLE-elemzés két extra összetevőjét megismerjük bővebben is az alábbi pontokban.
4.1. Legal = Jogi környezet
A jogi környezet a STEEPLE-elemzés része, és olyan tényezőket tartalmaz, amelyek a STEEP-elemzésen belül a politikai környezet részét képezték. Itt a jogi és a politikai tényezők már külön kategóriát képeznek.
- Milyen a jogszabályi környezet?
- Hogyan szabályozzák a garanciavállalást?
- Milyen törvények vonatkoznak a versenyjogi, munkajogi és társasági jogi előírásokra?
- Terheli-e visszafizetési kötelezettség a vállalatokat?
- Mik a foglalkoztatási és egészségügyi szabályok?
- Milyenek az adótörvények és a biztonsági előírások?
- Vannak-e versenyhelyzettel kapcsolatos szabályozások?
4.2. Ethical = etikai környezet
A STEEPLE-elemzés másik eleme az erkölcsi problémák jellemzőivel foglalkozik, ami a makrokörnyezethez tartozó aktuális és potenciális munkavállalókat érinti.
- Milyenek a vállalati attitűdök a társadalmi felelősségvállalást illetően?
- Hogyan viszonyul a menedzsment az etikus / nem etikus döntésekhez?
- Rendelkezik-e a vállalat saját etikai kódexszel?
- Hogyan büntetik az intellektuális javak lopását?
- Mennyire jelent veszélyt egy hackertámadás vagy az üzleti titkok felszínre kerülése?
- Mivel büntetik a bármilyen alapon történő diszkriminációt?
- Jellemző-e az igazságos verseny a piacon?
5. Összefoglaló
A STEEP-elemzés a vállalkozások és egyéb szervezetek makrokörnyezetének vizsgálatára szolgál, vagyis olyan külső tényezőket elemez ki, amelyekre a vállalatnak nincs közvetlen ráhatása.
Ide tartoznak a társadalmi, technológiai, gazdasági, természeti és politikai környezet elemzése, valamint a STEEPLE-elemzés esetén két további faktor (jogi és etikai környezet) is a képbe kerül.
Hasznosnak találtad ezt a kis marketing ismertetőt? Remélem tudod majd hasznosítani az itt leírtakat, főleg a STEEP-elemzés példa segítségével! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Egy szervezet vagy vállalkozás külső makrokörnyezetét vizsgálja. Részei: társadalmi, technológiai, gazdasági, természeti és politikai környezet elemzése. Ezzel szemben a SWOT elemzés a belső környezeti faktorokat is figyelembe veszi.
A STEEPLE-elemzés célja és felépítése ugyanaz, de kibővül két új vizsgálati elemmel: a jogi és az etikai környezet elemzésével.
Tervezhetővé válik egy vállalkozás vagy egy marketing kampány várható eredménye, a külső környezeti faktorok kiértékelése által.