Tartalomjegyzék
ToggleTartalommarketing a gyakorlatban: Mi ez és miért hasznos?
Az internet térnyerésével és a SEO elterjedésével egyre nagyobb figyelem összpontosul a tartalommarketing fogalmára. Megváltoztak a fogyasztói szokások a termékek és szolgáltatások iránti keresletet illetően. Egyre több ember használ hirdetésblokkoló programokat, így a hagyományos banner hirdetések és felugró ablakok már nem annyira hatékonyak. Ennek eredményeként egyre nagyobb teret nyer a tartalommarketing a gyakorlatban.
1. A tartalommarketing jelentése
A tartalommarketing fogalma (angolul content marketing) akkor kerül előtérbe, amikor egy igazán hatékony módszert keresel a brandépítésre és a vásárlói bizalom növelésére. Amikor saját tartalmak gyártásába fogsz, egyre többször jelensz majd meg olyan felületeken, ahol az ügyfeleid rád találhatnak. Például a Google Kereső első oldalán!
Talán megpróbáltál már tartalmat készíteni, de a projekt nem hozta az elvárt eredményt. Ennek oka, hogy a tartalommarketing a gyakorlatban igen komplex fogalom.
Viszont megéri a fáradozást, mivel erős köteléket építhetsz a célközönségeddel (buyer persona), ha elég kitartó vagy. Ha jól csinálod, akkor a tartalommarketing stratégiád forgalomnövekedéshez, lead-generáláshoz és több bevételhez vezet majd.
A tartalommarketing jelentése egy olyan stratégia, amely szakmai blogcikkek, videók, útmutatók és egyéb hasznos tartalmak készítésével igyekszik:
- Felkelteni a vásárlók érdeklődését;
- Növelni a vállalkozásba vetett bizalmat;
- Rövidíteni az értékesítési ciklusokat;
- Elősegíteni a termékeladásokat és a szolgáltatások értékesítését.
Erős kapcsolatot tudsz így építeni a fogyasztókkal, tehát B2C marketing szempontjából nagyon előnyös a tartalommarketing.
2. A tartalommarketing előnyei üzleti szempontból
Nem kevés időbe és energiába kerül, hogy minőségi videókat, e-bookokat, esettanulmányokat, podcastokat, blogcikkeket hozz létre, ezért érdemes tisztában lenni a tartalommarketing által szolgáltatott pozitívumokkal.
2.1. Megnövekedett organikus forgalom
Hála a tartalommarketing eszközeinek, előkelő helyen fogsz tudni megjelenni a Google-ben olyan kulcsszavakra és kifejezésekre, amiket a célközönséged gyakran használ internetes keresések során.
Ezt a folyamatot természetesen részletes kulcsszókutatás előzi meg, így válaszolni tudsz azokra a kérdésekre, amik tényleg érdeklik a potenciális fogyasztókat.
Ez az egész pedig oda vezet, hogy megnő a weboldaladra érkező organikus forgalom nagysága, ami egyben nagyobb esélyt jelent a konverzióra és a lead-generálásra is.
2.2. Több konverzió és lead szerzése
Amikor az oldaladra érkező felhasználók azt látják, hogy nemcsak magas minőségű szolgáltatást nyújtasz, de tapasztalataidat megosztod a nyilvánossággal és segíted őket hasznos tartalmak készítésével, akkor nagy valószínűséggel megnő majd a konverziós arányod.
Különösen igaz ez a jól megtervezett landing oldalak esetében. A látogatókból sokkal könnyebb így ügyfeleket varázsolni.
A tartalommarketing miatt egy hasznos információforrásként tekintenek a weboldaladra, amely nem csak arra törekszik, hogy megszerezze a pénzüket. Hajlandóbbak így megadni személyes adataikat, pl. e-mail cím.
2.3. Oldalon töltött idő mennyisége
A hatékony tartalommarketing nemcsak több kattintást hoz, hanem több oldalon töltött időt is a látogatóid körében: végignézik a tartalmaid, átkattintanak több oldalra, újabb és újabb érdekes cikkeket vagy videókat tekintenek át.
Minél jobb a tartalmad, minél inkább kielégíti a fogyasztói igényeket, annál több időt fognak a potenciális ügyfeleid a weboldaladon tölteni.
A keresőmotorok is előnyben részesítik azokat az oldalakat, amelyeken az átlagos munkamenetek hossza és az átkattintási arány nagyon kedvező értéket mutatnak.
2.4. Költséghatékony forgalomszerzés
A tartalommarketing a gyakorlatban segít a leadek szerzésében és új üzletek megkötésében. Reklámozhatod például a szolgáltatásaidat, speciális kedvezményekre hívhatod fel a figyelmét a látogatóknak, ami megkönnyíti a sales csapatod munkáját is.
Például: a mi esetünkben egy tartalommarketing példa az lenne, hogy rengeteg prémium WordPress bővítményt ingyenesen adunk az ügyfeleinknek (Yoast SEO Prémium, JetEngine, WP Rocket, stb.).
Ezáltal vevőket tudunk becsalogatni, de olyan módon, hogy közben hasznos tudással ruházzuk fel őket arról, hogy milyen előnyei vannak a velünk való munkának és hogyan tudnak sikeresek lenni, választ találni minden kérdésükre.
Alacsonyabbak lesznek így a költségek is, mintha fizetett hirdetések, bannerek, vagy éppen reklámok használatával akarnánk forgalmat növelni. A közösségi média használata és egy megfelelő SEO beállításokkal ellátott blog készítése akár ingyenesen is elérhető opciók.
Persze van olyan lehetőség is, hogy egy tartalommarketing szakembert bérelsz fel a blogcikkek és közösségi média posztok elkészítésére. Azonban ez egy befektetés, ami hosszú távon biztosan megtérül.
Ahogy a KPI mutatók nyelvén mondanánk: jó lesz a befektetésarányos megtérülés (ROI).
3. Mi az a tartalommarketing tölcsér?
Azt már tudjuk, hogy létezik sales funnel, azaz értékesítési tölcsér, na de mi lehet az a tartalommarketing funnel?
Ez egy olyan vásárló-központú szemlélet, amely célzott és hasznos tartalmakkal szolgál a potenciális ügyfelek által bejárt út során, ezzel elősegítve a figyelmük felkeltését és a konverzióra való ösztönzésüket.
A tartalommarketing tölcsér három szakaszának megismerésével tudod majd a leghatékonyabb tartalmakat készíteni.
3.1. Megismerési szakasz
Oktatójellegű tartalom, amely azoknak a potenciális vásárlóknak szól, akik valamilyen problémájukat akarják megoldani, és mi ebben nyújtunk nekik célzott segítséget.
Még nem tudják, hogyan orvosolják a fennálló problémát vagy hiányt, ezért rákeresnek a megoldásra. Ennek eredményeként találnak ránk.
Olyan tartalmakban kell gondolkodnod, amik jól körülírják a problémáikat és megoldást kínálnak rájuk. Például: egy felhasználó arra keres rá, hogy „Mennyibe kerül egy weboldal 2024-ben?„, akkor neked erre a kérdésre egy blogcikkel vagy videóval kell készülnöd.
3.2. Megfontolási szakasz
A tartalommarketing funnel középső része arra ad választ, hogy melyik megoldási javaslat a legjobb a fogyasztók számára. Ekkor már jobban tisztában vannak a problémáik lehetséges megoldásaival, de többet akarnak megtudni ezekről és nehezen tudnak dönteni.
Itt már azt akarod megválaszolni, hogy:
- Két termék közül melyik a jobb;
- Mi a különbség két szolgáltatás között;
- Hol a legolcsóbb egy weboldal elkészítése;
- Miért a Te ajánlatod az legelőnyösebb;
- Miben vagy jobb a versenytársaidnál.
Tulajdonképpen egy úgynevezett USP az, amit keresel: egyedi terméktulajdonság, ami megkülönböztet a versenytársaktól.
3.3. Vásárlási szakasz
A tartalommarketing tölcsér utolsó szakaszában a fogyasztók azt döntik el, hogy melyik cégtől származik a legjobb ajánlat, vagyis hol vásárolják meg az adott terméket vagy szolgáltatást.
Ide tartozik minden, ami a velünk való közös munkának az előnyeit hangsúlyozza ki.
4. Tartalommarketing a gyakorlatban
Bemutatjuk azokat a tartalomtípusokat, amelyekkel a legkönnyebben szerezhetsz ügyfeleket és leadeket, valamint kiváló kapcsolatot építhetsz a látogatóiddal.
4.1. Megismerést szolgáló tartalommarketing eszközök
1) Blogcikkek – Sokkal több látogatót tudsz bevonzani szakmai blogcikkekkel, mint fizetett hirdetésekkel (legalábbis hosszú távon biztosan). A megfelelő kulcsszavakra optimalizált tartalmak organikus forgalmat irányítanak az oldaladra, ezzel egyszerre megválaszolva a felhasználók kérdéseit, és új ügyfeleket szerezve a cégednek.
2) Videós útmutatók – Ezek az úgynevezett tutorial videók, amelyek bemutatják szemléletesen, hogy miként kell a gyakorlatban megoldani egy problémát. A videós formátum egy gyors módja az információátadásnak, és a blogcikkeken belül elhelyezett videók a legjobb kombinációt adják.
3) E-mail hírlevelek – Az e-mail marketing még mindig sikeres ügyfélszerzési módszer. Ha nemcsak idegesíteni akarod a célközönséged, hanem valóban kattintásra késztetni, akkor elsősorban hasznos információkkal lásd el őket, és ne egyből értékesítési ajánlatokkal bombázd a levelezési fiókjukat.
4.2. Döntéshozatalt segítő tartalommarketing eszközök
1) Összehasonlító cikkek és útmutatók – Hasonlíts össze különböző termékeket, szolgáltatásokat, akár a sajátodat a versenytársakéval. Emeld ki mindennek az előnyét és hátrányát. Talán kevesebb organikus keresés érkezik az ilyen típusú tartalomra, de akik erre rákeresnek, azokat tényleg érdekli a téma.
2) Webinárok – Ezek az úgynevezett videós kurzusok vagy online előadások, amelyek akár rendszeres időközönként is megjelenhetnek. Például bemutathatod, hogy miként lehetséges havi 10 ezer látogatót szerezni egy év alatt tartalommarketing eszközökkel. Vagy ingyenes e-book készítése révén nyújthatsz tanácsokat.
4.3. Vásárlást ösztönző tartalommarketing eszközök
1) Esettanulmányok – Gyűjthetsz ügyfélbeszámolókat vagy készíthetsz kutatást egy kiemelkedő üzleti eredményről. Ha ezt megjelenteted a honlapodon, azzal alá tudod támasztani, hogy miért a Te szolgáltatásod a legjobb a piacon. Növelheted a vásárlók beléd vetett bizalmát.
2) Próbaidőszakok és demók – Abban az esetben, ha fizetős szolgáltatásokat kínálsz, mindenképpen rendelkezz 14 napos vagy egy hónapos ingyenes próbaidőszakkal, esetleg letölthető demó termékekkel. Ha a potenciális fogyasztók ily módon ki tudják próbálni az általad kínált szolgáltatásokat, nagyobb hajlandóságot mutatnak majd a vásárlásra.
3) Ingyenes konzultációk – Amikor valaki készen áll a konverzióra, szüksége lehet online vagy személyes iránymutatásra. Ezért jó ötlet kapcsolatfelvételi űrlapokat készíteni, ahol gyorsan és ingyenesen tudnak veled kommunikálni.
5. Tartalommarketing stratégia kialakítása
Egy tartalommarketing stratégia megtervezésének első lépése abból áll, hogy a cégen belül minden vezetőnek, menedzsernek és részvényesnek meg kell nyerned a támogatását a projektre. Másképp a tartalomkészítés csak egyfajta jelentéktelen melléktermékként lesz értelmezve.
Mindenkinek bele kell egyeznie ebbe a szemléletváltásba, hiszen ez a vállalati kultúrán belül is változásokat hoz. Tarts egy előadást a tartalommarketing fogalmáról, pozitív üzleti hatásairól.
Ezek után szükséged lesz egy teljes munkaidős tartalommenedzser szakemberre, aki elvégzi például a szakmai blogcikkek írását, és aki a közösségi média tartalomgyártás területén igazán otthon van. Ha már van ilyen kollégád a cégen belül, akkor egy digitális tartalomkészítő tanfolyam az előnyére válhat.
Fontos, hogy a tartalommarketing ne külső cégekre vagy szabadúszó szövegírókra legyen bízva, hanem mindenképpen egy hosszú távra leszerződtetett szakemberre, vagy profi csapatra, akik megismerik a vállalkozásodat és támogatni tudják akár éveken át a gyarapodását.
A tartalommarketing stratégia részeként összhangba kell hoznod az új tartalmakat és az üzletedre érvényes SMART célokat. A célkitűzések között egyszerre szerepeljen a forgalomnövelés hasznos tartalmak készítésével, és a bevételek növelése értékesítési célú tartalmakkal.
Már csak meg kell határoznod a célközönséged és az elérésükhöz legjobban passzoló útvonalakat, és úgy létrehozni a tartalommarketing eszközeidet, hogy azok kifejezetten őket célozzák.
A tartalommarketing megtérülését és a forgalmadra gyakorolt hatását tudod majd ellenőrizni a Google Analytics és a Googel Search Console segítségével.
6. Összefoglaló
A tartalommarketing egy olyan stratégiai szemléletmód, amely értékes, érdekes és hasznos tartalmak készítésével igyekszik forgalmat terelni a weboldalakra, valamint növelni a sikeres üzletek és az új ügyfelek számát.
Megismerkedhettünk a tartalommarketing tölcsér szakaszaival, és a legfontosabb tartalomtípusokkal, amelyek választ tudnak nyújtani látogatóink kérdéseire.
Továbbá szó esett a tartalommarketing stratégia kialakításáról, amelynek összhangban kell lennie a vállalkozás egészének célkitűzésével és a célközönség igényeivel is.
Ne felejtsd el megosztani bejegyzésünket, ezzel is támogatva a munkánkat. Köszönjük! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Értékes, hasznos és érdekes tartalmak gyártásával, ami által forgalmat generálhatunk és növelhetjük az ügyfelek számát.
Blogcikkek, e-mail hírlevelek, videós útmutatók, összehasonlító cikkek, webinárok, esettanulmányok, próbatermékek, ingyenes konzultációk.
Megismerési, megfontolási és vásárlási szakasz.