Eladások növelése: upsell, downsell és cross-sell fogalma

Az upsell, downsell és cross-sell három olyan értékesítési technika, amelyekkel növelhető a vásárlók kosárértéke, ezáltal pedig a bevétel.
Upsell jelentése

Termékeladások növelése: upsell, downsell és cross-sell fogalma

Cikkünkben három olyan értékesítési technikát mutatunk be, amelyeknek célja a kosárérték növelése, vagyis azt az összeget akarjuk maximalizálni, amit a vásárló nálunk költ el. Ez a három értékesítési módszer az upsell, a downsell és a cross-sell. Ha kíváncsi vagy, hogy miként tudod növelni a bevételed és az ügyfeleid elégedettségét, akkor ismerkedj meg ezekkel a marketing fogásokkal! 🙂

1. Mi az upsell jelentése?

Az upsell jelentése magyarul annyit tesz, hogy felülértékesítés. Ez egy olyan értékesítési módszer, amikor a vásárlóinknak a termékünk egy fejlettebb, újabb és drágább változatát ajánljuk az általuk megvásárolni kívánt termék helyett.

A megfelelő upsell valamilyen extra jutalmat kínál a nagyobb kiadásért cserébe, ami lehet például egy kedvezmény vagy akár ingyenes kiszállítás is. Arra fókuszálunk, hogy ha egy vásárló már eldöntötte, hogy tőlünk szeretne vásárolni, akkor minél nagyobb összeget költsön el nálunk.

Emellett fontos az is, hogy kiemeljük az upsell által ajánlott termék előnyeit, tehát hogy miben nyújt többet, mint az eredetileg megvásárolni kívánt változat. De arra figyeljünk oda, hogy ne legyen túl nagy az árkülönbség a két termékverzió között.

Az upsell célja, hogy egyrészt növelje a vállalkozó és a cég bevételét, másrészt pedig minél magasabb minőségű termékekkel és szolgáltatásokkal lássa el a vásárlókat.

Ideális esetben tehát az a kereskedő célja az upsell technika alkalmazása révén, hogy egy win-win szituációt hozzon létre, ahol mindkét fél jól jár.

Webshop készítés

2. Upsell példák

  • Hotelszoba foglalása esetén ingyenes reggeli vagy térítésmentes visszamondás jár egy drágább lakosztály mellé.
  • Egy 16GB méretű adattároló helyett inkább 32GB-os verziót ajánlunk, mivel az sokkal több lehetőséget biztosít.
  • Amikor egy okostelefont akarunk venni, akkor a tavalyi modell helyett a legújabbat ajánlják számunkra.
  • Online alkalmazások esetén ismert a freemium üzleti modell. Ilyenkor van egy ingyenesen elérhető verzió, valamint egy fizetős változat, ami több funkcióval és nagyobb hatékonysággal rendelkezik.
  • Amikor az egyik ügyfél akar vásárolni egy doboz csokoládét, akkor mi 3 doboz édességet kínálunk 2 doboz csoki áráért.
  • Ha egy olcsóbb márkájú ruhát akarnak vásárolni tőlünk, akkor mi egy minőségibb és elismertebb márkát ajánlunk, pl. Nike vagy Adidas.
  • A McDonald’s menünk mellé mindig felajánlják, hogy kérünk-e hozzá nagy sültkrumplit vagy nagy kólát. Ez is egy tipikus upsell példa. 🙂

3. Miben különbözik a downsell?

A downsell jelentése egy leminősített ajánlat, ami a tétovázó ügyfelek számára készült. Magyarul nevezhetjük alulértékesítésnek is. Akkor használjuk, amikor egy vásárló kezdi elutasítani az eredeti ajánlatot, mert mondjuk túl drágának találja a terméket, ezért el akar állni a vásárlástól.

Ekkor lép a képbe a downsell, aminek az a célja, hogy a potenciális ügyfél legalább egy kisebb kosárértékben vásároljon tőlünk. Tehát nem egy drágább verziót ajánlunk, mint az upsell esetében, hanem egy olcsóbb terméket.

A downsell értékesítési technika lényege, hogy a felajánlott olcsóbb, egyszerűbb, régebbi termék ugyanazon problémára kínáljon megoldást, mint az eredetileg kinézett drágább, szebb, modernebb árucikk.

Például, ha egy ügyfél besétál az Apple boltjába, és túl drágának találja a legújabb iPhone Pro Max verzióját, akkor az eladó felkínál számára egy 1-2 évvel korábbi modellt, ami akár több százezer forinttal is olcsóbb, és ugyanúgy kielégíti a vásárló igényeit.

Webshop tárhely

Egy másik példa a downsell marketing technikára a használtautó-kereskedések eladási mechanizmusai. A kereskedő automatikusan a legdrágább autókat kezdi ajánlgatni az érdeklődőknek, azonban amint látja rajtuk az érdeklődés csökkenését, elkezdi az olcsóbb árkategóriába tartozó járműveket mutogatni. A lényeg az, hogy visszautasítás helyett a sikeres üzletkötés a cél, akár kisebb értékben is.

4. Mi az a cross-sell?

A cross-sell jelentése magyarul keresztértékesítés, amikor a megvásárolni kívánt termék mellé egy kiegészítő terméket ajánlunk a vásárlóknak. Hogy egy újabb „Mekis” példával éljünk, egy jó példa a cross-sell alkalmazására az „Adhatom menüben?” kérdés feltevése.

Besétálsz munka után, csak egy hamburgert szeretnél enni, de amint meghallod ezt a „pénztárcabarát” ajánlatot, egyből megjön a kedved a krumplihoz és a kólához is. Néhány pillanat alatt már egy termék helyett egyből hármat vásárolsz, mindezt a cross-selling technika révén.

De webáruház üzemeltetés során is használják a cross-sell értékesítést a kapcsolódó termékek formájában. Például tegyük fel, hogy egy menő gamer számítógépet akarsz összerakni. Ennek számos eleme van, kezdve a gépháztól és a fejhallgatótól, egészen a processzorig és a tápegységig.

Elég, ha a kosarunkba helyezünk egy billenyűzetet vagy bármilyen összetevőt, egyből ajánlani fog számunkra a webshop olyan kapcsolódó termékeket, amelyek mindenképpen szükségesek egy gamer PC építéséhez. Pl. egy egeret, egy HDMI kábelt, egy külső adattárolót, egy gyors SSD-t, stb.

Vagy egy okostelefont vásárolunk, és egyből olyan kiegészítő termékeket ajánlanak számunkra, mint a védőfólia, a telefonhoz illő tok, vagy egy hosszabb töltőkábel, esetleg egy powerbank. Ez mind cross-sell értékesítés.

A vállalkozó célja az, hogy a vásárlók megismerjék a termékkínálatot, az elérhető lehetőségeket, amelyek javíthatják a megvásárolandó termék minőségét és funkcionalitását. Ez még kényelmes is az ügyfélnek, mert egy helyen tud megvásárolni mindent, tehát egyszerre fizet, egyszerre szállítják ki az összes terméket, nem kell feleslegesen időt és pénzt fecsérelnie.

De akár egy hagyományos üzletben is találkozhatunk cross-sell típusú marketinggel. A kirakatban egy bábut tetőtől talpig felöltöztetnek, hogy lássuk, melyik cipő, nadrág és póló illik egymáshoz. Ezzel is azt sugallva, hogy ne csak egy ruhadarabot vásároljunk.

5. Összefoglaló

Az upsell jelentése felülértékesítés, amikor egy drágább termékverziót akarunk értékesíteni a fizetésre kész ügyfeleknek.

A downsell jelentése alulértékesítés, amikor egy olcsóbb terméket próbálunk eladni egy bizonytalan ügyfélnek.

A cross-sell jelentése keresztértékesítés, vagyis a kosárba helyezett termékhez kapcsolódó termékeket ajánlunk egy webshopban.

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi az upsell jelentése?

Az upsell jelentése felülértékesítés, amikor egy drágább termékverziót akarunk értékesíteni a fizetésre kész ügyfeleknek.

❓ Mi a downsell jelentése?

A downsell jelentése alulértékesítés, amikor egy olcsóbb terméket próbálunk eladni egy bizonytalan ügyfélnek.

❓ Mi a cross-sell jelentése?

A cross-selljelentése keresztértékesítés, vagyis a kosárba helyezett termékhez kapcsolódó termékeket ajánlunk egy webshopban.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Picture of Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!