Az USP jelentése. Így előzd meg versenytársaid
A piaci versenyhelyzet egyfajta velejárója az üzleti életnek. Különösképp igaz ez az online vásárlások világában, ahol már nemcsak a lokális versenytársak miatt kell aggódnia egy vállalkozásnak. A vásárlóknak rengeteg választási lehetőségük van a termékeket illetően, ezért próbálnak rangsorolni a márkák között. Tisztában kell lenned a céged és a termékeid pozicionálásának fontosságával, mivel ezen múlik majd, hogy kitűnsz a tömegből vagy beleolvadsz. Ma ennek legfontosabb eszközét ismerheted meg, ami nem más, mint a unique selling proposition (USP). Más szóval, az USP jelentése egyedi terméktulajdonság, és piaci sikerességed múlhat rajta.
1. Mi az USP jelentése?
Az USP jelentése marketing szempontból lehet unique selling proposition vagy unique selling point, de mindkét angol kifejezés ugyanarra a jelenségre utal: az üzleted ennek a jellemzőnek köszönhetően fog kiemelkedni a piacon található többi vállalkozás közül.
Az USP jelentése egy olyan egyedi terméktulajdonság, amely megkülönböztet téged a versenytársaktól, föléjük emeli a termékeidet vagy szolgáltatásaidat.
Egy jól megfogalmazott USP segít a marketing stratégiád összpontosításában, és hatást gyakorol a brandépítés folyamatára is. Gyors választ ad a potenciális ügyfelek egyik legfontosabb kérdésére:
„Miben más ez a termék, mint a többi?”
Ki kell hangsúlyoznod a márkád és a terméked egyedi értékeit a lehetséges ügyfelek felé. Olyan szempontokat kell figyelembe venned, amik fontosak a célközönséged számára.
2. Milyen egy jó USP?
Az egyedi terméktulajdonság egyszerre sugall magabiztosságot és megbízhatóságot. Egyrészt ki kell hangsúlyoznunk, hogy miben vagyunk jobbak a versenytársaktól, másrészt kerülnünk kell az olyan általánosításokat, minthogy „minőségi termékeket árulunk„.
Arra fókuszálj, amit a célközönséged értékesnek tart. Szimplán az „egyediség” nem elég, ha nem kapcsolódik olyan termékjellemzőkhöz, amik igazán fontosak a piaci versenyhelyzetben.
Más szóval: összhangban kell lennie annak, amit a leendő vásárlóid fontosnak tartanak, és amiben a vállalkozásod és a terméked igen jól teljesít, kitűnik a tömegből.
Az USP jelentése átadható egy szlogen formájában is, amely végigkíséri a vállalkozásod üzleti mentalitását a termékportfólió kialakításától egészen a kiszállításig.
Nem feltétlenül annak kell egyedinek lennie, amit értékesíteni akarsz, hanem az üzenetnek, amire összpontosítod az egész marketingtevékenységed.
3. Mi NEM egyedi terméktulajdonság?
Az USP jelentése egyedülálló ajánlatokat foglal magában. Az alábbiak nem számítanak egyedi terméktulajdonságnak:
- 10% kedvezmény;
- Ingyenes szállítás;
- 24/7 ügyfélszolgálat;
- Pénzvisszafizetési garancia.
Lehet, hogy meggyőző és hatékony érvek a vállalkozásod mellett, mégsem egyediek, mivel bármelyik versenytársad képes ehhez hasonló ígéretekkel vevőket szerezni.
Az USP egy jól megfogalmazott állítás, kinyilatkoztatás, amellyel felül akarjuk múlni a többi piaci szereplőt. Sokkal több egy egyszerű szlogennél is, mivel ez egy üzletfilozófia, amit követünk a termékeink megtervezése és a vállalkozásunk menedzselése során.
Az egyedi terméktulajdonság jobb megértése érdekében nézzünk néhány gyakorlati példát.
4. Az USP jelentése példákon keresztül
Nincs is jobb módja a tanulásnak, mint ötleteket gyűjteni a nemzetközi piacról, néhány világhírű márka egyedi üzenetének vizsgálatával. Így tudsz majd a versenytársaid fölé kerekedni.
4.1. Death Wish Coffee (USP példa)
Szinte mindegyik kávékészítő cég úgy reklámozza a termékét, mint a „legfinomabb” és „legaromásabb” termék a piacon. A Death Wish Coffee azonban más utat választott: a világ legerősebb kávéját értékesítik.
Mindezt megfejelve egy halálfejes logóval, már láthatjuk is, hogy milyen egyedi terméktulajdonságra fókuszálnak. Talán nem minden kávészeretőt csábít az extrém erős ital reggelente, de létezik ilyen piaci szegmens is.
4.2. Saddleback Leather (egyedi terméktulajdonság)
A Saddleback Leather honlapja egyszerűen olyan mértékben egyedi, hogy iskolapéldája lehet a minőségi weboldal készítéssel foglalkozó cégeknek.
Nagyszerű szlogenje van a cégnek: „They’ll fight over it when you’re dead„. Ez annyit jelent, hogy még a rokonaid is harcolni fognak ezekért a bőrtáskákért, miután meghaltál.
A cég által adott 100 éves garancia is azt sugallja, hogy ezek a termékek bizony időtállóak és valószínűleg még a tulajdonosukat is túlélik.
4.3. Tattly Tattoos (USP példa)
Mindenki ismeri a lemosható tetoválásokat, amelyek csak rövid ideig maradnak a bőrön. Legtöbben azt gondolnánk, hogy csak a gyerekeket érdekli ilyesmi, de a Tattly Tattoos egy másik megközelítést alkalmaz.
Az egyedi termékajánlatuk abból áll, hogy ezeket a dekorációkat a felnőttek is szívesen hordják: igazi művészek által készített hamis tetoválások.
Az emberek így kifejezhetik magukat, nem kell drága tetoválásokat készíteniük, és kisebb művészeti alkotásokat viselhetnek.
4.4. Muse (egyedi terméktulajdonság)
A Muse egy teljesen egyedi ötlettel állt elő: a fejpántjuk segítségével valós időben észlelheted az agyi aktivitásodat meditálás közben. Segítségével ellazulhatsz, és a fontos dolgokra való koncentrálásban is jó szolgálatot tesz.
Azért van szükségük USP-re, mert bár termékük elég egyedi, mégis az emberek évszázadokon keresztül boldogultak nélküle is. Az egyedi termékajánlatuk tehát az, hogy a lehető legtöbbet ki tudod vele hozni a meditálásból.
Mindig arra kell fókuszálnod, hogy miért érdemes megvásárolnia a célközönségednek a terméked.
5. Hogyan készíts saját USP-t?
Ha létre akarod hozni saját egyedi termékajánlatodat, akkor ezeket a lépéseket lehet érdemes követned:
1) Készíts egy listát azokról a termékjellemzőkről, amik igazán specifikusak, csak a Te cégedre jellemzőek.
2) Derítsd ki, hogy mely problémákra tudsz megoldást nyújtani a célközönséged számára.
3) Vizsgáld meg a konkurenciát, milyen USP-vel rendelkeznek, keress piaci réseket, amikbe érdemes lehet befektetni.
4) Hasonlítsd össze a legegyedibb ajánlataidat a potenciális fogyasztók elvárásaival, így kiderítheted, hogy mely szükségletek kielégítésében tudsz a legtöbbet nyújtani.
5) Derítsd ki, hogy melyik a legerősebb egyedi terméktulajdonság a célközönség szemében.
6) Építsd be ezt az USP-t a vállalkozásod különböző részeibe, például márkanevébe, szlogenjébe, weboldalába, ügyfélkezelésébe.
A lényeg röviden: találni egy olyan piaci rést, ami fontos a fogyasztóknak, de a versenytársak még nem ismerték fel.
6. Összefoglaló
Az USP jelentése egyedi terméktulajdonság, amellyel kitűnhetsz a tömegből és kommunikálhatod, hogy miért jobb a Te terméked vagy szolgáltatásod, mint a versenytársaké.
Összhangban kell lennie annak, amiben nagyon erős a vállalkozásod, és ami igazán fontos a célközönségednek.
Törekedj versenyelőnyök szerzésére, hogy felülmúld a konkurenciát. Adj személyiséget a termékeidnek, amit a piaci réshez tartozó fogyasztók értékelni fognak.
Remélem, hogy hasznos ismeretekkel gazdagodtál az online marketing területén. 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Az USP jelentése magyarul olyan egyedi terméktulajdonság, ami a konkurencia fölé emeli a vállalkozásunkat és a termékeinket. A banner hirdetések is ezt tükrözik.
Egy olyan piaci előny, amelyben vállalkozásunk kiemelkedően teljesít, jobb a versenytársaknál, viszont ennek az előnynek mindenképpen fontos tényezőnek kell lennie a célközönségünk szemében.
Vedd fel velünk a kapcsolatot, és megbeszéljük a részleteket.