A versenytárs elemzés módszerei, fontossága és menete

A versenytárs elemzés fogalma egy marketing stratégia, amelynek módszerei és lépései segítenek a piaci helyzet felmérésében.
Versenytárs elemzés

A versenytárs elemzés módszerei, fontossága és menete

Ha sikereket akarunk elérni egy piacon, akkor nem elég az, ha magas minőségű, valóban értékes termékeket és szolgáltatásokat kínálunk. Szükség van ugyanis a versenytárs elemzés módszereire, hogy megismerjük a konkurenciát, legfőbb erősségeiket és hiányosságaikat, ügyfélszerzési csatornáikat. Ha kíváncsi vagy, hogy mi a versenytárs elemzés fogalma, valamint hogyan tudsz elkészíteni egy ilyen elemzést, akkor olvass tovább! 🙂

1. A versenytárs elemzés fogalma

A versenytárs elemzés során azoknak a cégeknek a piaci helyzetét, marketing stratégiáját, szolgáltatásait és termékeit elemezzük, amelyek konkurensként szerepelnek a piacon.

Az egyik leghatékonyabb piackutatási módszer a versenytárs elemzés, amely egyben fontos szerepet játszik weboldalak keresőoptimalizálásában is (SEO). Egyfajta iránymutatással szolgál arra vonatkozóan, hogy milyen irányban haladj előre a vállalkozásoddal.

Na de kit is tekinthetünk versenytársnak? A versenytárs jelentése egy olyan piaci szereplő, aki ugyanazzal a termékkel vagy szolgáltatással, ugyanarra a piaci szegmensre céloz.

Minél több a versenytárs egy piacon, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a fogyasztó nem tőlünk fog vásárolni, hanem valamelyik konkurens cégtől.

Különösen azokra a versenytársakra kell figyelnünk, akik ugyanazokat az ügyfélszerzési módszereket használják, mint mi. Például: mindkét cég weboldal készítéssel foglalkozik, ugyanazt a fogyasztói csoportot célozza, de az egyik online banner hirdetéseket alkalmaz, a másik pedig organikus forgalmat növelő keresőoptimalizálást. Ekkor bár versenytársak vagyunk a piacon, de az ügyfélszerzésben nem.

2. Miért fontos a versenytársak elemzése?

Vállalkozóként nehéz úgy tekinteni a piaci vetélytársakra, mintha egyszerű fogyasztók lennénk, hiszen túl nagy a szakmai tapasztalatunk. Pedig igenis szükség van arra, hogy az ügyfeleink szemszögéből vizsgáljuk meg a piacon található értékajánlatokat.

A versenytárs elemzés segít átlátni a sokszor bonyolult piaci helyzetet. Főleg akkor hasznos ez, amikor nem Te vagy a legnagyobb és legerősebb szereplő az adott iparágban vagy piacon.

Fel kell fedezni a piaci vakfoltokat, a versenytársak termékeit, marketing stratégiáit. Az nagyon kockázatos, ha próba-szerencse alapon szervezet meg az üzleted jövőjét. Nem szabad izolálni magad a többi piaci szereplőtől.

A versenytárs elemzés az alábbi előnyökkel szolgálhat számodra:

  • Felfedezhetsz új piaci réseket, amelyek betöltésre várnak;
  • Létrehozhatod vagy alátámaszthatod a céged egyedi értékajánlatát;
  • Ha megfigyeled a versenytársak gyengeségeit, akkor azoknak megfelelően tudsz javítani a saját termékeiden vagy szolgáltatásaidon;
  • Új termékekkel jelentkezhetsz a piacon, amire a fogyasztók igényt tartanak;
  • Meghatározhatod azokat a kulcsfontosságú teljesítménymutatókat (KPI), amelyekkel a vállalkozásod sikerét szeretnéd mérni a jövőben.

3. Milyen kérdésekre válaszol a versenytárs elemzés?

A versenytárs elemzés olyan kérdésekre ad választ, mint:

  • Milyen kulcsszavakra rangsorol egy konkurens cég weboldala?
  • Hogyan halad a brandépítés folyamatával?
  • Honnan szerez backlinkeket?
  • Melyik oldalával generálja a legnagyobb organikus forgalmat?
  • Mekkora az átlagos havi forgalma a webhelyének?
  • Milyen rendszerességgel jelentet meg tartalmakat?
  • Hogyan épül fel a tartalommarketing stratégiája?
  • Milyen linképítési stratégiákat használ?

Emellett a Porter féle 5 erő modell segítségével olyan kérdéseket is megválaszol a versenytárs elemzés, amik az adott vállalkozás piaci helyzetével vannak kapcsolatban.

  • Mekkora a piacunk mozgástere, növekedési rátája?
  • Van-e lehetőségünk a piaci részesedésünk növelésére?
  • Érdemes-e hosszú távra tervezni az adott piaci szegmensben?
  • Ez számunkra az ideális célcsoport?
  • Kik az igazi versenytársaink a piacon?

4. Mikor érdemes elemezni a versenytársakat?

  • Új piacra való belépést megelőzően;
  • Marketing stratégia összeállítása előtt;
  • Új célcsoport targetálása előtt (STP marketing);
  • Tartalommarketing stratégia meghatározásánál;
  • Új vállalkozás beindítása előtt;
  • Termékek és szolgáltatások piacra történő bevezetésénél.

5. Versenytárs elemzés minta

Tekintsük át, hogy milyen lépésekből épül fel egy jól elkészített versenytárs elemzés.

Versenytárs elemzés lépései

5.1. Célkitűzés

Mint minden marketinggel kapcsolatos folyamatnak, úgy a versenytársak elemzésének is kell, hogy legyen egy konkrét célja.

Mire akarunk fényt deríteni a versenytárs elemzés segítségével? Például: megismernénk a piaci versenyhelyzetet? Vagy valami konkrétabb dologra vagyunk kíváncsiak?

  • Mely termékek és szolgáltatások a konkurenciánk legnagyobb fegyverei?
  • Melyek a legnagyobb forgalmat generáló marketing csatornák?
  • Hogyan oszlik el a piaci részesedés a versenytársak között?

Miután megvan a cél, már jól be tudjuk határolni azokat az adatokat, amikre valóban szükségünk lesz a versenytársak elemzése során.

5.2. Versenytársak meghatározása

Általánosságban azok a cégek a versenytársaink, akik ugyanazokat a fogyasztói igényeket szolgálják ki. Azonban ennél részletesebben is besorolhatjuk a konkurenciát különböző csoportokba.

Léteznek ugyanis közvetlen versenytársak, akik ugyanarra a problémára fókuszálnak, ugyanazt a célcsoportot szólítják meg, ugyanazon eszközökkel, mint mi. Például: Coca Cola és Pepsi.

Illetve ismerünk még közvetett versenytársakat, akiket 3 alcsoportra bonthatunk:

  • Probléma-megoldás versenytársak: ugyanazt a problémát oldják meg, hasonló módszereket használnak, mint mi, de egy másik célcsoportot szem előtt tartva. Például: Tuborg vs. alkoholmentes sörök.
  • Célcsoport-megoldás versenytársak: ugyanazt a célcsoportot szólítják meg, hasonló megoldásokkal, de más problémára összpontosítanak. Például: iPhone vs. MacBook.
  • Probléma-célcsoport versenytársak: ugyanazt a problémát oldják meg, a mi célcsoportunkat célozzák, viszont más módszerrel. Például: Netflix havi előfizetés vs. TV csatornák ingyenes műsorai.

Egy jó tanács: ne a piacvezető vállalkozásokhoz hasonlítsd magad, hiszen ők már évtizedek óta a piacon vannak, Te pedig csak most indítottad a céged.

Próbáljunk meg közvetett és közvetlen, kisebb és nagyobb versenytársakat is listázni, hogy igazán változatos képet kapjunk a piaci helyzetről.

5.3. Versenytársak felkutatása

Felvetődik a kérdés, hogy mégis hogyan tudjuk megtalálni a konkurencia képviselőit? Van egy nagyon egyszerű módszer: írjuk be a Google Keresőbe a számunkra legrelevánsabb kulcsszavakat, és egyből meglátjuk, hogy kik rangsorolnak rájuk előkelő helyen.

Kulcsszavak alapján egyébként az Ubersuggest is tud ajánlani versenytársakat, akiket nyomon tudunk követni. A program kielemzi, hogy mely weboldalak rangsorolnak a legnagyobb számban velünk azonos kulcsszavakra, és azokat listázza ki.

Ubersuggest versenytársak

Egy másik módszer, ahol már nem játszik szerepet a keresőoptimalizálás, ha megkérdezzük a célcsoportunkat. Így kiderülhet, hogy kiket tartanak igazán népszerűnek – egy közvélemény-kutatás megvalósítható akár e-mailen keresztül is.

Emellett létezik egy úgynevezett Google Hasonló Oldalak (Google Similar Pages) bővítmény is a Google Chrome-ban, de ez leginkább csak a nagy forgalommal rendelkező weboldalak esetén működik.

5.4. Elemzési szempontok kiválasztása

Az elemzés alapjául szolgáló szempontok attól függnek leginkább, hogy mennyi erőforrás és idő áll rendelkezésünkre. A szempontok közé sorolhatók:

  • Üzleti adatok: bevétel, vásárlók száma, általános cégadatok (dolgozók száma, székhely, stb.);
  • Termékek és szolgáltatások köre: a forgalmazott termékek / szolgáltatások jellemzői, innovációk, árazás, erősségek és gyengeségek (SWOT elemzés);
  • Marketing csatornák: keresőoptimalizálás, tartalommarketing, PPC hirdetések, közösségi média;
  • Kommunikáció a célcsoporttal: értékajánlat, kommunikációs csatornák és üzenetek, egyedi terméktulajdonságok (USP).

5.5. Adatgyűjtés

Az adatok keresésére szintén több eszköz és módszer létezik. Üzleti és cégadatokat például begyűjthetünk a vállalkozás weboldalának impresszum részéből, de szétnézhetünk a LinkedIn felületén is.

Termékekről és szolgáltatásokról csak tapasztalati úton lehet információt gyűjteni. Azonban ha nincs kedved megvásárolni a konkurencia termékeit, akkor elég, ha szétnézel a webáruházukban és az általuk kínált szolgáltatások között.

A versenytárs elemzés másik fontos része a marketing csatornák vizsgálata. Erre léteznek elemzési szolgáltatások: BuzzSumo, SimilarWeb, SEMRush, Ubersuggest, Ahrefs.

Végezetül adatokat kell gyűjteni a vállalatok célcsoportjairól és kommunikációs stílusáról. Erre legjobb eszköz a közösségi oldalakon, blogbejegyzésekben és a saját weboldalán közölt üzeneteknek a vizsgálata.

5.6. A kapott eredmények hasznosítása

Az összegyűjtött adatokat elemezni kell, hogy logikus döntések meghozatalára tudjuk felhasználni őket. Például, ha a versenytársak nagy számú organikus forgalmat szereznek, akkor nekünk is megéri ráfeküdni a SEO-ra.

Ha a konkurens weboldalak komoly hangvételben szólnak a célcsoporthoz, nekünk is érdemes lehet azt követni, mivel ez a stílus jobban megfelel a fogyasztói igényeknek.

Vannak olyan versenyelőnyök, amiket a célcsoportban végzett kutatás kiemelten fontosnak ítélt? Neked is meg kell szerezned a saját értékajánlatod részeként azt a funkciót vagy szolgáltatást, ami sikerre viszi az üzleted.

A lényeg tehát az, hogy meghatározzuk a fejlesztendő területeket a cégünkön belül. Pl. új kulcsszavak vagy fogyasztói igények merülhetnek fel, amikkel foglalkoznunk kell.

Nyissunk azon marketing csatornák és stratégiák felé, amik jól működnek a versenytársainknál. Igyekezzünk jobban teljesíteni a konkurenciától azáltal, hogy kijavítjuk a hiányosságaikat, ezáltal kielégítve az eddig figyelmen kívül hagyott vásárló igényeket.

6. Összefoglaló

A versenytárs elemzés egy fontos marketing stratégia, különösen amikor új vállalkozást indítunk, vagy új terméket/szolgáltatást akarunk piacra dobni.

Megkülönböztetünk közvetlen és közvetett versenytársakat, akik ugyanazt a fogyasztói célcsoportot célozzák, ugyanazon termékekkel, módszerekkel.

A versenytárs elemzés menete során először meghatározzuk a folyamat célját, felkutatjuk a versenytársakat különböző módszerekkel, kijelöljük az elemzési szempontokat, adatokat gyűjtünk és hasznosítjuk a kapott eredményeket.

Ezt be is mutattuk egy versenytárs elemzés minta segítségével. További marketing cikkekért nézz szét a szakmai blog oldalunkon! 🙂

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: [email protected]

Dávid Ádám

Dávid Ádám

Szia, Dávid Ádám vagyok a Kiszervezett Marketing Ügynökség alapítója. Több mint 120+ weboldalt építettünk már sikeresen az ügyfeleink számára. Az így szerzett tapasztalataimat blog formájában szeretném megosztani veled. Sok sikert számodra a megvalósításban!

Hozzászólások