Tartalomjegyzék
ToggleA versenytárs elemzés módszerei, fontossága és menete
Ha sikereket akarunk elérni egy piacon, akkor nem elég az, ha magas minőségű, valóban értékes termékeket és szolgáltatásokat kínálunk. Szükség van ugyanis a versenytárs elemzés módszereire, hogy megismerjük a konkurenciát, legfőbb erősségeiket és hiányosságaikat, ügyfélszerzési csatornáikat. Ha kíváncsi vagy, hogy mi a versenytárs elemzés fogalma, valamint hogyan tudsz elkészíteni egy ilyen elemzést, akkor olvass tovább! 🙂
1. A versenytárs elemzés fogalma
A versenytárs elemzés során azoknak a cégeknek a piaci helyzetét, marketing stratégiáját, szolgáltatásait és termékeit elemezzük, amelyek konkurensként szerepelnek a piacon.
Az egyik leghatékonyabb piackutatási módszer a versenytárs elemzés, amely egyben fontos szerepet játszik weboldalak keresőoptimalizálásában is (SEO). Egyfajta iránymutatással szolgál arra vonatkozóan, hogy milyen irányban haladj előre a vállalkozásoddal.
Na de kit is tekinthetünk versenytársnak? A versenytárs jelentése egy olyan piaci szereplő, aki ugyanazzal a termékkel vagy szolgáltatással, ugyanarra a piaci szegmensre céloz.
Minél több a versenytárs egy piacon, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a fogyasztó nem tőlünk fog vásárolni, hanem valamelyik konkurens cégtől.
Különösen azokra a versenytársakra kell figyelnünk, akik ugyanazokat az ügyfélszerzési módszereket használják, mint mi. Például: mindkét cég weboldal készítéssel foglalkozik, ugyanazt a fogyasztói csoportot célozza, de az egyik online banner hirdetéseket alkalmaz, a másik pedig organikus forgalmat növelő keresőoptimalizálást. Ekkor bár versenytársak vagyunk a piacon, de az ügyfélszerzésben nem.
2. Miért fontos a versenytársak elemzése?
Vállalkozóként nehéz úgy tekinteni a piaci vetélytársakra, mintha egyszerű fogyasztók lennénk, hiszen túl nagy a szakmai tapasztalatunk. Pedig igenis szükség van arra, hogy az ügyfeleink szemszögéből vizsgáljuk meg a piacon található értékajánlatokat.
A versenytárs elemzés segít átlátni a sokszor bonyolult piaci helyzetet. Főleg akkor hasznos ez, amikor nem Te vagy a legnagyobb és legerősebb szereplő az adott iparágban vagy piacon.
Fel kell fedezni a piaci vakfoltokat, a versenytársak termékeit, marketing stratégiáit. Az nagyon kockázatos, ha próba-szerencse alapon szervezet meg az üzleted jövőjét. Nem szabad izolálni magad a többi piaci szereplőtől.
A versenytárs elemzés az alábbi előnyökkel szolgálhat számodra:
- Felfedezhetsz új piaci réseket, amelyek betöltésre várnak;
- Létrehozhatod vagy alátámaszthatod a céged egyedi értékajánlatát;
- Ha megfigyeled a versenytársak gyengeségeit, akkor azoknak megfelelően tudsz javítani a saját termékeiden vagy szolgáltatásaidon;
- Új termékekkel jelentkezhetsz a piacon, amire a fogyasztók igényt tartanak;
- Meghatározhatod azokat a kulcsfontosságú teljesítménymutatókat (KPI), amelyekkel a vállalkozásod sikerét szeretnéd mérni a jövőben.
3. Milyen kérdésekre válaszol a versenytárs elemzés?
A versenytárs elemzés olyan kérdésekre ad választ, mint:
- Milyen kulcsszavakra rangsorol egy konkurens cég weboldala?
- Hogyan halad a brandépítés folyamatával?
- Honnan szerez backlinkeket?
- Melyik oldalával generálja a legnagyobb organikus forgalmat?
- Mekkora az átlagos havi forgalma a webhelyének?
- Milyen rendszerességgel jelentet meg tartalmakat?
- Hogyan épül fel a tartalommarketing stratégiája?
- Milyen linképítési stratégiákat használ?
Emellett a Porter féle 5 erő modell segítségével olyan kérdéseket is megválaszol a versenytárs elemzés, amik az adott vállalkozás piaci helyzetével vannak kapcsolatban.
- Mekkora a piacunk mozgástere, növekedési rátája?
- Van-e lehetőségünk a piaci részesedésünk növelésére?
- Érdemes-e hosszú távra tervezni az adott piaci szegmensben?
- Ez számunkra az ideális célcsoport?
- Kik az igazi versenytársaink a piacon?
4. Mikor érdemes elemezni a versenytársakat?
- Új piacra való belépést megelőzően;
- Marketing stratégia összeállítása előtt;
- Új célcsoport targetálása előtt (STP marketing);
- Tartalommarketing stratégia meghatározásánál;
- Új vállalkozás beindítása előtt;
- Termékek és szolgáltatások piacra történő bevezetésénél.
5. Versenytárs elemzés minta
Tekintsük át, hogy milyen lépésekből épül fel egy jól elkészített versenytárs elemzés.
5.1. Célkitűzés
Mint minden marketinggel kapcsolatos folyamatnak, úgy a versenytársak elemzésének is kell, hogy legyen egy konkrét célja.
Mire akarunk fényt deríteni a versenytárs elemzés segítségével? Például: megismernénk a piaci versenyhelyzetet? Vagy valami konkrétabb dologra vagyunk kíváncsiak?
- Mely termékek és szolgáltatások a konkurenciánk legnagyobb fegyverei?
- Melyek a legnagyobb forgalmat generáló marketing csatornák?
- Hogyan oszlik el a piaci részesedés a versenytársak között?
Miután megvan a cél, már jól be tudjuk határolni azokat az adatokat, amikre valóban szükségünk lesz a versenytársak elemzése során.
5.2. Versenytársak meghatározása
Általánosságban azok a cégek a versenytársaink, akik ugyanazokat a fogyasztói igényeket szolgálják ki. Azonban ennél részletesebben is besorolhatjuk a konkurenciát különböző csoportokba.
Léteznek ugyanis közvetlen versenytársak, akik ugyanarra a problémára fókuszálnak, ugyanazt a célcsoportot szólítják meg, ugyanazon eszközökkel, mint mi. Például: Coca Cola és Pepsi.
Illetve ismerünk még közvetett versenytársakat, akiket 3 alcsoportra bonthatunk:
- Probléma-megoldás versenytársak: ugyanazt a problémát oldják meg, hasonló módszereket használnak, mint mi, de egy másik célcsoportot szem előtt tartva. Például: Tuborg vs. alkoholmentes sörök.
- Célcsoport-megoldás versenytársak: ugyanazt a célcsoportot szólítják meg, hasonló megoldásokkal, de más problémára összpontosítanak. Például: iPhone vs. MacBook.
- Probléma-célcsoport versenytársak: ugyanazt a problémát oldják meg, a mi célcsoportunkat célozzák, viszont más módszerrel. Például: Netflix havi előfizetés vs. TV csatornák ingyenes műsorai.
Egy jó tanács: ne a piacvezető vállalkozásokhoz hasonlítsd magad, hiszen ők már évtizedek óta a piacon vannak, Te pedig csak most indítottad a céged.
Próbáljunk meg közvetett és közvetlen, kisebb és nagyobb versenytársakat is listázni, hogy igazán változatos képet kapjunk a piaci helyzetről.
5.3. Versenytársak felkutatása
Felvetődik a kérdés, hogy mégis hogyan tudjuk megtalálni a konkurencia képviselőit? Van egy nagyon egyszerű módszer: írjuk be a Google Keresőbe a számunkra legrelevánsabb kulcsszavakat, és egyből meglátjuk, hogy kik rangsorolnak rájuk előkelő helyen.
Kulcsszavak alapján egyébként az Ubersuggest is tud ajánlani versenytársakat, akiket nyomon tudunk követni. A program kielemzi, hogy mely weboldalak rangsorolnak a legnagyobb számban velünk azonos kulcsszavakra, és azokat listázza ki.
Egy másik módszer, ahol már nem játszik szerepet a keresőoptimalizálás, ha megkérdezzük a célcsoportunkat. Így kiderülhet, hogy kiket tartanak igazán népszerűnek – egy közvélemény-kutatás megvalósítható akár e-mailen keresztül is.
Emellett létezik egy úgynevezett Google Hasonló Oldalak (Google Similar Pages) bővítmény is a Google Chrome-ban, de ez leginkább csak a nagy forgalommal rendelkező weboldalak esetén működik.
5.4. Elemzési szempontok kiválasztása
Az elemzés alapjául szolgáló szempontok attól függnek leginkább, hogy mennyi erőforrás és idő áll rendelkezésünkre. A szempontok közé sorolhatók:
- Üzleti adatok: bevétel, vásárlók száma, általános cégadatok (dolgozók száma, székhely, stb.);
- Termékek és szolgáltatások köre: a forgalmazott termékek / szolgáltatások jellemzői, innovációk, árazás, erősségek és gyengeségek (SWOT elemzés);
- Marketing csatornák: keresőoptimalizálás, tartalommarketing, PPC hirdetések, közösségi média;
- Kommunikáció a célcsoporttal: értékajánlat, kommunikációs csatornák és üzenetek, egyedi terméktulajdonságok (USP).
5.5. Adatgyűjtés
Az adatok keresésére szintén több eszköz és módszer létezik. Üzleti és cégadatokat például begyűjthetünk a vállalkozás weboldalának impresszum részéből, de szétnézhetünk a LinkedIn felületén is.
Termékekről és szolgáltatásokról csak tapasztalati úton lehet információt gyűjteni. Azonban ha nincs kedved megvásárolni a konkurencia termékeit, akkor elég, ha szétnézel a webáruházukban és az általuk kínált szolgáltatások között.
A versenytárs elemzés másik fontos része a marketing csatornák vizsgálata. Erre léteznek elemzési szolgáltatások: BuzzSumo, SimilarWeb, SEMRush, Ubersuggest, Ahrefs, Marketing Miner.
Végezetül adatokat kell gyűjteni a vállalatok célcsoportjairól és kommunikációs stílusáról. Erre legjobb eszköz a közösségi oldalakon, blogbejegyzésekben és a saját weboldalán közölt üzeneteknek a vizsgálata.
5.6. A kapott eredmények hasznosítása
Az összegyűjtött adatokat elemezni kell, hogy logikus döntések meghozatalára tudjuk felhasználni őket. Például, ha a versenytársak nagy számú organikus forgalmat szereznek, akkor nekünk is megéri ráfeküdni a SEO-ra.
Ha a konkurens weboldalak komoly hangvételben szólnak a célcsoporthoz, nekünk is érdemes lehet azt követni, mivel ez a stílus jobban megfelel a fogyasztói igényeknek.
Vannak olyan versenyelőnyök, amiket a célcsoportban végzett kutatás kiemelten fontosnak ítélt? Neked is meg kell szerezned a saját értékajánlatod részeként azt a funkciót vagy szolgáltatást, ami sikerre viszi az üzleted.
A lényeg tehát az, hogy meghatározzuk a fejlesztendő területeket a cégünkön belül. Pl. új kulcsszavak vagy fogyasztói igények merülhetnek fel, amikkel foglalkoznunk kell.
Nyissunk azon marketing csatornák és stratégiák felé, amik jól működnek a versenytársainknál. Igyekezzünk jobban teljesíteni a konkurenciától azáltal, hogy kijavítjuk a hiányosságaikat, ezáltal kielégítve az eddig figyelmen kívül hagyott vásárló igényeket.
6. Összefoglaló
A versenytárs elemzés egy fontos marketing stratégia, különösen amikor új vállalkozást indítunk, vagy új terméket/szolgáltatást akarunk piacra dobni.
Megkülönböztetünk közvetlen és közvetett versenytársakat, akik ugyanazt a fogyasztói célcsoportot célozzák, ugyanazon termékekkel, módszerekkel.
A versenytárs elemzés menete során először meghatározzuk a folyamat célját, felkutatjuk a versenytársakat különböző módszerekkel, kijelöljük az elemzési szempontokat, adatokat gyűjtünk és hasznosítjuk a kapott eredményeket.
Ezt be is mutattuk egy versenytárs elemzés minta segítségével. További marketing cikkekért nézz szét a szakmai blog oldalunkon! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Egy olyan marketing stratégia, amely akkor a leghasznosabb, ha újonnan lépünk a piacra, vagy új terméket / szolgáltatást jelentetünk meg.
Meghatározzuk az elemzés célját, felkutatjuk a vetélytársakat különböző online programokkal és kutató eszközökkel, adatokat gyűjtünk, és kielemezzük a kapott eredményeket. Erre mutatunk példát és részletes leírást a cikkünkben!
Közvetlen és közvetett versenytársak.