Tartalomjegyzék
ToggleA vírusmarketing jelentése, eszközei, előnyei (példákkal)
Az angol viral marketing magyar megfelelője a vírusmarketing, ami azon alapszik, hogy egy olyan üzenetet fogalmazunk meg, ami vicces, egyedi és felkelti az emberek érdeklődését. Ennek eredményeként futótűzként (azaz „vírusként”) fog terjedni a potenciális fogyasztók körében a márkaüzenetünk, amihez a közösségi média is nagyban hozzájárul.
1. Mi a vírusmarketing jelentése?
A vírusmarketing (az angol viral marketing kifejezés alapján) egy olyan marketing stratégia, amely az interneten keresztül vírusszerűen terjedő tartalmakra támaszkodik, hogy a lehető legnagyobb hatást érje el a célközönségre nézve. A cél az, hogy a márka, termék vagy szolgáltatás üzenete minél nagyobb reklámot kapjon, a lehető legtöbb emberhez eljusson, mindezt minél nagyobb felhajtás mellett.
A vírusmarketing általában olyan szórakoztató, humoros, meglepő és különleges tartalmakra épül, amelyekkel az emberek könnyen tudnak azonosulni, és amelyeket szívesen megosztanak másokkal is. Ezek lehetnek videók, képek, viccek, mémek vagy bármilyen más formában létező tartalmak.
A vírusmarketing sikeressége abban rejlik, hogy a tartalmakat az emberek önkéntesen osztják meg egymással, így a márka üzenete/szlogenje gyorsan elterjed és nagyon széles közönséget ér el. Ha pedig egy adott tartalom vált „vírussá”, akkor az nagyon nagy hatással lehet a brand vagy termék ismertségére és pozitív képet alakíthat ki a fogyasztók fejében.
Azonban a vírusmarketingnek van egy nagy kockázata is: ha az üzenet vagy tartalom nem tetszik az embereknek, akkor az negatív hatást vált ki, és a vállalkozás megítélésének romlásához vezethet.
A vírusmarketing használata az utóbbi években egyre elterjedtebbé vált az internet és a közösségi média terjedésével. Azonban ahhoz, hogy valami vírussá váljon, az alapjául szolgáló tartalomnak valóban kiemelkedőnek kell lennie, és meg kell felelnie az emberek igényeinek és elvárásainak.
2. A vírusmarketing eredete és története
A vírusmarketing fogalmát először 1997-ben használták fel, amikor a Hotmail nevű e-mail szolgáltató elindította Viral Marketing kampányát. A kampány célja az volt, hogy minél több embert vonjanak be az e-mail szolgáltatásukba, és hogy az emberek megosztásai révén terjedjen a márka neve és az üzenetük.
Azonban az igazi áttörést a vírusmarketing az 1999-ben megjelent Ideglelés – The Blair Witch Project című filmnek köszönheti. A film promóciós kampánya során az interneten terjesztették az általuk kreált legendákat, hamis dokumentumokat és videókat, amelyekkel a film történetét és hangulatát erősítették meg. A kampány olyan sikeres volt, hogy a film maga is hatalmas bevételt hozott, és egy újabb dimenziót nyitott a marketing világában.
Azóta a vírusmarketing egyre népszerűbbé vált a nagyobb cégek és márkák körében is. Az egyik legismertebb példa a vírusmarketingre a Blendtec által készített Will it Blend? videók, amelyekben különböző dolgokat mixelnek össze a Blendtec turmixgépekkel (pl. egy iPhone-t, egy fél csirkét, egy doboz gyufát, stb.). A videók olyan népszerűvé váltak, hogy a Blendtec eladásai rövid időn belül több mint 700%-kal növekedtek.
Forrás: Blendtec
3. Hogyan működik egy vírusmarketing kampány?
A vírusmarketing egy nagyon hatékony módja annak, hogy egy terméket vagy szolgáltatást eljuttassunk az hatalmas embertömegekhez. A kampány során a célunk az, hogy az emberek maguktól terjesszék a hírt, és így növekedjen az ismertségünk, valamint a termékünk iránti érdeklődés. De hogyan is működik pontosan egy vírusmarketing kampány?
Az első lépés az, hogy létrehozunk egy olyan tartalmat, amelynek terjesztése érdekli az embereket. Ez lehet egy vicces videó, egy meghökkentő kép vagy egy cikk, amely megérinti az emberek érzelmeit, megdöbbenti őket, vagy felháborodást kelt az igazság feltárása révén. Fontos, hogy a tartalom releváns legyen a célközönségünk számára, és egy olyan üzenetet közvetítsen, amelyet az emberek szívesen osztanak meg.
Miután elkészült a tartalom, az következő lépés az, hogy terjesszük. Először is fontos, hogy az üzenetet azonnal megosszuk a közösségi médiában, ahol a célközönségünk aktív. Ezután az embereket bátoríthatjuk arra, hogy osszák meg a tartalmat másokkal is, például barátaikkal, családjukkal, ismerőseikkel. A tartalom terjesztése érdekében a cégek gyakran versenyt hirdetnek, vagy ajándékokat adnak, amelyeket a felhasználók megnyerhetnek, ha megosztják a tartalmat.
A vírusmarketing kampány sikerességének kulcsa az, hogy a felhasználók maguktól terjesszék a tartalmat. Az emberek szívesen osztanak meg olyan tartalmakat, amelyek felkeltik az érdeklődésüket vagy megragadják a figyelmüket.
Fontos megjegyezni, hogy a vírusmarketing nem mindig biztosítja a hosszú távú eredményeket, és sokszor nehéz előre megjósolni, hogy egy kampány milyen hatást fog elérni. Emellett a kampány sikerességét nagyban befolyásolja az, hogy milyen mértékben tudjuk bevonni a célközönséget a terjesztésbe, és hogy milyen hatékonyan tudjuk elérni őket.
4. A vírusmarketing eszközei
1) Videók: a vicces, meghökkentő vagy érzelmes videók nagyon népszerűek az emberek körében, és könnyen megoszthatók a közösségi média platformokon. Fontos, hogy a videó rövid és velős legyen, és tartalmazzon egy olyan üzenetet, amelyet az emberek szívesen terjesztenek.
2) Mémek: a mémek az interneten nagyon népszerűek, mivel a humoros vagy meghökkentő képeket az emberek szívesen osztják meg másokkal is. A mémek könnyen személyre szabhatók, és gyorsan alkalmazkodhatnak a trendekhez.
3) Játékok: az online játékok vagy nyereményjátékok meglehetősen népszerűek az emberek körében, és nagyon hatékonyak lehetnek a márkánk promóciója szempontjából. Játékos eszközökkel vonzó lehetőségeket biztosíthatunk a felhasználók számára, és versenyeket is rendezhetünk.
4) Hashtagek: a hashtag használata megkönnyíti azt, hogy az emberek könnyen megtalálják a tartalmunkat a közösségi média platformokon. Használjunk olyan hashtageket, amelyek relevánsak a célcsoportunk számára.
5) Influencer marketing: az influencer marketing egy hatékony módja annak, hogy eljussunk az emberekhez. Az influencerek nagy követői bázissal rendelkeznek, és az ő segítségükkel nagyon hatékonyan lehet elérni a célközönséget. Fontos, hogy olyan influencereket válasszunk, akiknek a stílusa és az érdeklődési köre megegyezik a márkánkéval.
6) Versenyek: a versenyekre jelentkezéshez általában a tartalom megosztása vagy más tevékenység szükséges, amelyek megteremtik az interakciót a márka és a felhasználók között. Az emberek szeretnek versenyezni, és a lehetőség, hogy nyerjenek valami értékeset, motiválja őket arra, hogy részt vegyenek a kampányban, és terjesszék a márkánk üzenetét.
5. A vírusmarketing előnyei és hátrányai
Ahogy azt korábban írtuk, a vírusmarketing egy hatékony és innovatív módszer a termékek és szolgáltatások népszerűsítésére, amelyet a digitális korban fejlesztettek ki. Sokban hasonlít a gerillamarketing jelenségéhez.
A vírusmarketing előnyei közé tartozik, hogy segítségével könnyedén és gyorsan elterjedhet a cégünk márkaüzenete akár az egész országban. A megfelelő tartalom és eszközök kiválasztása révén a marketing kampányunk rendkívül szórakoztató és egyedi lesz, ami felkelti a felhasználók érdeklődését, és segít elérni a célközönségünket.
A vírusmarketing lehetővé teszi számunkra, hogy többet kommunikáljunk a márka értékeiről és egyediségéről, ezzel növeljük a márkahűséget. Ha a tartalom érdekes, kreatív és szórakoztató, az emberek szívesen megosztják azt, ami növeli a márka ismertségét és az eladásokat.
Ugyanakkor a vírusmarketingnek vannak hátrányai is, amelyekkel tisztában kell lennünk. Ha az üzenetünk nem jól sikerül, az negatív hatással lehet a márka imázsára és hírnevére. A túlzottan agresszív és tolakodó hirdetések nem csak elriaszthatják a célközönséget, de akár azt is kiválthatják, hogy az emberek eltávolodjanak a márkától.
Fontos megemlíteni, hogy a vírusmarketing csak akkor működik, ha a tartalom megfelel a célközönség igényeinek és érdeklődési körének. Ha a tartalom nem releváns és nem vonzó a célközönség számára, akkor a kampányunk hatástalan lesz, és nem érjük el a kívánt eredményeket.
Végül, a vírusmarketingnek lehetnek költségei is. A tartalom létrehozása és a kampányok futtatása is pénzbe kerülhet, és ha nem vagyunk elég kreatívak, akkor talán nem tudjuk maximálisan felhasználni a befektetett pénzünket.
6. Vírusmarketing példák
1) ALS Ice Bucket Challenge: 2014-ben kezdődött, amikor az ALS betegség elleni küzdelem érdekében a résztvevőknek egy vödör jéghideg vízzel kellett leönteniük magukat és kihívni másokat, hogy csatlakozzanak a kihíváshoz. A kampány hihetetlenül népszerűvé vált, és segített több mint 100 millió dollárt gyűjteni az ALS Associationnek.
2) Old Spice: az Old Spice reklámkampánya a „The Man Your Man Could Smell Like” szlogennel az interneten hatalmas sikert aratott. A kampányban az amerikai színész, Isaiah Mustafa tűnik fel, aki humoros és szórakoztató videókat készített, amelyek hamar elterjedtek a közösségi médiában. Ki ne emlékezne erre a reklámra? 🙂
Forrás: Better Marketing
3) Coca-Cola: a Coca-Cola „Share a Coke” kampánya, amelyben a cég a vásárlók nevét nyomtatta a palackokra, nagyon népszerűvé vált. A kampány rendkívül hatékony volt, és segített a Coca-Cola márkaépítésében.
4) Red Bull: az energiaital-cég sokszor szerepelt vírusmarketing kampányokban, köztük a „Stratos” kampányban, amelyben Felix Baumgartner a világűrből ugrott le a Földre. A kampány hatalmas hatást gyakorolt a márka népszerűségére és segítette az eladások növekedését.
5) Blendtec: az amerikai háztartási készülékeket gyártó Blendtec készített egy YouTube videót, amelyben a vezérigazgató, Tom Dickson megmutatta, hogy a Blendtec turmixgép képes bármit széttörni és összekeverni, akár egy iPhone-t is. A videó hatalmas sikert aratott, és megmutatta, hogy a Blendtec turmixgép rendkívül erős és hatékony.
7. Összefoglaló
A vírusmarketing az elmúlt évtizedek egyik új marketing szüleménye, amelynek segítségével bizonyos termékeket, szolgáltatásokat vagy márkaüzeneteket/szlogeneket tudunk gyorsan megismertetni akár egy egész ország lakosságával is.
Egy vírusmarketing kampány alapja lehet egy videó, egy nyereményjáték, egy kihívás, vagy egy mém, ami felkelti az emberek érdeklődését, és önként fogják megosztani a tartalmunkat vagy üzenetünket.
Ha Önt is érdekli az online marketing világa, és szeretné hatékony hirdetésekkel és marketing kampányokkal népszerűsíteni vállalkozását, vegye fel velünk a kapcsolatot! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
8. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A vírusmarketing jelentése egy olyan marketing stratégia, amely a potenciális fogyasztók figyelmét és érdeklődését kelti fel egy adott termék vagy szolgáltatás iránt azáltal, hogy az üzenetet szándékosan terjesztik TV reklámok, közösségi média posztok, hírlevelek vagy más online eszközök segítségével. A cél az, hogy a tartalom olyannyira érdekes és vonzó legyen, hogy az emberek önként megosszák azt másokkal, akik ismét továbbosztják, így egyfajta „vírusként” terjed a termék vagy szolgáltatás népszerűsége.
Mémek, videók, influencer marketing, nyereményjátékok, versenyek, hashtagek.
Ha az üzenetünk nem jól sikerül, az negatív hatással lehet a márka imázsára és hírnevére. A túlzottan agresszív és tolakodó hirdetések nem csak elriaszthatják a célközönséget, de akár azt is kiválthatják, hogy az emberek eltávolodjanak a márkától.