Tartalomjegyzék
ToggleMi az a backlink? A linképítés fontossága a Google szemében
Keresőoptimalizálás során fontos szerep jut az oldalunkra mutató külső hivatkozások szerzésének, vagyis a backlink építés jelenségének. Ha már mindent elkövettél, de mégsem tudsz előrébb rangsorolni a Google találati listáján, akkor ideje megismerkednek a backlink jelentésével. Ebben a cikkben többek között röviden összegezzük a linképítés fontosságát, és a minőségi visszahivatkozások jellemzőit.
1. Mi a backlink jelentése?
A backlink magyarul annyit tesz, hogy visszamutató link vagy visszahivatkozás. Azok a linkek tekinthetők backlinknek, amelyek a saját webhelyünk egyik oldalára mutatnak, de egy külső forrásból.
Vagyis a visszamutató linkek egy másik weboldalon találhatók (pl. a Wikipédia oldalán), és példának okáért a mi esetünkben a Kiszervezett Marketing valamelyik tartalmára, vagy a főoldalra irányítják át a linkre kattintó felhasználókat.
Ennek eredményeként egy külső webhely forgalmát át lehet vezetni a saját oldalunkra. Sőt, keresőoptimalizálás szempontjából elengedhetetlenül fontos, hogy jó minőségű backlinkjeink legyenek, ha előrébb akarunk rangsorolni a Google találatok között.
A backlinkek erőssége és mennyisége egy jó indikátor arra vonatkozóan, hogy mennyire népszerű és hasznos az oldalunk tartalma az interneten.
A Google szemében a legfontosabb mutató nem az, hogy több száz vagy több ezer visszahivatkozás legyen az oldaladra. Sokkal inkább lényeges, hogy a backlinkek magas minőségű, tekintélyes oldalakról származzanak.
2. Mi a különbség a backlink és a belső link között?
A visszamutató linkek ellentéte a belső linkelés, amikor a saját oldalad egy másik tartalmára linkelsz rá. Például belső link az is, amikor itt feltüntetem az egyik cikket a szakmai blogunkról, mondjuk a domain név jelentésével foglalkozó írást.
A belső linkek tehát ugyanahhoz a domain névhez kapcsolódnak, esetünkben a kiszervezettmarketing.hu oldalán jelent meg ugyanerre az oldalra mutató link egy cikkben.
Fő funkciójuk az, hogy segítsék a honlapon belül a tájékozódást. Ezzel szemben a külső linkek olyan célokból születhetnek, mint:
- Más oldalak tartalmainak idézése, forrásmegjelöléssel;
- Egy gondolat kiemelése valamely másik weblapról;
- Az olvasók tudásának bővítése, több forrásból való tájékozódás;
- Valamit ajánlunk vagy reklámozunk egy másik oldalról;
- Hitelesség teremtése, egy másik weboldal erősítése;
- Üzleti kapcsolatok teremtése linképítés által.
A keresőmotorok képesek felismerni mind a backlinkek, mind a belső linkek céljait. Hiszen mindkét esetben azt sugalljuk, hogy az adott oldalhoz tartozó tartalom értékes, hasznos és fontos az elolvasása mindenki számára.
Ha tehát organikus forgalmat szeretnél terelni az oldaladra, akkor erősen ajánlott, hogy kezdj el gondolkodni a backlinkek szerzésén és a linképítés stratégiáján.
3. Mitől függ a backlinkek erőssége?
A Google az egyik első számítástechnikai vállalat volt, amelyik felismerte a backlinkek fontosságát a keresőben való rangsorolásnál.
1998-ban egy olyan algoritmust kezdtek használni, amely akkoriban forradalminak számított: a webhelyek pozíciója attól függött, hogy hány link mutat rájuk külső forrásokból.
Ez a Google-algoritmus a PageRank nevet viselte, amely a Google egyik alapítója, Larry Page után kapta a nevét. Egyrészt elemzi az oldalra mutató linkek számát, másrészt pedig méri ezen linkek autoritását / erősségét is.
Vagyis nem minden backlink azonos minőségű, mivel azt nagyban befolyásolja a külső oldal backlinkjeinek a száma és a Domain Authority mutatója is.
Minél több visszamutató linkje van egy külső oldalnak, és minél magasabb a domain autoritása, annál nagyobb értéket képvisel egy backlink az adott oldalról, ami a saját honlapunkra mutat.
De ne felejtsük el, hogy a duplikáció következtében sokat veszíthet weboldalunk az erősségéből, így ezt kerüljük el mindenképpen!
4. Mi az a Domain Authority?
A domain erősségét mutató Domain Authority pontszám 1-től 100-ig terjed, és az egyik legfontosabb mutatónak számít a Google szemében. Minél magasabb, annál előkelőbb helyen fogsz rangsorolni a tartalmaiddal a keresési találatok között.
A Domain Authority értéket eredetileg a Moz fejlesztette ki, és az oldalukon le is tudod ellenőrizni, hogy milyen pontszámot kap az oldalad.
Ennek a kiszámításában leginkább a backlinkek és az oldalunkra mutató webhelyek erőssége játszik szerepet. Magyarországon a 25-30-as DA érték már egész jónak számít.
Ezen kívül a Domain Authority arra is felhasználható, hogy összehasonlítsuk két vagy több weboldal erősségét.
Például, ha linképítésen gondolkodunk, akkor olyan oldalakról célszerű backlinkeket szerezni, amelyek magasabb DA értékkel rendelkeznek, mint a saját honlapunk.
Ha összesen 10 backlinked van, de mind magas Domain Authority mutatóval rendelkező oldalról, akkor az sokkal többet ér, mintha 100-200 alacsony minőségű visszahivatkozásod lenne.
5. Backlinkek ellenőrzése
Az oldaladra mutató backlinkeket több módszerrel is ellenőrizheted. Egyrészt szerezhetünk információkat a Google Search Console használatával.
Nyissuk meg a Linkek menüpontot, és láthatjuk majd az alábbiakat:
- mely domainekről érkezik a legtöbb link az oldalunkra,
- melyik aloldalunk kapta a legtöbb linket,
- milyen horgonyszöveggel hivatkoznak ránk,
- hogyan oszlanak el a belső linkek az oldalunkon.
Ha pedig részletesebben szeretnénk elemezni a backlinkjeinket, akkor ajánlom az Ubersuggest egyik szolgáltatását, amelyet a Backlinks Overview opción keresztül tudunk elérni.
Itt megtekinthetjük az oldalunk domain autoritását, a ránk mutató backlinkek és domainek számát, illetve évekre visszamenőleg elemezhetjük, hogyan alakult a visszamutató linkek gyarapodása.
Ha lejjebb görgetünk, akkor kielemezhetünk minden egyes domaint, ami ránk hivatkozik, a horgonyszövegekkel, a domainek erősségével és spam mutatójával együtt.
A spam score nem más, mint a Domain Authority ellentéte: minél alacsonyabb, annál inkább megbízható egy oldal. Amelyik oldal 1-es spam mutatóval bír, arra egyáltalán nem jellemzők a tiltott ügymenetek, vagy a kéretlen tartalmak megjelentetése.
Igyekezzünk tehát karban tartani a ránk mutató backlinkeket:
- Legyen minél magasabb a backlinkek száma és a hivatkozó domainek erőssége;
- A spam mutató ezzel ellentétben minél alacsonyabb értéket mutasson a külső oldalaknál;
- A horgonyszöveg pedig lehetőleg legyen a mi domain nevünk, vagy valamilyen hozzánk köthető kulcsszó.
Továbbá arra is fordítsunk figyelmet, hogy a backlinkek legyenek dofollow jellegűek, mivel csak ezek vonatkoznak ténylegesen az oldalunkra, és segítik a linkerőnk javítását. Szerencsére manapság a legtöbb link alapból a dofollow elvén működik.
Ezzel ellentétben a nofollow linkek hiába szerepelnek egy másik weboldalon, nem járulnak hozzá a Domain Authority mutatónk növeléséhez. Ilyenek például a hozzászólásokban elhelyezett linkek, vagy a fizetett hirdetések.
6. A backlink építés lehetőségei
Ha már mindent megfelelően csinálsz a honlapod SEO-ját illetően, akkor elkezdhetsz dolgozni a backlink szerzés fontosságán.
Ez az egyik legnehezebben megvalósítható része a keresőoptimalizálás folyamatának, mivel külső oldalak tulajdonosait vagy szerkesztőit kell meggyőznöd arról, hogy aktív linkekkel hivatkozzanak a Te weboldaladra a saját webhelyükön.
Ennek érdekében felkeresheted őket e-mailen vagy más csatornán keresztül, hogy megegyezzetek a linképítésről. A kapcsolattartási adatokat megtalálod minden oldal impresszum részében.
Nagyon ritkán fordul elő olyan, hogy valaki önszántából linkel a mi oldalunkra, főleg ha versenytársról van szó. Nem számít, hogy milyen jó minőségű a tartalmad, a backlink építés mindig időbe, energiába és pénzbe kerül.
Törekedjünk tehát az üzleti kapcsolatok létrehozására, akár az ügyfeleink, akár új vállalkozók felkeresésével. Írhatunk például vendégcikket valamelyik nagyobb forgalommal rendelkező oldalra, vagy fizethetünk is a megjelenésért mások oldalán.
Az is fontos, hogy a backlink mindenképp olyan oldalról vagy bejegyzésből érkezzen, ami szorosan kapcsolódik a saját honlapunk témájához. Bátran használjuk a WhitePress szolgáltatását, ahol vendégcikkeket jelentethetünk meg magas minőségű oldalakon, így egyszerűbbé válik a backlink szerzés.
Backlink ötleteket szerezhetünk az Ubersuggest oldalán a Backlink Opportunity fül alatt. Be kell írni a keresőbe a saját domain nevünket, valamint maximum 5 versenytárs webcímét, és a rendszer összehasonlítja őket.
Ezúton felfedezhetjük azokat az oldalakat, ahonnan legnagyobb valószínűséggel szerezhetünk backlinket, mivel a vetélytársaink is azokról az oldalakról kapnak hivatkozást.
A linképítést tanácsos előre eltervezett stratégia szerint megvalósítani, nem egyik pillanatról a másikra, mert a Google algoritmusa észreveszi a gyanús tevékenységeket, és büntetéssel nézhet szembe az oldalunk.
7. Összefoglaló
A backlink jelentése visszahivatkozás, és egy külső oldalon található linkre utal, amely a saját weblapunkra mutat.
Az oldalunkra mutató minőségi hivatkozások az egyik legfontosabb keresőoptimalizálási szempontnak számítanak, amelyeket a Google is figyelembe vesz a tartalmaink rangsorolása során.
Azok a backlinkek tekinthetők minőséginek, amelyek magas Domain Authority mutatóval rendelkező külső oldalról érkeznek, horgonyszövegük a domain nevünket vagy a fő kulcsszavunkat tartalmazza, és szorosan kapcsolódik oldalunk tartalmához.
A linképítés ennek következtében nagyban hozzájárul ahhoz, hogy minél előkelőbb helyen szerepeljünk a Google találati listáján.
Bízom benne, hogy ez a kis összefoglaló segítséget nyújt a weboldalad SEO-jának fejlesztése során. Kérlek támogass minket egy megosztással!🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
8. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Magyarul visszamutató link, vagy visszahivatkozás. Egy külső weboldalon található link, amely a weboldalunkra mutat, így erősíti azt keresőoptimalizálás szempontjából
Az Ubersuggest vagy a Google Search Console felületén is van erre lehetőség.
Üzleti kapcsolatok létrehozásával, vendégcikkek és fizetett tartalmak írásával más blogokon (pl. WhitePress), valamint a versenytársainktól is szerezhetünk backlink-ötleteket.