A duplikáció jelentése. Duplikált tartalmak kezelése

A duplikáció eredményeként duplikált tartalom (megkettőzött) jön létre eltérő URL címeken, ezzel rontva a Google rangsorolásunk.
Duplikáció borítókép

A duplikáció jelentése. Duplikált tartalmak kezelése

A duplikálás szó szerint azt jelenti, hogy megkettőzés. Amikor SEO szempontjából nézzük a tartalom duplikáció fogalmát, akkor olyan webes tartalmakra értjük, amelyek ugyanolyan formában megjelennek több URL címen is. Ez problémát okoz a Google találati listáján való rangsorolás területén, hiszen a keresőmotor nem tudja eldönteni, hogy melyik oldal a lényegesebb az internetezők számára, végül pedig mindkét duplikált tartalmat hátrébb rangsorolja.

1. Mi az a tartalom duplikáció?

A duplikáció jelentése keresőoptimalizálás szempontjából arra utal, hogy valamilyen webes tartalom több helyen is elérhető ugyanolyan formában az interneten.

Ezt a „több helyen” dolgot úgy kell érteni, hogy több eltérő URL címen keresztül érhető el ugyanaz a cikk, termékleírás, bejegyzés. Ebben az esetben beszélünk duplikált tartalomról.

Bár technikailag a Google nem szab ki büntetést a tartalom duplikáció miatt, mégis a jelenség negatívan befolyásolja rangsorolásunkat a keresési találatok között.

Ennek oka, hogy ha megegyező (vagy nagyon hasonló) tartalom található két különböző oldalon, akkor a keresőmotor és a hozzá tartozó feltérképező robotok nehezen tudják eldönteni, hogy melyiket rangsorolják előrébb, melyik a relevánsabb érték a felhasználók számára.

A duplikáció végül azt eredményezi, hogy mindkét oldal hátul lesz a találati listán, rossz pozícióban.

Weboldal készítés

2. Miért fontos a duplikáció elkerülése?

A duplikálás egy negatív dolog, amikor egy weboldal SEO-jának javításán vagy elemzésén dolgozunk. Egyaránt rosszat jelent a keresőmotorok és a weboldal-tulajdonosok számára is.

2.1. Duplikálás hátrányai a Google szempontjából

Mivel ugyanaz a duplikált tartalom jelenik meg eltérő URL címeken, a keresőmotornak problémát jelent, hogy melyiket indexelje és melyiket rangsorolja hátrébb.

Emellett azt is nehéz eldönteni, hogy a linkekhez kapcsolódó mutatókat (pl. megbízhatóság, autoritás, horgonyszöveg) csak az egyik oldalhoz kapcsolják, vagy osszák meg a két lehetőség között.

Végezetül, hiába rendelkezel egy nagyon részletesen megírt cikkel valamelyik kulcsszóra, ha szó szerint ugyanaz a tartalom szerepel egy másik URL címen, mert így sokkal nehezebb előkelő helyen szerepelni a Google-ben.

2.2. Duplikálás hátrányai honlap-tulajdonosok szempontjából

A tartalom duplikáció forgalomcsökkenéshez vezet egy weboldalon, valamint a Google-ben sem fognak az első tíz találat között rangsorolni az oldal bejegyzései.

Mivel a keresőmotor algoritmusa azt tartja szem előtt, hogy a lehető legrelevánsabb tartalmat mutassa az internetezőknek, amely a legjobban kielégíti a keresési szándékukat, ezért az kizárt, hogy kétszer mutassa ugyanazt a duplikált bejegyzést.

Linképítés tekintetében is kizáró tényező lehet a duplikáció. Egyrészt megoszlik a linkerő, másrészt kevesebb lesz az adott oldalra mutató link is, mert ezek mindegyike két vagy több URL cím között oszlik meg.

Vagyis: hiába van jól megírt tartalmad, ami amúgy első három helyen rangsorolna a Google-ben. A duplikáció miatt ez lehetetlenné válik.

3. Mik a duplikáció okai egy weboldalon?

Az esetek döntő többségében nem szándékosan jönnek létre a duplikált tartalmak. Nézzük, hogy melyek a leggyakoribb okai a duplikálásnak.

3.1. UTM paraméterezés

Az UTM paraméterek segítik a marketing kampányok teljesítményének nyomon követését. Összesen öt paramétert adhatunk hozzá a linkekhez, ha ellenőrizni szeretnénk, hogy a látogatóink melyik oldalon és forgalmi csatornán keresztül kattintanak rájuk.

Ezek a paraméterek a következők:

  • Forrás = utm_source;
  • Médium = utm_medium;
  • Kulcsszó = utm_term;
  • Kampánynév = utm_campaign;
  • Tartalom = utm_content.

És hogyan okozhat mindez tartalom duplikációt? Nos, több módon is. Egyrészt maguk a paraméterek miatt, mivel a paraméterezett és az eredeti link is ugyanarra a weboldalra mutatnak.

További gond származik az UTM paraméterek sorrendjéből, mert ha például az egyik paraméterezett linkben a kampánynév szerepel első helyen, míg a másikban a kampányforrás, akkor is duplikálás lesz az eredménye.

3.2. Alternatív URL verziók

A duplikált tartalom forrása lehet még az olyan változtatások alkalmazása az URL címekben, mint az alábbiak:

  • A munkafolyamatokhoz tartozó egyedi azonosítók.

Például: https://www.domainpelda.hu/blog?SESSID=146

  • Nyomtatóbarát változatok.

Például: https://www.domainpelda.hu/print/blog

  • Egyedi termékoldalak.

Például: https://www.domainpelda.hu/nadrag; https://www.domainpelda.hu/nadrag-zold; https://www.domainpelda.hu/nadrag-piros

A tanulság az, hogy lehetőség szerint ne hozzunk létre alternatív URL verziókat, és az UTM paraméterezés során mindig egy adott sorrendet kövessünk.

3.3. HTTP, HTTPS, WWW és további URL részek

Előfordulhat az is, hogy eltérő protokollal rendelkező URL-ek mutatnak ugyanarra az oldalra. Az URL felépítésénél említettük, hogy a HTTP kevésbé biztonságos, mint a HTTPS, mivel csak utóbbit védi SSL/TLS tanúsítvány.

Hasonló helyzet fordulhat elő, ha a weboldalad domain neve egyszerre létezik WWW előtaggal, és nélküle. Ekkor szintén megeshet, hogy duplikált tartalom áll fenn a keresőmotorok szemében.

Tehát, ha a honlapunkhoz tartozó oldalak egyszerre léteznek HTTP és HTTPS, vagy WWW és WWW nélküli verziókban, akkor az mind-mind duplikáció.

3.4. Másolt tartalmak termékoldalaknál

Végezetül, az is problémát jelent főleg webáruházak esetében, hogy a termékekhez kapcsolódó információs oldalak többnyire minden webshopnál megegyeznek.

Ennek oka, hogy a legtöbb online áruház a gyártó által meghatározott paramétereket írja be a termékoldalakra, így tartalom duplikáció történik.

4. A tartalom duplikáció megoldása

Szinte mindegyik megoldás arra vezethető vissza, hogy megmutatjuk a Google számára, melyik verzió a „helyes” a duplikált tartalmakból.

Mindig, amikor duplikálás veszélye áll fenn egy oldalon, akkor ugyanaz a tartalom több eltérő URL címen keresztül is elérhető. Ennek érdekében a keresőmotorral tudatnunk kell, hogy melyik a kanonikus (canonical) URL.

4.1. 301-es átirányítás

Ennek az egyik legjobb módja, ha 301-es átirányítást alkalmazunk a duplikált oldalról az eredeti webcímre.

Amikor több oldalon van nagyon jó tartalom, de mind megegyezik egymással, akkor meg kell szüntetnünk a duplikálást. Így az összes link egy oldalra fog mutatni, megszűnik a közöttük lévő versengés, és az eredeti URL fogja kapni a linkerőt, amire nagy szüksége lesz, ha az első találatok között szeretne rangsorolni a Google találatokban.

A 301-es átirányítás tehát automatikusan egy másik URL címre tereli át a forgalmat a duplikált tartalmak megjelenítése helyett.

4.2. Rel=”canonical” címke

Egy másik módszer a rel=”canonical” attribútum használata egy weboldal HTML kódjának <head> részében.

Ez azt mutatja meg a keresőmotornak, hogy az adott oldal csak egy másolata valamelyik másik specifikus URL-nek, és minden link, tartalommutató és rangsorolási erő, ami ehhez kapcsolódik, az valójában a specifikus eredeti URL-hez tartozik.

A kanonikus címke tehát a duplikált oldal HTML kódjának fejrészébe kell másolni, és használata így fest:

</head>
<link rel="canonical" href="EREDETI URL" />
</head>

Ezt a kis kódrészletet be kell illesztenünk minden duplikált oldal HTML dokumentumába, így mind ugyanarra a kanonikus URL-re fog mutatni.

Emellett alkalmazhatjuk még a noindex attribútumot is, ha azt szeretnénk, hogy a duplikált oldalakat a Google ne vegye figyelembe a rangsorolásnál, tehát ne indexelje.

A legjobb megoldás mégis az, ha valamilyen SEO plugint használsz (feltéve, hogy WordPress oldalad van). Ilyen a Yoast SEO is, amely automatikus átirányításokat és kanonikus linkeket generál.

5. Összefoglaló

A duplikáció egy nagyon komoly gond, amely kihatással van a Google találatok között elfoglalt helyezésünkre is.

A duplikált tartalmak két vagy több eltérő URL címen jelennek meg, ugyanolyan formában. Ez okoz problémát a keresőmotorok szemében, mert nem tudják eldönteni, hogy melyik oldal a relevánsabb, és megoszlik a linkerő is.

Hogy ezt elkerüljük, alkalmazzunk 301-es átirányításokat vagy kanonikus címkéket. Így tudjuk jelezni a Google felé, hogy melyik tartalom a releváns, és melyiket akarjuk látni a keresési találatok közötti rangsorban.

További értékes keresőoptimalizálási tanácsokért látogass el a Gremmédia.hu oldalára!

Hasznosnak találtad cikkünket weboldal SEO témában? Remélem igen, és választ találtál minden kérdésedre! 🙂

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi az a duplikáció?

A duplikáció akkor áll fenn, amikor ugyanaz a tartalom két vagy több eltérő URL címen is megjelenik. Másnéven megkettőzött tartalomról van szó.

❓ Miért okoz gondot a duplikált tartalom egy weboldalon?

Csökkenti az esélyeinket, hogy előkelő helyen rangsoroljunk a Google találatok között, illetve a backlinkek által szolgáltatott linkerő is elvész.

❓ Hogyan kezelhetem a duplikálás problémáját?

Gondosan tervezd meg az UTM paraméterezett linkjeidet. Valamint alkalmazz 301-es átirányítást és kanonikus címkét annak érdekében, hogy a Google felismerje az eredeti oldalt.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés