A Google indexelés működése. Indexelési kérelem benyújtása

A Google indexelés működése egyszerű: egy indexelési kérelem benyújtásával a Search Console-on keresztül a Google feltérképezi az oldalunkat.
Google indexelés

A Google indexelés működése. Indexelési kérelem benyújtása

Nem elég, ha releváns és minőségi tartalmat publikálunk az interneten, mert azt a Google felé kommunikálnunk kell, hogy az adott oldal létezik, és szeretnénk indexeltetni a tartalmát. Ekkor lép színre a Google indexelés folyamata, amit a Search Console segítségével könnyen elvégezhetünk. Olvass tovább, ha kíváncsi vagy a szükséges lépésekre, valamint megismerkednél a leggyakoribb feltérképezési hibákkal. 🙂

1. Mi az a Google Index?

A Google Index az a hatalmas adatbázis, amelyben a Google összegyűjti és tárolja az interneten található weboldalak adatait. Az index lehetővé teszi a Google keresőmotorjának, hogy azonnal válaszoljon a felhasználók keresési lekérdezéseire.

Az index összetett rendszer, amely több milliárd weboldal adatait menedzseli. A Google keresőrobotjai (crawlers vagy spiders) folyamatosan bejárják az internetet, és feltérképezik az összes új és meglévő weboldalt. A keresőrobotok minden talált oldalt alaposan elemeznek, majd az adatokat összegyűjtik és az indexbe helyezik.

Az indexbe kerülő adatok közé tartoznak a weboldal domain neve, URL címe, meta adatai, szöveges tartalma, valamint az oldalon megjelenő képek és videók. Az indexbe helyezés folyamata során a Google keresőrobotjai egyedi azonosítókat rendelnek minden egyes oldalhoz, így a keresőmotor pontosan tudja, hogy melyik oldalt milyen keresési lekérdezéshez kell hozzárendelni (vagyis melyik kulcsszóra fog rangsorolni az adott oldal).

A Google indexelésnek számos előnye van mind a felhasználók, mind a weboldaltulajdonosok számára. A felhasználók számára az indexelés lehetővé teszi, hogy a Google keresőjében pontosan megtalálják, amit keresnek, azaz olyan weboldalakat kapnak a találatok között, amelyek a legjobban megfelelnek a keresési szempontjaiknak, szándékaiknak. A weboldal-tulajdonosok számára az indexben való megjelenés kulcsfontosságú, mivel ez növelheti az oldal látogatottságát, és így a potenciális vásárlók és ügyfelek számát.

A Google indexelés azonban nem állandó, mivel a weboldalak tartalma és struktúrája folyamatosan változik. Ezért a Google keresőrobotjai rendszeresen bejárják a weboldalakat, és frissítik az indexet, hogy az mindig naprakész legyen. Ha egy weboldal tartalma változik, akkor a Google keresőrobotjai rövid időn belül észlelik ezt, és frissítik az indexben található információkat.

De persze mi magunk is jelezhetjük a Google felé, hogy változás történt az adott oldalon, és kérelmezhetünk újraindexelést a Google Search Console-on keresztül.

Google hirdetések

2. A Google indexelés folyamata

A Google indexelés az a folyamat, amelynek során a Google keresőrobotjai az interneten található weboldalakat feltérképezik, elemzik, és a kapott adatokat a keresőmotor indexébe helyezik, hogy azok később megjelenhessenek a Google találati listájában.

Folyamatosan járják az internetet a Google keresőrobotjai, és az összes elérhető weboldalt felkeresik. Amikor a keresőrobotok megtalálnak egy új weboldalt, azok elkezdik az oldal struktúrájának és tartalmának elemzését. Ez magában foglalja:

  • a weboldalak HTML kódjának és más programozási elemeknek az elemzését,
  • a tartalmi elemek, például a szövegek, képek és videók feldolgozását,
  • valamint a weboldal linkjeinek az elemzését.

Az adatok összegyűjtése és elemzése után a keresőrobotok ezeket az adatokat az oldal indexébe helyezik.

A Google indexelés elsődleges előnye az, hogy lehetővé teszi a Google Kereső találati listájának a létrehozását. A keresőmotor az indexben található információk alapján dönti el, hogy mely weboldalakat kell az adott találati lista elején megjeleníteni. Minél több és minél relevánsabb adat áll rendelkezésre az indexben, annál pontosabb és relevánsabb keresési eredményeket fog a Google keresője felajánlani.

Az indexelés segít a Google-nek a weboldalak összehasonlításában és a legjobban illeszkedő találatok kiválasztásában. Például: ha valaki „weboldal készítés” kifejezéssel keres a Google-ben, a keresőmotor az indexben található adatok alapján meghatározza, hogy mely weboldalak tartalmazzák a „weboldal készítés” kulcsszavakat. Ezek a weboldalak szerepelnek majd a találati listában, és a Google a legjobban illeszkedő találatokat a lista elejére helyezi.

Fontos megjegyezni, hogy a Google keresőmotorja nemcsak az indexben található adatok alapján határozza meg a találati listát, hanem számos más tényezőt is figyelembe vesz, például a weboldalak minőségét, a tartalmuk relevanciáját, az oldal sebességét, a mobilbarát kialakítást és a weboldalakra mutató linkek minőségét is (linképítés).

A weboldalak tulajdonosai igyekeznek optimalizálni az oldalukat a Google indexelési folyamatának szempontjából. A keresőoptimalizálás során a weboldalak tartalmát és struktúráját úgy alakítják ki, hogy azok jobban megfeleljenek a Google Keresőnek, így nagyobb eséllyel kerülnek a előkelő helyekre a találati listán.

3. Miért nem indexeli a Google a weboldalam?

A Google indexelés kulcsfontosságú az online jelenlét szempontjából. Az indexelés során a Google robotjai az interneten található összes weboldalt bejárják és hozzáadják őket a Google keresési eredményeihez. Ezért fontos, hogy ellenőrizzük, hogy az oldalunkat indexeli-e a Google, és ha nem, miért nem.

Sok oka lehet annak, hogy az oldalunkat nem indexeli a Google. Az egyik leggyakoribb ok, hogy a weboldalunk még nem nyerte el a Google bizalmát. Ezt megoldhatjuk azzal, hogy a Google Search Console-ban regisztrálunk és hitelesítjük az oldalunkat, valamint a Google Analytics 4-et használjuk. Ezzel a Google pontosabb információkat kap az oldalunkról, és megbízhatóbbnak talál minket.

A következő lépés a Google-botok engedélyezésének ellenőrzése. Ez egyszerűen megtehető a Google Search Console-ban. Ha az oldalunkat nem indexelte a Google, de nincs hibaüzenet, akkor érdemes ellenőrizni, hogy a weboldalunk elérhető-e az interneten. Ha az oldalunk nem elérhető, akkor azt a Google-botok sem fogják tudni bejárni. Ezt könnyen ellenőrizhetjük azzal, hogy megpróbálunk hozzáférni az oldalunkhoz egy másik eszközről vagy hálózatról.

Ha az oldalunk elérhető, de még mindig nem indexeli a Google, akkor érdemes ellenőrizni, hogy a weboldalunknak van-e robots.txt fájlja. A robots.txt fájl határozza meg, hogy a Google-botok mely oldalakat indexelhetik és mely oldalakat nem. Ha az oldalunk robots.txt fájlja rosszul van beállítva, az azt jelenti, hogy a Google-botok nem tudják bejárni az oldalt, vagy nem indexelhetik azt.

Ha minden más rendben van, de az oldalunk még mindig nem indexelődik, akkor érdemes ellenőrizni a meta tageket. Ezeket a metaadatokat a weboldalunk kódjába helyezzük el, és segítenek a Google-botoknak megérteni, hogy miről szól az oldalunk, milyen kulcsszavakkal kapcsolatos, és milyen tartalmat kínál az olvasóknak. Ha a meta címkék rosszul vannak beállítva, akkor a Google-botok nem tudják megfelelően értelmezni az oldalunkat, és ezért nem indexelik azt.

Végül, érdemes ellenőrizni a backlinkjeinket. A backlinkek azok a hivatkozások, amelyek más weboldalakról mutatnak a saját oldalunkra. A minőségi backlinkek növelik az oldalunk hitelességét és az esélyeit, hogy a Google indexelje. Ha azonban a backlinkek minősége rossz, akkor azok inkább ártalmasak lehetnek az oldalunkra nézve, és az indexelési lehetőségeink leromlanak.

4. Google indexelés a Search Console-ban

Az indexelési kérelem benyújtása a Google Search Console-ban könnyű és gyors folyamat, amely biztosítja, hogy az oldalunkat minél hamarabb felvegyék a Google Indexbe. A következő lépésekkel tudsz indexelési kérelmet benyújtani a Google Search Console felületén:

1) Lépj be a Google Search Console-fiókodba és válaszd ki az adott webhelyet, amelyet indexeltetni szeretnél.

2) A bal oldali menüben válaszd ki a „Oldalak” menüpontot. Ha a weboldalunkon találtak problémát a Google-botok, akkor azok itt jelennek meg.

3) Ha azonban minden rendben van, és egy újonnan létrehozott oldalt akarunk indexeltetni, akkor kattintsunk az „URL-ellenőrzés” menüpontra.

4) Ezután megjelenik egy felugró ablak, ahova be kell másolnod az indexelni kívánt oldal URL címét.

5) Ha ez megvan, kattints az „Indexelési kérelem” gombra.

6) Ezt követően a Google-botok megvizsgálják az oldaladat és amennyiben minden rendben van, rövidesen bekerül az indexbe. Ha mindent jól csináltál és a weboldalad indexelése végbement, akkor általában már másnap látni fogod a Search Console-ban, hogy „Az URL megtalálható a Google rendszerében„, ahogy az alábbi képen is.

Google indexelési kérelem

Fontos megjegyezni, hogy az indexelési kérelmek feldolgozása nem azonnali, általában néhány napot vagy akár hetet is igénybe vehet. Illetve csak azokról a domainokról tudunk URL címet indexeltetni, amelyeknek tulajdonosai/kezelői vagyunk a Search Console felületén.

5. Miért indexeli lassan a Google az oldalaimat?

Számos oka lehet annak, hogy miért indexeli lassan a Google az oldalakat. Az alábbiakban néhány gyakori okot foglalok össze:

1) Új oldal: ha egy új weboldalt hoztunk létre, akkor a Google-botok először meg kell találják az oldalunkat. Ehhez fontos, hogy az oldalunkra mutató linkek minél előkelőbb helyről érkezzenek, például más népszerű és hiteles weboldalakról. Ha az oldalunk még csak néhány nappal, vagy hetekkel ezelőtt került fel az online térbe, akkor szükség lehet némi türelemre, mivel az új oldalak indexelése lassabb lehet.

2) Túl sok tartalom: ha az oldalon túl nagy a tartalom mennyisége, vagy ha az oldalunk több aloldalt is tartalmaz, akkor az indexelési folyamat időbe telhet. A Google-botoknak időt kell szánniuk az oldal összes tartalmának áttekintésére, ami különösen igaz az olyan weboldalakra, amelyek nagy mennyiségű dinamikus tartalmat, például blogbejegyzéseket vagy terméklistákat tartalmaznak.

3) Rossz struktúra: ha az oldalunk nem megfelelően strukturált, akkor az indexelési folyamat lassabb lehet. Például, ha az oldalunkon nincsenek megfelelően címkézett fejlécek vagy rosszul használt kulcsszavakkal dolgozunk, akkor a Google-botok nehezebben találják meg, és lassabban indexelik az oldalt.

4) Technikai hiba: ha az oldalunkon technikai hiba található, akkor az indexelési folyamat szintén több időt vesz igénybe. Például, ha az oldalunkon nem működik a robots.txt fájl, vagy a meta robots tag, akkor a Google-botok nehezebben találják meg.

5) Túl sok aloldal: ha a weboldal túl sok aloldalt tartalmaz, és az oldalunknak nincs valódi hasznos tartalma, akkor azokat a Google kihagyhatja a keresési eredményekből, és csak azokat az oldalakat indexeli, amelyek valóban tartalmaznak hasznos információt.

6. Google feltérképezési hibák

A Google feltérképezés során számos hiba fordulhat elő, amelyek befolyásolhatják az oldalaink indexelését és rangsorolását a keresőmotorban. Az alábbiakban felsorolok néhány gyakori hibát:

1) Robots.txt hiba: ha az oldalunkon a robots.txt fájl hibásan van konfigurálva, vagy ha nem engedi a Google-botok számára az oldalak indexelését, akkor az oldalaink nem jelennek meg a keresési eredményekben. A robots.txt fájl lehetővé teszi, hogy az oldalunk meghatározza, mely oldalakat kell letiltani a Google-botok számára.

2) 404 hiba: ez akkor lép fel, ha az oldalakhoz tartozó linkek nem érvényesek vagy hibásak, így a Google-botok az oldalt nem tudják feltérképezni, és a keresési eredményekben sem jelenik meg. Ez a 404-es hibakód formájában jelenik meg, amely azt jelzi, hogy az oldal nem található.

3) Lágy 404-es hiba: ha az oldalunkhoz tartozó linkek nem érvényesek, de a keresőmotor mégis 200-as státuszkóddal jeleníti meg az oldalt, akkor a Google-botok tévesen feltételezik, hogy az oldalak tartalmaznak valódi tartalmat, és ezáltal félrevezetheti a keresőmotorokat.

4) Kanonikus URL hiba: ha a canonical URL nem helyesen van konfigurálva, akkor a keresőmotorok tévesen indexelhetik az oldalainkat, és a weboldalunk megjelenése a keresőmotorban csökkenhet.

5) Duplikált tartalom hiba: ha több oldal is rendelkezik azonos vagy nagyon hasonló tartalommal, akkor a Google-botok nem tudják eldönteni, melyik oldalt kell indexelni, és ezáltal csökken az oldalaink megjelenése a Google-ben (ez a duplikáció következménye).

6) Lassú oldalbetöltés: ha az oldalunk betöltése túl lassú, akkor a Google-botok nehezebben tudják feltérképezni az oldalunkat.

7) Nem lehet feltérképezni az oldalt: az adott oldal ki van zárva a Google indexelésből. Akár a robots.txt fájlban is letilthatjuk egyes oldalak feltérképezését egy noindex címke beállítása révén.

8) Átirányítási hibák: lehet, hogy az átirányítási lánc túl hosszú, átirányítási hurok alakul ki, vagy hibás URL szerepel az átirányítási láncban. Ezek mind gátolják a Google indexelést.

7. Összefoglaló

A Google indexelés az a folyamat, amelynek eredményeként az oldalunk és az ott fellelhető tartalom bekerül a Google keresési eredményei közé, tehát elérhetővé válik az interneten kereső felhasználók számára.

Nagyon egyszerű az indexelési kérelem küldése a Google Search Console (itt érhető el) használatával, így a Google keresőrobotjai gyorsabban feltérképezik az oldalunkat.

Azonban felléphetnek olyan problémák vagy tényezők, amelyek hátráltatják az adott oldal indexelését. Például: lassú oldalbetöltés, hibás robots.txt fájl, nem megfelelő átirányítások, duplikált tartalom, 404-es hibakód, stb.

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

8. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Milyen problémák gátolhatják egy oldal indexelését?

Például: lassú oldalbetöltés, hibás robots.txt fájl, nem megfelelő átirányítások, duplikált tartalom, 404-es hibakód, stb.

❓ Hogyan kell indexelési kérelmet benyújtani a Google számára?

A Google Search Console használatán keresztül.

❓ Mi az a Google indexelés?

Az a folyamat, amely során a Google keresőrobotja feltérképezik az oldalunkat, és ennek eredményeként megjelenhet a tartalmunk a Google Kereső találati listájában.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.