Tartalomjegyzék
ToggleLinképítés útmutató kezdőknek – Backlinkek szerzése
Ha szeretnéd erősebbé tenni a weboldalad a Google szemében, akkor bizony előbb-utóbb szükséged lesz backlinkek szerzésére. A linképítés nemcsak webhelyed Domain Authority mutatóját erősíti, hanem a forgalmad is növeli és a Google a sok hivatkozással rendelkező oldalakat mindig előkelő helyen rangsorolja. Olvasd el tehát linképítés kezdőknek útmutatónkat, amiben bemutatjuk a leghatékonyabb módszereket és a linkek típusait.
1. A linképítés jelentése
A linképítés az a folyamat, amikor más webhelyekről szerzel a saját weboldaladra mutató hivatkozásokat. A SEO területén ezeket a hivatkozásokat backlinknek nevezik.
A magas Domain Authority mutatóval rendelkező webhelyekről érkező visszamutató linkek növelik a Te weboldalad erősségét is. Ezáltal elősegítik, hogy magasabb helyezést érj el a keresőmotorok találatai között.
A Google szerint a releváns és megbízható oldalak fontos jellemzője az, hogy magas domain autoritású webhelyek hivatkoznak az oldalon megjelent tartalomra.
Érdemes tehát figyelembe venni a linképítést a SEO stratégiád felépítésénél, keresőoptimalizálás során. 🙂
2. Miért fontos a linképítés?
Tegyük fel, hogy nagyszerű tartalmakkal rendelkezel, de a honlapod meglehetősen új, és még nem volt alkalmad sok linket szerezni. Más megbízható webhelyekről származó hivatkozások gyűjtése egy nagyszerű módja annak, hogy a Google erősebbnek és hitelesebbnek tekintse a weboldalad.
A backlinkek alapvetően bizalmi szavazatok a webhelyed számára. Azt jelzik, hogy a tartalmad releváns, hasznos más embereknek.
És mivel a több backlinkkel rendelkező oldalak helyezése gyakran magasabb, ezért elengedhetetlen, hogy megismerd a linképítés menetét:
1) Hozz létre kiváló minőségű tartalmat, amelyre érdemes linkelni;
2) Használj linképítési stratégiákat, hogy több visszamutató linket gyűjts össze;
3) Mivel a linképítés sok erőfeszítést igényel, a mielőbbi megkezdése nagy előnyt jelent a versenytársakkal szemben, leginkább hosszú távon a weboldalad számára.
3. Hogyan működik a linképítés?
A legjobb módja annak, hogy linképítés útján növeld webhelyed relevanciáját, ha hiteles, jó minőségű weboldalakról visszamutató linkeket (backlinkeket) keresel.
Ha rengeteg visszamutató linked van, de azok spam jellegűek, irreleváns honlapokról származnak (amelyeknek nagyon magas a spam mutatója), valószínűleg nem fognak segíteni a jobb helyezés elérésében.
A backlinkek szerzésének számos módja van, többek között:
- Vendégblogolás, vendégcikkek írása más weboldalakra;
- Közösségi média promóciók (PR);
- Linkcsere más oldalakkal;
- A versenytársak backlinkjeinek nyomon követése.
De ne feledd el, hogy a linképítés semmit nem ér, ha nincs hasznos, jó minőségű tartalmad, így ennek létrehozására kell összpontosítanod elsősorban.
4. A linkek három típusa
A linképítési stratégia megtervezésekor fontos ismerni a különböző típusú linkeket. Az alábbiakban felsoroljuk a legfontosabb linktípusokat.
4.1. Nofollow vs. Dofollow link
A nofollow linkeket általában akkor használjuk, ha egy másik weboldalra akarunk hivatkozni, de azt nem szeretnénk, hogy a Google feltérképezze az adott webhelyet és beleszámítsa ezt a backlinket az adott oldal Domain Authority mutatójába.
Ha egy hivatkozást nofollow linkként szeretnél jelölni, hozzá kell adnod a rel=”nofollow” attribútumot a link kódjához. A nofollow linkek tájékoztatják a Google-t arról, hogy az adott linkek nem számítódnak bele a weboldal linkerejébe.
Kérdezhetnénk, hogy mégis mi haszna van akkor egy nofollow linknek?
Egyrészt akkor használjuk, amikor egy webhelyre kell hivatkoznunk (pl. onnan vettünk át egy képet vagy szemléltetőt), de nem akarjuk támogatni azt a webhelyet a saját linkerőnkkel.
Akkor is használhatjuk, amikor szponzorált a link vagy affiliate marketing részét képezi. A Google bevezette a rel=”sponsored”(és a rel=”ugc”) attribútumot a backlink jellemzők további típusaként, és előnyben részesíti ezeket a fizetett vagy nyereséget hozó linkeknél (például fizetett hirdetések, banner hirdetések, affiliate linkek, szponzorált tartalmak) a rel=”nofollow” helyett.
Bár a nofollow linkek nem adják át közvetlenül a linkerőt, ennek ellenére biztosítják a brandépítés egy lehetséges módját és a referral forgalmat is az adott oldalra.
A dofollow linkek viszont olyan hivatkozások, amelyek tájékoztatják a Google-t, hogy a linknek át kell mennie a PageRank értékén, vagyis linkerőt adnak a saját oldalunknak.
A Google csak a dofollow linkeket veszi figyelembe linképítés során a Domain Authority érték meghatározásánál!
Akkor használunk dofollow linket, ha relevánsnak tartunk egy másik webhelyet, és linkerőt akarunk biztosítani számára. Ezzel segítjük a keresőrobotok munkáját is, így könnyebben megértik, hogy miről szól a tartalom az oldalon.
A PageRank az a mérőszám vagy algoritmus, amely segít a Google-nak nyomon követni, hogy egy backlink ad-e linkerőt egy másik webhelynek vagy sem.
4.2. Felhasználóktól származó linkek
A felhasználók által generált hivatkozások linképítési taktikaként való felhasználása nem az ideális út, ha SEO stratégiát készítünk. Korábban a Google megbüntette azokat, akik kipróbálták a felhasználó által generált linkelést.
Az ehhez hasonló, felhasználók által generált linkeket a weboldal-tulajdonosok hozzák létre azzal a szándékkal, hogy saját munkájukat népszerűsítsék. Általában gyengébb minőségűek, mint a Google által előnyben részesített többi linképítési módszer.
Néhány példa a felhasználóktól származó linkekre:
- Moderálatlan blogkommentek;
- Beágyazott infografikák és widgetek;
- A felhasználók profiloldalai;
- Sajtóközlemények vagy vendégcikk aláírások, erősen optimalizált horgonyszöveggel;
- Hirdetések.
Az ilyen forrásokból származó linkek nem ártanak a weboldalunknak, de általában nem jó ötlet időt szánni erre a stratégiára, mivel az ilyen típusú hivatkozások valószínűleg nem fognak átadni semmilyen linkerőt.
4.3. Természetes backlinkek más weboldalakról
A természetes linkek organikus úton származnak azoktól az olvasóktól, akik előzetes célok nélkül rábukkannak a webhelyedre, és az ott található tartalmat fontosnak tekintik, ezért egy hasonló bejegyzésben elhelyezik a rámutató linket a blogcikkükben vagy a honlap más részein.
Ezzel a hivatkozástípussal nem kell megkérned más webfejlesztőket vagy felhasználókat, hogy adjanak backlinket. Minden organikusan történik.
A legtöbb természetes link nem szponzorált vagy fizetett tartalom, és nyomkövetési paraméterek sem tartalmaznak (UTM paraméterezés). Általában egy másik blogger tartalmához adják hozzá, azzal a szándékkal, hogy értéket nyújtsanak az olvasóknak.
Nagyobb valószínűséggel fogsz természetes linkeket látni videókban, blogbejegyzésekben, képek hivatkozásaiban és terméklistákon, mint a weboldal más helyein.
Linképítés során a webhelyedre mutató természetes hivatkozások mindenképpen „jó linknek” számítanak, és az egyik legbiztonságosabb linképítési technikának minősülnek. A természetes linkek egyben az egyik legjobb és leghatékonyabb módja a blogod vagy weboldalad reklámozásának.
5. A sikeres linképítés módszerei
Nézzük meg a linképítés SEO szempontból történő elvégzését, hogy miként lesz hatékony.
5.1. Linképítés backlinkek kérésével
Sok időt és erőfeszítést igényelhet, ha elkezded felvenni a kapcsolatot más weboldalak üzemeltetőivel linképítés céljából. Mégis, nagyon kecsegtető lehet az ingyenes backlinkek szerzése.
Ha egy adott webhelyről szeretnél visszamutató linket szerezni, amelyről tudod, hogy ez segíthet weboldalad Domain Authority értékének növelésében, akkor valószínűleg közvetlenül a webhely tulajdonosával kell kapcsolatba lépned.
Az üzemeltető e-mail címét és elérhetőségeit megtalálod a honlapok impresszum részén.
Figyeljünk oda azonban néhány dologra:
- A kért backlinkeknek olyan webhelyről kell származniuk, amelyek tematikájukban kapcsolódnak a Te oldaladhoz;
- Ellenőrizd le a másik honlap látogatottságát és relevanciáját (Domain Authority). Ezt egyébként az Ubersuggest is meg tudja mutatni;
- Készíts egy jól megírt e-mail sablont, mielőtt kapcsolatba lépnél bármelyik webhely-tulajdonossal. Ajánlott a céges e-mail cím megléte.
- Jól jöhet egy ütemterv is, amelyben rendszerezed, hogy egy hónapon belül hány backlinket akarsz szerezni és milyen horgonyszövegekkel.
Mint az látható, mi is szívesen fogadunk vendégcikket, feltéve ha magas minőségű írásról és megfelelő szakértelemről van szó a cikk szerzőjét illetően. Vedd fel velünk a kapcsolatot, ha érdekel a dolog. 🙂
5.2. Manuális linképítés
A manuális hivatkozásépítés azt jelenti, hogy saját magad helyezel el linkeket, akár egy blogbejegyzés alatti kommentben, akár egy másik webhelyen lévő vendégcikkben vagy sajtóközleményben.
Amikor saját magad adsz hozzá linkeket, teljes mértékben Te irányítod a linképítés menetét, nem pedig egy cikkíróra vagy más harmadik félre hagyatkozol (copywriter), hogy linket készítsen a webhelyedre.
Pontosan ezért nevezik ezeket a taktikákat „manuális linképítésnek”. De ne feledd: ezek a linkek általában nem a legjobb minőségűek.
A Google szemében minden olyan link, amelyet nem a bejegyzés szerkesztője helyez el, manipulatívnak minősül. Szándékosan manuálisan is hozzáadhatsz hivatkozásokat, de fontos, hogy ne spamként használd a linkeket, és ne add hozzá őket véletlenszerűen.
Ez a linképítési módszer olyan előnyökhöz vezethet, mint például a referral forgalom megnövekedése a Google Analyticsben. Segíthet a márkaépítésben is azáltal, hogy interakcióba tudunk lépni a felhasználókkal.
A manuális linképítés nem jelent valós versenyelőnyt, a Google nofollow linkeknek tekinti a hozzászólásokban elhelyezett linkeket.
5.3. Linkszerzés minőségi tartalom gyártásával
Ahhoz, hogy valódi versenyelőnyhöz juss a linképítésen keresztül, olyan stratégiát kell alkalmaznod, amely lehetővé teszi a weboldalak szerkesztője által elhelyezett linkek szerzését.
A linkek megszerzése nem kis erőfeszítést igényel, de nagy jutalommal jár. Készülj fel arra, hogy időt és erőforrásokat fektess be a linkek megszerzésébe.
Ezáltal olyan hivatkozásokat kapsz, amelyeket a versenytársak nehezen tudnak reprodukálni.
És ne felejtsük el, hogy a Google szerint a legjobb módja annak, hogy más weboldalak minőségi, releváns linkeket hozzanak létre a saját webhelyünkre mutatva, ha egyedi, releváns tartalmat hozunk létre, amely organikusan is népszerűvé válhat az internetes keresések során.
Érdemes tehát tisztában lenned a Google algoritmusok működésével.
A minőségi tartalom létrehozása kifizetődő: a linkek általában szerkesztői szavazatok, amelyeket tetszés szerint hoznak létre más weboldalakon, és minél több hasznos tartalommal rendelkezel, annál nagyobb az esélye, hogy valaki más értékesnek találja az adott tartalmat az olvasói számára, és backlinkkel hivatkozik majd rá.
5.4. Versenytársak linkjeinek elemzése
Az Ubersuggest vagy valamilyen más SEO eszköz is alkalmas arra, hogy megvizsgáld a versenytársaid backlinkjeit.
A Backlink opportunity menüpont alatt megadjuk a saját weboldalunk domain nevét és egy vagy maximum öt darab versenytársunkét, és már válogathatunk is több potenciális linképítés lehetőség közül.
5.5. Linkelhető tartalom létrehozása
Ezek olyan tartalomelemek, amelyek önmagukban linkeket vonzanak. A linkelhető tartalom gyakori típusa az infografika – ez egy jó stratégia arra, hogy a saját kutatásod grafikus formában mutasd be az érdeklődőknek.
Ezenkívül az linkelhető tartalmak létrehozása nagyszerű módja a brand ismertségének növelése és a közösségi média figyelmének felkeltése céljából. Elhelyezhetjük például a weboldalunk logóját a grafikonokon vagy letölthető fájlokban.
Az infografikákat körülbelül 30-szor nagyobb valószínűséggel olvassák el, mint a teljes cikket, így a kapcsolódó linkelhető elemek létrehozása megkönnyítik azok dolgát, akik nem szeretnék elolvasni a teljes tartalmat.
Ehhez hasonló technikát alkalmaztunk például a SWOT elemzést bemutató cikkünkben is, ahol egy infografikán röviden összegeztük a módszer lényegét, a letölthető sablonban pedig feltüntettük a Kiszervezett Marketing logóját.
Nem kell szakértő grafikusnak lenni ahhoz, hogy linkelhető tartalmat és infografikát hozzunk létre. A közösségi médiában megosztva tartalmaink további közönséghez is eljuthatnak.
5.6. Linképítés a közösségi médiában
Egy egyszerű módja annak, hogy elkezdj visszamutató linkeket építeni, ha tartalmaidat közzéteszed a közösségi médiában. Ne csak új bejegyzések megosztására fókuszálj, különben számtalan lehetőséget kihagysz a brandépítés terén.
Könnyedén végezhetsz olyan tevékenységeket, mint:
- Hírek és frissítések közzététele a márkáddal kapcsolatban;
- Az ügyfelek véleményeire adott válaszok;
- Márkaemlítések megosztása;
- Facebook események és csoportok kezelése;
- LinkedIn, Instagram vagy Facebook szavazás indítása.
Ez egyben mindenki számára előnyös, hiszen így végezhetsz közönségkutatást és kapcsolatba léphetsz a látogatóiddal. Ezek mind bevált gyakorlatok a márka láthatóságának növelésére a közösségi médiában, ami megnövekedett tekintélyhez és esetleges backlinkekhez vezethet.
Célszerű lehet még más oldalakat és szakértőket megemlíteni a bejegyzésben, így nagyobb eséllyel kapunk megosztást (és esetlegesen backlinket) a tartalmunkra.
5.7. Vendégcikkek írása
Nem lenne jó ötlet tartalmat közzétenni olyan webhelyeken, amelyeknek alacsony a Domain Authority mutatója, és nem kapcsolódik a weboldalad témájához sem. Pusztán azért, hogy backlinkeket szerezz bárhonnan, ne kezdj vendégcikkek publikálásába!
Dolgozz ki inkább egy linképítési stratégiát a vendégcikkekre vonatkozóan. Az iparágában lévő vállalatokkal partnerként készíthetsz esettanulmányt vagy bemutathatod közös kutatásotok eredményeit.
Előfordulhat, hogy a vendégblogolás elérése nem mindig jelent nagy számokat, de ha megfelelő módon végezzük, akkor megnövekedett forgalomhoz és visszamutató linkekhez vezethet. Emellett megjelentethetsz írásokat a WhitePress adatbázisába tartozó weboldalakon is.
Vendégcikkek írásánál kövesd ezeket a tanácsokat:
- Olyan oldalon jelentess meg cikket, amely releváns a szakterületeden;
- A bejegyzések egy témakörhöz kapcsolódjanak (amivel Te is foglalkozol);
- Próbálj esettanulmányokat és saját adatokat tartalmazó cikkeket megjelentetni;
- Ne küldd el ugyanazt a vendégcikket több helyre is;
- Maximum két olyan linket helyezz a cikkbe, ami az oldaladra mutat;
- Törekedj a minőségi tartalom létrehozására, hogy valóban értéket adj.
A Kiszervezett Marketing például weboldal készítéssel foglalkozik, így ebben a témakörben írtunk tartalmas cikket a WhitePress Magyarország oldalára. Ez egy jó példaként szolgálhat másoknak is.
6. Linképítés során milyen a jó link?
Felmerülhet az a kérdés, hogy mégis hogyan lehet különbséget tenni a jó és a rossz link között? Bemutatunk öt olyan mutatót, amellyel meg tudod állapítani, hogy egy link jó-e vagy sem.
6.1. Relevancia és linképítés
A linkeknek olyan webhelyekről kell származniuk, amelyek tartalma szorosan kapcsolódik a saját weboldalad témájához. Ez segít abban, hogy a Google is relevánsnak lássa az adott backlinket.
Amikor linkelési lehetőségeket keresel, tedd fel a következő kérdést: Akkor is ezt a weboldalt választanád, ha a Google nem létezne, vagy nem használna backlinkeket az algoritmusa részeként?
Ha a válasz igen, ez általában azt jelenti, hogy egy szorosan kapcsolódó webhelyről származik a visszahivatkozás, ahol a célközönséged is megtalálható. Ha nemmel válaszolsz, az jól jelzi, hogy a link nem releváns a vállalkozásod szempontjából.
6.2. Megbízhatóság szerepe linképítésnél
Számos módja van egy webhely megbízhatóságának ellenőrzésére a backlinkek minőségének ellenőrzésekor, többek között például:
- Az oldal létrehozásának dátuma;
- SSL tanúsítvány megléte;
- Közösségi média tevékenység gyakorisága;
- Adatvédelmi szabályzat felépítése;
- A webhely havi átlagos forgalmának nagysága.
Általában, ha az oldal régóta létezik, havonta stabil forgalmat generál, aktív a közösségi médiában, és vannak olyan elemei, amelyek azt jelzik, hogy biztonságos, akkor valószínűleg hasznos linket kaphatunk linképítés eredményeként.
6.3. A link elhelyezése
Fontos, hogy hol helyezik el a backlinkeket, mivel ez közvetlenül befolyásolhatja magának a linknek a láthatóságát és a kattintások számát.
A linkek legjobb elhelyezése a weboldal hajtás feletti részén található, vagyis azon a részen, amit görgetés nélkül is elérhet minden látogató.
A felhasználók nagyobb valószínűséggel látnak linkeket az oldal tetején, amikor megérkeznek az oldalra, nem pedig a láblécben, amelyhez nem mindig tekernek le. Próbáld meg elkerülni a linkek elhelyezését az oldalsávokban, a tartalom alsó részében és a láblécben.
6.4. Domain Authority és a linképítés
A DA pontszám segít mérni, hogy egy webhely vagy egy domain linkjei mennyire erősek a Google szemében. A legtöbb esetben minél nagyobb súlya van webhelyed Domain Authority mutatójának, annál megbízhatóbbnak számít a keresőmotor rangsorolásánál.
Egy 1 és 100 közötti skálán mérik a DA mutatót, és minél közelebb van a pontszámod a 100-hoz, annál jobb. A linképítés hatása, hogy a domain folyamatosan egyre több backlinkre tesz szert, így növekedni fog a Domain Authority értéked is.
A saját DA mutatód leellenőrizheted az Ubersuggest oldalán is. Ugyanitt a backlinkek számának alakulása szintén nyomon követhető.
Ezt ellenőrizd azon webhelyek esetében is, ahonnan backlinkeket szerzel majd. Lehetőleg magasabb legyen a Domain Authority mutatójuk, mint a tiéd.
6.5. Megfelelő horgonyszöveg
A horgonyszöveg az egyik oldalról a másikra mutató linket tartalmazó szöveg. Vagyis ezzel a szöveggel linkelik meg az oldalunkat.
Míg a horgonyszöveg arra szolgál, hogy az olvasóknak kontextust adjanak egy adott oldalhoz vagy webhelyhez, a Google algoritmusa horgonyszöveget használ annak megértésére, hogy miről szól az oldal, és így segíthet a rangsorolásban.
Ha tehát a weboldal készítés foglalkoztat, és van egy nagyon jó landing oldalad a témában, akkor igyekezz ehhez kapcsolódó horgonyszöveget használni: honlap készítés, webáruház létrehozása, profi weboldalak kialakítása, stb.
7. Összefoglaló
A linképítés az a folyamat, amelynek során más weboldalakról szerzel backlinkeket, vagyis a saját honlapodra mutató hivatkozásokat.
Ennek megvannak a maga módszerei, mint például a kapcsolatfelvétel más weboldal-tulajdonosokkal, a minőségi tartalmak gyártása, a vendégcikkek írása, a versenytársak backlinkjeinek elemzése, manuális linképítés és a közösségi média használata.
Érdemes azonban olyan oldalakra fókuszálni, amelyek tényleg relevánsak ránk nézve, és magas Domain Authority értékkel bírnak.
Remélem, hogy hasznos volt ez a linképítés útmutató a számodra. Köszönöm, hogy elolvastad! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
8. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Más weboldalakról szerzel backlinket (visszamutató hivatkozást) a saját tartalmadra, ezzel erősítve a honlapod Domain Authority mutatóját.
Más webhely-tulajdonosokkal való kapcsolatfelvétel, minőségi tartalomgyártás, vendégcikkek, versenytársak backlinkjeinek elemzése, manuális linképítés, közösségi média marketing.
Magas Domain Authority mutatóval rendelkező oldalakról, amik relevánsak és témájukban kapcsolódnak a weboldaladhoz.