Tartalomjegyzék
ToggleA meta leírás jelentése (meta description) és megírása
A meta leírásjelentése egy nagyon rövid és lényegre törő összefoglalót takar az adott oldal vagy bejegyzés témájáról, ami megjelenik a Google Keresőben is a találatok között, ha tartalmazza a keresett kulcskifejezést. Egyben egy HTML címkeként is értelmezhető. A meta description hossza nagyjából 155-160 karakter lehet, mivel ennél többet a Google nem képes megjeleníteni a böngészőben. Keresőoptimalizálás tekintetében az egyik legfontosabb dolog a meta leírás szabályos összeállítása. Ebben nyújtunk most segítséget, ha tovább görgetsz! 🙂
1. Mi az a meta leírás?
A meta leírás jelentése egy HTML címke, amelyet beállíthatsz weboldalad bármelyik bejegyzéséhez vagy oldalához (akár az impresszum oldalhoz is, például).
A meta description ajánlott hossza 50 és 155-160 karakter között mozog. Rövidebb vagy hosszabb ne nagyon legyen, mivel kellően informatívnak kell lennie, de közben a Google Keresőben is csak megadott hosszúságú szöveg fog megjelenni.
Próbáljuk tehát belőni a minimum 50, maximum 160 karakter hosszúságot, akkor probléma nem lehet! 🙂
Ha szerencsések vagyunk, akkor a Google azt a meta leírást fogja megjeleníteni, amit mi beállítottunk. Előfordul ugyanis, hogy hiába használunk bármilyen SEO bővítményt és adunk meg meta description értéket, attól még a Google nem mindig találja azt ideálisnak.
Ilyenkor az oldal vagy a cikk azon részét illeszti be a meta leírás helyére, amely az algoritmus szerint a legmegfelelőbben tükrözi a bejegyzés tartalmát.
Ezért fordulhatnak elő olyan esetek, mint a landing page készítő programok bemutatásával foglalkozó cikkünknél, ahol szintén a Google saját akarata szerint változtatta meg az előzetesen megadott meta leírást.
Ahogy az a példában is látszik, a landing page készítő ki van emelve vastagított betűkkel, mivel erre a kulcsszóra keresve találtam rá a cikkre. Az egész cikk ezen kifejezés köré összpontosul.
Vagyis a meta leírásnak tartalmaznia kell az oldalad vagy bejegyzésed kulcskifejezését!
2. Hogyan néz ki helyesen egy meta leírás?
Ideális esetben az a meta description fog megjelenni a Google-ben, amit előzetesen beállítottunk a bejegyzés közzététele előtt. De ez sokszor teljesen véletlenszerűen működik sajnos.
Az impresszum bemutatásával foglalkozó cikkünk pont ilyen példaként szolgál, ahogy az a lenti képen is jól látható.
A meta leírás célja nagyon egyszerű: arra ösztönzi az internetezőket, akik egy adott kulcsszóra kerestek rá, hogy kattintsanak a Te cikkedre.
Ezért van a keresett kulcsszó a meta leírásban kiemelve vastagított betűkkel. Szóval a meta helyes összeállítása nagyobb átkattintási arányt (CTR) eredményez.
HTML kód formájában egyébként így néz ki egy meta leírás:
<meta name="description" content="Ide kerül a meta leírás tartalma, maximum 160 karakterben."/>
Fontos, hogy a meta legyen rövid és tömören foglalja össze a bejegyzésed tartalmát, a legfontosabb kulcsgondolattal.
3. Miért fontos a meta leírás beállítása?
A böngészőmotorok elvileg semmilyen szempontból nem veszik figyelembe a meta leírás meglétét a rangsorolási algoritmus működésekor.
Mégis, a leírásban közölt összefoglalás és frappáns megfogalmazás használatával látogatókat tudunk az oldalunkra csábítani, kattintásra bíztatva őket.
Olyan ez, mint egy jó borítókép, ami felkelti az emberek érdeklődését és bevonzza őket. Minél nagyobb lesz az átkattintási arányunk (angolul click-through-rate = CTR), a Google annál értékesebbnek és hasznosabbnak fogja tekinteni a tartalmunkat.
Ha sok ember kattint a cikkedre, akkor a Google egyre előrébb rangsorolja azt, mert sok felhasználót érdekel, megfelel a keresési szándékuknak.
Ezért kell optimalizálni a meta description mezőt, ahogy az egész oldalad. Mellesleg csak egy percet vesz igénybe leírni azt a 130-150 karaktert, ezért mindenképpen érdemes összeállítani egy meta leírást. 🙂
4. Tanácsok a meta description megírásához
1) Használj 120-155 karaktert: az ideális meta leírás hossz nem létezik, mivel minden bejegyzés témája és üzenete más. Próbáljunk meg ezen a tartományon belül maradni, a legtöbb SEO bővítmény erre figyelmeztet is. Ne legyen se túl hosszú, se túl rövid.
2) Ösztönözd kattintásra az olvasót: gondolkozz a felhasználók fejével – mégis milyen okból kerestek rá az adott kulcskifejezésre és miért kattintanának a Te oldaladra? Legyen érdekes, motiváló és cselekvésre buzdító a meta description.
3) Használj call to action megszólítást: itt nem a CTA gombokra gondolok természetesen, hanem a rajtuk szereplő szövegekre. Például: Tudd meg most! Kattints és kiderül! Ne maradj le!
4) Szerepeljen benne a kulcsszó: ez alapvető fontosságú, hogy a Google észlelje a metában a kulcskifejezést, amire a cikked íródott. Ezeket kiemeli, néha még a szinonimáit is.
5) Termékoldalaknál írjunk bele specifikációkat: amikor webáruházat fejlesztünk, a termékoldalak leírásába röviden belefoglalhatjuk a főbb paramétereket, a gyártó nevét, a termék árát, vagy valami egyéb specifikus adatot.
6) Legyen összhangban a bejegyzés tartalmával: ne állítsunk valótlant a meta leírásban csak azért, hogy látogatókat csábítsunk az oldalunkra. Ez akár ahhoz is vezethet, hogy megnő a lepattanási arány, vagyis a legtöbb látogató azonnal elhagyja a webhelyünket, mikor rájön a turpisságra.
5. Meta leírás beállítása Yoast SEO-val
A Yoast SEO az egyik legprofibb WordPress bővítmény, amit keresőoptimalizálásra használhatsz. A rengeteg egyéb opció mellett a meta descriptiont is be tudod állítani.
A hashtag jelentését bemutató írásunk SEO beállításai például így néznek ki.
A plugin külön jelzi azt is, hogy a meta leírás hossza mennyire felel meg az előírásoknak. Amíg a zöld csík tartományában van az írásod, addig nincs gond, így könnyen tudsz optimalizálni. 🙂
Továbbá láthatod azt is, hogy miként fog kinézni a bejegyzésed a Google-ben mobil és asztali keresés során. A Google előnézet sokat segít a keresőoptimalizálásban.
Végezetül, ha valamilyen gond adódik a meta leírással, például túl hosszú vagy nem tartalmazza a kulcsszót, akkor azt a Yoast SEO külön kijelzi a számodra.
Ilyen egyszerű tehát a meta leírás helyes használata! Ha ki szeretnéd próbálni a Yoast SEO prémium bővítményt, akkor kattints ide!
Viszont ha nem akarsz fizetni érte, és számos más, több száz dollárt érő prémium WordPress bővítményt szeretnél megkapni teljesen ingyen az új weboldalad mellé, akkor tekintsd meg weboldal készítést összegző oldalunkat! 🙂
6. Összefoglaló
A meta leírás jelentése nem más, mint egy nagyjából 120-160 karakterből álló kis összefoglaló egy adott oldal vagy bejegyzés tartalmáról.
Ezt a rövid leírást a Google Kereső is kimutatja, bár nem minden esetben. Néha a Google úgy dönt, hogy az általa relevánsabbnak vélt, teljesen véletlenszerűen kiválasztott mondatot vagy vázlatpontokat helyez el az előre beállított meta helyett.
Egy jól megírt meta description tömör, érdekes, kattintásra készteti az internetezőket, és tartalmazza azt a kulcsszót, ami köré az egész bejegyzés összpontosul.
A meta leírás megadás pofonegyszerű, alig egy percet vesz igénybe, és az olyan keresőoptimalizáló bővítményekkel, mint például a Yoast SEO, nagyon könnyen beállíthatjuk minden bejegyzésünkhöz.
Ha tetszett a cikkünk, kérlek oszd meg másokkal is a közösségi médiában! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Az egyik alapvető SEO paraméter, amelyet bár nem vesz figyelembe a Google a találati listán való rangsoroláskor, mégis célszerű megadni, mivel látogatókat csábíthatsz az oldalra egy ügyesen összeállított, 120-160 karakteres összefoglalóval.
Erre a célra bármely SEO bővítmény alkalmas, de mi leginkább a Yoast SEO plugint ajánljuk.
Minimum 50, maximum 160 karakter.