A Google algoritmusai és a rangsorolási szempontok

Számos Google algoritmus létezik, melyek befolyásolják, hogy mely tartalmak jelennek meg előkelő helyen, miket rangsorol előre a Google.
Google algoritmus

A Google algoritmusai és a rangsorolási szempontok

Weboldal tulajdonosként érdemes nagy vonalakban tisztában lenni, hogy mik azok a Google algoritmusok és hogyan hatnak weboldaladra. Ezek ugyanis kihatnak weboldalad forgalmára és ezen keresztül üzleti eredményeidre is.

Ha keresőoptimalizálással foglalkozol, akkor ezeket természetesen álmodból felverve is ismerned kell.

A rangsorolást megelőző lépések

A Google alapalgoritmusának feladata a weboldalak rangsorolása a különböző felhasználói keresésekre. Természetesen a rangsorolást rengeteg minden megelőzi, amiről érdemes kicsit többet tudni.

Feltérképezés

Ezek közül a legfontosabb a feltérképezés. Ez az a folyamat, amikor a Google bejárja a világhálót és új URL-eket keres, vagy éppenséggel régi URL-eken történt tartalomfrissítés után kutat. A feltérképezést weboldalunkon a robots.txt-vel tudjuk szabályozni.

Indexelés

A feltérképezést követi – szerencsés esetben – az indexelés. Az indexelés amikor weboldalunk tartalma bekerül a Google hatalmas adatbázisába. Amikor ugyanis a felhasználók a Google-n keresnek, valójában nem az élő weboldalakon keresnek, hanem a Google adatbázisában.

Ha weboldalunk nem indexelődik le, azaz nem kerül be a Google adatbázisába, akkor nem fog megjelenni a felhasználók keresésére sem.

Az indexelést meta címkékkel tudjuk szabályozni, de alapvetően a Google döntése, hogy mit indexel le és mit nem. Alapszabályként törekedjünk arra, hogy jó minőségű tartalmakat készítsünk, amelyek jobbak, mint vetélytársainké. Ha e mellett linkek is hivatkoznak ránk, akkor tartalmainkat jó eséllyel fogja indexelni a Google.

A Search Console Oldalak indexelése jelentésével követhetjük, hogy mely URL-jeinket indexeli a Google és melyeket nem.

Google indexelés

Rangsorolás és az Alap-algoritmus

A felhasználók keresésére a Google átnézi adatbázisát és igyekszik a kérésre a legrelevánsabb, legjobb minőségű találatokat kilistázni. A lehetséges jó találatokat pedig rengeteg szempont szerint sorbarendezi. Ez a folyamat a rangsorolás.

Az Alap-algoritmus

A rangsorolás alapvető feladatait a Google Alap-algoritmusa, vagy angolul a Core Algorithm végzi.

Az Alap-algoritmust rengeteg további algoritmus is segíti, és ezek egy része idővel beépül az Alap-algoritmusba.

Az Alap-algoritmus maga is módosul, ezeket nevezi a szakma Alap-algoritmus módosításoknak, amelyek évente általában 2-4 alkalommal történnek meg. Ezek a frissítések igen jelentősen kihatnak a weboldalak helyezéseire is.

Érdemes ezeket követni, ugyanis egy nem megfelelő minőségű weboldal igen jelentős forgalomvisszaesést is elkönyvelhet egy alap-algoritmus frissítés során.

Ellenkező előjelű változás is történhet. Ha sikerült weboldalunkat egy hátrasorolás után lényegesen javítani, akkor a helyreállások is ilyenkor következnek be.

A Google az alap-algoritmus frissítéseket előre bejelenti, ezeket érdemes figyelni, és azt is, hogy erre hogyan reagál weboldalunk.

Az ilyenkor történő mozgások jó indikátorai annak, hogy weboldalunkat milyen minőségűnek látja a Google, ezeket tehát weboldal-tulajdonosként is érdemes követni. A többi algoritmus inkább a SEO-ban jártasabbak számára érdekesek. Ha szeretnél kicsit elmélyedni a témában, olvasd el az alábbi keresőoptimalizálás tanfolyamot.

Panda algoritmus és a Helpful Content Update

A Panda algoritmust a Google 2011-ben indította útjára, ma már az alap-algoritmus része. Miért érdemes tudni róla mégis?

Azért, mert a Panda algoritmus kifejezetten a gyenge minőségű, spam tartalmakat büntette és a magas minőségű tartalmakat jutalmazta.

2022 augusztusában egy erre kísértetiesen hasonló új algoritmus indul útjára, amely a Helpful Content Update nevet kapta. Ennek célja, hogy a valóban embereket segítő tartalmakat előresorolja, és a gyenge minőségű SEO célú szövegeket hátrébb lökje a találati listán.

Google Algoritmus frissítés

Látható, hogy a Google céljai nem változtak 2011 óta. Fő célja továbbra is, hogy szakértők által írt, kiemelkedő minőségű, részletes, információgazdag tartalmakat adjon a felhasználóknak.

Érdemes tehát ezt az elvet követni saját weboldalunkon is.

Pingvin algoritmus

A Pingvin algoritmus 2012-ben indult útjára, ma már ez is az alap-algoritmus részét képezi. A Pingvin algoritmus a SEO célokból manipulált linkprofilért büntette a weboldalakat.

Tudni kell, hogy a keresőoptimalizálásban a linkek szerepe nagyon jelentős. A linkek egyfajta szavazatok a weboldalakra. Minél több szavazatot (linket) kap egy weboldal, annál jobb helyezést érhet el a találati listán.

A Pingvin algoritmus akkor büntetett, ha ezt tudatosan manipuláltuk SEO célokból. Volt olyan weboldal a magyar piacon is, amely egyetlen nap alatt elvesztette organikus forgalmának 50-90 százalékát!

Ma már a Pingvin algoritmus némileg megszelidült és nem elsősorban büntet a spam linkekért, hanem egyszerűen semlegesíti azokat. Ez azt jelenti, hogy bár ott van a ránk hivatkozó link, a valóságban az nem számít bele a rangsorolásba.

A Pingvin algoritmusról azért érdemes tudni, mert linkek nélkül érdemi versenyhelyzetben nem tudunk előkelő helyezést elérni. Ha viszont mesterségesen szerzünk linkeket, akkor óvatosan kell eljárnunk, nehogy a Pingvin-algoritmus elértéktelenítse a ránk hivatkozó linkeket.

Mobil-algoritmus

A mobil algoritmus alapvetően különbözik a fentiektől. Ez ugyanis azokat a weboldalakat juttatja előnyhöz, amelyek rendelkeznek mobil-barát nézettel. 2015-re az angolszász piacon robbanásszerűen terjedt a mobilos netezés.

Ma már idehaza is a látogatók többsége mobilról érkezik egy weboldalra, nem pedig asztali gépről. A Google erre reagált, és a felhasználói élmény miatt előnyben részesítette azokat a weboldalakat, amelyek mobilra optimalizált megjelenéssel is rendelkeztek.

A mobil-algoritmusról azért fontos tudni egy weboldal-tulajdonos számára, mert ma már elképzelhetetlen modern üzleti megjelenés az online világban mobilbarát weboldal nélkül.

RankBrain algoritmus

A RankBrain algoritmus egyike volt a Google első mesterséges intelligencián és gépi tanuláson alapuló algoritmusainak. Indulása után nem sokkal a harmadik legfontosabb rangsorolási algoritmus volt.

De mit is csinál a RankBrain?

A RankBrain feladata az volt, hogy jobban megértette a felhasználói keresőszavak mögötti felhasználói szándékot. Ezáltal jobb találati listát tudott nyújtani, amin a felhasználó jobb eséllyel megtalálta a keresett információt.

A RankBrain algoritmus ma is aktív. Weboldal-tulajdonosként nem tudjuk manipulálni, a feladatunk, hogy minél jobb tartalmakat készítsünk, amelyek választ adnak a felhasználók kérdéseire.

Kolibri algoritmus

A Google Kolibri algoritmusa 2013-ban indult útjára és tulajdonképpen a Google alap-algoritmusának újjáépítésén alapult. Lehet azt is mondani, hogy a mai Alap-algoritmus a Kolibri algoritmuson alapszik.

És hogy miért volt ez annyira fontos? Nos eddig az időpontig a Google alapvetően szövegelemzőként működött. Kulcsszavakat használt, amit aztán a webes szövegben keresett.

A Kolibri algoritmustól kezdve a Google elmozdult a szemantikus web irányába, ami azt jelenti, hogy nem egyszerűen szövegrészleteket keres, hanem a szöveg jelentéstartalmával is tisztába került. Óriási lépés volt, amelynek gyümölcsei mostanában érnek be igazán.

BERT algoritmus

A BERT algoritmus szintén a mesterséges intelligencián alapuló algoritmusok sorába tartozik. Tulajdonképpen egy nyelvi algoritmusként is felfogható, ami lehetővé teszi, hogy a természetes beszélt nyelvekhez hasonlóan tudja értelmezni a szövegeket a Google. A BERT algoritmus magyar nyelven is aktív.

Ennek eredménye, hogy a Google egyre jobban tudja értelmezni a szövegeket és értelmezése egyre közelebb áll a beszélt nyelvhez és az emberi gondolkodáshoz. Weboldal-tulajdonsoként ez számunkra azért fontos, mert a SEO technikai beállításaival szemben a tartalmak minőségére koncentrálhatunk.

Medic algoritmus

A Medic algoritmus 2018-ban indult el, és fókuszában azok a témák álltak, amelyek az emberek egészségét és pénzügyeit érintették. Ezek voltak az ún. YMYL, azaz a Te Pénzed és a Te Életed témák. Ezek olyan tématerületek, amelyek az emberek jólétét alapvetően befolyásolják.

Ezért a Google csak olyan tartalmakat akart nyújtani a találati lista tetején, amelyek nagy megbízhatóságú oldalak, tekintélyesek és szakértőktől származnak. Éppen ezért a Medic Update a YMYL tématerületeken fokozottan szigorúan ellenőrizte a bizalmi szempontokat.

Weboldal-tulajdonosként ez akkor különösen fontos számodra, ha egészségügyi témákban (étrendkiegészítő, fogyókúra is) vagy pénzügyi területen mozogsz.

Zárszó

Természetesen a fentieken túl még számos „neves” és névtelen Google algoritmus létezik. Weboldal-tulajdonosként nem is annyira érdemes elveszni a részletekben, inkább a szellemiséget érdemes követni: egyre minőségibb tartalmak, felhasználóközpontú megközelítés.

Ez az irány, ami felé a Google algoritmusai elmozdultak az elmúlt évtizedben, érdemes neked is ezt követned, mert ez a jövő is.

A cikk szerzője: Szuhi Attila

Weboldal: www.ite.hu

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés