A Google algoritmusai és a rangsorolási szempontok

Számos Google algoritmus létezik, melyek befolyásolják, hogy mely tartalmak jelennek meg előkelő helyen, miket rangsorol előre a Google.
Google algoritmus

A Google algoritmusai és a rangsorolási szempontok

Weboldal tulajdonosként érdemes nagy vonalakban tisztában lenni, hogy mik azok a Google algoritmusok és hogyan hatnak weboldaladra. Ezek ugyanis kihatnak weboldalad forgalmára és ezen keresztül üzleti eredményeidre is.

Ha keresőoptimalizálással foglalkozol, akkor ezeket természetesen álmodból felverve is ismerned kell.

A rangsorolást megelőző lépések

A Google alapalgoritmusának feladata a weboldalak rangsorolása a különböző felhasználói keresésekre. Természetesen a rangsorolást rengeteg minden megelőzi, amiről érdemes kicsit többet tudni.

Feltérképezés

Ezek közül a legfontosabb a feltérképezés. Ez az a folyamat, amikor a Google bejárja a világhálót és új URL-eket keres, vagy éppenséggel régi URL-eken történt tartalomfrissítés után kutat. A feltérképezést weboldalunkon a robots.txt-vel tudjuk szabályozni.

Indexelés

A feltérképezést követi – szerencsés esetben – az indexelés. Az indexelés amikor weboldalunk tartalma bekerül a Google hatalmas adatbázisába. Amikor ugyanis a felhasználók a Google-n keresnek, valójában nem az élő weboldalakon keresnek, hanem a Google adatbázisában.

Ha weboldalunk nem indexelődik le, azaz nem kerül be a Google adatbázisába, akkor nem fog megjelenni a felhasználók keresésére sem.

Az indexelést meta címkékkel tudjuk szabályozni, de alapvetően a Google döntése, hogy mit indexel le és mit nem. Alapszabályként törekedjünk arra, hogy jó minőségű tartalmakat készítsünk, amelyek jobbak, mint vetélytársainké. Ha e mellett linkek is hivatkoznak ránk, akkor tartalmainkat jó eséllyel fogja indexelni a Google.

A Search Console Oldalak indexelése jelentésével követhetjük, hogy mely URL-jeinket indexeli a Google és melyeket nem.

Google indexelés

Rangsorolás és az Alap-algoritmus

A felhasználók keresésére a Google átnézi adatbázisát és igyekszik a kérésre a legrelevánsabb, legjobb minőségű találatokat kilistázni. A lehetséges jó találatokat pedig rengeteg szempont szerint sorbarendezi. Ez a folyamat a rangsorolás.

Az Alap-algoritmus

A rangsorolás alapvető feladatait a Google Alap-algoritmusa, vagy angolul a Core Algorithm végzi.

Az Alap-algoritmust rengeteg további algoritmus is segíti, és ezek egy része idővel beépül az Alap-algoritmusba.

Az Alap-algoritmus maga is módosul, ezeket nevezi a szakma Alap-algoritmus módosításoknak, amelyek évente általában 2-4 alkalommal történnek meg. Ezek a frissítések igen jelentősen kihatnak a weboldalak helyezéseire is.

Érdemes ezeket követni, ugyanis egy nem megfelelő minőségű weboldal igen jelentős forgalomvisszaesést is elkönyvelhet egy alap-algoritmus frissítés során.

Ellenkező előjelű változás is történhet. Ha sikerült weboldalunkat egy hátrasorolás után lényegesen javítani, akkor a helyreállások is ilyenkor következnek be.

A Google az alap-algoritmus frissítéseket előre bejelenti, ezeket érdemes figyelni, és azt is, hogy erre hogyan reagál weboldalunk.

Az ilyenkor történő mozgások jó indikátorai annak, hogy weboldalunkat milyen minőségűnek látja a Google, ezeket tehát weboldal-tulajdonosként is érdemes követni. A többi algoritmus inkább a SEO-ban jártasabbak számára érdekesek. Ha szeretnél kicsit elmélyedni a témában, olvasd el az alábbi keresőoptimalizálás tanfolyamot.

Panda algoritmus és a Helpful Content Update

A Panda algoritmust a Google 2011-ben indította útjára, ma már az alap-algoritmus része. Miért érdemes tudni róla mégis?

Azért, mert a Panda algoritmus kifejezetten a gyenge minőségű, spam tartalmakat büntette és a magas minőségű tartalmakat jutalmazta.

2022 augusztusában egy erre kísértetiesen hasonló új algoritmus indul útjára, amely a Helpful Content Update nevet kapta. Ennek célja, hogy a valóban embereket segítő tartalmakat előresorolja, és a gyenge minőségű SEO célú szövegeket hátrébb lökje a találati listán.

Google Algoritmus frissítés

Látható, hogy a Google céljai nem változtak 2011 óta. Fő célja továbbra is, hogy szakértők által írt, kiemelkedő minőségű, részletes, információgazdag tartalmakat adjon a felhasználóknak.

Érdemes tehát ezt az elvet követni saját weboldalunkon is.

Pingvin algoritmus

A Pingvin algoritmus 2012-ben indult útjára, ma már ez is az alap-algoritmus részét képezi. A Pingvin algoritmus a SEO célokból manipulált linkprofilért büntette a weboldalakat.

Tudni kell, hogy a keresőoptimalizálásban a linkek szerepe nagyon jelentős. A linkek egyfajta szavazatok a weboldalakra. Minél több szavazatot (linket) kap egy weboldal, annál jobb helyezést érhet el a találati listán.

A Pingvin algoritmus akkor büntetett, ha ezt tudatosan manipuláltuk SEO célokból. Volt olyan weboldal a magyar piacon is, amely egyetlen nap alatt elvesztette organikus forgalmának 50-90 százalékát!

Ma már a Pingvin algoritmus némileg megszelidült és nem elsősorban büntet a spam linkekért, hanem egyszerűen semlegesíti azokat. Ez azt jelenti, hogy bár ott van a ránk hivatkozó link, a valóságban az nem számít bele a rangsorolásba.

A Pingvin algoritmusról azért érdemes tudni, mert linkek nélkül érdemi versenyhelyzetben nem tudunk előkelő helyezést elérni. Ha viszont mesterségesen szerzünk linkeket, akkor óvatosan kell eljárnunk, nehogy a Pingvin-algoritmus elértéktelenítse a ránk hivatkozó linkeket.

Mobil-algoritmus

A mobil algoritmus alapvetően különbözik a fentiektől. Ez ugyanis azokat a weboldalakat juttatja előnyhöz, amelyek rendelkeznek mobil-barát nézettel. 2015-re az angolszász piacon robbanásszerűen terjedt a mobilos netezés.

Ma már idehaza is a látogatók többsége mobilról érkezik egy weboldalra, nem pedig asztali gépről. A Google erre reagált, és a felhasználói élmény miatt előnyben részesítette azokat a weboldalakat, amelyek mobilra optimalizált megjelenéssel is rendelkeztek.

A mobil-algoritmusról azért fontos tudni egy weboldal-tulajdonos számára, mert ma már elképzelhetetlen modern üzleti megjelenés az online világban mobilbarát weboldal nélkül.

RankBrain algoritmus

A RankBrain algoritmus egyike volt a Google első mesterséges intelligencián és gépi tanuláson alapuló algoritmusainak. Indulása után nem sokkal a harmadik legfontosabb rangsorolási algoritmus volt.

De mit is csinál a RankBrain?

A RankBrain feladata az volt, hogy jobban megértette a felhasználói keresőszavak mögötti felhasználói szándékot. Ezáltal jobb találati listát tudott nyújtani, amin a felhasználó jobb eséllyel megtalálta a keresett információt.

A RankBrain algoritmus ma is aktív. Weboldal-tulajdonosként nem tudjuk manipulálni, a feladatunk, hogy minél jobb tartalmakat készítsünk, amelyek választ adnak a felhasználók kérdéseire.

Kolibri algoritmus

A Google Kolibri algoritmusa 2013-ban indult útjára és tulajdonképpen a Google alap-algoritmusának újjáépítésén alapult. Lehet azt is mondani, hogy a mai Alap-algoritmus a Kolibri algoritmuson alapszik.

És hogy miért volt ez annyira fontos? Nos eddig az időpontig a Google alapvetően szövegelemzőként működött. Kulcsszavakat használt, amit aztán a webes szövegben keresett.

A Kolibri algoritmustól kezdve a Google elmozdult a szemantikus web irányába, ami azt jelenti, hogy nem egyszerűen szövegrészleteket keres, hanem a szöveg jelentéstartalmával is tisztába került. Óriási lépés volt, amelynek gyümölcsei mostanában érnek be igazán.

BERT algoritmus

A BERT algoritmus szintén a mesterséges intelligencián alapuló algoritmusok sorába tartozik. Tulajdonképpen egy nyelvi algoritmusként is felfogható, ami lehetővé teszi, hogy a természetes beszélt nyelvekhez hasonlóan tudja értelmezni a szövegeket a Google. A BERT algoritmus magyar nyelven is aktív.

Ennek eredménye, hogy a Google egyre jobban tudja értelmezni a szövegeket és értelmezése egyre közelebb áll a beszélt nyelvhez és az emberi gondolkodáshoz. Weboldal-tulajdonsoként ez számunkra azért fontos, mert a SEO technikai beállításaival szemben a tartalmak minőségére koncentrálhatunk.

Medic algoritmus

A Medic algoritmus 2018-ban indult el, és fókuszában azok a témák álltak, amelyek az emberek egészségét és pénzügyeit érintették. Ezek voltak az ún. YMYL, azaz a Te Pénzed és a Te Életed témák. Ezek olyan tématerületek, amelyek az emberek jólétét alapvetően befolyásolják.

Ezért a Google csak olyan tartalmakat akart nyújtani a találati lista tetején, amelyek nagy megbízhatóságú oldalak, tekintélyesek és szakértőktől származnak. Éppen ezért a Medic Update a YMYL tématerületeken fokozottan szigorúan ellenőrizte a bizalmi szempontokat.

Weboldal-tulajdonosként ez akkor különösen fontos számodra, ha egészségügyi témákban (étrendkiegészítő, fogyókúra is) vagy pénzügyi területen mozogsz.

Zárszó

Természetesen a fentieken túl még számos „neves” és névtelen Google algoritmus létezik. Weboldal-tulajdonosként nem is annyira érdemes elveszni a részletekben, inkább a szellemiséget érdemes követni: egyre minőségibb tartalmak, felhasználóközpontú megközelítés.

Ez az irány, ami felé a Google algoritmusai elmozdultak az elmúlt évtizedben, érdemes neked is ezt követned, mert ez a jövő is.

A cikk szerzője: Szuhi Attila

Weboldal: www.ite.hu

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Picture of Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 430+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

FONTOS1: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
FONTOS2: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
FONTOS2: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
FONTOS2: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
FONTOS2: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
FONTOS2: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
FONTOS2: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
FONTOS2: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
FONTOS2: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
FONTOS2: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!