Tartalomjegyzék
ToggleMi az a 404 hibakód? A legötletesebb 404 oldalak (Példákkal)
Biztos előfordult már veled is, hogy 404-es hibaüzenetet kaptál böngészés közben. Ilyenkor általában nekilátsz ellenőrizni, hogy biztosan helyesen írtad-e le az URL címet, de végül nem találsz megoldást a problémára és egy másik oldalt keresel fel. Gondolkodtál már rajta, hogy mi okozhatja a 404 hibakód előfordulását? Szeretnél látni néhány érdekes példát a 404 error oldalakra? Görgess lejjebb, és megmutatunk mindent, amit tudnod kell a témáról! 🙂
1. Mi az a 404 hibakód?
A 404-es hibakód a leggyakrabban előforduló webes hibaüzenet, amellyel szinte minden nap találkozunk.
A 404 egy olyan állapotkód, amelyet az internetezők akkor látnak, ha az általuk keresett oldal az adott pillanatban nem érhető el, vagy soha nem is létezett.
Az internet HTTP válaszkódjainak az egyike a 404-es hibakód, vagyis az a hibaüzenet, amely „a keresett oldal nem található” feliratot tartalmazza.
Ugyanezzel az üzenettel találkozunk akkor is, ha olyan oldalt akarunk megnyitni a keresőben, amelyet töröltek, vagy csak egyszerűen rossz/halott linkre kattintottunk. A 404-es hibakódot mutató oldalak megtalálhatók a Google Search Console analitikájában is.
A 404-es hiba alapját az szolgáltatja, hogy nincs összhang a webszerver és a hozzá tartozó oldalak között. Például: egy weboldal URL címét megváltoztatták, de még létezik egy olyan link, ami a régi címre mutat, tehát nem történt meg az automatikus átirányítás beállítása.
2. Mit ajánlunk az internetezőknek 404-es hibakód esetén?
Nyilván, ha egy olyan honlapot akarsz megnyitni, amely többé nem létezik, akkor az nem fog sikerülni semmilyen módszerrel.
Vannak viszont hasznos tanácsok, amelyek beválhatnak:
- Ellenőrizd, hogy biztosan helyesen írtad-e le a weboldal URL címét! Elég, ha egyetlen betűt vagy írásjelet rossz helyre teszel, és máris 404-es hiba az eredménye.
- Frissítsd a weboldalt, talán csak egy pillanatnyi leállás okozta a problémát.
- Próbáld okostelefonról vagy laptopról, tehát egy másik készülékről betölteni az oldalt, mert lehet, hogy a böngésződdel van a gond. Ha így eltűnik a 404-es hibakód, akkor töröld a böngésződ gyorsítótárát!
- Írd be a keresőbe a honlap domain nevét, mert lehet, hogy átköltözött egy másik szerverre vagy megváltoztatta a webcímét.
Ha ezek közül egyik sem működik, akkor sajnos nem igazán tudsz mit kezdeni a problémával. Ez már nem az internetezők, hanem a webfejlesztők és weboldal-tulajdonosok felelőssége!
3. Miért érdemes kijavítani a 404-es hibákat?
Egy honlap üzemeltetőjeként mindig oda kell figyelnünk arra, hogy a 404-es hibakódokat eltüntessük.
Nézzük a logikus érvelést: ha túl sok a hibás, nem létező vagy nem megfelelően működő oldalad, akkor a látogatóid felhasználói élménye leromlik, és nagyon gyorsan elhagyják a webhelyed.
Ha ez nem lenne elég, akkor még a honlapod SEO-ja miatt is aggódnod kell, mivel a 404-es hibakód jelenléte rontja weboldalad keresőoptimalizáltságát is.
Sőt, a visszafordulási arány egy nagyon fontos mutató a Google-nél, ami azt mutatja, hogy a látogatóid hány százaléka hagyja el az oldalad egyetlen kattintás után.
4. Hogyan tudod észlelni és kezelni a 404-es hibákat a weboldaladon?
Mindenképpen ajánlatos egy weboldal-elemző eszköz használata. Ott van például a Google Search Console, ami azt is kimutatja, hogy látja-e az oldaladat és bejegyzéseidet a Google.
Az oldal lefedettségével kapcsolatos problémákat ellenőrizhetjük és kijavíthatjuk a Search Console használatával.
De meg kell említenünk az Ubersuggest elemzési szolgáltatásait is, amelyek kifejezetten SEO szempontjából jelzik ki a fennálló hibákat a weboldaladon.
Láthatjuk is, hogy egy oldalunkon a rendszer kimutatja a 404-es hibakód meglétét. Ez azzal magyarázható, hogy a https://kiszervezettmarketing.hu/cpanel oldal csak 2 percig létezett, utána át lett alakítva https://kiszervezettmarketing.hu/weboldal-keszites/cpanel/ formában.
Itt láthatod is, hogy ha a hibás URL-re kattintasz, akkor egyből a 404-es hiba oldalra jutsz ki a weboldalunkon. Ha viszont a létező URL-t választod, akkor gond nélkül át leszel irányítva a blogcikkre. 🙂
Ha megváltoztatjuk egyik webcímünket, azt mindenképp jelezzük a Google felé egy újraindexelési kérelem formájában a Search Console felületén! Erről itt olvashatsz bővebben.
Ha véglegesen törölni szándékozunk egy URL-t, akkor állítsunk be átirányítási linket hozzá. Így ha később egy látogatód érkezik a hibás webcímre, akkor egyből átirányítódik a főoldalra vagy egy másik webhelyre.
Létezik olyan WordPress plugin is, amivel meg tudjuk oldani az „elvarratlan szálakat” weboldalunkon és több száz átirányítási útvonalat lehet beállítani a nem létező oldalakhoz. Ez a bővítmény a Redirection nevet viseli.
Állítsunk be egyedi 404 hibakód oldalakat, hogy felhasználóink ne a Google sablon szövegét olvassák, hanem személyesebb hangvételben értesüljenek az oldal elérési problémáiról.
Egyéni 404-es hibakód oldalt tud már készíteni a legtöbb WordPress sablon, például a Divi is.
Na de nem mindegy, hogy miképpen építjük fel a saját 404 hibakód oldalunkat. Erről fogunk most kicsit bővebben szót ejteni.
5. Milyen a jó 404-es hiba oldal?
Hozzunk létre egy olyan oldalt a webhelyünkön belül, ami konkrétan hibás és nem létező URL-ek látogatása esetén jelenik meg a felhasználóknak. Bizony, erre is gondolnunk kell egy új honlap létrehozása során!
Ezt nevezzük 404-es hiba oldalnak. Lehetőleg adjuk hozzá saját logónkat, tegyük érdekessé és egyedivé a látogatók számára. Ismerkedj meg 8 ingyenes logótervező oldallal! 🙂
Ami még nagyon hasznos lehet: helyezzünk el lehetséges átirányítási pontokat az automatikus átirányítás helyett.
Példának okáért tekintsétek meg a mi korábbi 404-es oldalunkat:
Láthatjátok, hogy igyekeztünk minél érdekesebb és egyedibb, de mégis témába illő felépítést választani a hibaoldal számára.
Emellett számos átirányítási opció található az oldalon CTA gombok formájában, melyek különböző részekre terelik a felhasználókat a weboldalunkon belül. Használjunk tehát interaktív elemeket!
Helyezzünk el tájékoztató jellegű szöveget is a 404-es hiba oldalára, hogy a felhasználók tisztában legyenek a probléma okával. Itt alkalmazhatunk humort is, így bírva maradásra a látogatókat.
A legtöbbször egy gépelési hiba kijavítása tényleg elegendő! De persze a véglegesen törölt oldalakon semmi nem segíthet…
6. A legjobb 404-es hiba oldalak
Nézzünk néhány példát az internet világából, hogy melyek a legötletesebb 404 oldalak! Ezek akár inspirációként is szolgálhatnak a saját webhelyedhez. 🙂
A Spotify például az oldal témájához igazította a saját hibaüzenetét: egy lemezkorong pörög folyamatosan a 404-es felirattal, és ez tájékoztatja arról az odatévedőket, hogy nem létezik már a keresett oldal.
Az Amazon egyik webfejlesztő munkatársa kicsit szabadabbra engedte a képzeletét, és a nem létező URL-ek keresése esetén egy kutya jelenik meg a képernyőn, amely közli, hogy nem sikerült megtalálni a keresett oldalt.
Az Ikea szintén nagyon ötletes megoldással állt elő: a 404-es hibát különböző háztartási eszközökből alkotják meg, amelyeket a boltban is lehet kapni.
A Canva pedig nem érte be egy frappáns képpel, hanem egy logikai játékot biztosít a rossz helyre tévedő felhasználók szórakozására. Hasonlít ez a kis dinós megoldáshoz, amivel mindenki játszik a Google Chrome-ban az internetkapcsolat hiánya esetén.
A BrandCrowd egy lenyűgöző grafikát és vicces idézeteket használ a 404 hibakód oldaluk egyedibbé tételéhez. Nagyjából azt olvashatjuk le, hogy „Ne pánikolj, minden király lesz!”
A Magnt oldala vicces szemszögből közelíti meg a nem létező URL-ek lehetőségét: vagy te gépeltél félre egy címet, vagy ők rontottak el valamit az oldalon – olvashatjuk le a 404 hiba oldalukról. Ennek a két lehetőségnek a közös metszéspontja a 404-es hiba.
Végezetül szerepeljen még itt a LEGO oldala, amely szintén elég jól sikerült! Egyszerre vicces, színes és lehetőséget ad a vásárlás azonnali megkezdésére is.
7. Összefoglaló
A 404-es hibakód akkor fordul elő, ha egy URL cím már nem létezik, törölték, vagy a felhasználók helytelenül gépelték be a keresőbe.
Ebben az esetben egy olyan oldalra kerülnek, amely közli velük a probléma okát, és átirányításlehetőséget ad a honlap többi részére, leggyakrabban a főoldalra vagy a webshop felületére.
Brandünk megszilárdítása és felhasználóink megtartása érdekében hozzunk létre saját 404 hibakód oldalakat, amelyek frappánsak, humorosak és egyediek.
Ezekhez adtunk néhány ötletet a cikkünkben. Ha érdekesek voltak a képek, ne felejtsd el megosztani néhány emberrel vagy csoporttal a bejegyzésünket! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
8. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Ez a leggyakoribb hibaüzenet, amelyet internetezés közben tapasztalhatunk. Akkor jelenik meg, ha egy felkeresett oldal éppen nem működik, vagy az URL cím soha nem is létezett.
Használd a Google Search Console lefedettségi elemzését, vagy az Ubersuggest SEO-jelentését, hogy megtaláld a saját honlapoddal kapcsolatos problémákat.
Legyen érdekes és egyedi megjelenésű, tartalmazza a saját logónkat, főoldalra való átirányítás lehetőségét, legalább egy CTA gombot, de akár humort is használhatunk.