A Google Analytics 4 beállítása (Útmutató)

A Google Analytics 4 hamarosan átveszi a régi Universal Analytics helyét. Cikkünkből kiderül, hogyan tudod beállítani weboldaladra.
Google Analytics 4 beállítása

A Google Analytics 4 beállítása (Útmutató)

Egy hosszú távon is jól működő weboldal egyik kulcsfontosságú jellemzője, hogy tulajdonosai minden forgalmi adatot kielemeznek a növekedés érdekében. A Google Analytics egy nagyszerű és egyben díjmentes szolgáltatás, amely rengeteg információt szolgáltat honlapod teljesítményéről, látogatóid tevékenységeiről. Használatával megfelelően tudod optimalizálni üzleti stratégiádat és webhelyed tartalmát a felhasználói igényeknek megfelelően. Weboldal készítésnél alapvető funkció a webanalitikai szolgáltatás bekötése!

1. Mi az a Google Analytics?

A Google Analytics (hivatalos oldal) egy ingyenes elemzési szolgáltatás, amit a Google biztosít a weboldalak tulajdonosai számára.

Lényege, hogy a honlap látogatóiról és forgalmáról gyűjt részletes adatokat, ezeket ábrázolja grafikonokon, statisztikai elemzésekkel.

A Tag Manager (Címkekezelő) és az Analytics is a Google Marketing Platform részét képezik.

A Google Analytics szolgáltatása 2005-ben indult el. Sokáig a Universal Analytics verziója volt a mérvadó, azonban 2023. július 1-jétől ez a változat már nem fog adatokat feldolgozni. Így fest a Universal Analytics főoldala:

Universal Analytics főoldala

Már ennyiből is jól látható, hogy mivel is foglalkozik a webanalitikai szolgáltatás.

Az új változat, amit ebben a bejegyzésben is részletesen körbejárunk, a Google Analytics 4 nevet viseli, és a Google mindenkinek szorgalmazza az átállást. Egyébként már 2020 októberében kiadták.

Weboldal készítés

2. Miért van szükség a Google Analytics használatára?

A webanalitikai szolgáltatás használata azért fontos, mert így tudjuk megérteni, hogy látogatóink hogyan találnak ránk a Google Keresőben. Például: milyen eszközöket használnak, melyik linkre kattintva jutnak el a weboldalunkra, milyen platformokról.

Kideríthetjük továbbá, hogy a látogatóink milyen konverziókat hajtanak végre a weblapunkon, mikor és mire keresnek rá, mennyi időt töltenek el az oldalunk böngészésével.

Arra is fény derülhet, hogy hány új és visszatérő látogatónk van, vagyis mennyire vagyunk képesek megtartani ügyfeleinket.

Demográfiai adatokat is gyűjthetünk az oldalunkra érkező emberekről: melyik országból és azon belül melyik városból érkeztek, milyen neműek, hány évesek, stb.

Összehasonlíthatóvá válik a közvetlen forgalmunk az organikus keresésekkel és a közösségi média felületekről érkező felhasználókkal.

Így megtudhatjuk, hogy milyen módszerekkel tehetünk szert új ügyfelekre és nagyobb forgalomra.

WordPress tárhely

3. Új Google Analytics 4 fiók létrehozása

A Google Analytics használatához magától értetődően szükségünk lesz egy Google-fiókra. Ha ez megvan, a szolgáltatás főoldalán keressük meg az Adminisztrálás menüpontot, majd válasszuk a Fiók létrehozása lehetőséget.

Google Analytics 4 fiók létrehozása

Ezután egy fióknevet kell megadnunk, és az adatmegosztási beállításokat fogjuk még elvégezni. Összesen maximum 100 fiókunk lehet.

Analytics fiók elnevezése

A következő lépés a Tulajdon létrehozása. Itt elnevezzük az új tulajdont, valamint beállítjuk az általunk használt időzónát és pénznemet. Ezáltal nem okoz majd gondot a Google-nek, ha eltérő időzónákból érkeznek látogatók a weboldaladra, mert mindegyiket a saját időzónád szerint jelzi majd ki.

Google Analytics 4 beállítása

A harmadik lépés a vállalkozásunk adatainak pontosításáról szól: iparág, vállalkozás mérete, a Google Analytics használatának céljai.

Vállalkozás adatainak megadása

Ha mindezzel megvagyunk, el kell fogadnunk az országunkra vonatkozó Általános Szerződési Feltételeket. A következőkben adatfolyamot kell hozzáadnunk.

Három opció közül választhatunk: Web, Android-alkalmazás, iOS-alkalmazás.

Tegyük fel, hogy mi a Web lehetőségre kattintunk, és hozzáadjuk weboldalunkat a hozzá tartozó domain név segítségével a Google Analytics szolgáltatásaihoz.

Weboldal hozzáadása Analyticshez

Továbbá itt van lehetőségünk meghatározni azokat az online interakciókat, amelyeket a Google Analytics 4-el vizsgálni szeretnénk. Ezekről fog nekünk adatokat gyűjteni.

4. Google Analytics 4 hozzáadása weboldalhoz

Nem elég létrehozni egy új Analytics fiókot, hozzá is kell kapcsolnunk azt a honlapunkhoz, hogy adatokat tudjon gyűjteni az ottani történésekről.

Erre három módszer áll rendelkezésünkre. Ezeket mutatjuk most be egyenként.

4.1. Google Analytics 4 beállítása plugin segítségével

Szükségünk lesz a Google Analytics mérési azonosítónkra. Ezt az alábbi útvonalon érhetjük el: AdminisztrálásAdatstreamekWebAdatfolyam.

A jobb felső sarokban találjuk majd a mérési azonosítónkat, ami minden alkalommal G betűvel kezdődik.

Google Analytics 4 azonosító

Miután megvan az azonosítónk, legjobb ha kimásoljuk, mert ennek segítségével fogjuk bekötni a WordPress weboldalunkra.

Egy plugin fogja elvégezni a Google Analytics beüzemelését. Erre szolgáló WordPress bővítmény: GA Google Analytics.

Google Analytics plugin

Ez a plugin segít majd beilleszteni a Google Analytics követőkódodat a WordPress weboldaladon.

Google Analytics 4 plugin

Ha segítségre van szükséged ahhoz, hogy miképpen telepíts és aktiválj WordPress bővítményeket, akkor olvasd el erre fókuszáló bejegyzésünket!

4.2. Google Analytics 4 beállítása a Google Címkekezelővel

Már írtunk róla, hogy a Google Tag Manager (vagyis Címkekezelő) alkalmas követőkódok elhelyezésére, és nagyon gyakran a Google Analytics kódok beillesztésére használják.

A Google Analytics 4 kétféle címketípussal rendelkezik:

  • Konfigurációs címke: a Google Analytics szolgáltatásait köti hozzá egy weboldalhoz. Minden oldalon aktiválnunk kell, ahol adatokat szeretnénk gyűjteni. Tartalmazza az automatikusan beállított mérésekhez tartozó eseményeket.
  • Eseménycímke: egyéni eseményeket állíthatunk be, amelyek hatására aktiválódik az Analytics mérési szolgáltatása. Például: egy felhasználó legörget az oldal megadott pontjáig.

Mindkét címketípust hozzáadhatjuk a Google Tag Manager használatával. Ehhez csak fel kell vennünk egy új címkét, és kiválasztani a GA4-konfigurálás vagy GA4-esemény lehetőségeket.

Google Analytics 4 címkék

Ha látni szeretnéd a címkék felvételének menetét, olvasd el az erről szóló cikkünket!

4.3. Google Analytics 4 beállítása kódmásolással

Az utolsó lehetőségnél a Google Analytics globális webhelycímkéjét másoljuk be a weboldalunk HTML dokumentumának <head> részébe.

A globális webhelycímke elérési útvonala: AdminisztrálásAdatstreamekWebAdatfolyam Új, oldalon lévő címke hozzáadásaGlobális webhelycímke.

Google Analytics 4 HTML kód

Ezt a kódot kell majd minden oldal <head> szakaszába másolnunk, amelyen alkalmazni szeretnénk a Google Analytics 4 méréseit.

5. A Google Analytics 4 főoldala

Miután beállítottuk valamelyik módszerrel a Google Analytics méréseit a weboldalunkon, elérhetővé válik a szolgáltatás főoldala.

Google Analytics 4 főoldal

Nézzük, hogy milyen adatok derülnek ki már itt az elmúlt 24 órára, 7 napra, 1 hónapra, vagy akár 1 évre visszamenőleg:

  • Hány felhasználó járt az oldaladon;
  • Ebből hány embernek volt ez az első látogatása;
  • Átlagosan mennyi időt töltöttek a honlapodon;
  • Vásárlásokból, hirdetésekből és előfizetésekből származó bevételek összege;
  • Hány látogatónk volt az elmúlt 30 percben, milyen országokból érkeztek.

Ezek az adatok is rengeteg hasznos infót közölnek arra vonatkozóan, hogy melyik napszakban, vagy a hét melyik napján van a legnagyobb forgalmunk.

De még akár hónapokra visszamenően is elemezhetjük weboldalunk teljesítményének alakulását, összehasonlítva egy korábbi időszakkal.

6. Google Analytics 4 jelentések pillanatképe

A Google Analytics első körben az alábbi információkat közli weboldalunk forgalmáról:

  • Adott időszakra vonatkozó látogatók száma, új felhasználók száma, átlagos munkamenetek hossza;
  • Az elmúlt 30 percben aktív felhasználók, a hozzájuk tartozó országokkal;
  • Az új látogatók melyik csatornáról, forrásból érkeztek;
  • Legnépszerűbb marketing kampányaink;
  • Felhasználóink a világ melyik pontjáról találtak ránk.
Google Analytics jelentések

A további mutatók közé tartoznak:

  • A felhasználói tevékenységek napi, heti és havi trendjeinek alakulása;
  • Felhasználók megtartásának vizsgálata 6 hétre vonatkoztatva;
  • A legtöbb megtekintést kapott oldalak;
  • Leggyakoribb események, amelyeket az Analytics mér;
  • Konverziók és termékek népszerűsége.
Google Analytics 4 mutatószámok

7. Valós idejű forgalom elemzése

A Google Analytics 4 egyik nagyon érdekes funkciója, hogy kimutatja az éppen ebben a percben aktuális, valós idejű forgalmat is a weboldalunkon.

Weboldal valós idejű forgalma

Láthatóvá válik, hogy jelenleg hány felhasználó tartózkodik a honlapon, melyik városból tekintik meg az oldalt, milyen készüléket használnak.

Továbbá az is kiderül, hogy mely aloldalainkat nézték meg, és milyen cselekvéseket hajtottak ott végre (Analytics események).

8. Forgalomszerzés az Analytics használatával

A rengeteg elemzési adat egy jó lehetőséget szolgáltat arra, hogy kiderítsük, milyen módszerekkel és mely csatornákon keresztül tudjuk a legtöbb új felhasználót az oldalunkra csábítani.

Forgalomszerzés

Összehasonlíthatjuk az organikus, közvetlen és közösségi médiából érkező forgalmunkat felhasználókra és munkamenetekre lebontva. Sőt, még az elköteleződést is vizsgálhatjuk a mutatók segítségével.

Az oldalak forgalmát még ennél is részletesebben áttekinthetjük. Tényleg akár egy napon keresztül lehetne elemezni a Google Analytics adatait.

Forgalom elemzése

A felhasználói elköteleződést és az ügyfelek megtartását további grafikonok segítségével lehetne elemezni és bemutatni, de ezt ajánlatos mindenkinek a saját weboldalán elvégeznie, ha végbemenően részletes információkat szeretnénk kapni webes teljesítményünkről.

9. Látogatókról gyűjtött adatok

Rengeteg demográfiai adat szerezhető az oldalunkra érkező felhasználókról: ország, város, nem, érdeklődési kör, nyelv, életkor.

Itt például az látható, hogy mely országból hány látogató érkezett, és mennyi időt töltöttek az oldalunkon, hány eseményt hajtottak végre, mekkora volt az elköteleződés, és így tovább.

Google Analytics 4 demográfiai adatok

Emellett arra is fény derülhet, hogy milyen operációs rendszert, eszköztípust, böngészőfajtát, és képernyőfelbontást használnak a látogatóink.

Felhasználók által használt eszközök

Ennek hatására sokkal jobban tudjuk majd optimalizálni tartalmaink kinézetét, mobilbarát megjelenését, UI/UX designját.

10. Összefoglaló

A Google Analytics 4 a legújabb webanalitikai szolgáltatás, amelynek használata minden weboldal-tulajdonos számára erősen ajánlott.

Számtalan hasznos információra tehetsz szert webhelyed teljesítményéről, forgalmáról, a felhasználók tevékenységeiről.

Demográfiai adatokat szerezhetsz a látogatóidról, vagy megtudhatod, hogy milyen eszközökön és böngészőkben nyitják meg az oldaladat.

Emellett azt is ellenőrizheted, hogy mely platformokról találnak rád az emberek, vagyis mely csatornák használata a legjövedelmezőbb új felhasználók szerzése esetén.

Kérlek segítsd munkámat egy megosztással! 🙂

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

11. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi az a Google Analytics 4?

A Google ingyenes webanalitikai szolgáltatása, amely 2023. július 1-jétől teljesen átveszi a régi Google Universal Analytics helyét.

❓ Hogyan tudom beállítani a Google Analytics 4-et a weboldalamon?

Három módszer is létezik. Az egyik egy WordPress bővítmény, a másik a Google Tag Manager használata által, a harmadik pedig egyszerű HTML kód másolásával zajlik.

❓ Milyen adatokat közöl a Google Analytics 4?

A weboldalad forgalmát, teljesítményét, a felhasználók tevékenységét, demográfiai jellemzőit ismerheted meg.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.