Tartalomjegyzék
ToggleA Google Analytics 4 beállítása (Útmutató)
Egy hosszú távon is jól működő weboldal egyik kulcsfontosságú jellemzője, hogy tulajdonosai minden forgalmi adatot kielemeznek a növekedés érdekében. A Google Analytics egy nagyszerű és egyben díjmentes szolgáltatás, amely rengeteg információt szolgáltat honlapod teljesítményéről, látogatóid tevékenységeiről. Használatával megfelelően tudod optimalizálni üzleti stratégiádat és webhelyed tartalmát a felhasználói igényeknek megfelelően. Weboldal készítésnél alapvető funkció a webanalitikai szolgáltatás bekötése!
1. Mi az a Google Analytics?
A Google Analytics (hivatalos oldal) egy ingyenes elemzési szolgáltatás, amit a Google biztosít a weboldalak tulajdonosai számára.
Lényege, hogy a honlap látogatóiról és forgalmáról gyűjt részletes adatokat, ezeket ábrázolja grafikonokon, statisztikai elemzésekkel.
A Tag Manager (Címkekezelő) és az Analytics is a Google Marketing Platform részét képezik.
A Google Analytics szolgáltatása 2005-ben indult el. Sokáig a Universal Analytics verziója volt a mérvadó, azonban 2023. július 1-jétől ez a változat már nem dolgoz fel adatokat. Így fest a Universal Analytics főoldala:
Már ennyiből is jól látható, hogy mivel is foglalkozik a webanalitikai szolgáltatás.
Az új változat, amit ebben a bejegyzésben is részletesen körbejárunk, a Google Analytics 4 nevet viseli, és a Google mindenkinek szorgalmazza az átállást. Egyébként már 2020 októberében kiadták.
2. Miért van szükség a Google Analytics használatára?
A webanalitikai szolgáltatás használata azért fontos, mert így tudjuk megérteni, hogy látogatóink hogyan találnak ránk a Google Keresőben. Például: milyen eszközöket használnak, melyik linkre kattintva jutnak el a weboldalunkra, milyen platformokról.
Kideríthetjük továbbá, hogy a látogatóink milyen konverziókat hajtanak végre a weblapunkon, mikor és mire keresnek rá, mennyi időt töltenek el az oldalunk böngészésével.
Arra is fény derülhet, hogy hány új és visszatérő látogatónk van, vagyis mennyire vagyunk képesek megtartani ügyfeleinket.
Demográfiai adatokat is gyűjthetünk az oldalunkra érkező emberekről: melyik országból és azon belül melyik városból érkeztek, milyen neműek, hány évesek, stb.
Összehasonlíthatóvá válik a közvetlen forgalmunk az organikus keresésekkel és a közösségi média felületekről érkező felhasználókkal.
Így megtudhatjuk, hogy milyen módszerekkel tehetünk szert új ügyfelekre és nagyobb forgalomra.
3. Új Google Analytics 4 fiók létrehozása
A Google Analytics használatához magától értetődően szükségünk lesz egy Google-fiókra. Ha ez megvan, a szolgáltatás főoldalán keressük meg az Adminisztrálás menüpontot, majd válasszuk a Fiók létrehozása lehetőséget.
Ezután egy fióknevet kell megadnunk, és az adatmegosztási beállításokat fogjuk még elvégezni. Összesen maximum 100 fiókunk lehet.
A következő lépés a Tulajdon létrehozása. Itt elnevezzük az új tulajdont, valamint beállítjuk az általunk használt időzónát és pénznemet. Ezáltal nem okoz majd gondot a Google-nek, ha eltérő időzónákból érkeznek látogatók a weboldaladra, mert mindegyiket a saját időzónád szerint jelzi majd ki.
A harmadik lépés a vállalkozásunk adatainak pontosításáról szól: iparág, vállalkozás mérete, a Google Analytics használatának céljai.
Ha mindezzel megvagyunk, el kell fogadnunk az országunkra vonatkozó Általános Szerződési Feltételeket. A következőkben adatfolyamot kell hozzáadnunk.
Három opció közül választhatunk: Web, Android-alkalmazás, iOS-alkalmazás.
Tegyük fel, hogy mi a Web lehetőségre kattintunk, és hozzáadjuk weboldalunkat a hozzá tartozó domain név segítségével a Google Analytics szolgáltatásaihoz.
Továbbá itt van lehetőségünk meghatározni azokat az online interakciókat, amelyeket a Google Analytics 4-el vizsgálni szeretnénk. Ezekről fog nekünk adatokat gyűjteni.
4. Google Analytics 4 hozzáadása weboldalhoz
Nem elég létrehozni egy új Analytics fiókot, hozzá is kell kapcsolnunk azt a honlapunkhoz, hogy adatokat tudjon gyűjteni az ottani történésekről.
Erre három módszer áll rendelkezésünkre. Ezeket mutatjuk most be egyenként.
4.1. Google Analytics 4 beállítása plugin segítségével
Szükségünk lesz a Google Analytics mérési azonosítónkra. Ezt az alábbi útvonalon érhetjük el: Adminisztrálás ➝ Adatstreamek ➝ Web ➝ Adatfolyam.
A jobb felső sarokban találjuk majd a mérési azonosítónkat, ami minden alkalommal G betűvel kezdődik.
Miután megvan az azonosítónk, legjobb ha kimásoljuk, mert ennek segítségével fogjuk bekötni a WordPress weboldalunkra.
Egy plugin fogja elvégezni a Google Analytics beüzemelését. Erre szolgáló WordPress bővítmény: GA Google Analytics.
Ez a plugin segít majd beilleszteni a Google Analytics követőkódodat a WordPress weboldaladon.
Ha segítségre van szükséged ahhoz, hogy miképpen telepíts és aktiválj WordPress bővítményeket, akkor olvasd el erre fókuszáló bejegyzésünket!
4.2. Google Analytics 4 beállítása a Google Címkekezelővel
Már írtunk róla, hogy a Google Tag Manager (vagyis Címkekezelő) alkalmas követőkódok elhelyezésére, és nagyon gyakran a Google Analytics kódok beillesztésére használják.
A Google Analytics 4 kétféle címketípussal rendelkezik:
- Konfigurációs címke: a Google Analytics szolgáltatásait köti hozzá egy weboldalhoz. Minden oldalon aktiválnunk kell, ahol adatokat szeretnénk gyűjteni. Tartalmazza az automatikusan beállított mérésekhez tartozó eseményeket.
- Eseménycímke: egyéni eseményeket állíthatunk be, amelyek hatására aktiválódik az Analytics mérési szolgáltatása. Például: egy felhasználó legörget az oldal megadott pontjáig.
Mindkét címketípust hozzáadhatjuk a Google Tag Manager használatával. Ehhez csak fel kell vennünk egy új címkét, és kiválasztani a GA4-konfigurálás vagy GA4-esemény lehetőségeket.
Ha látni szeretnéd a címkék felvételének menetét, olvasd el az erről szóló cikkünket!
4.3. Google Analytics 4 beállítása kódmásolással
Az utolsó lehetőségnél a Google Analytics globális webhelycímkéjét másoljuk be a weboldalunk HTML dokumentumának <head> részébe.
A globális webhelycímke elérési útvonala: Adminisztrálás ➝ Adatstreamek ➝ Web ➝ Adatfolyam ➝ Új, oldalon lévő címke hozzáadása ➝ Globális webhelycímke.
Ezt a kódot kell majd minden oldal <head> szakaszába másolnunk, amelyen alkalmazni szeretnénk a Google Analytics 4 méréseit.
5. A Google Analytics 4 főoldala
Miután beállítottuk valamelyik módszerrel a Google Analytics méréseit a weboldalunkon, elérhetővé válik a szolgáltatás főoldala.
Nézzük, hogy milyen adatok derülnek ki már itt az elmúlt 24 órára, 7 napra, 1 hónapra, vagy akár 1 évre visszamenőleg:
- Hány felhasználó járt az oldaladon;
- Ebből hány embernek volt ez az első látogatása;
- Átlagosan mennyi időt töltöttek a honlapodon;
- Vásárlásokból, hirdetésekből és előfizetésekből származó bevételek összege;
- Hány látogatónk volt az elmúlt 30 percben, milyen országokból érkeztek.
Ezek az adatok is rengeteg hasznos infót közölnek arra vonatkozóan, hogy melyik napszakban, vagy a hét melyik napján van a legnagyobb forgalmunk.
De még akár hónapokra visszamenően is elemezhetjük weboldalunk teljesítményének alakulását, összehasonlítva egy korábbi időszakkal.
6. Google Analytics 4 jelentések pillanatképe
A Google Analytics első körben az alábbi információkat közli weboldalunk forgalmáról:
- Adott időszakra vonatkozó látogatók száma, új felhasználók száma, átlagos munkamenetek hossza;
- Az elmúlt 30 percben aktív felhasználók, a hozzájuk tartozó országokkal;
- Az új látogatók melyik csatornáról, forrásból érkeztek;
- Legnépszerűbb marketing kampányaink;
- Felhasználóink a világ melyik pontjáról találtak ránk.
A további mutatók közé tartoznak:
- A felhasználói tevékenységek napi, heti és havi trendjeinek alakulása;
- Felhasználók megtartásának vizsgálata 6 hétre vonatkoztatva;
- A legtöbb megtekintést kapott oldalak;
- Leggyakoribb események, amelyeket az Analytics mér;
- Konverziók és termékek népszerűsége.
7. Valós idejű forgalom elemzése
A Google Analytics 4 egyik nagyon érdekes funkciója, hogy kimutatja az éppen ebben a percben aktuális, valós idejű forgalmat is a weboldalunkon.
Láthatóvá válik, hogy jelenleg hány felhasználó tartózkodik a honlapon, melyik városból tekintik meg az oldalt, milyen készüléket használnak.
Továbbá az is kiderül, hogy mely aloldalainkat nézték meg, és milyen cselekvéseket hajtottak ott végre (Analytics események).
8. Forgalomszerzés az Analytics használatával
A rengeteg elemzési adat egy jó lehetőséget szolgáltat arra, hogy kiderítsük, milyen módszerekkel és mely csatornákon keresztül tudjuk a legtöbb új felhasználót az oldalunkra csábítani.
Összehasonlíthatjuk az organikus, közvetlen és közösségi médiából érkező forgalmunkat felhasználókra és munkamenetekre lebontva. Sőt, még az elköteleződést is vizsgálhatjuk a mutatók segítségével.
Az oldalak forgalmát még ennél is részletesebben áttekinthetjük. Tényleg akár egy napon keresztül lehetne elemezni a Google Analytics adatait.
A felhasználói elköteleződést és az ügyfelek megtartását további grafikonok segítségével lehetne elemezni és bemutatni, de ezt ajánlatos mindenkinek a saját weboldalán elvégeznie, ha végbemenően részletes információkat szeretnénk kapni webes teljesítményünkről.
9. Látogatókról gyűjtött adatok
Rengeteg demográfiai adat szerezhető az oldalunkra érkező felhasználókról: ország, város, nem, érdeklődési kör, nyelv, életkor.
Itt például az látható, hogy mely országból hány látogató érkezett, és mennyi időt töltöttek az oldalunkon, hány eseményt hajtottak végre, mekkora volt az elköteleződés, és így tovább.
Emellett arra is fény derülhet, hogy milyen operációs rendszert, eszköztípust, böngészőfajtát, és képernyőfelbontást használnak a látogatóink.
Ennek hatására sokkal jobban tudjuk majd optimalizálni tartalmaink kinézetét, mobilbarát megjelenését, UI/UX designját.
10. Összefoglaló
A Google Analytics 4 a legújabb webanalitikai szolgáltatás, amelynek használata minden weboldal-tulajdonos számára erősen ajánlott.
Számtalan hasznos információra tehetsz szert webhelyed teljesítményéről, forgalmáról, a felhasználók tevékenységeiről.
Demográfiai adatokat szerezhetsz a látogatóidról, vagy megtudhatod, hogy milyen eszközökön és böngészőkben nyitják meg az oldaladat.
Emellett azt is ellenőrizheted, hogy mely platformokról találnak rád az emberek, vagyis mely csatornák használata a legjövedelmezőbb új felhasználók szerzése esetén.
Kérlek segítsd munkámat egy megosztással! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
11. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A Google ingyenes webanalitikai szolgáltatása, amely 2023. július 1-jétől teljesen átvette a régi Google Universal Analytics helyét.
Három módszer is létezik. Az egyik egy WordPress bővítmény, a másik a Google Tag Manager használata által, a harmadik pedig egyszerű HTML kód másolásával zajlik.
A weboldalad forgalmát, teljesítményét, a felhasználók tevékenységét, demográfiai jellemzőit ismerheted meg.