Google Analytics útmutató: Mit tudhatsz meg látogatóidról?

A Google Analytics egy webanalitikai szolgáltatás, amely ugyan csak 2023 júliusáig fog adatokat gyűjteni, de addig sok információval szolgál.
Google Analytics borítókép

Google Analytics útmutató: Milyen adatokat tudhatsz meg látogatóidról?

Egy másik cikkünkben már írtunk arról, hogy a Google Universal Analytics helyét 2023. július 1-jétől véglegesen átveszi a Google Analytics 4, amelyet 2020 októberében adtak ki. A Google minden weboldal-tulajdonos számára a mielőbbi átállást ajánlja, mivel hamarosan a régi webanalitikai szolgáltatás már nem fog adatokat gyűjteni. De még közel egy évig működni fog a Universal Analytics, így azt gondoltuk, hogy érdemes lehet áttekinteni, hogy pontosan milyen adatokat is tudhatunk meg a látogatóinkról és a webhelyünkön történt eseményekről.

1. A Google Analytics áttekintése

A Google Analytics (hivatalos oldal) által gyűjtött adatokat és elemzéseket többféle időtartamra visszamenőleg kérhetjük le:

  • Mai vagy tegnapi adatok;
  • Az elmúlt hét adatai;
  • Az utolsó 28 nap elemzései;
  • 30 nap (egy hónap);
  • 90 nap (negyedév);
  • 180 nap (fél év);
  • Elmúlt naptári év (például 2023. január 1. – 2023. december 31.);
  • Egyéni időintervallum.

A főoldalon rögtön megkapjuk a legfontosabb összegző statisztikákat. Már az első képen is rengeteg információt tudhatunk meg weboldalunk teljesítményéről.

Google Analytics adatok

Egyrészt kiderül, hogy az előre beállított 180 napos időtartamra levetítve hogyan alakult az oldalunkra látogató felhasználók száma.

Ugyanezt az adatot megtudhatjuk a munkamenetek számát tekintve is, illetve ha közvetlenül termékeket árulunk a weboldalunkon (pl. online áruházként működünk), akkor láthatjuk a bevételek alakulását is.

Továbbá kideríthetjük, hogy ezek az adatok hány százalékot változtak a korábbi időszakhoz képest, tehát az ezt megelőző 180 naphoz viszonyítva. A változás nyilván lehet növekedés vagy csökkenés formájában megjelenítve.

A középen elhelyezkedő kék négyzetben pedig azelmúlt 30 percben aktív felhasználók számát mutatja a Google Analytics, külön kiemelve az utolsó 5 perc adatait.

Tehát nemcsak a hetekkel vagy hónapokkal ezelőtti adatokat tudhatod meg, hanem az utolsó néhány perc történéseit is nyomon követheted.

Kiemelkedő statisztika még a visszatérő felhasználók aránya, amely összehasonlítja, hogy az előző hónapban oldaladra látogatók közül milyen arányban térnek vissza az internetezők a következő hónapban.

Weboldal készítés

2. Milyen adatokat tudhatsz meg a látogatóidról?

Elsőként azokat az információkat nézzük meg részletesen, amelyeket a közönségedről szolgáltat a Universal Analytics.

2.1. Aktív felhasználók számának alakulása

Előre beállított időtartamra vonatkoztatva kimutatja a rendszer, hogy hány látogatód volt az oldalon. Ezt az adatot össze tudod hasonlítani a 7, 14 és 28 nappal ezelőtt aktív felhasználók számával.

Google Analytics aktív felhasználók

Így láthatod, hogy miképpen alakult webhelyed forgalma. Ha egy adott napon publikáltál tartalmat, amely kiugróan magas felhasználószámot eredményezett, akkor tudhatod, hogy mi működik igazán.

Emellett felvehetünk olyan értékeket is, amelyek a teljes forgalmunk részét képezik. Például az eltérő eszköztípusokat használók, vagy az új és visszatérő látogatók számának változása az elmúlt időszakban az összes felhasználóhoz viszonyítva.

Felhasználói aktivitás

A képen a Google Analytics kék színnel jelöli a teljes felhasználói adatbázist, a narancssárga szín mutatja a mobil- és táblagépes forgalmat, valamint a zöld szín jelöli a weboldalunkra visszatérő látogatókat.

2.2. A Google Analytics demográfiai adatai

Érdekes információkat tudhatunk meg továbbá látogatóink demográfiai hátteréről is, különösképpen az életkoruk és nemük tekintetében.

Google Analytics demográfiai adatok

Ebben az esetben is több felhasználói csoportot hasonlítottunk össze. A kék szín jelöli az összes látogatót, a narancssárga a mobilforgalmat, míg a zöld a visszafordulást tartalmazó munkameneteket.

Ha még nagyobb részletességgel akarjuk elemezni a látogatóink életkorát, akkor erre is lehetőségünk van.

Korosztály bemutatása

A Google Analytics ugyanis pontosan kimutatja a különböző életkori csoportokhoz tartozó felhasználók számának alakulását az elmúlt időszakban, esetünkben 28 napra levetítve.

Azt is elemezhetjük, hogy melyik korosztály tölti el a legtöbb időt oldalunk nézegetésével. A képen például a 18-24 évesek voltak a listavezetők ilyen téren.

Ugyanezeket az adatokat megtudhatjuk a nemek szempontjából is, így láthatóvá válik, hogy a férfiak vagy a nők nézegetik többet a bejegyzéseinket. Ezt felhasználhatjuk buyer persona készítés során.

2.3. Látogatóink érdeklődési körei

A Google Analytics kimutatja, hogy mi után érdeklődnek az oldalunkra látogató felhasználók. Ezáltal megtudhatjuk, hogy milyen témakörök érdeklik őket, ami segíthet a tartalomstratégiánk megtervezése során.

Látogatók érdeklődési körei

A piaci szegmentációban segíthet, ha azokat a témákat hozzuk fel példaként, amely a legtöbb látogatóból érdeklődést válthat ki:

  • Művészet és szórakozás;
  • Sztárok és hírességek;
  • Ételek, főzés, receptek;
  • Média és könyvek;
  • Hírek, politika;
  • Vásárlás és utazás.

Nálunk ezek voltak a leggyakoribb vonzódási körök és piaci szegmensek a felhasználók körében.

2.4. Földrajzi adatok a Google Analytics felületén

További két fontos információt közöl a Universal Analytics. Az egyik a látogatóink böngészőjének nyelve.

Földrajzi adatok Google Analytics

Ha esetleg kiugróan magas a külföldi látogatók száma, vagy magas az idegennyelvű forgalmad, akkor érdemes lehet elgondolkodni egy többnyelvű weboldal létrehozásán, amiben a WPML bővítmény tud segíteni.

A másik fontos jellemző a térképes mutató, amely városokra, országokra, földrészekre és alkontinensekre lebontva is kimutatja, hogy honnan keresik fel az oldalad a világból.

Látogatók országai

Megnézhetjük például, hogy melyik országból végzik a legtöbb munkamenetet a felhasználószámhoz képest, vagy hol töltik el a legtöbb időt az oldalunk olvasásával.

Ugyanezt városokra lebontva leginkább Magyarországon belül lehetnek érdekes adatok, mivel kideríthetjük a látogatóink főbb településeit, azokat az országrészeket, ahol népszerű a tartalmunk.

2.5. A látogatók viselkedésének elemzése

Három fontos adatot tudhatunk meg a Google Analytics elemzéseiből. Elsősorban azt, hogy a felhasználók között milyen arányban vannak azok, akik első alkalommal látogatták meg oldalunkat az adott időszakban (új felhasználók), és akik korábbról tértek vissza (visszatérő felhasználók).

A másik lényeges információ, hogy a felhasználók közül hányan végeztek 1, 2, 3 vagy több munkamenetet az adott időszak alatt, mielőtt elhagyták volna honlapunkat.

Google Analytics munkamenetek

Végezetül az elköteleződést vizsgálhatjuk, vagyis a munkamenetek másodpercek szerint meghatározott hosszát veszi figyelembe a Universal Analytics ebben a mutatóban.

Elköteleződés vizsgálata

Minél több időt töltenek honlapunkon a látogatók, annál jobb értékeink lesznek SEO szempontjából a Google szemében.

2.6. Technológiai eszközök elemzése a Google Analytics által

Mi mindent tudhatunk meg a látogatóink által használt technológiákról?

  • Eszköztípusok eloszlása;
  • Böngésző és operációs rendszer típusa;
  • Képernyőfelbontás és képernyőszínek;
  • Hálózati szolgáltató megnevezése;
  • Mobileszközök márkája.

Ezek az adatok fontosak lehetnek a reszponzív webdesign létrehozása során, mivel a mobilbarát oldalfelépítés manapság elengedhetetlen.

Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy esetünkben a látogatók 70,3%-a mobilon tekintette meg a webhelyünket.

Technológiai eszközök elemzése

Ha kielemezzük, hogy mely mobileszközök a legnépszerűbbek, akkor a képernyőfelbontásnak és -méretnek megfelelően tudjuk optimalizálni a képeket és az oldal felépítését.

2.7. Felhasználói munkafolyamatok elemzése

A Universal Analytics mindezek mellett még összehasonlításokat is közöl az előző időszakhoz képest, három dologgal kapcsolatban:

  • Mely csatornákon keresztül értek el minket a felhasználók;
  • Honnan, melyik országból és hányan találtak ránk;
  • Milyen eszköztípusokon tekintették meg az oldalunkat.
Google Analytics felhasználói munkafolyamatok

Kiderülhet, hogy mely elérési csatornákon keresztül nőtt a munkamenetek száma, vagy hol és mennyivel csökkent az oldalunkon töltött idő az előző hónaphoz képest.

A felhasználói munkafolyamatok elemzéséből pedig azt tudhatjuk meg, hogy látogatóink mely oldalunkra érkeztek, onnan hová léptek tovább, és mekkora volt a lemorzsolódási arány.

Felhasználói munkafolyamatok

Könnyen ki tudunk így alakítani egyfajta térképet a weboldalunkról, amelyen keresztül jól láthatók olyan útvonalak, amiket a leggyakrabban választanak a látogatóink.

3. Valós idejű forgalmi adatok a Google Analytics felületén

A Google Analytics részletes adatokat közöl az elmúlt 5 perc eseményeiről a honlapunkon. Megtudhatjuk, hogy hány aktív felhasználó volt az oldalon az elmúlt 5 percben, milyen típusú eszközöket használtak.

Valós idejű forgalom Google Analytics

Ugyanez kideríthető az elmúlt 30 percre vonatkoztatva is, percenkénti bontásban. Sőt, az utolsó 1 perc forgalma még másodpercekre is szét van osztva.

Kicsivel nagyobb forgalom esetén a Google Analytics kimutatja azokat a kulcsszavakat és közösségi csatornákat is, amelyeken keresztül az oldalunkra jutottak a legutóbbi felhasználóink.

Továbbá láthatjuk a közelmúltban aktív oldalainkat, amiket a látogatók megtekintettek, és városokra lebontva listázható, hogy honnan érkeztek.

4. Google Analytics – az ügyfélszerzés lehetőségei

Azt is fontos tudnunk, hogy mely forgalmi csatornáinkon keresztül találják meg oldalunkat a felhasználók, vagyis hol vagyunk a legnépszerűbbek. Ez segíthet új ügyfeleket szerezni egy jól megtervezett kampány által.

4.1. A legnépszerűbb forgalmi csatornák

A Universal Analytics 7 forgalmi csatornát különít el, amelyeket egyenként osztályoz, bemutatva részesedésüket az oldalunkra érkező felhasználók számában.

  • Social = közösségi médiából kattintó felhasználók, pl. Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok.
  • Direct = közvetlen forgalom a keresőn keresztül, amikor az internetezők a könyvjelzőikben tárolják valamelyik oldalunkat, vagy weboldalunk címének beírásával jutnak el honlapunkra.
  • Referral = más honlapokról átkattintó látogatók, pl. hírlevél kampány vagy SalesAutopilot eredményeként.
  • Organic Search = organikus forgalom, vagyis a Google Keresőben megjelent a tartalmunk valamely kulcsszóra, nem fizetett hirdetés eredményeként.
  • Display = a Google Display Hálózat hirdetésein át érkező forgalom.
  • Paid Search = fizetett keresés, pl. Google Ads hirdetés által.
  • Other = egyéb forgalmi típusok.
Legnépszerűbb forgalmi csatornák

Emellett a különböző forgalmi csatornákhoz tartozó visszafordulási arányt, munkamenetek számát és átlagos hosszát is megtekinthetjük.

4.2. Google Ads kampányok sikeressége

Amennyiben a céged Google Ads hirdetésekkel is végez ügyfélszerzést, akkor láthatod a különböző kampányok átkattintási és pénzügyi adatait a Google Analytics felületén.

Ezekből az adatokból könnyen kiszámítható a CPC (cost per click), vagyis a kattintásokért fizetett költségek mennyisége (PPC hirdetések).

Google Ads kampányok

Az is kiderül, hogy mely kulcsszavakra és lekérdezésekre jelent meg a hirdetésünk, külön kitérve a videó- és shopping-kampányokra.

4.3. Search Console elemzések a Google Analyticsben

Megtekinthetjük, hogy mely céloldalainkra érkezett a legtöbb kattintás és megjelenés, ebből kiszámolva az átkattintási arányt (CTR).

Search Console elemzések

Megadásra kerül az oldalaink átlagos pozíciója is a Google Keresőben a vizsgált időszakon belül, és a hozzá kapcsolódó munkamenetek száma.

A lekérdezésekből pedig azt tudhatjuk meg, hogy mely kulcsszavakra jelentünk meg a legtöbbször a felhasználók keresési találatai között.

Google Analytics lekérdezések

Készítettünk egyébként részletes útmutatót a Google Search Console használatáról, amit érdemes lehet elolvasni!

5. Összefoglaló

A Google Universal Analytics 2023 júliusáig fog működni, ezt követően véglegesen felváltja a már korábban bevezetett Google Analytics 4.

Cikkünkben összegeztünk minden olyan adatot, amely fontos lehet az oldalad látogatóinak megismerése során.

WordPress tárhely

A Google Analytics összegzéseket és elemzéseket készít a webhelyed felhasználóiról akár hónapokra, akár percekre visszamenőleg is, beleértve a demográfiai adataikat, a technológiai eszközeik jellemzőit, az oldalunkon töltött idejüket, viselkedésüket, és így tovább.

A legforgalmasabb ügyfélszerzési csatornáinkat is megvizsgálhatjuk, hogy minél jobban teljesítő tartalmakat és marketing kampányokat tudjunk létrehozni. Webhely készítés során mi is bekötjük a Google Analytics szolgáltatásait minden ügyfélnek!

Ha tetszett a bejegyzésünk, kérlek nyomj rá a Tetszik vagy a Megosztás gombokra, mert fontos minden visszajelzés! 🙂

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi az a Google Universal Analytics?

A Google ingyenes webanalitikai szolgáltatása, ami adatokat közöl a weboldalunkra érkező felhasználókról és a tevékenységükről.

❓ Mi az a Google Analytics 4?

A Google Analytics 4 lesz a Universal Analytics egyetlen utódja 2023 júliusától.

❓ Milyen adatokat közöl a Google Analytics?

Ügyfélszerzési csatornákat vizsgál, a látogatók számát mutatja, beleértve a demográfiai és viselkedési adataikat, milyen technológiai eszközöket használnak, stb.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.