Google Analytics útmutató: Mit tudhatsz meg látogatóidról?
Egy másik cikkünkben már írtunk arról, hogy a Google Universal Analytics helyét 2023. július 1-jétől véglegesen átvette a Google Analytics 4, amelyet 2020 októberében adtak ki. A Google minden weboldal-tulajdonos számára a mielőbbi átállást ajánlja, mivel a régi webanalitikai szolgáltatás már nem fog adatokat gyűjteni. Mivel sokáig jó szolgálatot tett a Universal Analytics, így azt gondoltuk, hogy érdemes lehet áttekinteni, hogy a segítségével pontosan milyen adatokat is tudhattunk meg a látogatóinkról és a webhelyünkön történt eseményekről.
1. A Google Analytics áttekintése
A Google Analytics (hivatalos oldal) által gyűjtött adatokat és elemzéseket többféle időtartamra visszamenőleg kérhetjük le:
- Mai vagy tegnapi adatok;
- Az elmúlt hét adatai;
- Az utolsó 28 nap elemzései;
- 30 nap (egy hónap);
- 90 nap (negyedév);
- 180 nap (fél év);
- Elmúlt naptári év (például 2024. január 1. – 2024. december 31.);
- Egyéni időintervallum.
A főoldalon rögtön megkapjuk a legfontosabb összegző statisztikákat. Már az első képen is rengeteg információt tudhatunk meg weboldalunk teljesítményéről.
Egyrészt kiderül, hogy az előre beállított 180 napos időtartamra levetítve hogyan alakult az oldalunkra látogató felhasználók száma.
Ugyanezt az adatot megtudhatjuk a munkamenetek számát tekintve is, illetve ha közvetlenül termékeket árulunk a weboldalunkon (pl. online áruházként működünk), akkor láthatjuk a bevételek alakulását is.
Továbbá kideríthetjük, hogy ezek az adatok hány százalékot változtak a korábbi időszakhoz képest, tehát az ezt megelőző 180 naphoz viszonyítva. A változás nyilván lehet növekedés vagy csökkenés formájában megjelenítve.
A középen elhelyezkedő kék négyzetben pedig azelmúlt 30 percben aktív felhasználók számát mutatja a Google Analytics, külön kiemelve az utolsó 5 perc adatait.
Tehát nemcsak a hetekkel vagy hónapokkal ezelőtti adatokat tudhatod meg, hanem az utolsó néhány perc történéseit is nyomon követheted.
Kiemelkedő statisztika még a visszatérő felhasználók aránya, amely összehasonlítja, hogy az előző hónapban oldaladra látogatók közül milyen arányban térnek vissza az internetezők a következő hónapban.
2. Milyen adatokat tudhatsz meg a látogatóidról?
Elsőként azokat az információkat nézzük meg részletesen, amelyeket a közönségedről szolgáltat a Universal Analytics.
2.1. Aktív felhasználók számának alakulása
Előre beállított időtartamra vonatkoztatva kimutatja a rendszer, hogy hány látogatód volt az oldalon. Ezt az adatot össze tudod hasonlítani a 7, 14 és 28 nappal ezelőtt aktív felhasználók számával.
Így láthatod, hogy miképpen alakult webhelyed forgalma. Ha egy adott napon publikáltál tartalmat, amely kiugróan magas felhasználószámot eredményezett, akkor tudhatod, hogy mi működik igazán.
Emellett felvehetünk olyan értékeket is, amelyek a teljes forgalmunk részét képezik. Például az eltérő eszköztípusokat használók, vagy az új és visszatérő látogatók számának változása az elmúlt időszakban az összes felhasználóhoz viszonyítva.
A képen a Google Analytics kék színnel jelöli a teljes felhasználói adatbázist, a narancssárga szín mutatja a mobil- és táblagépes forgalmat, valamint a zöld szín jelöli a weboldalunkra visszatérő látogatókat.
2.2. A Google Analytics demográfiai adatai
Érdekes információkat tudhatunk meg továbbá látogatóink demográfiai hátteréről is, különösképpen az életkoruk és nemük tekintetében.
Ebben az esetben is több felhasználói csoportot hasonlítottunk össze. A kék szín jelöli az összes látogatót, a narancssárga a mobilforgalmat, míg a zöld a visszafordulást tartalmazó munkameneteket.
Ha még nagyobb részletességgel akarjuk elemezni a látogatóink életkorát, akkor erre is lehetőségünk van.
A Google Analytics ugyanis pontosan kimutatja a különböző életkori csoportokhoz tartozó felhasználók számának alakulását az elmúlt időszakban, esetünkben 28 napra levetítve.
Azt is elemezhetjük, hogy melyik korosztály tölti el a legtöbb időt oldalunk nézegetésével. A képen például a 18-24 évesek voltak a listavezetők ilyen téren.
Ugyanezeket az adatokat megtudhatjuk a nemek szempontjából is, így láthatóvá válik, hogy a férfiak vagy a nők nézegetik többet a bejegyzéseinket. Ezt felhasználhatjuk buyer persona készítés során.
2.3. Látogatóink érdeklődési körei
A Google Analytics kimutatja, hogy mi után érdeklődnek az oldalunkra látogató felhasználók. Ezáltal megtudhatjuk, hogy milyen témakörök érdeklik őket, ami segíthet a tartalomstratégiánk megtervezése során.
A piaci szegmentációban segíthet, ha azokat a témákat hozzuk fel példaként, amely a legtöbb látogatóból érdeklődést válthat ki:
- Művészet és szórakozás;
- Sztárok és hírességek;
- Ételek, főzés, receptek;
- Média és könyvek;
- Hírek, politika;
- Vásárlás és utazás.
Nálunk ezek voltak a leggyakoribb vonzódási körök és piaci szegmensek a felhasználók körében.
2.4. Földrajzi adatok a Google Analytics felületén
További két fontos információt közöl a Universal Analytics. Az egyik a látogatóink böngészőjének nyelve.
Ha esetleg kiugróan magas a külföldi látogatók száma, vagy magas az idegennyelvű forgalmad, akkor érdemes lehet elgondolkodni egy többnyelvű weboldal létrehozásán, amiben a WPML bővítmény tud segíteni.
A másik fontos jellemző a térképes mutató, amely városokra, országokra, földrészekre és alkontinensekre lebontva is kimutatja, hogy honnan keresik fel az oldalad a világból.
Megnézhetjük például, hogy melyik országból végzik a legtöbb munkamenetet a felhasználószámhoz képest, vagy hol töltik el a legtöbb időt az oldalunk olvasásával.
Ugyanezt városokra lebontva leginkább Magyarországon belül lehetnek érdekes adatok, mivel kideríthetjük a látogatóink főbb településeit, azokat az országrészeket, ahol népszerű a tartalmunk.
2.5. A látogatók viselkedésének elemzése
Három fontos adatot tudhatunk meg a Google Analytics elemzéseiből. Elsősorban azt, hogy a felhasználók között milyen arányban vannak azok, akik első alkalommal látogatták meg oldalunkat az adott időszakban (új felhasználók), és akik korábbról tértek vissza (visszatérő felhasználók).
A másik lényeges információ, hogy a felhasználók közül hányan végeztek 1, 2, 3 vagy több munkamenetet az adott időszak alatt, mielőtt elhagyták volna honlapunkat.
Végezetül az elköteleződést vizsgálhatjuk, vagyis a munkamenetek másodpercek szerint meghatározott hosszát veszi figyelembe a Universal Analytics ebben a mutatóban.
Minél több időt töltenek honlapunkon a látogatók, annál jobb értékeink lesznek SEO szempontjából a Google szemében.
2.6. Technológiai eszközök elemzése a Google Analytics által
Mi mindent tudhatunk meg a látogatóink által használt technológiákról?
- Eszköztípusok eloszlása;
- Böngésző és operációs rendszer típusa;
- Képernyőfelbontás és képernyőszínek;
- Hálózati szolgáltató megnevezése;
- Mobileszközök márkája.
Ezek az adatok fontosak lehetnek a reszponzív webdesign létrehozása során, mivel a mobilbarát oldalfelépítés manapság elengedhetetlen.
Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy esetünkben a látogatók 70,3%-a mobilon tekintette meg a webhelyünket.
Ha kielemezzük, hogy mely mobileszközök a legnépszerűbbek, akkor a képernyőfelbontásnak és -méretnek megfelelően tudjuk optimalizálni a képeket és az oldal felépítését.
2.7. Felhasználói munkafolyamatok elemzése
A Universal Analytics mindezek mellett még összehasonlításokat is közöl az előző időszakhoz képest, három dologgal kapcsolatban:
- Mely csatornákon keresztül értek el minket a felhasználók;
- Honnan, melyik országból és hányan találtak ránk;
- Milyen eszköztípusokon tekintették meg az oldalunkat.
Kiderülhet, hogy mely elérési csatornákon keresztül nőtt a munkamenetek száma, vagy hol és mennyivel csökkent az oldalunkon töltött idő az előző hónaphoz képest.
A felhasználói munkafolyamatok elemzéséből pedig azt tudhatjuk meg, hogy látogatóink mely oldalunkra érkeztek, onnan hová léptek tovább, és mekkora volt a lemorzsolódási arány.
Könnyen ki tudunk így alakítani egyfajta térképet a weboldalunkról, amelyen keresztül jól láthatók olyan útvonalak, amiket a leggyakrabban választanak a látogatóink.
3. Valós idejű forgalmi adatok a Google Analytics felületén
A Google Analytics részletes adatokat közöl az elmúlt 5 perc eseményeiről a honlapunkon. Megtudhatjuk, hogy hány aktív felhasználó volt az oldalon az elmúlt 5 percben, milyen típusú eszközöket használtak.
Ugyanez kideríthető az elmúlt 30 percre vonatkoztatva is, percenkénti bontásban. Sőt, az utolsó 1 perc forgalma még másodpercekre is szét van osztva.
Kicsivel nagyobb forgalom esetén a Google Analytics kimutatja azokat a kulcsszavakat és közösségi csatornákat is, amelyeken keresztül az oldalunkra jutottak a legutóbbi felhasználóink.
Továbbá láthatjuk a közelmúltban aktív oldalainkat, amiket a látogatók megtekintettek, és városokra lebontva listázható, hogy honnan érkeztek.
4. Google Analytics – az ügyfélszerzés lehetőségei
Azt is fontos tudnunk, hogy mely forgalmi csatornáinkon keresztül találják meg oldalunkat a felhasználók, vagyis hol vagyunk a legnépszerűbbek. Ez segíthet új ügyfeleket szerezni egy jól megtervezett kampány által.
4.1. A legnépszerűbb forgalmi csatornák
A Universal Analytics 7 forgalmi csatornát különít el, amelyeket egyenként osztályoz, bemutatva részesedésüket az oldalunkra érkező felhasználók számában.
- Social = közösségi médiából kattintó felhasználók, pl. Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok.
- Direct = közvetlen forgalom a keresőn keresztül, amikor az internetezők a könyvjelzőikben tárolják valamelyik oldalunkat, vagy weboldalunk címének beírásával jutnak el honlapunkra.
- Referral = más honlapokról átkattintó látogatók, pl. hírlevél kampány vagy SalesAutopilot eredményeként.
- Organic Search = organikus forgalom, vagyis a Google Keresőben megjelent a tartalmunk valamely kulcsszóra, nem fizetett hirdetés eredményeként.
- Display = a Google Display Hálózat hirdetésein át érkező forgalom.
- Paid Search = fizetett keresés, pl. Google Ads hirdetés által.
- Other = egyéb forgalmi típusok.
Emellett a különböző forgalmi csatornákhoz tartozó visszafordulási arányt, munkamenetek számát és átlagos hosszát is megtekinthetjük.
4.2. Google Ads kampányok sikeressége
Amennyiben a céged Google Ads hirdetésekkel is végez ügyfélszerzést, akkor láthatod a különböző kampányok átkattintási és pénzügyi adatait a Google Analytics felületén.
Ezekből az adatokból könnyen kiszámítható a CPC (cost per click), vagyis a kattintásokért fizetett költségek mennyisége (PPC hirdetések).
Az is kiderül, hogy mely kulcsszavakra és lekérdezésekre jelent meg a hirdetésünk, külön kitérve a videó- és shopping-kampányokra.
4.3. Search Console elemzések a Google Analyticsben
Megtekinthetjük, hogy mely céloldalainkra érkezett a legtöbb kattintás és megjelenés, ebből kiszámolva az átkattintási arányt (CTR).
Megadásra kerül az oldalaink átlagos pozíciója is a Google Keresőben a vizsgált időszakon belül, és a hozzá kapcsolódó munkamenetek száma.
A lekérdezésekből pedig azt tudhatjuk meg, hogy mely kulcsszavakra jelentünk meg a legtöbbször a felhasználók keresési találatai között.
Készítettünk egyébként részletes útmutatót a Google Search Console használatáról, amit érdemes lehet elolvasni!
5. Összefoglaló
A Google Universal Analytics 2023 júliusáig működött, ezt követően véglegesen felváltotta a már korábban bevezetett Google Analytics 4.
Cikkünkben összegeztünk minden olyan adatot, amely fontos lehet az oldalad látogatóinak megismerése során.
A Google Analytics összegzéseket és elemzéseket készít a webhelyed felhasználóiról akár hónapokra, akár percekre visszamenőleg is, beleértve a demográfiai adataikat, a technológiai eszközeik jellemzőit, az oldalunkon töltött idejüket, viselkedésüket, és így tovább.
A legforgalmasabb ügyfélszerzési csatornáinkat is megvizsgálhatjuk, hogy minél jobban teljesítő tartalmakat és marketing kampányokat tudjunk létrehozni. Webhely készítés során mi is bekötjük a Google Analytics szolgáltatásait minden ügyfélnek!
Ha tetszett a bejegyzésünk, kérlek nyomj rá a Tetszik vagy a Megosztás gombokra, mert fontos minden visszajelzés! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A Google ingyenes webanalitikai szolgáltatása, ami adatokat közöl a weboldalunkra érkező felhasználókról és a tevékenységükről.
A Google Analytics 4 lett a Universal Analytics egyetlen utódja 2023 júliusától.
Ügyfélszerzési csatornákat vizsgál, a látogatók számát mutatja, beleértve a demográfiai és viselkedési adataikat, milyen technológiai eszközöket használnak, stb.