Tartalomjegyzék
ToggleLátja a Google a weboldalam? Google Search Console használata
Egy weboldal üzemeltetőjeként fontos tisztában lenned azzal, hogy hány kattintás érkezik az oldaladra, milyen forrásból, mely tartalmaid a legnépszerűbbek, valamint hány percet töltenek el a honlapodon a látogatók. Azt is tudnod kell, hogy melyik blogbejegyzésed nem jelenik meg a Google keresési listájában, másképp sosem lesz forgalmad. Ezeket az adatokat egyszerre hasznosíthatod a webhelyed kezelése és az online marketing területén is a Google Search Console használata által. Mi minden ügyfélnek automatikusan bekötjük a Search Console-t, ha új weblapot készítünk!
1. Mi az a Google Search Console?
A Google Search Console (hivatalos oldal; korábban Google Webmesterek) egy ingyenes szolgáltatás, amely jelentéseket közöl webhelyünk forgalmáról és népszerűségéről a Google keresési listájában, külön elemzi a kulcsszavaink lekérdezéseinek sikerességét, illetve kimutatja a honlapunkon előforduló hibákat, amelyek hátráltathatják weboldalunk elérhetőségét az internetezők körében.
Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a Search Console nélkül ne jelenne meg webhelyünk a Google találati listájában.
Szimplán ez egyfajta segítség ahhoz, hogy weboldal-tulajdonosként javíthassunk a helyezésünkön és megoldjuk azokat a problémákat, amelyek miatt nem tudunk előrébb kerülni a Google keresések között.
2. Miért hasznos a Google Search Console?
1) Nemrég megjelent bejegyzésünk nem lett indexelve, mert a Google még nem térképezte fel. ➝ Indexelési kérelmet nyújthatunk be.
Annak érdekében, hogy a közzétett blogbejegyzésünk minél hamarabb megjelenjen a Google keresések között – és ne kelljen arra várni, hogy a Google magától felmegy az oldalra és megkeresi az újonnan közzétett bejegyzést – elküldjük azt a Google számára, és így hamarabb kerül be a keresőmotor algoritmusába (ezt egyébként használjuk a weboldalak elkészítése során is, csak ott máshogy járunk el).
2) Lehet, hogy a Google nem is képes megtalálni és feltérképezni a weboldalunkat. ➝ Le tudjuk ellenőrizni, hogy elérhető-e a Google számára az oldalunk.
3) Fel akarjuk ismertetni az oldalunkon eszközölt változásokat (pl. új URL cím). ➝ Újraindexelési kérelmet indíthatunk.
4) Meg szeretnénk tudni, hogy milyen forgalom irányul weboldalunkra a Google keresési listájából. ➝ Leolvashatjuk, hogy milyen gyakran és milyen kulcsszavakra jelenik meg a honlapunk a felhasználók számára, és ők milyen gyakorisággal kattintanak rá az oldalunkra.
5) Át akarjuk vizsgálni honlapunkat a különböző indexelési hibák és mobilos használhatóságot gátló tényezők felderítése érdekében. ➝ Értesítéseket és e-mailben küldött jelentéseket kérhetünk az észlelt hibákról és megoldási javaslatokról.
6) Optimalizálni akarjuk tartalmunkat a Google számára. ➝ Keresési statisztikákat tanulmányozhatunk.
3. Kinek ajánlott a Google Search Console használata?
Lényegében mindenkinek, aki rendelkezik weboldallal, hisz fontos, hogy az megjelenjen a Google keresőjében (lehetőség szerint minél hamarabb)!
1) Webfejlesztőknek: a Search Console segítségével felderíthetik a weboldalon fennálló problémák hátterét, amelyek a honlap kódolásával és felépítésével kapcsolatosak.
2) Vállalkozóknak: a legtöbb sikeres vállalkozó rendelkezik weboldallal, amit csak úgy tud jól összerakni, ha jártas lesz a keresőoptimalizálás (SEO) és a Google működésében.
3) Weboldal-adminisztrátoroknak: olyan informatikusok, akik a cégek webhelyeit működtetik. A Google Search Console segíti őket is a szerverhibák, oldalbetöltési problémák, és az oldal biztonságát veszélyeztető tényezők (pl. kártékony programok) kimutatásával.
4) Marketingeseknek: elemzési adatokat szerezhetnek a weboldal forgalmáról, így hatékonyan tudják optimalizálni a megjelenő tartalmakat SEO szempontjából. A marketingelemzéseket tovább bővíthetik majd a Google Analytics és a Google Trends szolgáltatásai is.
4. Webhely hozzáadása a Google Search Console-hoz
Amikor hozzá akarjuk kötni a Search Console-t a weboldalunkhoz (vagy annak egy részéhez), mindig tulajdonként hivatkozik rá a Google.
Egy fiókhoz maximum 1000 tulajdon tartozhat.
Egy tulajdon az lehet egy teljes webhely, vagy a weboldal egyik aloldala (pl. https://kiszervezettmarketing.hu/blog/). A lényeg az, hogy ugyanazon URL-előtaggal rendelkezzen minden aloldal (http vagy https), másképp külön tulajdon kell minden protokoll számára.
Beszélhetünk még emellett domaintulajdonról is, amelynek már részét képezi több típusú protokoll is (http, https, ftp), nem kell minden aldomainnek ugyanazt az URL-előtagot használnia.
Azok a webhelytulajdonok, amelyek a Google által kezelt szolgáltatásba tartoznak, külön kategóriát képviselnek.
Ezek tisztázása után rá kell kattintani a Tulajdon hozzáadása gombra.
Ezután igazolnunk kell a tulajdonjogunkat:
- URL-előtaggal rendelkező tulajdon: HTML-fájl feltöltése, HTML-címke, Google Analytics-követőkód, Google Címkekezelő (Tag Manager) tárolójának kódrészlete.
- Domaintulajdon: DNS-rekord.
- Google által tárolt tulajdon: Google Webhelyek, Google Domains vagy Blogger-fiók igazolása.
Ezekről itt olvasható bővebb információ. Miután megtörténik a tulajdon hozzáadása a Search Console-fiókodhoz, már elkezdik gyűjteni az adatokat a webhelyedről, és néhány napon belül meg is jelennek a Google Search Console felületén.
5. Teljesítményadatok a Google Search Console-tól
Kideríthetjük, hogy a Google web-, kép-, videó- és hírkeresőjén belül az elmúlt időszakban (akár 16 hónapban, akár 1 hétben) hány alkalommal kattintottak a webhelyünkre az internetezők.
Ennek érdekessége, hogy az összes megjelenítés és az összes kattintás összehasonlításával megtudhatjuk, hogy weboldalunk hány alkalommal jelent meg a felhasználók böngészőjében, és ebből hányszor kattintottak rá.
Átlagos CTR – azon megjelenítések aránya, amelyek kattintást eredményeznek, tehát a két előbbi mutatót veti össze százalékos formában.
Átlagos pozíció – weboldalunk bejegyzései a Google találati listáján átlagosan hol helyezkednek el. Persze ez egy kicsit torz mutató, mivel lehetnek cikkeink a találati lista első 10 helyén, de lesznek olyan oldalaink, amelyek a top 100-ban sincsenek benne, és emiatt lehúzzák ezt az értéket.
Még azt is elemezhetjük, hogy mely oldalainkra érkezett a legtöbb kattintás és legtöbb megjelenítés, ugyanez vonatkozik a lekérdezések (kulcsszavak), országok, eszközök (asztali számítógép, táblagép, mobil), keresési megjelenés és dátumok szerinti csoportosításra is.
A Google Search Console tehát megmutatja, hogy mely kulcsszavaink és oldalaink teljesítenek jól a Google keresőjében, így hasznos SEO-információkat gyűjthetünk.
Ezeket a teljesítményadatokat egyébként megkapjuk üzenet formájában is minden hónapban, így nyomon tudjuk követni honlapunk sikerét az online térben.
6. URL-ellenőrzés a Google Search Console segítségével
Nincs is annál rosszabb rémálom, mint amikor napokat fektetsz egy cikk megírásába, és az nem jelenik meg a Google keresőben, Te pedig ezt nem is tudod egészen addig, amíg le nem ellenőrizted a Google Search Console-lal.
Itt látható, hogy a keresett URL cím megtalálható a Google rendszerében, tehát a felhasználók keresőjében megjelenik a cikkünk, ha az adott kulcsszóra keresnek rá. Ellenkező esetben indexelési kérelmet kell benyújtanunk, ami nagyjából 1 percet vesz igénybe, utána ez az üzenet fogad majd minket:
Az URL-ellenőrző másik nagy előnye, hogy jelzi a nem mobilbarát oldalakat, például ha túl közel vannak a kattintható elemek vagy túl nagy képeket illesztettünk be egy-egy oldalra. Ezeket a problémákat tehát könnyen orvosolni tudjuk.
Az indexelési kérelmet érdemes akkor is benyújtani, ha módosítunk valamit az oldalon, így a Google mindig a legfrissebb verziót fogja látni.
7. Weboldal lefedettségének vizsgálata a Search Console használatával
Megtudhatjuk, hogy weboldalunk összes oldalából hánynál észlelt lefedettségi problémát a Search Console, mivel ezek az oldalak nem fognak megjelenni a Google rendszerében egészen addig, amíg ki nem javítjuk őket.
Ezen kívül vannak még olyan oldalak, amelyek:
- kisebb problémával, de indexelve lettek (pl. mobilos használhatóság nem kedvező);
- érvényesek, tehát megfelelően vannak indexelve;
- a lefedettségből kizárt oldalak, melyeket szándékosan nem kell indexelnie a Google-nek.
Az észlelt lefedettségi hibákat tehát megtekinthetjük, és dolgozhatunk a kijavításukon, ahogy az látható a fenti képen is.
A lefedettséghez kapcsolódik még a webhelytérképek ügye, amelyeket feltölthetünk a Search Console-ba, illetve kérelmezhetjük bizonyos oldalaink eltávolítását a Google keresőből.
Sőt, emellett a weboldalunk felhasználói élményét is mérhetjük a Google PageSpeed Insights által használt mérőszámokkal, mint például a Chrome élményindex, mobilos használhatóság, vagy a betöltési sebesség.
8. Weboldalunkhoz tartozó linkek elemzése
A Google Search Console használata azt is magában foglalja, hogy fényt deríthetünk a weboldalunkra mutató külső és belső linkekre.
Az alábbiakról kapunk adatokat a Search Console-ban:
- Mely oldalainkra hivatkoznak legtöbbet külső oldalak (backlink);
- Mely oldalainkra hivatkoznak legtöbbet belső oldalaink;
- Melyik webhelyek hivatkoznak ránk a leggyakrabban (linképítés);
- Milyen linkszöveget használnak az oldalunkra mutató URL elhelyezésekor.
9. Google Search Console Insights – marketingesek figyelem!
Online marketing és keresőoptimalizálás szempontjából rendkívül hasznos információkat szerezhetünk a Search Console Insights használatával (bár ez a cikk írásának pillanatában még csak béta állapotban jár).
Az első mutatón azt láthatjuk, hogy az elmúlt 28 napban hányszor nézték meg weboldalunk tartalmait a felhasználók, és átlagosan hány percig/másodpercig tartózkodtak az oldalunkon.
Ezeket az adatokat felhasználhatjuk arra, hogy napokra lebontsuk webhelyünk megtekintéseit. Így jobban tudjuk szegmentálni, hogy melyik napokon volt a legideálisabb bejegyzést közzétenni vagy mely tartalmunk váltott ki nagy érdeklődést.
Ezt követően a webhelyünk új tartalmaira vonatkozóan olvashatunk információkat.
Megtudhatjuk például, hogy melyik tartalmunk volt a legvonzóbb a látogatóinknak, vagyis minek az olvasásával töltötték a legtöbb időt. Illetve az is kiderül, hogy melyik tartalomra milyen forrásból hányan kattintottak, pl. Facebook vagy LinkedIn megosztásról, organikus keresésről.
Az előbbi adatok csak az elmúlt 28 napra vonatkoztak és az új oldalainkat érintették. Ugyanezt megtekinthetjük weboldalunk egészére is az elmúlt 28 napban, beleértve a régebbi oldalainkat.
Ezután arról kapunk információt, hogy mely csatornákról találnak ránk az emberek: közösségi oldalakról, organikus keresés útján, vagy közvetlen módon (pl. könyvjelző vagy barátok által küldött linken keresztül).
Ezt külön levetítve megtudhatjuk csak a Google keresőre vonatkozóan is. Láthatjuk, hogy hány látogató érkezett a Google-on keresztül, átlagosan mennyi időt töltöttek el weboldalunkon, és milyen kulcsszavakra keresve találtak meg minket.
A további mérőszámok azt mutatják, hogy külső linkekről hány oldalmegtekintésünk származott, melyik oldalunkra hivatkoztak, és honnan érkeztek a látogatók.
Az utolsó információt arról kapjuk, hogy a közösségi média felületekről hány látogatót és mennyi időre tudtunk bevonzani.
10. Összefoglaló
A Google Search Console használata nagyon egyszerű, és több szempontból is ajánlott.
Értékes információkat szerezhetünk weboldalunk állapotáról, az oldalaink mobilbarát jellegéről, lefedettségéről, Google keresőben elfoglalt helyéről.
Észlelhetjük és kijavíthatjuk azokat a hibákat, melyek miatt nem tudunk előrébb rangsorolni a Google listáján. Oldalainkat egyenként indexelhetjük, hogy biztosan megjelenjenek a felhasználók böngészőjében.
Mindezeken túl pedig hasznos adatokat gyűjthetünk keresőoptimalizálás és marketing szempontjából is, például honnan érkeznek látogatóink, mennyi időt töltenek el honlapunkon, mely tartalomra érkezik a legtöbb kattintás, és így tovább.
Szerintünk a Google Search Console használata minden weboldal-tulajdonosnak kötelező, ha sikereket akar elérni! 🙂
Te mit gondolsz, hasznos információkkal szolgált ez a bemutató cikk? Ha igen, kérlek oszd meg másokkal is!
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
11. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A Google egyik ingyenesen elérhető webanalitikai szolgáltatása, amit ha összekötünk a weboldalunkkal, akkor rengeteg forgalmi adatot szerezhetünk (pl. leglátogatottabb oldalak, kattintások száma, legfontosabb kulcsszavak).
A Google Analytics 4 szintén rengeteg adatot elárul a webhelyünkre érkező felhasználók viselkedéséről.
Az egyes oldalak mobilos használhatóságát, elérhetőségét a Google Keresőben, indexelési kérelmet nyújthatunk be, valamint megvizsgálhatjuk a már létező URL címeket.