Tartalomjegyzék
ToggleA Hotjar hőtérképek és webanalitika működése
Annak érdekében, hogy minél jobban optimalizált tartalommal jelentkezzünk a látogatók számára, célszerű több szempontból is elemezni a weboldalunk teljesítményét. Erre szolgáltat nagyszerű eszközöket a Hotjar. Egyrészt videófelvételeket készít a felhasználók munkafolyamatairól, másrészt hőtérkép segítségével bemutatja a leglátogatottabb részeket. Sőt, még látogatóink elégedettségét is vizsgálhatjuk a használatával!
1. Miért hasznos a Hotjar?
A Hotjar (hivatalos oldal) abban nyújt segítséget, hogy jobban megismerhesd és megértsd látogatóid viselkedését a weboldaladon. Mindezt hőtérképek, videófelvételek és felhasználói visszajelzések összegyűjtése által tudja elérni.
A Hotjar egyik nagy előnye, hogy ingyenesen is használható (korlátozott funkciókkal), és rengeteg hasznos információt szolgáltat az internetezők cselekedeteiről a honlapunkon.
Megtudhatjuk többek között a következőket:
- látogatóink hányszor és hová kattintanak,
- melyek a weboldalunk legnépszerűbb részei,
- mennyi időt töltenek egyes oldalakon,
- hány munkamenetet végeznek,
- milyen gyorsan és meddig görgetnek a weblapunkon,
- hány új és visszatérő látogatónk van.
Ezeket az adatokat nagyon sok szempontból lehet hasznosítani. Ha kiismerjük weboldalunk gyengeségeit és erősségeit, akkor a felhasználói élményen is tudunk javítani.
A Hotjar funkcióinak kipróbálása minden weboldal-tulajdonos, webfejlesztő, marketinges, UI/UX designer és egyéb internetes tartalomgyártó számára kötelező (vagy legalábbis nagyon ajánlott)! 🙂
Ha hasznosítjuk a Hotjar által szolgáltatott információkat, akkor oldalunk sokkal inkább felhasználóbarát lesz, javul a konverziós arányunk és érdekesebbé válik a webhelyünk tartalma az átlag látogatók számára.
2. Mire használhatod még a Hotjar elemzéseit?
- A figyelmen kívül hagyott tartalmi elemeket vagy újra kell tervezni, vagy esetleg törölni. A legjobb stratégia, ha megpróbálod őket áthelyezni a weboldal valamelyik másik részébe, ahol több kattintást érhetnek el.
- A/B tesztelést hajthatsz végre, hogy kiderítsd, melyik elrendezés vagy tartalom éri el a legtöbb kattintást, mire kíváncsiak igazán a látogatóid. Segít a weboldal készítés folyamatában.
- Arra is fényt deríthetsz, hogy mennyire eredményesek a kihelyezett CTA gombjaid.
- Kikérheted az ügyfeleid véleményét kérdőívekkel és elégedettségi visszajelzésekkel.
- A landing oldalak forgalmának növelése érdekében kitapasztalhatod, hogy mi az, ami tényleg működik, és mi az, amit jobb hanyagolni.
- A görgetési szokásokból láthatod, hogy mely tartalmi részeket célszerű feljebb vagy lejjebb elhelyezni az oldalon.
- Felfedezheted azokat az elemeket, amelyek elvonják a vásárlók figyelmét a tényleges konverzióról.
- Az OptiMonk intelligens pop-up ablakaihoz hasonlóan meggátolhatod, hogy látogatóid elhagyják az oldalad vásárlás előtt.
- Javíthatod weboldalad UX designját eltérő méretű képernyőkön, hiszen a reszponzivitás és mobilbarát jelleg mára alap követelménnyé nőtte ki magát.
3. Hogyan kösd össze a Hotjart a weboldaladdal?
Első lépésként regisztráljunk egy ingyenes profilt a Hotjar weboldalán. Ezután nyissuk meg a Sites & Organizations oldalt, ahol hozzáadhatunk új webhelyeket vagy vállalkozásokat a program elemzéseihez.
Itt válasszuk a New Site opciót, ahol új weboldalt kapcsolhatunk a Hotjar felületéhez.
Miután megadtuk az elemezni kívánt domain nevet, fel kell telepítenünk a Hotjar követőkódot az Install tracking code gombra kattintva.
Több opció közül is választhatunk, attól függően, hogy milyen CMS rendszer képezi weblapunk alapját. Választhatjuk a manuális telepítést az Add code manually lehetőséggel.
Ekkor megjelenik egy JavaScript kódrészlet, amit weboldalunk HTML dokumentumának <head> részébe kell illesztenünk.
Miután ez megvan, a kódot beillesztettük a weboldalunk HTML fájljának fejrészébe, a Hotjar oldalán kattintsunk a Verify Installation gombra, ezzel hitelesítve a program bekötését.
4. A Hotjar vezérlőpultja
Regisztráció után kapunk egy vezérlőpultot, ahol könnyedén átláthatóvá válik weboldalunk forgalma és működése.
Az adatokat megtekinthetjük többféle lebontásban, pl. az elmúlt 24 órára, 7 napra, 30 napra, 3 hónapra vagy akár 6-12 hónapra visszamenőleg is.
Az alábbi információkat tudhatjuk meg elsősorban:
- Hány munkamenet volt az oldalunkon az elmúlt időszakban;
- Ezek átlagosan mennyi ideig tartottak (perc, másodperc);
- Egy munkameneten belül átlagosan hány oldalt tekintettek meg;
- Mekkora volt a visszafordulási arány (vagyis a látogatók hány százaléka hagyta el honlapunkat egyetlen oldal megtekintése után);
- Melyek voltak a legnépszerűbb oldalaink, azaz melyek generálták a legtöbb munkamenetet a felhasználók körében.
A további elérhető információk közé tartozik:
- Azon felhasználók száma, akik 5 másodpercen belül többször is ugyanoda kattintottak (rage click), és akik 7 másodpercen belül visszatértek az előző URL-re, miután megnyitották oldalunkat (u-turn);
- Az oldalunkra érkező teljesen új és visszatérő látogatók aránya;
- Az internetezők által használt eszközök típusai (asztali PC, mobil, táblagép);
- Látogatóink országai, vagyis honnan tekintik meg oldalunkat.
5. Címkézd az elemzési adatokat!
lehetőségünk van különböző csoportosításokat végrehajtani matricák segítségével. Ha például vannak olyan oldalaink, ahová sokan látogatnak el, vagy olyan tartalmi elemek, amelyekre sok kattintás érkezik, akkor ezeket ki tudjuk emelni és egy kategóriába sorolni a matricákkal.
Elérhető matricák/kategóriák:
Mint látható, van olyan címke, ami bugot/hibát jelöl, UI-UX designnal kapcsolatos problémát mutat, vagy éppen a felhasználók zavarodottságára és frusztrációjára utal, míg mások sikereket és konverziót jelölnek.
A fenti képen látható kategória olyan felhasználókat jelöl, akik egyszerre több munkamenetet végeztek az oldalunkon, és olyan tartalmi elemeket mutat, amelyekre viszonylag sok kattintás érkezett az elmúlt 24 órában.
Ezeket a sikert jelölő matricával csoportosítottuk, ezzel felhívva a munkatársaink figyelmét az oldalunk legforgalmasabb részeire.
6. Hotjar videófelvételek a látogatók tevékenységéről
Miután bekötöttük a Hotjar szolgáltatását a weboldalunkra, fontos, hogy engedélyezzük a szoftveren belül a videók rögzítését az oldalunkra érkező látogatók munkameneteiről.
Akár 1 évre visszamenőleg is megnézhetjük minden egyes felhasználó tevékenységét a weblapunkon.
A Hotjar több szempont szerint elemzi a videófelvételeket:
- Mennyire releváns a benne látható munkafolyamat;
- Mikor készült a felvétel;
- Mi az azonosítója a látogatóknak;
- Új vagy visszatérő felhasználóról van szó;
- Milyen országból érkezett;
- Hányszor kattintott vagy csinált valamit az oldalunkon;
- Hány aloldalt tekintett meg;
- Milyen időtartamot töltött a honlapunkon;
- A látogatók által használt eszköz, böngésző és operációs rendszer típusa;
- Melyik oldalra érkeztek a webhelyünkön belül először.
Itt láthatunk például egy látogatót, aki a weboldal sütinyilatkozatát fogadta el egymás után kipipálgatva a részeket. Az egérkurzor mozgását és a kattintásokat a Hotjar külön kijelöli piros színnel.
Az egyes tevékenységekhez az előbb is említett matricákat csatolhatjuk hozzá, ezzel is rendszerezve az elemzéseket.
Meg tudjuk azt is nézni például, hogy egyes mobilos felhasználók a weboldalunkon milyen gyorsan görgetnek végig, és melyek azok a részek, amelyeket hosszabb ideig olvasnak. Mint ahogy az alábbi videón is, a jelzett résznél 7 másodpercre megállt a görgetésben a látogatónk.
Itt pedig azt láthatjuk, hogy a reszponzív webdesignról szóló cikkünk olvasása közben az egyik felhasználó valamiért elég sokat kattintgatott a szövegen belül.
7. Weboldal hőtérképek készítése
Most érkeztünk el talán a legérdekesebb részhez, amikor az oldaladhoz kapcsolódó aktivitásokból egy úgynevezett hőtérkép jön létre.
Ennek lényege, hogy a hőtérkép kijelöli a honlapod azon részeit, amelyekre a legtöbb kattintás érkezik, vagy amelyre a legtöbbször az egérkurzort mozgatják a látogatóid.
A hőtérképek elkészíthetők minden aloldalra viszonyítva, ami a honlapunkhoz tartozik, illetve megtekinthetjük 24 órára vagy akár 1 évre visszamenőleg is.
Háromféle hőtérkép típust készíthetünk el, melyeket most egyenként bemutatunk.
7.1. Kattintások szerinti Hotjar hőtérkép
Az első lehetőség, hogy a hőtérkép azokat a részeket, tartalmi elemeket és gombokat mutatja ki, amelyekre a legtöbb kattintás érkezik a látogatóktól.
Itt például a Kiszervezett Marketing főoldalát láthatjuk az elmúlt 30 nap adatai alapján.
Sok kattintást kapott a sütinyilatkozat elfogadása, illetve a különböző menüpontok a főoldalon.
De megnézhetjük a Kiszervezett Marketing blog oldalát is ebből a szempontból. Ha az egérmutatót az egyik hőpont fölé visszük, akkor kiírja a rendszer, hogy pontosan hány kattintás érkezett arra a tartalmi elemre.
7.2. Egérmutató mozgása szerinti Hotjar hőtérkép
Egy másik szempont, amely szerint hőtérkép készíthető, az a látogatók egérkurzorainak a mozgása. Ha megnézzük a blog oldalon, hogy hova mozgatták leggyakrabban az egeret a képernyőn, akkor ezt a képet kapjuk:
Az elállási nyilatkozat mintát tartalmazó cikkünk esetében jól látható, hogy a két letölthető dokumentum és a szerkesztőségi e-mail cím fölött volt a legnagyobb az egérmutató mozgása.
Ha a mobilos felhasználók adatait nézzük, a kattintások és képernyőérintések száma még feltűnőbb a letölthető elállási nyilatkozat minták fölött:
7.3. Görgetés szerinti Hotjar hőtérkép
A harmadik lehetőség, hogy a látogatóink görgetési szokásait figyelembe véve készítünk hőtérképet a tevékenységükről.
Ezáltal kideríthetjük, hogy milyen arányban tekernek le az oldalunk aljára, vagy melyik tartalmi résznél adják fel a legtöbbször a görgetést.
A főoldal kezdőképernyőjét például a látogatók 100%-a elérte, viszont a hajtás alatti részt, amihez már le kellett volna görgetni kicsit, már csak 75%-ban sikerült megtekinteni.
Ezt a hőtérkép típust érdemes lehet megnézni bejegyzésenként is, hogy lássuk, mely tartalmak érdeklik leginkább a felhasználókat.
8. Hotjar visszajelzések és elégedettség vizsgálata
Készíthetünk egy olyan widgetet, amely a felhasználók elégedettségét vizsgálja egy 5 fokozatú skálán az oldalunkon tapasztalt élményeiket illetően.
Ezt a weboldal egy meghatározott pontjára helyezhetjük ki, ahol különböző hangulatjelekre kattintva tudják értékelni az elégedettségüket.
Elkérhetjük a látogatók e-mail címét is, hogy negatív tapasztalatok esetén kapcsolatba tudjunk velük lépni, kiderítve a problémák okát, forrását.
Sőt, emellett elégedettségi kérdőíveket is készíthetünk, ahol szintén visszajelzéseket hagyhatnak a weboldalunkról és szolgáltatásaink minőségéről.
Ehhez hasonló kérdésekből tudunk adatokat szerezni a weboldalunkkal kapcsolatos felhasználói élményekről, így javíthatjuk saját tevékenységünk minőségét.
9. Mennyibe kerül a Hotjar?
A Hotjar saját szolgáltatásait két nagy részre bontja: Megfigyelés (Observe) és Kérdezés (Ask). Ezeket meg tudjuk vásárolni havidíjas, vagy éves előfizetéssel is.
A jó hír azonban, hogy a Hotjar teljesen ingyenesen is használható!
Ha a megfigyelésre célzó csomagot vesszük figyelembe, akkor az ingyenes verzióval automatikus adatrögzítés, végtelen számú hőtérkép és maximum havi 1050 munkamenet (napi 35 munkamenet) rögzítése megvalósítható.
Ha pedig a felhasználói elégedettségre vonatkozó csomagot nézzük, akkor ingyenesen megkapjuk a lehetőséget, hogy 3 darab widgetet és 3 darab kérdőívet tároljunk és alkalmazzunk a visszajelzések gyűjtésére.
Természetesen elérhetőek a fizetős változatok is, ha a fentebb említett számok nem elegendőek weboldalunk forgalmának rögzítésére és elemzésére.
A pontos árakról tájékozódj a Hotjar hivatalos oldalán!
10. Összefoglaló
A Hotjar egy nagyszerű weboldal elemző szoftver, amelynek használatával megismerhetjük látogatóink kattintási és görgetési szokásait.
Hőtérképek, videófelvételes elemzések és felhasználói elégedettséget célzó kérdőívek segítségével tudjuk webhelyünk tartalmát és designját úgy optimalizálni, hogy az a lehető legnagyobb konverziót eredményezze.
Felismerhetjük, hogy mely tartalmakra érkezik a legtöbb kattintás, vagy meddig görgetnek le a weboldalunkon a látogatók. Ami a legjobb, hogy az ingyenes verziója is tökéletesen használható!
Amennyiben szeretnéd, hogy valaki a látogatóid viselkedésének részletes elemzését folyamatosan elvégezze, és ennek megfelelően áttervezze a weboldalad felépítését, vagy célzott marketing hirdetésekkel növelje a forgalmad, akkor lépj velünk kapcsolatba ezen a linken!
Neked hogy tetszik a Hotjar? Amennyiben hasznosnak találtad a bemutató cikkünket, kérlek oszd meg ismerőseiddel is! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
11. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Egy webanalitikai szolgáltatás, ami egy weboldal látogatóinak viselkedését vizsgálja hőtérképes és videófelvételes elemzésekkel. Próbáld ki ingyenesen ide kattintva!
Úgy tudod optimalizálni weboldalad UI/UX design felépítését, illetve a landing oldalak elemeit, hogy azok a legtöbb konverziót és a legjobb felhasználói élményt eredményezzék.
A látogatóink milyen munkameneteket végeztek, hová kattintottak, hányszor és milyen gyorsan görgettek le egy oldalon, stb.