Tartalomjegyzék
ToggleHogyan épül fel egy keresőbarát URL cím?
Minden online tartalomnak, legyen az egy weboldal, egy bejegyzés, egy kép, egy videó, egy fájl, stb. van egy elérési útvonala, ami maga az URL címe. Igen ám, de nem mindegy, hogy hogyan is épül fel az a webcím, mert szükség van a keresőbarát URL cím készítésre, ami egyaránt előnyös a felhasználók és a Google szempontjából is.
1. Mi az a keresőbarát URL?
A keresőbarát URL egy olyan webcím, amely segíti a keresőmotorokat az oldal tartalmának és szerkezetének megértésében, valamint elősegíti a jobb rangsorolást a keresési eredményekben.
A keresőbarát URL készítés fontos eleme a weboldal SEO-nak (keresőoptimalizálás), mivel az URL cím helyes felépítése elősegíti az oldal tartalmának értelmezését és a Google-ben elfoglalt helyezésének javítását. Az URL címek legyenek világosak, érthetőek, relevánsak és rövidek, ami egyaránt fontos a látogatók és a keresőmotorok számára is.
Az egyik fontos tényező az URL címben az maga a kulcsszó, ami köré az egész oldal vagy bejegyzés íródott, és amire a Google-ben is rangsorolni akarunk. A SEO-barát URL-nek lehetőleg rövidnek kell lennie, és tartalmaznia kell a releváns kulcsszót vagy kulcskifejezést (lehet akár long tail kulcsszó is), hogy a látogatók és a keresőmotorok egy szempillantás alatt tudják értelmezni az oldal tartalmát. A webcímeket könnyen érthetővé lehet tenni a kötőjelek használatával.
Egy keresőbarát URL felépítésének tükröznie kell az oldal tartalmának felépítését is, hogy a keresőmotorok könnyen meg tudják határozni, hogy melyik oldalak a legfontosabbak az adott webhelyen. Például: a https://kiszervezettmarketing.hu/weboldal-keszites/ URL cím egy landing oldal, míg a https://kiszervezettmarketing.hu/weboldal-keszites/wordpress-weboldal-keszites/ egy sima blogbejegyzés, ami a weboldal-keszites kategória alá tartozik.
Emellett nem lehet megegyező URL címe két oldalnak, így minden bejegyzést és aloldalt egyedi URL címmel kell ellátni. Egy webcímet pedig úgy kell megtervezni, hogy az könnyen másolható és megosztható legyen a közösségi médiában, ami elősegíti az oldal tartalmának terjesztését a felhasználók között (erre szolgál a link rövidítés is).
2. Hogyan épül fel egy keresőbarát URL?
Használj kulcsszavakat az URL címben
A keresőbarát URL-ben szereplő kulcsszavak nagyon fontosak a keresőmotorok számára, mivel segítik az oldal tartalmának azonosítását. Fontos, hogy az URL tartalmazzon egy kulcsszót, ami releváns az oldal tartalmával és a témájával kapcsolatban.
Kerüld a speciális karaktereket az URL-ben
Egy keresőbarát URL legyen világosan érthető, ezért kerülni kell a speciális karakterek, mint például a kérdőjelek, az ékezetes betűk és az idézőjelek használatát. Ezek helyett használjunk ékezet nélküli betűket, a szavakat pedig egyszerű kötőjellel válasszuk el egymástól.
A keresőbarát URL struktúrája
Az URL struktúrájának tükröznie kell az oldal tartalmi hierarchiáját és struktúráját. Az webcímnek a weboldal tartalmi struktúrájához kell igazodnia. A SEO-barát URL-nek tartalmaznia kell a főkategóriát, ahol az oldal található, majd az aloldalak nevét (ez egy statikus URL struktúra). Például: www.peldaweboldal.hu/kategoria/aloldal. Ezzel szemben egy nem keresőbarát URL így nézne ki (dinamikus URL struktúra): www.peldaweboldal.hu/index.php?id=2436&lang=hu.
Az URL cím hossza
Az URL nem lehet túl hosszú, mert az zavaró a látogatók és a keresőmotorok számára is. A túl hosszú URL címek megnehezítik az olvasást és az emlékezést, és nehézkes a megosztásuk is. A webcímek felépítéséről bővebben olvashatsz URL cím témájú cikkünkben!
Röviden összefoglalva: A keresőbarát URL jellemzői
- Egyszerű, minél rövidebb;
- Világosan jelzi, hogy miről szól a bejegyzés vagy az oldal témája;
- Könnyen olvasható a felhasználók és a keresőrobotok számára is;
- Megosztható a közösségi médiában;
- Nem tartalmaz fájlkiterjesztéseket (például: .html, .php);
- Nincsenek benne speciális karakterek (például: &,#,?).
3. Miért fontos a keresőbarát URL címek használata?
A keresőmotorok az URL címeket is figyelembe veszik, amikor az oldalakat rangsorolják a találati listájukon. Előnyben részesítik azokat az URL címeket, amelyek tartalmazzák azokat a kulcsszavakat, amikre a felhasználók keresnek. A releváns kulcsszavakat tartalmazó URL címek tehát nagyobb eséllyel kerülnek a Google találati listájának első oldalára, így az internetezők is nagyobb valószínűséggel kattintanak rájuk.
Ezen kívül a keresőbarát URL címek használata elősegíti az oldal tartalmának könnyű azonosítását is. Az URL címek a weboldal tartalmának rövid összefoglalásaként működnek, így a felhasználók és a keresőmotorok is könnyebben meg tudják állapítani, hogy az adott oldal milyen témáról szól.
Ha egy weboldal SEO szempontból keresőbarát webcímekkel van ellátva, akkor az megkönnyíti a keresőmotoroknak a tartalom értelmezését, és a felhasználók is könnyen megjegyzik a weblap címét. Ezáltal az oldal a keresőmotorok találati listáján magasabb helyezést érhet el, ami növeli az oldal látogatottságát és végső soron a konverziós arányokat is.
4. Keresőbarát URL készítése WordPress oldalon
A WordPress alapértelmezés szerint készít URL címeket, de ha keresőbarát URL-ekre van szükségünk, akkor érdemes egy kis munkát és tervezést belefektetni. Ha nem WordPress
Az első lépés a WordPress admin felületén a Beállítások → Általános menüpont felkeresése, ahol megváltoztathatjuk a WordPress alap URL-jét. Ez a beállítás azonban csak a kezdőoldalra vonatkozik, ezért további beállításokat kell elvégeznünk az URL-ek kialakítása érdekében.
Az alapértelmezett beállításokban a WordPress az alkalmazott sablon alapján generálja az URL-eket, de ezt módosíthatjuk a kívánt formátumra. A leggyakoribb és legjobb gyakorlat az, hogy a keresőbarát URL címek tartalmazzák a kulcsszavakat, amelyekre az oldal irányul. Például ha egy cipőbolt weboldaláról van szó, akkor az URL-ek tartalmazhatják a „cipő” kulcsszót: https://www.peldaweboldal.hu/cipo/noknek.
Az URL-ekhez tartozó kulcsszavakat azonban nem csak az URL-ekben kell használni, hanem az oldal tartalmában is. A kulcsszavaknak a tartalommal és az URL-ekkel együtt kell dolgozniuk annak érdekében, hogy tartalmaink hatékonyak legyenek keresőoptimalizálás szempontjából.
Keresőbarát URL készítésre kiváló eszköz a Yoast SEO WordPress bővítmény. Már az ingyenes verzióban is személyre tudjuk szabni a bejegyzések URL címének elérési útvonalát, ami általában az a fő kulcsszó, ami köré a tartalom épül az adott oldalon.
Ellenkező esetben a WordPress alapvetően az URL címet a H1-es főcím szerint alakítja ki, ami így rendkívül hosszú webcímeket eredményez.
Egyéb CMS rendszerek használata esetén sajnos gyakran a .htaccess fájl szerkesztése révén tudunk csak keresőbarát URL címeket létrehozni.
5. Összefoglaló
A keresőbarát URL készítés egyaránt fontos a felhasználók és a keresőmotorok számára is, még a Google is figyelembe veszi a weboldalak rangsorolása során.
A legtöbb modern CMS rendszer támogatja a keresőbarát URL készítést, például a WordPress is, ahol könnyedén tudjuk módosítani a webcímek struktúráját, hogy azok ne legyenek túl hosszúak és nyakatekertek, hanem csak simán a fő kulcsszót tartalmazzák, ami köré az adott bejegyzés fel lett építve.
További hasznos tippekért olvasd el WordPress weboldal készítés útmutató cikkünket! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Rövid, egyszerű, könnyen átlátható, leírja az oldal tartalmát, tartalmazza a fő kulcsszót, nincsenek benne speciális karakterek, és kötőjelekkel vannak elválasztva egymástól a szavak.
WordPress weboldal készítés során a legjobb opció a Yoast SEO keresőoptimalizálási bővítmény használata erre a célra.
Olvasd el az URL cím fogalma, felépítés és ellenőrzése című cikkünket!