Tartalomjegyzék
ToggleLanding oldal fogalma, típusai és alkotóelemei (Példákkal)
Ahogy egyre jobban belemerülsz a digitális marketing, a SEO és a weboldal készítés világába, valószínűleg rengeteg új kifejezéssel fogsz találkozni. Az egyik ilyen új fogalom a landing oldal (angolul landing page). Mi a landing page jelentése? Hogyan készítsünk hatékony, magas konverzióval rendelkező, vevőszerző weboldalakat? Olvass tovább, és hamarosan kiderül! 🙂
1. Mi a landing oldal jelentése?
A landing page leginkább úgy fordítható le magyarra, mint érkező oldal. Ezt látja a honlapunkra érkező látogató elsőként, miután rákattint egy megadott linkre, ami a weboldalunkra irányítja.
Vegyünk egy érdekes hasonlatot példaként, hogy megértsük a landing page fontosságát!
Épp a repülőgépen ülsz és várod a leszállás pillanatát. Izgulsz, hogy vajon minden simán fog-e menni. Aztán egy kis rázkódás után érzed, hogy már nem a levegőben vagy, hanem egyenletesen gurul a gép a kifutópályán.
A landing oldal tehát a mi leszállópályánk, ahova megérkeznek az utasaink, akik tulajdonképpen a honlapunk látogatói.
- Mennyire sima és gördülékeny a landolásuk a leendő ügyfeleidnek az oldaladon?
- Továbbra is „veled fognak utazni”?
- Te bizalmat szavaznál egy olyan társaságnak, ahol nagyon rossz élmény fogadott?
Ezekre a kérdésekre érdemes válaszolni, amikor weboldalunkat tervezzük.
Felszállópályák azok a helyek, ahonnan a repülők érkeztek: Google hirdetések, közösségi média kampányok (a YouTube, Facebook, Instagram, vagy akár a Twitter felületén), vagy e-mailben küldött linkek.
A mi célunk nyilván az, hogy a lehető legtöbb hozzánk tévedt látogatót késztessük olyan cselekvésre, ami vállalkozásunk számára hasznos. Például: vegyenek meg egy terméket, iratkozzanak fel egy hírlevélre, vagy töltsenek le egy e-bookot.
Ezt nevezzük konverziónak: amikor a felhasználók oda kattintanak a weboldalunkon, ahova az online marketing eszközeivel irányítottuk őket, ezzel elősegítve üzleti céljaink elérését.
A landing page tehát a digitális marketing egyik eszköze, amelynek fő célja a konverziós arány növelése, vagy egy reklámkampány sikeres megvalósítása.
2. Miben különbözik a landing page egy sima weboldaltól?
A tipikus honlapoknak általában egyszerre több célja van, és mindegyikhez egy különálló CTA gombot rendelnek hozzá.
Külön gomb a regisztrációhoz, a hozzászólások írásához, a termékek értékeléséhez, a visszajelzések küldéséhez, a hasonló termékek megtekintéséhez, és így tovább.
Egy weboldal arra koncentrál, hogy minél több helyre irányítsa el a látogatókat, felfedezésre biztatva őket a menüpontok között.
Így néz ki például a Kiszervezett Marketing weboldalának kezdőlapja.
A főoldalon számos CTA gomb található, melyek mind különböző célokkal rendelkeznek, és egyszerre több témát is taglalnak. Ez összhangban van az oldal céljával: látogatók széleskörű tájékoztatása és végignavigálása az oldalon.
Ezzel szemben egy landing oldal csak egy darab cél elérésére fókuszál, amit egy vagy több call to action felhívás is támogathat, de a hangsúly mindenképp ennek a meghatározott célnak az elérésén van.
Tehát a landing oldalon a CTA-k ugyanazt a célt fogják szolgálni, de legtöbbször csak egy nagyon jól látható call to action gombbal fogunk találkozni.
Nézzük is meg, hogy a Kiszervezett Marketing landing oldala hogyan épül fel.
Mindkét CTA gomb és az oldal egész felépítése egy dologra fókuszál: az e-book letöltése. Még a menüpontok sem zavarják az összképet!
Az érkező oldalon tehát mindennek összhangban kell lennie egymással, és egy megerősített üzenetet kell sugallnia a honlap összes elemének, míg egy sima weboldalon a látogatók figyelme általában megoszlik.
Mi lesz az eredménye ennek az egésznek? A maximálisan elérhető legjobb konverziós ráta marketingkampányunk számára.
3. Milyen típusai vannak a landing oldalaknak?
A landing page az az oldal, amit a felhasználók azután látnak meg, hogy egy megadott linkre vagy hirdetésre kattintottak.
Ennél fogva az érkező oldalnak pontosan azt kell adnia a látogatóknak, amit elvárnak, végülis ezért klikkeltek rá az általunk kihelyezett hivatkozásra.
A kattintások számát és a konverziós arányt tovább tudjuk javítani, ha a megfelelő landing oldal típust használjuk. Tekintsük át, hogy miből válogathatunk!
3.1. Lead generáló landing page
Először is tisztázzuk a lead fogalmát. Ez egy angol fogalom, amely azokra a látogatókra vonatkozik, akik kifejezik érdeklődésüket vállalkozásunk és termékeink iránt.
Ezt megtehetik úgy, hogy letöltik útmutatónkat, megadják adataikat regisztráció során, vagy rákattintanak a kihelyezett CTA gombunkra.
A lead generálás lényege, hogy minél több embert csábítsunk a weboldalunkra és adatokat szerezzünk tőlük, legfőképp az elérhetőségeiket és az e-mail címüket.
A lead generáló landing page olyan ajánlatot tartalmaz, ami felkelti a potenciális ügyfelek érdeklődését, ezért ők minél nagyobb számban klikkelnek majd a call to action gombunkra, illetve kitöltenek egy kapcsolatfelvételi / feliratkozási űrlapot.
Fő alkotóeleme egy adatrögzítő űrlap, ahol a látogatók személyes adatait tudjuk összegyűjteni egy jutalomért cserébe (pl. ingyenesen letölthető e-book), így a későbbiek során e-mail marketinggel érhetjük el őket.
A CondAir Systems ingyenes e-bookját úgy tudjuk letölteni, hogy egy lead generáló landing page-et töltünk ki, részletes adatokat szolgáltatva magunkról.
3.2. E-mail címekre fókuszáló landing page
A lead generáló landing oldalak egyik rövidebb, egyszerűbb változata az opt-in oldal, amelynek célja a látogatók e-mail címeinek megszerzése, hogy ezután hírlevelekkel és reklámanyagokkal tudjuk őket elérni. Tehát ez lényegében az opt-in marketing egyik verziója.
Mi is rendelkezünk e-mail címekre fókuszáló landing oldallal, ahol egy ingyenes e-book letöltéséért cserébe adják meg adataikat a látogatók.
Fontos tehát, hogy olyan ajánlattal álljunk elő, ami tényleg értéket képvisel a látogatóink számára, másképp nem fogják önként közölni elérhetőségeiket.
3.3. Átkattintást célzó landing page
Az átkattintó landing oldalakat az e-kereskedelemmel foglalkozó webáruházak, illetve a szoftvereket vagy egyéb online szolgáltatásokat árusító cégek alkalmazzák.
Itt nem kap szerepet az adatgyűjtő űrlap, inkább egy bizonyos call to action gombra esik a hangsúly, amelynek az alábbi céljai lehetnek:
- termék vagy szolgáltatás kipróbálása;
- termék vagy szolgáltatás megvétele;
- ingyenes próbaidőszak (általában 30 nap);
- speciális ajánlat (kedvezmény) elfogadása.
A látogatókat tehát konkrét vásárlói tevékenységre ösztönözzük, de csak a tényleges vásárlás előtt, mivel a landing oldal célja a felhasználót összekötni a vásárlói oldallal egy átkattintás segítségével.
Az Adobe Creative Cloud egy átkattintó landing page keretein belül próbál minél több felhasználót szerezni a saját programjának, ahol a CTA gombokra kattintva élvezhetjük 7 napos ingyenes próbaidőszakunkat, miután megadtuk bankszámlánk adatait. 🙂
A vásárlások és a kattintások számának növelése érdekében igyekezzünk bemutatni a termék / szolgáltatás minden előnyét, kihangsúlyozva a kihagyhatatlan ajánlatunk nagyszerűségét.
3.4. Bevezető landing page
Másnéven splash page, amely egyfajta klikk utáni bevezető oldalként funkcionál, mielőtt a felhasználó eljutna tényleges weboldalunkra.
Általában nagyon egyszerű felépítéssel rendelkezik, kevés szöveget, maximum 1-2 képet tartalmaz, néha csak egy szimpla igen / nem kérdést tesz fel.
A Tito’s Handmade Vodka weboldalán például mielőtt megtekinthetnénk az oldal tartalmát, válaszolnunk kell arra a kérdésre, hogy ihatunk-e már legálisan alkoholt (az oldal tartalmából kifolyólag, ha értitek a poént 🙂).
A New Yorker oldalán viszont az egyből felugró landing page a látogató e-mail címére kíváncsi, hogy feliratkoztassa a hírlevelükre.
Nos, minden éremnek két oldala van, ahogy a mondás tartja. 🙂
4. A landing oldal 10 legfontosabb alkotóeleme
1) Brand és logó
A landing page legyen összhangban weboldalunk többi részével, tehát az egységes design nagyon fontos. Tüntessük fel saját márkanevünket és logónkat, ezzel is még egyedibbé és személyesebbé téve értékajánlatunkat. Ez a brandépítés lényege.
2) Főcím
A főcím legyen rövid és tisztán érthető, ami konkrétan elmagyarázza, hogy mit kérünk a látogatóinktól, és mit fognak kapni cserébe. A főcím tehát pontosan összefoglalja a landing oldal lényegét!
3) Vizuális elemek
A képek és videók használata növeli a felhasználói élményt, ezzel érdekesebbé téve az ajánlatunkat. Lehetnek interaktív elemek is weboldalunkon, amelyek egy történetet mesélnek el, vagy útbaigazítást adnak a call to action gomb felé.
4) Egyedi értékajánlat
Egy prémium terméket vagy szolgáltatást kell ajánlanunk a látogatóknak a személyes adataikért cserébe. Például: e-book, online ismeretanyag, ingyenes próbaidőszak, demó, ingyenes tanácsadás.
5) Kiemelkedő CTA gomb
Figyelemfelkeltő call to action gombot kell létrehoznunk, ami hatékonyan bevonzza a látogatók tekintetét és cselekvésre buzdítja őket, ezzel magas konverziós arányt biztosítva weboldalunk számára. A CTA gombok tervezéséről itt olvashatsz bővebben!
6) Adatgyűjtő űrlap
A lead rögzítésére használt kitölthető űrlap mezőiben a látogatók megadják nevüket, lakhelyüket, vállalkozásuk nevét, születési idejüket, és ami a legfontosabb, e-mail címüket.
7) Megfelelő elrendezés
Úgy tervezzük meg a landing oldalt, hogy végigvezesse a látogatókat egészen a CTA gombig, akár nyilakat is használhatunk az iránymutatás érdekében. Emellett használjunk üres teret is, hogy megfelelően szemléltessük a hierarchikus elrendezést a landing page elemei között.
8) Értékelések és vélemények
Fontos, hogy megszerezzük a látogatók bizalmát, amihez jó alapot szolgáltat, ha a landing oldal részét képezik az ügyfeleink véleményei, értékelései (akár csillagos rendszerben, akár közösségi média idézetekkel), esetleg statisztikai adatok, vagy személyes elérhetőségeink megadása is növelheti a belénk vetett bizalom szintjét.
9) Előnyök bemutatása
Közöljük a felhasználókkal, hogy miért lesz számukra hasznos, ha rákattintanak a CTA gombunkra és élnek az ajánlatunkkal. Mutassuk be termékünk vagy szolgáltatásunk magas minőségét, legjobb funkcióit és egyedi jellemzőit.
10) Mobilbarát megjelenés
Mivel sok látogató mobiltelefonon keresztül fogja megtekinteni a landing oldalunkat, ezért optimalizáljuk az oldal megjelenését mobil készülékekre is. Ez a reszponzív webdesign.
5. Hogyan teszteljem a landing oldalam konverzióját?
Amint elkészítettük landing oldalunkat, még nem ért véget a meló, mert hátravan a tesztelés időszaka.
Azért teszteljük az érkezési oldalt, hogy megbizonyosodjunk a design és a szöveg helyességéről, amit a konverziós arány segítségével tudunk megvizsgálni.
A konverziós mutató arról számol be, hogy a landing page látogatói közül hányan hajtottak végre számunkra üzletileg megfelelő cselekvést: rákattintottak a CTA gombunkra, megvásárolták a termékünket, vagy kitöltötték a feliratkozási űrlapot.
Na de hogyan tesztelhetjük le egy landing page hatékonyságát?
Időszakonként hozzunk létre kicsit eltérő verziókat az érkezési oldalunkból, így lesz egy A verzió (az eredeti) és egy B verzió (az új változat).
Ezt nevezzük A/B tesztelésnek, amikor a két némileg eltérő landing oldalt ugyanazon közönségnek továbbítjuk párhuzamosan, és arra figyelünk, hogy melyik oldalról érkezik több konverzió.
Az A/B tesztelés egyébként a digitális marketing egyik gyakori eszköze, amely az értékajánlat (termék vagy szolgáltatás) tökéletesítését célozza.
Először tanácsos nagyobb eltérésekkel kezdeni, például legyen más a két landing page szerkezete, főcíme vagy háttérszíne, aztán ahogy a nagyobb változókat leteszteltük és pontosítottuk, haladhatunk az apróbb részletek felé:
- CTA gomb formája, mérete, színe;
- Kitölthető űrlap elrendezése, hossza;
- Főcím színe, igazítása;
- Képek és videók elhelyezése.
És így tovább, nyugodtan tesztelgessünk, amíg akár csak néhány tized százalékkal is, de javítani tudjuk landing oldalunk hatékonyságát!
A tapasztalatom az, hogy a vállalkozók ezzel kezdik a weboldalukat. Azonban ez már csak a finomhangolása az oldalnak. Úgymond a tökélyre csiszolása.
Abban az esetben ajánlom ezt, ha nagyon sok pénz és bevétel múlik azon, ha tizedeket javítunk a weboldal konverzióján.
Egyéb esetben a kész jobb, mint a tökéletes elve alapján egy KKV vállalkozásnak fókuszálnia kell a további folyamatokra és azoknak az elkészítésére.
6. Összefoglaló
A landing page olyan, mint egy leszállópálya: a weboldalunk látogatói ide érkeznek, amikor rákattintanak egy általunk kihelyezett linkre vagy hirdetésre, vagyis az első benyomás vállalkozásunkról itt alakul ki.
Ennél fogva a landing oldalak felépítésének, szövegezésének és designjának marketing szempontból tökéletesnek kell lennie.
Az egész oldal célja a magas konverziós arány elérése, tehát a látogatók személyes adatainak megszerzése, vagy termékek eladása. Ezt célszerű A/B teszteléssel folyamatosan ellenőrizni és javítani.
Ha tetszett a cikkünk, és hasznos információkkal gazdagodtál, kérlek oszd meg egy vállalkozó ismerősöddel!
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A landing page az a hely, ahol a látogatóid „landolnak” az oldaladon belül, miután az interneten egy hirdetésre vagy más linkre kattintottak.
Tekintsd meg a 8 legjobb landing page készítő alkalmazásról szóló cikkünket, vagy landing oldal készítéssel foglalkozó honlapunkat.
Lead generáló, e-mail címekre fókuszáló, átkattintást célzó, és bevezető landing oldalak.