Az ingyenes logó készítés 8 alapelve
Mielőtt még hozzáfognál a logó készítés folyamatához, érdemes megismerkednek olyan alapvető dolgokkal, minthogy pontosan mi is a saját névvel készült logók funkciója. Ugyanis a leendő ügyfeleid a logóddal fogják azonosítani a cégedet és a termékeidet. A logótervezés nem jelenti azt, hogy egyből megnőnek az eladásaid, és nem is fogja egy szimbólum leírni a vállalkozásod működését. A logó funkciója ennél sokkal egyszerűbb – identitást, személyiséget, egyéniséget kölcsönöz az üzletednek. Cikkünkben bemutatunk 10 lépést és tippet, amelyeket követve nagyon könnyen készíthetsz Te is saját logókat ingyen.
További hasznos cikkünk a témában: A 8 legjobb ingyenes logótervező szolgáltatás.
1. Milyen egy igazán hatásos logó?
Egy logó, amely tényleg eléri a célját, a következő jellemzőkkel rendelkezik:
- Megkülönböztet a versenytársaktól;
- Illik a céged profiljához;
- Praktikus;
- Esztétikus grafikai megoldásokat használ;
- Viszonylag egyszerű a kialakítása;
- Egy üzenetet közvetít a fogyasztók felé.
Ezek tehát a logó készítés alapelvei, amelyek fontosak a logótervezés során. Az egyszerű felépítés által a logó könnyen bekerül a potenciális fogyasztók agyába, elég csak egyszer rápillantaniuk az utcán. Próbálj valami egyedit és kiszámíthatatlant alkotni, miközben egy bizonyos határon belül maradsz.
Továbbá fontos az is, hogy a logó kiállja az idő próbáját, vagyis már a jövőre vonatkozóan készítsd el. Gondolj arra, hogy mi lesz ugyanolyan hatékony és meggyőző 10, 20 vagy akár 50 év múlva. Tekintsd meg például az Apple logójának változásait az elmúlt évtizedekben:
2. A logó készítés folyamatának megismerése
Ebben a lépésben, miután megismerted az eredményes logók jellemzőit, bemutatjuk a logótervezés folyamatának lépéseit. Ez általában nem lineáris folyamat, mivel folyamatosan vissza fogsz térni korábbi fázisokba egészen addig, amíg el nem éred a tökéletes, 100%-ban megfelelő logót.
Érdemes ezeket a lépéseket jól megfontolni, hiszen a brandépítés alapvető kelléke a vállalkozásod logója.
- Végezz kutatást az iparágon belül – milyen logó készítési trendek vannak, hogyan néz ki a versenytársaid logója;
- Keress kiemelkedően sikeres logóterveket – vedd szemügyre a legsikeresebb márkák logóit, például miért olyan sikeres a McDonald’s vagy a Coca Cola logója;
- Vázlatok elkészítése – miután megvannak az alapok, jöhet az első vázlat megtervezése;
- A logó kiértékelése – kérdezd meg a barátaidat, kollégáidat, vagy esetleg design tapasztalattal rendelkező ismerőseidet, hogy mit gondolnak az elkészült logóról;
- Eltérő logóvázlatok létrehozása – az így kapott információk alapján készíts többféle verziót a logóból, eltérő színekkel és formákkal operálva;
- Vélemények gyűjtése – készíts egy bemutató prezentációt vagy egy plakátot, amelyen az ügyfeleid vagy a munkatársaid láthatják az összes lehetséges logó variációt, és ez alapján ki tudják választani a legideálisabbat.
3. A logó készítés legnagyobb dilemmái
Válaszold meg ezeket a kérdéseket, mielőtt véglegesítenéd a cég logóját:
- Mennyit akarsz rászánni a logótervezés folyamatára?
- Van-e határidő a projekthez?
- Mit akarsz elérni a logó segítségével?
- Milyen terméket vagy szolgáltatásokat kínál a vállalkozásod?
- Ki a célközönséged? Buyer persona meghatározása.
- Honnan jött a vállalkozás elnevezése?
- Miben különbözöl a versenytársaidtól? KPI mutatók hozzácsatolása.
4. Ingyenes logótervező szolgáltatások
Számos nagyszerű online alkalmazás van, amellyel néhány perc alatt tudsz igazán kreatív logókat létrehozni, teljesen ingyen. Olyan logókészítő szolgáltatásokra gondolok itt, mint:
1) Canva – 40 ezernél is több lehetséges logó elrendezés közül választhatsz a Canva Pro előfizetéssel, viszont az ingyenes verzió is majdnem 13 ezer logótervezettel bír. További információ: Canva használata.
2) Adobe Express – megadod a céged legfontosabb adatait, nevét, szlogenjét, és ehhez illő stílusban tudod elkészíteni az új logódat. Több opciót is felkínál az Adobe Express, amik közül válogathatsz kedvedre.
3) Squarespace logókészítő – a Squarespace CMS rendszer egyik eleme, amelyet ingyen használhat bárki logó készítés céljából.
4) Wix logótervező – a Wix szintén egy CMS rendszer, amely egyben logótervezésre és ötletgyűjtésre is alkalmas. Akárcsak az összes logótervező esetén, itt is személyre tudjuk szabni a színeket, betűtípusokat, grafikai elemeket, a hátteret, stb.
5) Shopify logó készítés – egy újabb tartalomkezelő rendszer, a Shopify is képes logók létrehozására. Több száz sablon, eltérő logó variációk, személyre szabható kinézet, stb.
6) NameCheap – több szempontból egyéni logó készítést tesz lehetővé (betűtípus, színskála, ikonok, szlogen, elrendezés).
További tippekért és leírásért olvasd el ingyenes logótervező szolgáltatásokat bemutató cikkünket.
5. Tanulj a profiktól!
Ha ötletekre van szükséged, nyugodtan vegyél példát más iparágak képviselőiről, híres márkákról és a logóik kinézetéről.
Ott van például a Nike híres logója, ami egy pipa – ki ne ismerné fel a világon? Ilyen egy erős, emlékezetes logó, amely élénk színek használata nélkül is képes felkelteni az emberek figyelmét.
Sokan nem tudják azonban, hogy honnan ered maga a logó. Az ókori görög istennő, Niké szobrának szárnyairól mintázták. Niké volt a győzelem istennője.
Érdekesség: 1971-ben Carolyn Davidson 35 dollárért készítette el a Nike logóját. Akkoriban grafikus designerként dolgozott a Portlandi Egyetemen.
6. Kerüld el a kliséket logó készítés során
Tanácsadó céged van? Ne használj villanykörtét a logódban, mert az „ötleteket szimbolizál”.
Telekommunikációval foglalkozol? Kerüld a szövegbuborékokat, mint a „beszélgetés” szimbólumai.
Nemzetközi vállalatot irányítasz? Ne is jusson eszedbe a földgömb ikonja, ami „globális” jelentéssel bír.
Ezek tipikusan az első ötletek, amik az eszedbe jutnak egy brainstorming során, ezért ezeket kell elsődlegesen elvetni. Hogyan lesz így egyedi logója a cégednek, ha már több száz vagy több ezer vállalkozás használ hasonlót?
Tartsd távol magad a vizuális kliséktől, és állj elő egy saját ötlettel! Illetve, semmiképpen ne másold le mások logóit – ez nem etikus, és a logó levédése miatt sérted a felhasználási jogokat is.
7. A forma fontossága logótervezésnél
Tekintsünk el az olyan alapvető példáktól, mint a logók névvel. Egy fokkal gondolkodjunk merészebben, és a vállalkozás elnevezését kössük egy grafikus szimbólumhoz vagy mértani formához.
Igyekezz egyedi betűtípust használni, amikor a cégnév vagy a szlogen hozzáadásán dolgozol. Viszont arra is figyelj oda, hogy egy jó logó a vállalkozás neve nélkül is könnyen felismerhető és használható.
Vannak olyan mértani formák, amelyek szimbolizálnak valamit. Például a kör és az ovális a teljességet és az egységet jelképezi. A négyzet és a háromszög formáit azonosítják a hatalommal, a stabilitással és az erővel.
8. Logó készítés többféle céllal
Az elkészült logónak jól kell mutatnia több méretben is, hiszen eltérő felületeken fogod alkalmazni őket: Facebook borítóképen, óriásplakáton, weboldalon, termékeken, akár még áruszállító kisbuszok oldalán is!
Ezek mind-mind egyéni méreteket követelnek meg. Gondoskodj tehát arról, hogy könnyen kivehető legyen a logók tartalma minden esetben.
A másik kérdés a logó színére vonatkozik. Több cég előnyben részesíti a fekete-fehér designt, így teljesen a formára és a logó tartalmára tud összpontosítani. A színeknek is megvan a maguk szimbolikája.
Például a fekete az egyszerűség, a tekintély színe, a kék a megbízhatóság és a béke jelképe, a piros a szenvedély és a harag színe lehet.
9. Összefoglaló
A logó készítés a vállalati brandépítés egyik alapvető eleme, ezért gondos odafigyelést igényel, főleg ha úgy döntesz, hogy nem egy profi logókészítő szakembert bízol meg a feladattal, hanem megpróbálod ingyenesen elvégezni a logótervezést.
Általánosságban elmondható azonban, hogy célszerű profikra bízni a logó készítést, csakúgy, mint a weboldalak készítését.
Léteznek ingyenes logótervező szolgáltatások, amelyek számos variációban alkotják meg a számunkra ideális logót. Ezeket tudjuk változtatni színösszetétel, betűtípus, elrendezés, grafikus elemek szerint.
Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzésünket. Kérlek, támogass minket egy megosztással! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
10. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A legjobb ingyenes logótervező szolgáltatásokról írtunk egy külön cikket.
Praktikus, kiállja az idő próbáját, megkülönböztet a versenytársaidtól, egyszerű és egyben közvetíti a vállalkozásod fő üzenetét, filozófiáját.
Brandépítés és márkanév-erősítés miatt.