Mi a spam jelentése? Az e-mail spam elleni védekezés módszerei

A spam jelentése olyan kéretlen üzenet, amelyet megkaphatunk e-mailen, telefonon vagy közösségi médián keresztül is.
Spam jelentése borítókép

Mi a spam jelentése? Az e-mail spam elleni védekezés módszerei

Biztosan találkoztál már kéretlen levelekkel az interneten, amelyekről magad sem tudtad, hogy miért kaptad őket, és honnan szerezték meg az e-mail címed. Nos, ez a mondat röviden összesíti a spam jelentése és a spam elleni védekezés fontossága tárgyköreit. Na de mit tegyünk a spamekkel? Hogyan előzzük meg személyes adataink ellopását? Olvass tovább, és kiderül! 🙂

1. A spam jelentésének eredete

A spam (ejtsd: ‘szpem‘) jelentését néhányan tévesen ismerik. Nem annak a rövidítése, hogy „stupid pointless annoying malware„, vagyis értelmetlen, idegesítő malware hülyeség.

Nem, a spam jelentése ennél sokkal érdekesebb, és meglepő forrásból származik: egy amerikai löncshús-konzervet neveztek SPAM-nek!

Ez a löncshús pedig a Monty Python Repülő Cirkuszának 25. részében is beköszönt, ahol a rossz minőségű ételt azonosították a SPAM-konzervvel. Folyamatosan ezt a kifejezést ismételgették, így vált az emberekre ráerőltetett, kéretlen dolgok jelképévé a spam.

A spam jelentése az informatikában 1993-ban honosodott meg, ugyanis ekkor küldték ki az első olyan szoftveres üzenetet, amelyet véletlenül 200 másik levél követett egy hírcsoportban egy meghibásodás miatt. Az esetet viccből spammelésnek nevezték.

Ugyanezen évben aztán egy amerikai ügyvéd házaspár küldte ki több ezer hírcsoportnak az önmagukat reklámozó hirdetésüket, így végül hackerek próbálták meg feltörni a fiókjukat, amiért bosszúból még több e-mailt kiküldve próbálták meg leterhelni a támadók szerverét.

A spam jelentése kicsit összefügg a duplikáció fogalmával, hiszen mindkettő ugyanazon tartalom többszöri előfordulását takarja.

A 2020-as években naponta 122 milliárd spam üzenetet küldenek el átlagosan a világon. Az e-mailek 85%-a spam, ami dollármilliárdos veszteségeket okoz a vállalatoknak minden évben.

Google hirdetések

Láthatjuk tehát, hogy a spam elleni védekezés nemcsak egyéni, hanem globális szinten is jelentős problémának számít. Erre mindenképp érdemes odafigyelni e-mail marketing kampány tervezése során.

2. Az e-mail spam jelentése

Az e-mail spam helyett sokszor használják a magyar nyelvben azt a kifejezést, hogy levélszemét. Ez tökéletesen összefoglalja az e-mail spam jelentését: kéretlen e-mail üzenetek, amelyeket általában egy rakás címre küldenek ki egyszerre.

Ne aggódj, ha üzeneted érkezik a spam mappába, vagy olyan cégektől kapsz hírlevelet, amelyekről azt sem tudtad, hogy léteznek. Ez szinte mindenkivel megtörténik, mert az e-mail spam nagyon elterjedt napjainkban.

A fogalom azonban nem keverendő össze az opt-in marketing működésével, mert ilyenkor az emberek önszántukból iratkoznak fel egy hírlevélre, beleegyezésüket adják a tájékoztatók vagy reklámanyagok küldésébe.

A Kiszervezett Marketing is rendelkezik opt-in oldallal, ahol az ingyenes vevőszerző e-bookhoz juthattok hozzá.

Ingyenes e-book

Ezzel szemben a spam küldése beleegyezés nélkül történik, és csinálhatják emberek, de a legtöbbször valamilyen számítógéphálózathoz kapcsolódó spambotok végzik el.

Ezek úgynevezett e-mail listákról több száz vagy több ezer ember elérhetőségét szerzik meg, és mindegyikőjüknek egyszerre küldik ki a kéretlen leveleket.

A spamek konverziós aránya nagyon alacsony, tehát kevesen dőlnek be a hazugságoknak. Mégis, mivel akár több ezer címre is kiküldhetik az e-mail spam leveleket, ezért így is hasznot tudnak húzni a dologból.

Az e-mailen kívül a spammelés megvalósulhat a közösségi médiában terjesztett linkekkel, telefonos hívásokkal vagy SMS üzenetekben is.

Sőt, még a keresőmotorok is megkülönböztetnek spameket – olyan tartalmak, amelyek megakadályozzák a releváns információk megjelenését, és gátolják a böngészést:

  • Linkek elhelyezése kommentekben, fórumokon, ahol teljesen logikátlan a megjelenése;
  • Automatikusan fordított tartalmak, tele helyesírási hibával;
  • Olyan linkek, amelyek megegyeznek az oldal hátterének színével, ezáltal láthatatlanok és könnyen rájuk kattinthatnak az óvatlan internetezők.

Ennek okán a spam helyett inkább ismerkedj meg a hashtag jelentésével!

3. Miért veszélyesek az e-mail spam levelek?

Talán sokan úgy gondolják, hogy a spam egy idegesítő velejárója az e-mail kommunikációnak, de ha nem kerülnek rendszeresen törlésre és szűrésre, akkor megtelik a bejövő üzeneteink mappája, és egy idő után már nem fogadhatunk több levelet.

Ráadásul az e-mail spam veszélyes is, mert leggyakrabban valamilyen mögöttes cél vezérli a feladót:

  • Ártalmas szoftvert vagy vírust akarnak letöltetni az emberekkel;
  • Meg akarják szerezni sok potenciális ügyfél személyes adatait;
  • Pénz átutalására biztatják a gyanútlan internetezőket;
  • Adathalász e-maileket küldenek, amit az IP-cím védelmével foglalkozó cikkünkben is említettünk.

A spam levelek szinte mindig üzleti vagy marketing célúak, és pénzügyi szempontok vezérlik a feladóikat.

A spam-küldők valamilyen megkérdőjelezhető terméket és/vagy szolgáltatást próbálnak eladni, reklámozni, mindezt hamis állításokkal alátámasztva. Így próbálják meg átverni a spam üzenetek címzettjeit.

WordPress tárhely

A spam levelek tárgyát gyakran képezik:

  • Felnőtt tartalmak;
  • Fizetési bizonylatok vagy online számlák, amiket „be kell fizetni”;
  • Internetes képzések hirdetései;
  • Gyógyszer-reklámok;
  • Kriptovalutákkal foglalkozó írások;
  • Online szerencsejáték;
  • Otthonról végezhető munka ajánlatok.

4. Spammelési technikák

1) Spambotok – az üzenetküldők egyre gyarapodó e-mail listákkal rendelkeznek, amelyekre aktívan küldik a spam leveleket úgynevezett spambotok használatával, vagyis gépi szoftverrel.

2) IP-címes spammelés – ezzel a technikával a spammerek Internet Protocol-címekre küldik ki az üzeneteket, amelyet akár adathalászat útján is megszerezhetnek.

3) Üres e-mail spam – az így kapott elektronikus levelek látszólag teljesen üresek, viszont felhasználhatják őket arra, hogy megvizsgálják, melyek az érvényes e-mail címek. Másrészt az ehhez hasonló üres üzenetek tartalmazhatnak vírusokat és kártevőket HTML kód formájában.

4) Képeket tartalmazó spammelés – a spamszűrők leginkább a szöveges üzeneteket tudják ellenőrizni, így a JPEG vagy GIF formátumban küldött levelek nem akadnak fenn a rostán.

5) Vírusfigyelmeztetések – hamisan értesítik a címzettet, hogy vírus található a számítógépén, és a probléma megoldása érdekében mielőbb lépjen kapcsolatba velük, töltsön le egy fájlt, kattintson egy linkre, stb.

6) Lottónyeremények – egy másik elterjedt módszer, hogy azzal hitegetik az e-mailek olvasóit, hogy pénzt nyertek a lottón, szerencsejátékkal, ezt át kell utalni a bankszámlájukra, amihez meg kell adni a személyes adataikat.

7) Adathalász e-mailek – ezek általában hivatalos köntösben érkeznek, például egy banktól, online fizetési szolgáltatótól, kormányzati ügynökségektől, vagy bármilyen más megbízható szervezettől. Egy olyan weboldalra irányítják át az embereket, amely az eredeti szervezet oldalának hamisítványa, hogy ott gyűjtsék be a pénzügyi adataikat.

5. Mit tegyünk a spamekkel?

A spam elleni védekezés leginkább e-mail spam szűrőkkel valósul meg. Ezek már elérhetők a legtöbb vírusirtó szoftver részeként, illetve a levelezési rendszerek is tartalmaznak ilyen védelmi mechanizmusokat.

A spamgyanús e-mail üzenetek automatikusan a spam mappába kerülnek, nem a beérkező levelek közé.

Spam elleni védelem

Ezzel két probléma van. Az egyik, hogy néha olyan levelek is a spam mappában végzik, amelyeket tényleg fontos lenne elolvasnunk.

A másik, hogy ez sem oldja meg teljesen a spam elleni védekezést. Főképp akkor van gond, ha képekbe kódolt szöveg formájában történik a spammelés.

Spam elleni védekezés lehetséges módjai:

  • Aktiváld az operációs rendszered vagy a vírusirtód levélszemét elleni védelmét;
  • Jelentsd, blokkold és töröld a spam üzeneteket (vagy bármilyen gyanús levelet), így a levelezési rendszer üzemeltetői is látják majd, hogy az adott címet többen spamgyanúval jelentették, és letiltják a küldőt;
  • Soha ne kattints linkekre és csatolmányokra olyan e-mailekben, amiknek ismeretlen a feladója;
  • A spam elleni szűrőben beállíthatsz olyan kifejezéseket, amelyek jelenléte esetén automatikusan blokkolja a rendszer az üzenetet;
  • E-mail listák létrehozása, amelyekben a megbízhatónak tartott e-mailek, domainek és IP-címek vannak;
  • Használj külön e-mail címet a fórumokon és kevésbé fontos oldalakon való regisztrációhoz, míg a személyes ügyeidet intézd a központi e-mailedről (céges e-mail cím).

6. Spam elleni védekezés a weboldalon

Vállalkozóként nyilván szeretnénk kommunikálni az ügyfeleinkkel és új embereket elérni, ezzel bővítve vásárlóink körét. Ezért arra bíztatunk minden weboldal-tulajdonost, hogy hozzon létre egy opt-in oldalt, ahol a beleegyezésen alapszik az e-mailek fogadása, és biztosított a leiratkozás lehetősége.

Csak olyan leveleket küldjünk, amelyek tényleg érdekelhetik a felhasználókat, nem tartalmaznak spam elleni szűrésen fennakadó szavakat, és igazolt feladóként tegyük mindezt (DKIM és SPF beállításával).

A DKIM és SPF rekordok hitelesítik egy adott domain nevében küldött e-maileket, így illetéktelenek nem küldhetnek majd levelet a nevünkben.

Weboldal-tulajdonosként pedig a cPanel felületén is beállíthatunk e-mail szűrőket. De emellett az opt-in űrlapokon mindenképp előnyös, ha CAPTCHA feladatokat használsz, ezzel is kiszűrve a robotokat.

Egy másik megoldás, hogy meggátold a spambotok működését a honlapodon, hogy az ott látható e-mail címeket átírod a gépek számára értelmezhetetlen formában. Például: info@kiszervezettmarketing.hu helyett info(kukac)kiszervezettmarketing.hu.

7. Összefoglaló

A spam jelentése levélszemét, kéretlen tartalom. Leggyakrabban e-mailek formájában jelenik meg, amelyek üzleti célúak, valamilyen terméket reklámoznak, vagy éppen vírust tartalmaznak, személyes adatainkat akarják megszerezni.

Mivel veszélyt jelent a számítógépünk működésére, és az online biztonságunkra, ezért mindenképp szükséges a spam elleni védekezés.

Megvalósítható például spamszűrőkkel, kéretlen levelek jelentésével, az ismeretlen címzettektől kapott üzenetek törlésével.

Weboldal-üzemeltetőként pedig fontos, hogy az opt-in marketing elvét követve csak azoknak az ügyfeleknek küldjünk hírlevelet, akik ehhez beleegyezésüket adták. Újabb jó tanácsok weblap készítéséhez.

Kérlek, hogy oszd meg a bejegyzésünket másokkal is, ezzel is megvédve őket a potenciális veszélyektől, amelyek az online térben leselkednek ránk.

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

8. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi az a spam, vagyis levélszemét?

A leggyakrabban az e-mailezés területén használjuk a spam kifejezést, ami kéretlen leveleket jelent. De ugyanúgy feltűnhet szöveges üzenetek, telefonhívások, vagy keresőben megjelenő tartalmak formájában is.

❓ Hogyan védekezzek a spamek ellen?

Az opt-in oldalon célszerű CAPTCHA feladatokat létrehozni, hogy spambotok ne tudják megszerezni az e-mail címeket, illetve a felhasználóknak beleegyezésüket kell adniuk a levelek fogadásába. Internetezőként, a legjobb védekezés a spamszűrők használata, valamint az IP-cím védelme.

❓ Miért veszélyesek a spam üzenetek?

Megtelik tőlük a levelezési fiókunk tárhelye, nem tudunk újabb üzeneteket fogadni, emellett vírust tartalmazhatnak, amelyek kárt okoznak a számítógépünkben és személyes adataink veszélybe kerülnek (adathalászat).

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.