Az URL cím fogalma, felépítése és ellenőrzése

Az URL címek a webes tartalmak beazonosítására szolgálnak. Az URL cím ellenőrzése, rövidítése és létrehozása mind fontosak egy weboldalnál.
URL cím

Az URL cím fogalma, felépítése és ellenőrzése

Az URL cím fő feladata, hogy elérési útvonalat biztosítson minden olyan tartalomhoz, ami az interneten megtalálható. A honlap készítés egyik alapvető alkotóeleme. Cikkünkben bemutatjuk, hogyan épül fel egy keresőbarát webcím, valamint megtudhatjátok, hogy miért fontos az URL cím ellenőrzése. Tartsatok velünk!

1. Mi az az URL cím?

Az URL az angol Uniform Resource Locator kifejezés rövidítése, ami egységes erőforrás-helymeghatározó megnevezéssel fordítható le magyarra. Bár ezt abszolút nem szoktuk használni. 🙂

Az URL címet arra használjuk, hogy megadjuk valamilyen internetes erőforrás elérési útvonalát.

Például: látunk egy online cikket, videót, vagy esetleg képet, és ezt el szeretnénk küldeni másoknak, vagy le szeretnénk menteni magunknak a könyvjelzőink közé. Ilyen esetekben az adott internetes erőforrás elérési útvonalát, azaz URL címét használjuk.

Az URL címek (másnéven webcímek) segítenek megtalálni és beazonosítani weboldalakat az interneten.

Weboldal készítés

2. Példa: URL cím

Vegyünk egy példát a Kiszervezett Marketing Kft. weboldaláról:

https://kiszervezettmarketing.hu/weboldal-keszites/

Ez egy URL cím, vagyis webcím. A fenti formában nevezhetjük hiperhivatkozásnak is, mivel ha rákattintunk, egy másik weboldalra irányít át minket a böngészőnk, ez esetben a Kiszervezett Marketing Kft. weboldalának egyik részére. A köznyelvben csak linknek hívjuk.

3. Az URL cím felépítése

Nézzük, milyen alkotóelemekből épül fel egy URL cím.

URL cím felépítése

1. rész: Protokoll

Az URL protokollok közé a HTTP (Hypertext Transfer Protocol) és a HTTPS (HTTP Secure) tartozik, amelyekkel webes tartalmakat tudunk azonosítani.

A HTTPS formátumú protokoll a biztonságosabb változat hackertámadásokkal szemben, valamint a Google is magasabbra rangsorolja az ilyen URL címmel rendelkező weboldalakat.

Megemlíthető még:

  • FTP: az angol File Transfer Protocol rövidítése, amelyet fájlok átvitelére alkalmaznak a kliens és a szerver között, egy hálózaton át.
  • mailto: ezzel a protokollal e-maileket küldhetünk a számítógépünk alapvető levelező rendszerén keresztül.

Fontos! A protokollok után mindig a :// írásjel-kombináció szerepel (https://, ftp://), kivéve a mailto protokollt, mivel itt csak : írásjel következik (mailto:).

2. rész: Domain név

A weboldalak egyedi elnevezése, ami esetünkben a kiszervezettmarketing.hu része lesz az URL címnek. Tartománynévként is hivatkoznak rá.

A domain név is felosztható kisebb részekre:

  • Második szintű tartomány: esetünkben ez a kiszervezettmarketing részt takarja a weboldal tartománynevéből. Ez általában egy cégnév, terméknév, ami a weboldalunk elnevezése is.
  • Legfelső szintű tartomány (TLD): ide tartozik a .com (kereskedelmi célú weboldalak), .org (szervezetek), .net (hálózatok), .hu (országkód), .edu (oktatási intézmények).

3. rész: Elérési útvonal

Az elérési útvonal egy olyan fájl pontos elérési helyét mutatja, amely megtalálható az adott weboldal szerverén. A példánkban ez a /weboldal-keszites/ részét jelenti az URL címnek.

4. Hogyan rövidíthetem le az URL címeket?

A linkek néha elképesztően hosszú és bonyolult formát tudnak ölteni. Ebből az okból léteznek olyan programok, amelyek lerövidítik a weboldalunkhoz tartozó URL címeket.

Az egyik ilyen szolgáltatást nyújtó weboldal a bitly.com címen érhető el. Használata nagyon egyszerű, elegendő bemásolnunk egy linket az oldalra, és automatikusan átalakítja rövidített formában.

Bitly

A linkrövidítés előnyeiről, valamint további használható programokról rengeteg érdekességet olvashatnak weboldalunkon.

5. Keresőbarát URL cím készítése

Jogosan merül fel a kérdés: Hogyan tudnám létrehozni saját URL címemet?

A weboldalunk készítéséhez használt CMS rendszer (például a WordPress) lehetővé teszi a keresőbarát URL címek létrehozását. Ezt be tudjuk állítani egy plugin segítségével Yoast SEO-val, ha WordPresst használunk.

Keresőbarát URL cím

URL cím készítés esetén figyeljünk oda, hogy ne legyen túl hosszú a webcím, ne tartalmazzon ékezeteket, vagy speciális karaktereket a kötőjelen kívül. Továbbá, mindenképp tartalmazza a kulcsszót, amiről az adott cikk vagy bármilyen más internetes tartalom szól.

6. URL cím ellenőrzése

Napjainkban nagy problémát jelent a biztonságos internethasználat. Az URL címek ellenőrzésére is léteznek webhelyek, például az URLVoid.

Elegendő beírnunk a kérdéses URL címet a webhely keresőjébe, és egy teljes biztonsági analízist futtat le az adott linken. Elemzi a felmerülő veszélyeket, gyanús tevékenységeket, és biztonsági jelentéseket az oldallal kapcsolatban.

Mint azt az alábbi képen is láthatjuk, több mint 30 webhely-biztonsággal foglalkozó szolgáltatáson és keresőmotoron futtatja le az ellenőrzést az adott webhelyről.

URL ellenőrzés

Az általunk keresett URL cím ellenőrzése révén el tudjuk kerülni a kártékony, vírusokat tartalmazó weboldalakat, ezzel is védve számítógépünket és adatainkat az online térben.

7. Összefoglaló

Az URL címek a webes tartalmak eléréséhez szükséges jelzések, amelyek tartalmaznak egy protokollt (leggyakrabban https), weboldalunk domain nevét, és egy konkrét cikkhez, fájlhoz, képhez, videóhoz tartozó elérési útvonalat.

Mivel az URL címek azok a linkek, amiket az online megosztásoknál is használunk, ezért célszerű rövidnek, keresőoptimalizáltnak és lényegre törőnek készíteni őket. Erre szolgálnak az URL cím rövidítő szolgáltatások is.

Továbbá, a linkeket ellenőrizni kell biztonsági szempontból is, amit szintén bemutattunk egy hasznos alkalmazás segítségével.

Amennyiben hasznosnak találtad cikkünket, kérlek ne felejtsd el megosztani másokkal is. Illetve, ha új weboldalt szeretnél, vagy a régit újítanád fel, lépj velünk kapcsolatba!

Téged ért már negatív tapasztalat linkekkel kapcsolatban? Írd meg üzenetben!

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

8. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Hogyan épül fel egy URL cím?

Három fő része van: protokoll, domain név és elérési útvonal.

❓ Hogyan tudom lerövidíteni az URL címeket?

Erre léteznek nagyszerű ingyenes linkrövidítő alkalmazások.

❓ Milyen a keresőbarát URL cím?

Elsősorban rövid, könnyen értelmezhető, és tartalmazza a kulcsszót. Létrehozható például Yoast SEO bővítménnyel is.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Picture of Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 430+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
FONTOS2: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!

Ajánlatkérés

FONTOS1: Mindössze 60 másodperc az ajánlatkérés!
FONTOS2: Töltsd ki 100%-ra a kapcsolatfelvételt, csak abban az esetben kapjuk meg az ajánlatkérésed!
Szuper kezdés! Folytasd, már csak két apró lépés van hátra!
Nagyszerű! Még egy utolsó lépés, és minden kész az ajánlatkéréshez!