Miért fontos a webhelytérkép? Hogyan küldd be a Google-nek?

A webhelytérkép (sitemap) készítése révén a Google könnyen át tudja vizsgálni oldalunkat, hogy frissítse az indexelt oldalak tartalmát.
Webhelytérkép fontossága

Miért fontos a webhelytérkép? Hogyan küldd be a Google-nek?

Ha javítani szeretnénk weboldalunk SEO pontszámát, illetve biztosítanánk, hogy a Google könnyedén fel tudja térképezni az oldalunkhoz tartozó URL címeket, akkor készítsünk webhelytérképet. Az XML sitemap már a Yoast SEO bővítmény használata révén is létrehozható. Mutatjuk a részleteket az alábbi cikkben!

1. Mi a webhelytérkép jelentése?

A webhelytérkép (angolul sitemap) egy olyan fájl a weboldalunkon, ami tájékoztatja a Google-t az összes olyan oldalról a webhelyen belül, amit indexeltetni szeretnénk, vagy amit a Google figyelmébe szeretnénk ajánlani. Olyan ez, mint egy belső linkszerkezet az oldal felépítéséről.

Különösen a Google indexelés szempontjából fontos, hogy a weboldal sitemapje jól legyen kialakítva. Ha minden megfelelően működik, akkor a webhelytérkép segítségével gyorsabb és alaposabb a Google keresőrobotjainak a munkája, tehát rövidebb idő alatt indexelik az új már meglévő oldalakat. Ennek oka, hogy a webhelytérkép URL-jén keresztül, egyetlen oldalról hozzá tudnak férni a weboldal összes aloldalához.

A webhelytérkép az aloldalak felsorolása és a közöttük lévő kapcsolat bemutatása mellett tartalmazza a webhelyen található fájlokat és médiaelemeket is. Általában a webhelytérképeket XML vagy HTML formátumban hozzák létre.

A webhelytérkép megléte egyfajta technikai SEO követelmény, amit ha nem teljesítünk, akkor romlik a weboldalunk keresőoptimalizálási pontszáma.

Weboldal készítés

2. XML webhelytérkép

Az XML jelentése az angol Extensible Markup Language kifejezés rövidítése, ami magyarul annyit tesz, hogy kiterjeszthető jelölőnyelv. A keresőmotorok könnyedén tudják olvasni az XML fájlokban tárolt információkat.

Az XML webhelytérkép egy adott webhely oldalainak a listáját tartalmazza, néhány kiegészítő információval, mint például a címkékkel. Az egyik ilyen címke például a <changefreq>, ami azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy az oldal tartalma milyen gyakorisággal frissül vagy változik meg. Minden egyes változás után újbóli indexelés szükséges.

A címkékkel azt is jelölhetjük a webhelytérképen belül, hogy mennyire fontos egy adott oldal a webhelyen belül. Egy 0 és 1 közötti skálán, tizedesjegyekkel lehet jelezni, hogy az oldalak milyen relevanciával bírnak a honlap egészét nézve. Ez azért fontos, mert egy weboldal több ezer oldalból is állhat, a Google pedig limitált számú weboldalt képes feltérképezni egy-egy alkalommal, így automatikusan a legfontosabb oldalainkra tudjuk irányítani a keresőrobotokat.

Például, ha az egyik oldal prioritása csak 0.1 értékű, akkor a Google nem fogja gyakran indexelni, és a találati listában egy több napos verziót fog tárolni.

XML sitemap

A Kiszervezett Marketing oldalán például 223 URL-t tartalmaz az XML sitemap. Mindnél az utolsó módosítás idejét is láthatjuk.

3. HTML webhelytérkép

A HTML webhelytérképek ugyanúgy egy webhely oldalait sorolják fel, azonban abban térnek el az XML webhelytérképektől, hogy ezeket már nemcsak a keresőrobotok, hanem az emberek/felhasználók is könnyedén tudják értelmezni. Egyfajta vizuális reprezentációi az oldal felépítésének.

A HTML webhelytérkép az oldal látogatóit segíti abban, hogy olyan fontosabb oldalakra találjanak, amiket nem lehetett megjeleníteni a weboldal navigációs sávjában.

Azonban meg kell jegyezni, hogy a HTML webhelytérkép használata nem túl gyakori, mert a túl kicsi vagy túl nagy weboldalakon nincs értelme használni, és sok felhasználó nem is tud a létezésükről.

4. Kötelező a webhelytérkép használata?

Minden weboldalnak szüksége van egy XML webhelytérképre legalább. Ez megkönnyíti a webhelyhez tartozó URL címek kezelését. Sőt, egy nagy weboldalnak több XML térképe is lehet, amik eltérő webhelyszakaszokhoz tartozhatnak.

WordPress weboldalakon például a Yoast SEO bővítmény gyakran két részre osztja a webhely URL-jeit: egyrészt a weboldal általános oldalai a page_sitemap.xml dokumentumba kerülnek, míg az egyszerű blogbejegyzések a posts_sitemap.xml fájlba.

Webáruház készítés során külön webhelytérképet lehet készíteni egyes termékkategóriáknak, vagy férfi/női termékek szerint felosztva, stb. Ezzel a keresőmotorok sokkal jobban átlátják majd a weboldalad felépítését.

WordPress tárhely

Amikor frissíted az oldalaid tartalmát, vagy új aloldalt adsz hozzá a honlapodhoz, értesítened kell róla a Google-t is. Ezt úgy teheted meg, hogy újból beküldöd a webhelytérképet a Google Search Console felületén.

Meg kell még említenünk, hogy a robots.txt fájl azokat az oldalakat fogja tartalmazni az oldaladon belül, amiket nem szeretnél megmutatni a Google-nek, tehát noindex címkével ki tudod ezeket venni az indexelési mechanizmusból.

5. Webhelytérkép készítése

A WordPress weboldal készítés egyik előnye, hogy a WordPress CMS rendszer rengeteg bővítmény használatát teszi lehetővé. Az egyik ilyen plugin a Yoast SEO (letöltéséhez kattints ide), amivel nagyon könnyen készíthetünk webhelytérképet. Az egész automatikusan történik.

Miután a Yoast létrehozza a sitemapet, neked csak ki kell másolnod a linkjét, és beküldeni a Google Search Console felületén keresztül.

XML webhelytérkép

A Yoast SEO tehát külön webhelytérképet hozott létre a blogbejegyzéseknek, az aloldalaknak, a kategóriáknak és a címkéknek is.

Nekünk csak annyi a dolgunk, hogy az webhelytérkép URL címét beküldjük a megfelelő helyen a Search Console felületén. Válasszuk a Webhelytérképek menüpontot a bal oldali sávban.

Webhelytérkép beküldése

Minden weboldal webhelytérképének URL címe valahogy így néz ki (értelemszerűen a saját weboldalad domain nevét kell használni):

https://kiszervezettmarketing.hu/sitemap_index.xml

Ezt beküldjük a Google-nek, és az már el is kezdi átkutatni a honlapunkat a frissítések és az új oldalak után.

6. Összefoglaló

A webhelytérkép (angolul sitemap) egy weboldal összes olyan aloldalát tartalmazza, amit indexelni szeretnénk a Google-ben és más keresőmotorokban.

Leggyakrabban XML webhelytérképekkel találkozhatunk, amit WordPress weboldalak esetén a Yoast SEO plugin automatikusan generál.

A sitemap linkjét csak be kell küldeni a Google Search Console felületén keresztül, és már a Google térképei is felfelé az oldalunkat a frissítések után kutatva.

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi az a webhelytérkép?

A webhelytérkép (vagy más néven „sitemap”) egy olyan fájl, amely tartalmazza egy webhely összes oldalának listáját. Az oldalakat általában hierarchikus struktúrában sorolják fel, és tartalmazhatnak információkat az egyes oldalak frissítésének idejéről, azok fontosságáról, valamint a különböző típusú tartalmakról (pl. képek, videók stb.).

❓ Hogyan hozzak létre webhelytérképet?

A Yoast SEO plugin automatikusan generál sitemapet WordPress oldalak számára.

❓ Miért fontos a webhelytérkép készítése?

A webhelytérkép segít a keresőmotoroknak az oldalak felfedezésében és indexelésében, és segíthet javítani a webhely SEO teljesítményét. Emellett a webhelytérkép segítségével a felhasználók is könnyen navigálhatnak a webhelyen, és megtalálhatják a keresett információkat.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.