A wireframe készítés lépései és eszközei
A weboldalak és mobil alkalmazások tervezésének korai fázisában a wireframe készítő programok kulcsfontosságú szerepet játszanak a sikeres struktúra kialakításában. Ezek a szoftverek segítenek vizuálisan megjeleníteni az oldal alapvető elrendezését, az elemek elhelyezkedését és a navigációs útvonalakat, így könnyen érthetővé válik a tervezés alatt álló honlap vagy applikáció szerkezete. A különböző eszközök – például Figma, Sketch, Adobe XD és Balsamiq – lehetővé teszik a tervezők számára, hogy egyszerűen, akár valós időben dolgozhassanak együtt a csapattal, és visszajelzéseket gyűjtsenek a hatékony felhasználói élmény érdekében.
1. Mi a wireframe jelentése?
A wireframe egy vizuális vázlat, amely egy készülő weboldal vagy mobil alkalmazás szerkezetét mutatja be a tervezési folyamat korai szakaszában. Ez egyfajta „csontváz” terv, amely a végleges dizájn fő elemeinek – mint például menüpontok, gombok, képek, szövegdobozok – elrendezését és hierarchiáját mutatja. A célja, hogy a fejlesztők, a webdizájnerek és a megrendelők könnyebben megértsék az oldal felépítését és működését anélkül, hogy bonyolult részletekkel foglalkoznának, például színek, betűtípusok vagy képi elemek használata terén.
Képzeljük el, hogy egy wireframe olyan, mint egyház alaprajza – segít megtervezni a szobák elrendezését, de nem tartalmazza a bútorokat vagy a dekorációt. Például egy webshop wireframe-jén látszódhat a főmenü helye, a termékkategóriák és a „Kosár” gomb elhelyezése, de még nem mutatja meg, hogy milyen lesz az oldal színvilága vagy a termékképek pontos kinézete.
A wireframe-ek jellemzően egyszerűvonalrajzok, amelyeket kézzel, vagy tervezői szoftverek (pl. Figma, Adobe XD, Sketch) segítségével készítenek. Mivel gyorsan elkészíthetők és módosíthatók, hasznosak a tervezés során a különböző ötletek vizuális megjelenítésére és az alapvető funkciók egyeztetésére. Az alábbi képen egy webshop wireframe példa látható.
Forrás: Uxcel
2. Kik készítenek weboldal drótvázat?
Weboldal drótvázat általában azok a szakemberek készítenek, akik a tervezési és fejlesztési folyamat korai szakaszában dolgoznak. Ilyenek lehetnek:
1) UX (User Experience) dizájnerek: a UX dizájnerek célja, hogy a weboldal felhasználói élménye intuitív és élvezetes legyen. A drótvázak készítése során meghatározzák az oldal struktúráját, az elemek elrendezését és a felhasználói útvonalakat. Mivel elsősorban a funkcionalitásra és használhatóságra koncentrálnak, ők felelősek a drótvázak készítéséért.
2) UI (User Interface) dizájnerek: bár a UI dizájnerek főleg a vizuális megjelenésért felelősek (tehát ők töltik fel az oldal felhasználói felületét színekkel és dizájn elemekkel), gyakran részt vesznek a drótvázak készítésében is. Az alapvető elrendezést megalkotják a drótvázban, amely később részletesebb vizuális tervezetté válik.
3) Webfejlesztők (Frontend fejlesztők): awebfejlesztők a drótvázak alapján kezdik el építeni a weboldalt, mivel így látják át megfelelően az oldal struktúráját és navigációját. Bár a fejlesztők ritkábban készítenek drótvázakat, kisebb projekteknél vagy egyszerűbb oldalaknál közvetlenül is részt vehetnek ebben a folyamatban.
4) Értékesítő menedzserek: az értékesítő menedzserek szintén részt vehetnek a drótvázak készítésében, különösen akkor, ha fontos számukra, hogy az üzleti célok megfelelően jelenjenek meg a honlap felépítésében is. Együttműködhetnek a UX/UI dizájnerekkel, hogy a drótváz minden kulcsfontosságú elemet tartalmazzon.
A drótvázak készítése együttműködésen alapszik, hogy a projekt minden szempontja – felhasználói élmény, üzleti célok és technikai megvalósíthatóság – összehangolt legyen.
3. Miért fontos a wireframe készítés?
Áttekinthető alapstruktúra létrehozása: a wireframe-ek egy egyszerű, vizuális tervet adnak az oldal alapstruktúrájáról, amely segít minden résztvevőnek – a dizájnerektől a fejlesztőkig – megérteni, hogy hova kerülnek az egyes elemek és milyen funkciókat fognak ellátni.
Felhasználói élmény optimalizálása: a wireframe készítés során fókuszálni lehet a felhasználói útvonalakra, a navigációra és a használhatóságra. Így a weboldal tervezés már az elején figyelembe veszi a felhasználói igényeket, ami végül kényelmesebb és élvezetesebb felhasználói élményt eredményez.
Gyors és költséghatékony hibajavítás: a drótváz készítése lehetőséget ad arra, hogy a tervezési hibákat korán felfedezzük és kijavítsuk. Mivel a wireframe-ek egyszerűek és gyorsan módosíthatók, jelentősen csökkentik az áttervezésre fordított időt és költségeket, amelyek később jelentős problémákat okozhatnának.
Kommunikáció és együttműködés javítása: a drótváz egy vizuális alapot biztosít, amelyen keresztül az érintett felek – ügyfelek, tervezők, fejlesztők és egyéb szakemberek – könnyen megérthetik az oldal alapjait. Ez lehetővé teszi az ötletek és visszajelzések gyors és egyértelmű megosztását.
Funkciók és prioritások meghatározása: a wireframe segít abban, hogy a projekt kulcselemeit és a funkciók hierarchiáját korán meghatározzuk. Így biztosítható, hogy az oldal az üzleti céloknak megfelelően készüljön, és a legfontosabb tartalmak és elemek kiemelt helyen szerepeljenek.
Jobb felkészültség a fejlesztéshez: a wireframe egy térképet ad a webfejlesztőknek, amely alapján megkezdhetik az oldal programozását. Ezáltal csökkenthetők a félreértések, és jobban átláthatóvá válik, hogy milyen technikai megoldásokra van szükség.
4. Hogyan készül egy wireframe?
Egy wireframe készítése lépésről lépésre halad, figyelembe véve az oldal funkcionális igényeit és a felhasználói élmény szempontjait.
4.1. Célok és követelmények meghatározása
Először is fontos, hogy világosan értsük az oldal célját, a célközönséget és az alapvetőfunkciókat. Egyeztessünk a csapattal és az ügyféllel, hogy kiderítsük az igényeket és tisztázzuk, hogy milyen fő elemeket kell tartalmaznia a weboldalnak (pl. navigáció, terméklapok, keresősáv).
4.2. Felhasználói útvonalak tervezése
Gondoljuk át, hogyan fog a felhasználó navigálni az oldalon, és milyen lépéseken keresztül éri el a célját. Rajzoljunk egy egyszerű folyamatábrát vagy felhasználói útvonalakat (user flow-t), hogy lássuk, milyen oldalakra lesz szükség és milyen logikai kapcsolatok alakulnak ki közöttük.
4.3. Alapszerkezet megtervezése
Határozzuk meg a főoldal elrendezését, a fejléc (header), a fő tartalom és a lábléc (footer) helyét. Döntsünk arról, hogy milyen navigációs elemeket használjunk, például menüsávot, keresősávot, breadcrumb navigációt vagy egy oldalsó navigációs sávot. Gondoljuk át az oldal hierarchiáját, hogy a legfontosabb információk a megfelelő helyre kerüljenek.
4.4. Kézi vázlatkészítés
Kezdhetjük egy egyszerű papír-ceruza vázlattal, ahol gyorsan megrajzoljuk az elrendezést. Itt jelölhetjük az oldal főbb részeit és elemeit (pl. CTA gombok, képek helyei, szövegdobozok), hogy áttekinthető képet kapjunk az oldal kinézetéről és funkcióiról.
4.5. Digitális wireframe készítése
Ha már van egy alapvető elképzelés, digitálisan is elkészíthetjük a drótvázat egy tervezőeszközzel, mint a Figma, Sketch, Adobe XD vagy Balsamiq. Helyezzük el a főbb elemeket (pl. navigáció, szövegblokkok, gombok, képek helyei) a megfelelő helyekre egyszerű mértani formák segítségével, például négyzetekkel és körökkel. Itt még nem szükséges a vizuális részletekkel foglalkozni, a drótváz egyszerű és letisztult marad, hogy az elrendezésre fókuszálhassunk.
4.6. Interaktív elemek és felhasználói navigáció megtervezése
Ha szükséges, interaktív wireframe-eket is készíthetünk, ahol például a gombokra vagy menüpontokra kattintva megnyílnak más oldalak, hogy a navigációt és az oldalak közötti kapcsolatokat tesztelhessük. Ez segíti a csapatot abban, hogy átlássák, hogyan fognak a felhasználók az egyes oldalakon belül mozogni.
4.7. Visszajelzések gyűjtése és finomítás
Mutassuk be a wireframe-et a csapat többi tagjának és az ügyfélnek, majd gyűjtsünk visszajelzéseket. Az észrevételek alapján finomítsuk az elrendezést, javítsuk a navigációt, és szükség esetén adjunk hozzá vagy vegyünk el elemeket.
4.8. Véglegesítés és dokumentáció
Ha minden részlet a helyére került, véglegesítsük a drótvázat. A végleges wireframe egyfajta „térkép” lesz a fejlesztők és dizájnerek számára, akik ennek alapján folytathatják a részletesebb vizuális tervezést és programozást.
5. Hogyan néz ki egy weboldal wireframe tervezete?
Egy weboldal wireframe általában egyszerű, minimalista vázlatként jelenik meg, amely egy készülő weboldal elemeinek alapvető elrendezését mutatja meg. A wireframe szándékosan mellőzi a részletes grafikus elemeket, színeket és látványos dizájnelemeket, hogy inkább a funkcionalitásra és az információs hierarchiára helyezze a hangsúlyt.
5.1. A weboldal wireframe fő elemei
1) Fejléc (Header): itt általában egy téglalap formában látható a navigációs menü, a logó helye, esetleg egy keresősáv, vagy gombok, mint például „Bejelentkezés” vagy „Kosár”. A menüpontokat vonalakkal vagy egyszerű gombokkal jelöljük.
2) Navigációs sáv: ha a honlap oldalirányú navigációt is tartalmaz, a wireframe ezt egyszerű dobozokkal ábrázolja a bal vagy jobb oldalon. A navigációs sávban szereplő elemek szintén jelzésértékű négyzetek vagy szövegmezők.
3) Fő tartalom: a fő tartalmi részben láthatók azok a helyek, ahol szövegek, képek vagy videók lesznek. Ezeket általában téglalapok, vonalak vagy egyéb egyszerű formák képviselik. Például egy termékoldalon egy nagyobb téglalap a termékképet, míg a mellette lévő kisebb doboz a termékleírást vagy az árakat ábrázolhatja.
4) Címsorok és szövegek: a címsorokat (pl. H1, H2, H3) és szövegdobozokat gyakran vonalakkal vagy egyszerű vonalhúzással jelölik, hogy utaljanak a szöveg elhelyezésére. Nem tartalmaznak valódi szöveget, hanem csak jelezni kívánják, hogy milyen típusú információ kerül oda.
5) Képek helye: a képeket általában „X” jelölésű téglalapokkal ábrázolják, ami egyértelműsíti, hogy oda egy kép kerül majd. Ezek méretében és elhelyezésében tükrözik a tervezett oldal struktúráját.
6) Gombok: a gombokat kisebb téglalapokkal jelölik, amelyek a kattintható elemek helyét mutatják. Gyakran csak az alapvető funkciókat jelzik (pl. „Tovább”, „Kosárhoz adás”, „Vissza”).
7) Lábléc (Footer): az oldal alján található lábléc egyszerű, széles téglalapként jelenik meg, benne esetleg linkekkel, kapcsolat információkkal vagy egyéb kiegészítő elemek helyeivel.
5.2. Példák egy wireframe elrendezésére
- Főoldal: fejléc a logóval és navigációval, alatta egy fő vizuális elem (például egy „hero” szekció képnek), utána egy sor doboz a szolgáltatások, ajánlatok vagy cikkek számára.
- Termékoldal: bal oldalon egy nagy kép helye, mellette termékinformációk, leírás és vásárlás gomb. Az oldal alján hasonló termékek vagy vásárlói vélemények helye is megjelenhet.
- Kapcsolat oldal: űrlapmezők egyszerű szövegdobozként, térkép helye, valamint elérhetőségi információk.
A wireframe tehát leegyszerűsített formában mutatja be, hogy mi hova kerül az oldalon, milyen méretben és milyen arányokkal, de nem tartalmazza a végleges dizájnelemeket.
6. Wireframe készítő programok
1) Figma: a Figma egy rendkívül népszerű online tervezőeszköz, amely lehetővé teszi a valós idejű együttműködést a webfejlesztő csapat tagjai között. Kiválóan használható wireframe-ek, prototípusok és felhasználói felületek (UI) készítésére. Könnyen testreszabható elemeket és számos beépített eszközt kínál, melyek segítenek a tervezési folyamat egyszerűsítésében.
2) Sketch: az egyik legismertebb wireframe és UI tervező program, különösen a Mac-felhasználók körében. Könnyen kezelhető felületet biztosít és sok sablont kínál a wireframe-ekhez. Számos plugin és kiegészítő segíti az interaktív elemek hozzáadását és a prototípus-készítést.
3) Adobe XD: az Adobe XD kiváló választás azok számára, akik Adobe-termékeket használnak, mivel jól integrálható a Creative Cloud programokkal, mint például a Photoshop és az Illustrator. Az Adobe XD támogatja a wireframe-ek készítését és az interaktív prototípusok létrehozását, emellett lehetővé teszi a csapattal történő együttműködést.
4) Balsamiq: egy egyszerű, drag-and-drop alapú wireframe készítő eszköz, amely kifejezetten a wireframe-ek egyszerűsített vizuális ábrázolására fókuszál. „Papírhatású” megjelenésével az a célja, hogy a tervezők az elrendezésre és a funkciókra koncentráljanak, nem pedig a részletes dizájnra.
5) Axure RP: az Axure RP egy professzionális tervezőeszköz, amely lehetőséget nyújt komplex interakciók és dinamikus elemek létrehozására, így jól használható összetettebb prototípusok és wireframe-ek készítéséhez. Gyakran használják olyan projektekhez, amelyek fejlettebb funkciókat és logikai műveleteket igényelnek.
6) Lucidchart: egy webalapú diagram- és tervezőeszköz, amely hasznos lehet wireframe-ek készítéséhez is. Különösen jó választás az egyszerű, átlátható elrendezésekhez, és integrálható más platformokkal, például a Google Drive-val és a Slackkel.
7) MockFlow: a MockFlow egy gyors és könnyen használható wireframe-készítő eszköz, amely számos sablont és előre elkészített UI elemet kínál. Ideális egyszerűbb projektekhez, ahol fontos a gyors és hatékony tervezés.
7. Összefoglaló
A weboldal wireframe egy egyszerű, vizuális vázlat, amely az oldal alapvető elrendezését és struktúráját mutatja be a tervezési folyamat korai szakaszában. Segítségével a fejlesztők és tervezők átláthatják, hogy a honlap egyes elemei (például a navigáció, tartalmi blokkok, gombok, képek) hol helyezkednek majd el, és milyen funkciókat fognak ellátni.
Mivel a wireframe minimalista, csak a legszükségesebb információkat tartalmazza, és mellőzi a részletes dizájnt, lehetővé teszi a funkcionális elemek gyors átlátását és a felhasználói élmény optimalizálását anélkül, hogy a látványterv részletein kellene gondolkodni.
A wireframe készítése segíti a kommunikációt és együttműködést a webfejlesztő csapaton belül, hiszen vizuális alapot biztosít, amelyen keresztül az ügyfelek és tervezők könnyen megérthetik az oldal struktúráját.
Ezenkívül a wireframe korai visszajelzések gyűjtésére is alkalmas, így a hibák könnyen és költséghatékonyan javíthatók még azelőtt, hogy az oldal fejlesztése megkezdődne. Az egyszerűség és a gyors módosíthatóság miatt a wireframe kulcsfontosságú eszköz a hatékony és jól átgondolt weboldal tervezésben.
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
8. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A wireframe egy egyszerű, vázlatszerű ábrázolása egy weboldalnak vagy mobil alkalmazásnak, amely a főbb elemek elrendezését és funkcióit mutatja be. A cél az oldal szerkezetének és navigációs útvonalainak megtervezése anélkül, hogy a részletes dizájnra vagy grafikai elemekre koncentrálnánk.
A wireframe segít az oldal alapszerkezetének és felhasználói élményének megtervezésében, ami később egy jól működő és logikus felépítésű weboldalt eredményez. Lehetővé teszi a tervezési hibák korai felismerését, a költségek csökkentését, és megkönnyíti a csapaton belüli kommunikációt.
Számos tervezőeszköz létezik wireframe készítéséhez, például Figma, Sketch, Adobe XD, Balsamiq. Ezek az eszközök különböző funkciókat kínálnak, például interaktív elemek hozzáadását, így a fejlesztőcsapat könnyen tesztelheti a felhasználói élményt.