Tartalomjegyzék
ToggleDropshipping webshop indítása termékek nélkül
Az online kereskedelemben folyamatosan új üzletmodellek jelennek meg, melyek közül néhány évvel ezelőtt jött divatba a dropshipping webáruház indítása. Ennek lényege, hogy nem kell bajlódnunk az árukészlet raktározásával, mivel egy ellátó üzletlánccal kötünk megállapodást, akiknek a termékeit a beérkező rendelések alapján értékesítjük. Ez a modell működik Magyarországon is, ahogy azt lejjebb is olvashatjátok nemsokára. 🙂
1. A dropshipping jelentése
A dropshipping egy olyan üzleti modell, amelyben a webáruház az értékesíteni kívánt termékeket nem tárolja raktáron, hanem a vásárló a terméket egy harmadik féltől szerzi be.
A webshop tehát úgy tud működni, hogy nem tart árukészletet, így megspórolva a logisztikáért fizetendő raktárbérletet, eszközöket és munkabéreket.
A dropshipping elve szerint üzemelő bolt nyeresége abból a többletből származik, amennyivel magasabb áron el tudja adni a webshop a megrendelt terméket a rendelést teljesítő gyártó által kiszabott árhoz képest.
Egy dropshipping webáruház és a hagyományos értékesítési folyamat szerint működő e-kereskedelmi bolt között tehát az a legnagyobb különbség, hogy a kereskedő valójában nem rendelkezik árukészlettel, csak közvetítőként játszik szerepet.
Lényegében a nagyobb üzletek termékeit reklámozza, vevőket talál rájuk, és az árrésen igyekszik bevételt szerezni a dropshippinggel foglalkozó kereskedő. Tekints meg 6 magyar dropshipping nagykereskedőt!
2. A dropshipping webáruház előnyei
Dollármilliárdokat érő iparágként, a dropshipping webáruház működtetése egy kiváló üzleti modellt szolgáltat kezdő vállalkozók számára.
Sokkal kevesebb a kockázat, ha tesztelni akarjuk piaci ötleteinket, így gyorsan megtanulhatjuk a termékek marketingjének savát-borsát.
Nézzük is, hogy miért előnyös még a kis- és nagyvállalkozások számára egyaránt a dropshipping.
2.1. Kevesebb indulótőkét igényel
Ezzel a módszerrel úgy tudunk elindítani egy webshopot, hogy nem kell több millió forintot befektetnünk már a bolt megnyitása előtt.
Ezáltal alacsonyabb a kockázat is, mint más üzleti modelleknél. Könnyebben elérhető minden vállalkozókedvű ember számára egy webáruház beüzemelése, mert nem kell évekig gyűjtögetniük.
A dropshipping webshop működtetője csak akkor veszi meg az eladásra kínált terméket, amikor azt az egyik ügyfél már megvásárolta vagy kifizette.
2.2. Nincsenek logisztikai problémák
Ha nem kell a fizikai termékekkel foglalkoznunk, akkor sokkal egyszerűbb dolgunk van, mivel így nem okoz aggodalmat a raktározás:
- Folyamatos termékrendelés;
- Raktárkészlet szinten tartása;
- A megrendelések csomagolása és szállítása;
- Termék-visszaküldések és folyamatban lévő kiszállítások kezelése;
- A raktárkészlet leltározása számviteli okokból;
- Raktárbérlés.
Egy dropshipping webáruház segítségével ez mind elkerülhető! De ugyanez igaz a kiszervezett logisztikára is, azaz a fulfillment webáruház modelljére.
2.3. Kényelmes üzemeltetés
Mivel nem kell a raktárkészlet menedzselésével foglalkozni, ezért a dropshipping webshop kezelése megoldható akár otthonról is egy laptopon keresztül.
Persze ahogy növekszik a boltod, annál inkább nő a feladataid száma is, de még így is kevesebb lesz a kiadásod, mint egy tradicionális üzlet esetén.
Sőt, emellett széles termékpalettával tudsz működni, mivel az általad árult dolgokat nem szükséges megvenned.
A látogatóid az áruk nagy választékát érhetik el nálad, hiszen extra kiadások nélkül árulhatod az ellátóláncok termékeit az online boltodban.
2.4. Könnyebb tesztelhetőség
Nemcsak induló vállalkozások számára hasznos a dropshipping, hanem meglévő webáruházak is tudják így tesztelni a fogyasztói igényeket, vagy valamilyen új termékek keresletét.
Nincs annyi papírmunka sem, mint normális esetben, mert az árukészletet birtokló kereskedő fogja kezelni a beérkező rendelések teljesítését.
3. A dropshipping webáruház hátrányai
Mindezen előnyök listázása után úgy tűnhet, hogy a dropshipping egy több mint vonzó lehetőség minden kereskedő számára.
Viszont nem szabad megfeledkeznünk a háttérben meghúzódó nehézségekről sem, mert a kényelemnek ára van!
3.1. Alacsony bevételek
A dropshipping webáruházak között nagy a verseny, és mivel könnyen elindítható egy hasonló üzlet, ezért nincs hiány versenytársakból sem.
A legtöbben úgy próbálják növelni ügyfélkörüket és előnyre szert tenni, hogy nagyon minimális nyereséggel árulják a termékeiket.
Úgy gondolkodnak, hogy amúgyis alacsony befektetéssel vágtak bele, akkor az alacsony nyereség is elég lesz az elején.
Persze az ilyen webshopok általában rossz minőségű honlappal rendelkeznek és az ügyfélszolgálat fogalmát sem ismerik, de a fogyasztók mégis a termékek árát veszik elsőként figyelembe.
3.2. Az árukészlet elérhetőségének problémái
Az igaz, hogy nagyon kényelmes egy harmadik félre bízni a raktározást és a termékszállítást, de van ennek hátránya is.
Egyszerre több ellátólánc raktárkészletét is figyelemmel kell kísérnünk, mivel sose lehet tudni, hogy melyik terméknek meddig tart a készlete.
Szerencsére léteznek olyan alkalmazások, amelyek nyomon tudják követni az árukészletet több helyen is, így könnyen össze tudjuk kötni a vásárlót a megfelelő üzlettel.
Azt is beállíthatjuk a dropshipping webáruház felületén, hogy ha az adott termék elfogyik, akkor ezt kijelzi a látogatóinknak, vagy a termék kikerül a kínálatból.
3.3. A felelősségvállalás kérdésköre
Először is felelősséget kell vállalnunk a szállítási díjak terén, mert termékeinket a dropshipping webáruházban több raktárkészletből áruljuk egy időben.
Nincs tehát beleszólásunk az ellátási lánc működésébe!
Lehet, hogy egy ügyfelünk 3 terméket fog megvásárolni 3 különböző raktárhoz tartozó beszállítótól. Ebben az esetben nyilván a szállítási költségek magasabbak lesznek, de ezt nincs jogunk a vásárlóval megfizettetni.
Emellett olyan hibákért is felelősséget kell vállalnunk, amiket nem mi tartunk a kontrollunk alatt.
Lehet, hogy a raktárban rosszul csomagolják a rendelést, késik a kiszállítás, vagy hiányosan érkezik meg a termék… Ezekért mindig nekünk kell bocsánatot kérni a vásárlótól.
3.4. Egyéni termékek és branding hiánya
A dropshipping webáruház működtetése következtében nem lesz ráhatásunk sem a termékek kinézetére, sem azok funkcióira.
Az általunk kezelt termékeket a beszállító tervezi meg, az ő logójukkal van ellátva, tehát nem igazán tudjuk erősíteni önálló brandünket.
Mindig a raktárkészlettel rendelkező félnek van nagyobb befolyásoló ereje!
Esetleg a nagy tételszámú rendelések esetén vállalnak egyedi változtatásokat a termékeken, mivel csak így éri meg pénzügyileg.
4. Mennyibe kerül egy dropshipping webáruház elindítása?
Van néhány fix költség, amit minden kezdő vállalkozónak át kell gondolnia a dropshipping területére való belépés előtt.
4.1. Webáruház készítése
Ez megoldható több módszerrel is, ahogy arról beszámoltunk a weboldal készítés árairól szóló cikkünkben.
Léteznek ingyenesen használható CMS rendszerek és webhely-építők (pl. Elementor), de vannak havidíjas megoldások is (pl. Divi), vagy pedig felbérelhetünk egy profi weboldalkészítő csapatot a tökéletes eredményért.
Mi a WordPress mellett a Wix weboldalkészítőt ajánljuk, ahol akár mesterséges intelligenciával is létrehozható egy saját webhely!
A költségek tehát változóak, hiszen akár kiadások nélkül vagy több százezer forintból is megoldható a dolog.
Attól függ, hogy mennyire értesz az informatika, a marketing és a piackutatás területeihez, illetve mennyi időt akarsz rászánni a dropshipping webáruházad megtervezésére.
Jogi szempontból viszont mindenképpen szükségünk lesz az Általános Szerződési Feltételek és az Adatvédelmi Tájékoztató összeállítására a törvényes működés érdekében, így ezek további költséget jelentenek majd.
4.2. Domain név és tárhely
A domain név regisztrátor és a tárhely szolgáltató gyakran ugyanazon tárgykörbe tartozik.
Mindkettőért fizetned kell majd, de szerencsére nem eget rengető összegekről van szó.
Fontos, hogy olyan domain nevünk legyen, ami tükrözi a brandünket. Ha pedig WordPress alapon WooCommerce webáruházat akarsz építeni, akkor a WordPress tárhelycsomagokat ajánljuk!
A domain és a tárhely éves szinten nagyjából 20 ezer forintból megoldható. 🙂
4.3. Online marketing
Egy sikeres online üzlet beindításához szükségünk van hirdetésekre.
Vannak lehetőségeink az organikus keresések növelésére is a SEO, tartalommarketing és egy jó hírnévvel rendelkező brand kialakítása révén, de kezdetben mindig ajánlatos hirdetni magunkat.
Ezek akár több tízezer (vagy még több) forintba is kerülhetnek, szóval jól tervezzük meg marketingstratégiánkat!
4.4. Tesztrendelések a dropshipping webáruházból
Mindenképpen teszteljük le a webshopunkat, és a kiválasztott beszállítóinkat is, hogy az eladni tervezett termékek milyen minőségűek.
Ha ezt kihagyjuk, akkor talán hibás vagy nem megfelelő minőséggel rendelkező árukat fogunk értékesíteni, ezzel pedig már az elején ellehetetlenítjük márkanevünk jó hírnevének a kialakítását.
Tegyünk hát félre egy kis pénzt az első rendelésekre. 🙂
5. A dropshipping működése Magyarországon
Ez az üzleti modell Amerikából származik, illetve kezdetben Kínából érkeztek a legnagyobb árukészletek, ez azonban több problémát is felvetett:
- Hosszú szállítási idő;
- Fizetendő vámok mértéke;
- Adózás kérdésköre;
- Csökkentett árrés, kevesebb bevétel;
- Áru visszaküldésének problémái.
A külföldi dropshipping ellátók közé tartozik például az AliExpress, a SaleHoo, a Worldwide Brands, a Wholesale2b vagy éppen a Megagoods.
Ezek azonban mind kínai, amerikai, vagy új-zélandi cégek, így hosszas szállítás és magas vámok várnak ránk, mert mind az EU-n kívül esnek.
Nagy szerencsénkre azonban az évek alatt létrejöttek magyarországi dropshipping vállalatok is, így nem szükséges többé külföldről rendelnünk.
Az egyik ilyen oldal a Webshippy, amelynek dropshipping megoldása talán a legelterjedtebb az országban.
Hozzáférhetünk a Webshippy Marketplace katalógushoz, ahol a több ezer terméket tartalmazó budapesti raktár árukészletét tudjuk folyamatosan nyomon követni, és összekötni dropshipping webáruházunk felületével.
Hasonlóan jól működő dropshipping beszállító még a dropshippingXL (vagy vidaXL), amelynek vannak raktárai Amerikában és Európában is, ahonnan több mint 90 ezer terméket tudunk értékesíteni webáruházunkban.
Megemlíthető még a KütyüBazár Dropshipping, a Dressa ruházati webáruház, a Gepida kerékpárbolt, az Ékszerboltom.hu, de a BigBuy is hasznos lehet.
Mindenképpen az Európai Unión belüli dropshipping üzleteket válasszuk, hogy elkerüljük az import vámok kifizetését.
A dropshipping ügymenetének ÁFA-kezelését illetően keressünk fel egy erre szakosodott jogászt, mindig az a legbiztosabb megoldás.
6. Összefoglaló
A dropshipping egy igazán innovatív üzleti modell, amelynek hála úgy üzemeltethetünk online webáruházat, hogy nem is rendelkezünk fizikai termékekkel.
Dropshipping ellátókkal és raktárkészlettel rendelkező cégekkel állapodunk meg, akiknek a termékeit áruljuk a webshopunkban.
Nyereségünk viszonylag szerény lesz, hiszen nagy a verseny a piacon és az árrés sokszor elég alacsony, amit tovább nehezít a külföldről érkező áruk import vámja, valamint a bonyolult ÁFA-kérdéskör. Ne feledkezzünk meg a környezetvédelmi termékdíj kifizetéséről sem.
Ha szeretnél egy saját webshopot, akkor tekintsd meg weboldal készítésről szóló oldalunkat!
Te mit gondolsz a dropshipping webáruházakról? Jó lehetőség a pénzszerzésre, vagy értelmetlen belefogni? 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
7. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Olvasd el webshop készítés cikkünket, és nézd meg weboldal készítés oldalunkat.
Egy olyan üzleti modell, aminek hála nincs szükségünk termékekre és raktárkészletre ahhoz, hogy egy webshopot üzemeltessünk. Hasonlít a fulfillment modellhez.
Különböző ellátó üzletláncokkal állunk kapcsolatban, akik rendelkeznek saját raktárkészlettel a termékekből, és ezt árusítjuk a webáruházunkban.