Tartalomjegyzék
ToggleJúlius 1-jén megszűnik a Google 10 éves szolgáltatása!
A Google egyik méltán népszerű, ingyenesen elérhető webanalitikai szolgáltatása, a Google Universal Analytics 2023. július 1-jétől végérvényesen befejezi az adatgyűjtést. Helyette a már 2020-tól elérhető Google Analytics 4 fog üzemelni, amit minden weboldal-tulajdonosnak és webfejlesztőnek érdemes használnia, ha adatokat szeretne gyűjteni a weboldal forgalmáról és a látogatók tevékenységeiről.
Miért hasznos a Google Analytics?
Dávid Ádámot, a Kiszervezett Marketing Kft. ügyvezetőjét kérdeztük arról, hogy miért érdemes használni a Google Analytics szolgáltatását, és milyen nehézségeket okoz az átállás az új adatgyűjtő rendszerre.
„A Google Analytics egy 2005-ben indult, ingyenesen elérhető webanalitikai szolgáltatás, amely azt méri, hogy egy weboldal milyen forgalmi csatornákból szerez látogatókat, valamint, hogy a felhasználók milyen tevékenységeket hajtanak végre az oldalon, hová kattintanak, mely oldalakat nyitják meg. Ez rengeteg hasznos adattal szolgál a weboldal-tulajdonosoknak, hiszen pontos képet kaphatnak a webhelyük teljesítményéről, erősségeiről és gyenge pontjairól, illetve a látogatóik tevékenységéről és demográfiai jellemzőiről” – nyilatkozta Ádám, aki szerint minden weboldal létrehozásánál az egyik alapvető lépés az oldal összekapcsolása a Google Analytics rendszerével.
2012 októberében jelentették be a Google Universal Analytics (röviden: GUA) érkezését, és ez a több mint 10 éves út 2023. július 1-jével véget ér, mivel a helyét a már 2020-tól üzemelő Google Analytics 4 (röviden: GA4) veszi át.
A Google Analytics nagy előnye, hogy egyszerre alkalmas a valós idejű forgalom bemutatására a webhelyen, valamint évekre visszamenőleg is képes kimutatni, hogy hány ember járt a weboldalon, melyik országból tekintették meg az oldalt, milyen eszközöket használnak, mekkora volt a visszafordulási arány, milyen forgalmi csatornákból érkeztek (pl. közösségi média, organikus keresés), melyik oldalunk kapta a legtöbb megtekintést, és még sok-sok más hasznos és érdekes információt tudhatunk meg.
Kideríthetjük azt is, hogy miként alakult a bevételünk, hogyan teljesítettek a marketingkampányaink, mennyi időt töltöttek az oldalunkon az emberek, hány visszatérő látogatónk volt, milyen hosszú az általuk indított munkamenetek átlagos időtartama. Továbbá külön elemezhetjük a felhasználói elköteleződést és az ügyfelek megtartását is, ami még inkább hozzájárul ahhoz, hogy megismerjük a célcsoportunk motivációit, viselkedését és jellemzőit.
Miben lesz más a Google Analytics 4?
A Google már márciusban elkezdte a GA4-tulajdonok automatikus létrehozását minden GUA-tulajdonnal rendelkező felhasználó számára. Július 1-je után már csak a GA4 fog új adatokat gyűjteni a webhelyek forgalmáról, azonban a GUA által gyűjtött adatok még legalább fél évig elérhetők maradnak.
„Érdemes mielőbb megkezdeni a GA4-re való átállást, mivel egy kis időbe telik megszokni az új kezelőfelületet és adatgyűjtési módokat. A Universal Analytics-tulajdonból lehetséges az adatok exportálása, így azok nem fognak elveszni” – jegyezte meg Ádám, aki szerint ha nem mozgunk otthonosan a Google Analytics világában, akkor érdemes webfejlesztő segítségét kérni.
A GA4 úgynevezett események alapján működik, amelyeket nyomon tudunk követni. Ilyen esemény lehet például az, ha egy látogatónk feliratkozik a hírlevelünkre, letölt egy e-bookot, vagy rákattint egy linkre.
A GA4 képes valós időben megjeleníteni, hogy a felhasználók mit csinálnak az oldalunkon, mennyi időt töltenek egyes tartalmak olvasásával, mekkora a visszafordulási arány, hogyan alakulnak a konverziós mutatóink, mely oldalaink kapják a legtöbb megtekintést, az ország mely pontjáról érkeznek látogatóink, milyen digitális eszközt használnak, és ez még csak a jéghegy csúcsa!
A webanalitikai szolgáltatást többféle módszerrel is össze tudjuk kötni a weboldalunkkal. Létezik külön erre a célra szolgáló WordPress bővítmény, de használhatjuk a Google Tag Manager (Címkekezelő) eszközét, vagy egy kódrészlet bemásolása révén szerkeszthetjük weboldalunk HTML dokumentumát is.
Ha Ön sem szeretne lemaradni versenytársaitól, mindenképpen végezze el a Google Analytics 4-re való átállást 2023. július 1-je előtt!