Tartalomjegyzék
ToggleTOP5 SEO trend a digitális marketingben 2024-ben
Talán még sohasem volt annyira izgalmas az online marketing világa, mint az elmúlt pár évben. Az új technológiák megjelenése még jobban felgyorsította a marketing megoldások fejlődését. Cikkünkben az egyik leginkább átalakulás alatt álló területet, a keresőoptimalizálást formáló piaci trendeket vesszük górcső alá.
1. Szövegírás AI megoldások segítségével
A Chat GPT és más mesterséges intelligencia-eszközök használata fenekestül felforgatta a szövegírók munkáját az elmúlt évben. Mindenki igyekszik időt spórolni és az AI eszközöket használni a tartalom írásához. Tapasztalataink ugyanakkor azt mutatják, hogy a mesterséges intelligencia eszközök alkalmazása teljes cikkek megírására nem igazán alkalmazható, nem megvalósítható a tartalom minőségének romlása nélkül, különösen magyar nyelven. Könnyen belátható, hogy ugyanazokra a kérdésekre a Chat GPT mindenkinek hasonló válaszokat fog adni, ezáltal a tartalmak egyedisége, hasznossága mindenképpen sérül, ha csak ezekre a megoldásokra építünk.
Ugyanakkor jól használhatók ezek az eszközök asszisztensként a kreatív ötletelés, brainstorming és cikkvázlat készítésének fázisában, lerövidítve ezzel egy-egy téma megismerését és olyan új aspektusok felfedezését, amelyekre nem is gondoltunk. Szintén jól alkalmazhatók az AI eszközök már meglévő szöveges tartalmak SEO szempontú, kulcsszó szerinti optimalizálására, azonban tegyük hozzá, hogy nem magyar nyelven.
2. Google Search Generative Experience (SGE)
A Google Search Generative Experience vagy SGE egy új, mesterséges intelligenciával működő kereső koncepciója, amelyet 2023-ban publikált és azóta is aktívan tesztel, illetve fejleszt a keresőóriás. Az SGE még nem élesben, csak a Google Labs-ben érhető el, magyar nyelven sajnos nem tesztelhető még jelenleg. A felhasználóknak azt ígéri, hogy könnyebben és gyorsabban kaphatnak válaszokat kérdéseikre, vagy megoldási javaslatokat egyedi igényeikre a generatív technológia alkalmazásával.
A Google eddig megismert elképzelései szerint az SGE által nyújtott válaszokhoz snippetek, azaz keresési részletek megjelenítése is társul majd. Amikor a felhasználók keresést indítanak egy kérdés beírásával, akkor a Google a keresési találatok tetején – az eddigi organikus találatok előtt – megjeleníti a lekérdezésre válaszoló, mesterséges intelligenciával generált válaszokat és snippeteket. Ehhez az SGE snippetben szereplő információkat több forrásból gyűjtik össze, amelyeket a Google a minőségi kritériumok alapján választ ki.
3. A minőségi irányelvek még fontosabbá válnak
Az SGE-hez társított keresési részletek további hasznos információkat jelenítenek meg a felhasználók számára, például bevált módszereket, termék ajánlásokat stb. Mivel a Google-nak ki kell választania az SGE snippetekhez szánt tartalmakat, sok-sok ezer oldalt kell átnéznie, és döntenie azok minőségéről, így ezeken a kiemelt helyeken csak kiváló minőségű weboldalakról származó tartalmakat fog megjeleníteni. E tekintetben a minőségi tartalomra vonatkozó irányelvek nagy valószínűséggel még szigorúbbak lesznek, mint a mostaniak, bár az új működési mechanizmusáról egyelőre még nem sokat tudunk.
Mindez az eddigi kulcsszó alapú keresések átalakulását eredményezheti, hiszen nem lesz elegendő tartalmainkat kulcsszavak szerint optimalizálni, hanem a felhasználók igényeinek, érdeklődésének megfelelő minél hasznosabb tartalom előállítása kerül egyre inkább a fókuszba.
4. Keresési találatok személyre szabása
Az eddig nyilvánosságra került információk szerint a Google minden eddiginél személyre szabottabbá kívánja tenni a keresési találatokat a felhasználói viselkedés alapján. Ehhez a Google figyelembe veszi majd nemcsak a felhasználók tartózkodási helyét, nyelvi beállításait, technológiai eszközét és keresési előzményeit, hanem az érdeklődési körét is azáltal, hogy milyen típusú tartalmakat és oldalakat látogatott korábban, és ezeket előrébb sorolja a találatok között.
Egy továbbfejlesztett módja lehet a keresési találatok személyre szabásának a korábbi böngészési szokásokra és interakciókra vonatkozó adatok felhasználása. Így a találati lista minden egyes felhasználó számára teljesen testreszabható az egyéni preferenciáktól függően, az Instagram vagy a TikTok ajánlásaihoz hasonlóan, amelyek algoritmusai előtérbe helyezik az olyan típusú tartalmakat, amelyekkel a leggyakrabban kerülnek interakcióba a felhasználók.
5. Kattintás nélküli keresések
A Google is folyamatosan finomítja algoritmusait, hogy azonnali válaszokat, kiemelt részleteket és tudás grafikonokat nyújtsanak közvetlenül a keresési találatokban. Ez az evolúció a felhasználói élmény javítását célozza azáltal, hogy gyors és pontos válaszokat kínál a lekérdezésekre. Ennek következtében a felhasználók gyorsabban és hatékonyabban találják meg, amire szükségük van, gyakran anélkül, hogy ténylegesen meg kellene látogatniuk egy konkrét webhelyet.
Ez a tendencia mélyreható hatással lehet a jövőbeni SEO stratégiákra, hiszen számos keresési funkció és részlet megelőzi a korábbi organikus találatokat, nem is beszélve a fizetett hirdetésekről. Nem elegendő tehát a jövőben a keresési pozíciókat vagy az átkattintási arányokat nézni, mert tartalmaink láthatósága is nagyon fontossá válik nemcsak a találati listában, hanem ezeken a kattintás nélküli, kiemelt felületeken is. Ezekről természetesen kattintással tovább haladhat az érdeklődő honlapunkra, de az is könnyen lehet, hogy beéri a megjelenített intelligens válaszokkal. Így e tekintetben a kulcsszó stratégiánkat is fejleszteni szükséges ahhoz, hogy meg tudjunk jelenni ezeken az előzetes kapukat jelentő felületeken.
A cikk szerzője: Andrási Tamás
Weboldal: Selector Digitális Marketing Ügynökség