Meta Hirdetéstár: Elemezd a konkurencia Facebook hirdetéseit!
A Meta Hirdetéstár egy olyan online szolgáltatás, amely 1 évre visszamenőleg eltárolja az összes olyan hirdetést, amely valamelyik Meta-termékben futott. Tehát minden olyan Facebook és Instagram hirdetést láthatsz, amelyet a versenytársaid jelenleg aktívan futtatnak, vagy már inaktívak, de az elmúlt 1 évben jelenítették meg őket utoljára.
1. Mi az a Meta Hirdetéstár?
A Meta Hirdetéstár neve korábban Facebook Hirdetéstár volt, és azokat a hirdetéseket archiválja, amelyek a Meta-termékekben futnak éppen, vagy az elmúlt 1 évben futottak. A hirdetések között kereshetünk kulcsszavak, vagy akár hirdetői profilok alapján is.
Érdemes megjegyezni, hogy az 1 éves archiválása csak 2023. augusztus 17-től lett elérhető az Európai Unió területén. Korábban csak a társadalmi és politikai célú hirdetéseket mentette el a Hirdetéstár 7 évre visszamenőleg, a sima kereskedelmi hirdetések közül pedig csak azok voltak láthatóak, amelyek az adott pillanatban aktívak voltak.
A változásnak köszönhetően a Meta Hirdetéstár egy kitűnő eszköz lett a versenytárs-elemzés során, mivel fontos információhoz juthatunk a konkurens vállalkozások közösségi média hirdetéseinek célzásával, finanszírozásával és kreatív tartalmaival kapcsolatban.
2. A Meta Hirdetéstár használata
Első lépésként nyisd meg a Hirdetéstár oldalát ide kattintva. A hirdetések közötti keresésnél néhány alapvető beállítást kell megadnod:
- A megjelenítendő hirdetések országának kiválasztása, pl. Magyarország;
- A hirdetéskategória kiválasztása, amely 4 specifikus kategóriát foglal magába (társadalmi kérdések, választások vagy politika; lakhatás; foglalkoztatás; hitel), illetve választhatjuk „Az összes hirdetés” opcióját is;
- Kulcsszó vagy hirdető neve, amelyre vonatkozóan látni szeretnénk a Facebook és Instagram hirdetéseket.
Tegyünk egy próbát! Keressünk rá arra a kulcsszóra, hogy „tengerparti nyaralás”, és lássuk, hogy milyen eredményeket ad ki a Meta Hirdetéstár.
Összesen 130 találatot adott a keresés, amelyeket a fenti képen is láthatunk. Ha cégünk utazások szervezésével foglalkozik, akkor meg tudjuk nézni, hogy a számunkra releváns kulcsszavakra milyen hirdetések jelennek meg a felhasználóknak.
Láthatod, hogy a versenytársaid milyen Facebook hirdetések révén igyekeznek megszólítani a célközönséget, és rengeteg információt megtudhatsz a hirdetési stratégiájukról. Alább mutatjuk, hogy pontosan milyen adatok állnak rendelkezésedre.
3. Milyen adatokat tudhatsz meg a hirdetésekről?
Válasszuk „A hirdetés adatainak megjelenítése” opciót ahhoz, hogy részletes információt kapjunk az egyik Meta hirdetésről. Az alábbi adatokhoz férhetünk hozzá:
- A hirdetés könyvtári azonosítója;
- Ha aktív a hirdetés, akkor mikor kezdték el megjeleníteni;
- Ha inaktív a hirdetés, akkor mettől meddig volt aktív;
- Milyen platformokon jelent meg a hirdetés (Facebook, Instagram, Audience Network, Messenger);
- A Meta hirdetés pontos szövege, vizuális tartalma, és elrendezése (CTA gomb, leírás, címsor, stb.).
További részletes adatokat tudhatunk meg a hirdetés célközönségéről, vagyis hogy a hirdető hogyan állította be a célzást:
- Hol jelenik meg a hirdetés (ország, régió, település alapján);
- A célközönség életkor és nem alapú célzása;
- A hirdetés megjelenítésének száma, vagyis hány embert sikerült elérni ezzel a célzási beállítással;
- Elérési adatok földrajzi hely, életkor és nem szerint.
Ezeket a célzási és elérési adatokat fel tudjuk használni arra, hogy kutatást végezzünk a legideálisabb célcsoport meghatározása érdekében. Kideríthetjük előre, hogy melyik földrajzi régiókban, milyen korosztályokban érdemes Meta hirdetéseket készíteni bizonyos kulcsszavak alapján.
Továbbá az is fontos, hogy magáról a hirdetőről is kapunk adatokat a Hirdetéstárban: megnyithatjuk az üzleti Facebook oldalát, láthatjuk a követőinek a számát, az oldal rövid leírását.
Illetve még azt is megtudhatjuk, hogy ki a hirdetés kedvezményezettje, és ki a hirdetésért fizető fél.
4. Egy másik megközelítés
A Meta Hirdetéstár versenytárs-elemzés egy másik megközelítése az, ha nem egy konkrét kulcsszóra keresünk rá, hanem egy versenytárs vállalkozásra. Például beüthetjük azt a Hirdetéstár keresőjébe, hogy Kiszervezett Marketing, és láthatjuk, hogy ez a Facebook oldal milyen hirdetéseket futtat most, valamint milyen hirdetéseket futtatott az elmúlt 1 évben.
Itt is láthatjuk a hirdetések részletes adatait, ha kiválasztjuk bármelyiket, így átfogó versenytárs-elemzést végezhetünk a konkurens cégek közösségi média hirdetéseivel kapcsolatban.
5. Összefoglaló
A Meta Hirdetéstár egy ingyenesen használható hirdetési archívumként értelmezhető, amelyet bárki kipróbálhat, akit érdekelnek a Facebook és Instagram hirdetések.
A szolgáltatás használata révén könnyen kideríthetjük, hogy a versenytársaink milyen közösségi média hirdetéseket futtatnak éppen most, vagy futtattak az elmúlt 1 évben.
Részletes adatokat tudhatunk meg a hirdetések célközönségéről, elérési adatairól, és a kreatív tartalmairól. Ezek mind segítenek abban, hogy tökéletesíteni tudjuk a marketing stratégiánkat.
6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Korábban Facebook Hirdetéstár néven volt ismert: a Meta platformjain elhelyezett hirdetéseket archiválják benne 1 évre visszamenőleg.
Ötleteket ad a Facebook hirdetések készítéséhez, valamint kiváló eszköz versenytárs-elemzésre.
Teljesen ingyenes mindenkinek.