SMART célok

Hogyan legyen
vevőszerző weboldalam?

Ingyenes
E-book Letöltése!

Heti 1 db marketing cikk ami hozzásegít a vállalkozásod fejlődéséhez!

Kérem a heti cikket!

Olvasási idő: 3 perc

A SMART célok jelentése és meghatározása (Példákkal)

Amikor a KPI jelentése és a kulcsfontosságú teljesítménymutatók kerültek bemutatásra, szót ejtettünk a SMART célok szerepéről. Néha úgy érezheted, hogy hiába dolgozol keményen évekig, egyszerűen nem jutsz előre, vagy túl sok dologba vágsz bele egyszerre, ezért nem jut időd semmit végig vinni. Ha ezek a dolgok igazak rád, akkor ideje neked is elgondolkodnod különböző SMART célok meghatározásán. Ebben a cikkben segítünk tisztázni az ötleteidet, fókuszálni a céljaidat, és növelni az esélyeidet a megvalósításukra.

1. Mik azok a SMART célok?

A SMART célok jelentése egy kifejezés rövidítése, amely segít a sikeres célkitűzések megvalósításában. Az egész elmélet Peter Drucker 1954-es könyvéből ered, melynek címe: The Practice of Management.

Azonban a SMART célok kifejezést csak 1981-ben kezdték el használni. George T. Doran a Management Review egyik számában javasolta először az elnevezést.

Ez alapvetően egy olyan teória, amit az angol nyelvű marketing szakirodalomból vettek át más országok, ezért az angol kifejezéseket is feltüntetjük a SMART célok bemutatásánál.

Ha azt szeretnéd, hogy mindenképpen olyan célokat tűzz ki, amelyek tisztán vannak megfogalmazva és valójában elérhetők, akkor azok legyenek ilyenek:

  • SSpecific = Specifikus;
  • M Measurable = Mérhető;
  • AAchievable = Elérhető;
  • RRelevant = Releváns;
  • TTime-bound = Időhöz kötött.

Sőt, néhány szakember az évek során azzal a javaslattal állt elő, hogy ki kell bővíteni két további tényezővel a modellt, így létrehozva a SMARTER célokat:

  • EEvaluated = Számokban kiértékelt;
  • RReviewed = Áttekintett, felülvizsgált.

2. SMART célok meghatározása

Tekintsük át egyenként, hogy mit értünk a SMART célok öt jellemzője alatt.

SMART célok

2.1. Specific = Specifikus célok

A SMART célok tisztán és pontosan vannak megfogalmazva. Másképp nem tudod majd megfelelően összpontosítani az erőfeszítéseidet, és nem leszel eléggé motivált a célok elérésében.

Válaszold meg ezt az öt M-kérdést:

  • Mit akarsz elérni?
  • Miért fontos ez a cél?
  • Melyik embereknek van beleszólásuk?
  • Merre kell haladnod a cél érdekében?
  • Milyen erőforrások szükségesek?

SMART célok példa: képzeld el, hogy előrébb szeretnél lépni a munkahelyeden. Egy specifikus cél a következő lenne: “Olyan képességeket és tapasztalatot akarok szerezni, amely szükséges ahhoz, hogy vezető marketing szakember legyek a vállalkozáson belül, így építve a karrierem és segítve egy sikeres csapat működését”.

2.2. Measurable = Mérhető célok

Az is fontos, hogy a SMART célok könnyen mérhetők legyenek, hiszen így tudod majd nyomon követni a haladásod, ezzel biztosítva a folyamatos fejlődést és motivációt. A mérhető célok egyben segítenek a koncentrálásban és a határidők betartásában.

Olyan kérdéseket válaszolj meg a mérhető célok létrehozása érdekében, mint:

  • Mennyibe kerül majd a célok elérése?
  • Milyen mértékben van szükséged erőforrásokra?
  • Mennyi időn belül akarod megvalósítani a célt?
  • Hogyan fogod tudni, hogy elérted a célokat?

SMART célok példa: meg kell határoznod, hogy pontosan mit kell elérned, ha vezető marketing szakember akarsz lenni. “Öt éven belül meg fogom szerezni a marketing szakember képesítést, elvégzem a továbbképzést és rendelkezem majd a szükséges tapasztalattal”.

2.3. Achievable = Elérhető célok

A SMART célok legyen realisztikusak és elérhetők, másképp meghaladják a képességeidet és nem tudod megvalósítani őket. Próbáld azért feszegetni a határaidat, miközben olyan lehetőségeket és erőforrásokat használsz ki, amelyek fölött korábban elsiklott a figyelmed.

Egy elérhető cél olyan kérdésekre ad választ, mint a következők:

  • Hogyan tudom elérni ezt a célt?
  • Mennyire megvalósítható a kitűzött cél, ha figyelembe vesszük pl. a pénzügyi erőforrásaimat?
  • Lesz elegendő anyagi és szakmai hátterem a sikerhez?

SMART célok példa: kérdezd meg magadtól, hogy tényleg képes lennél-e vezető marketingesként dolgozni a jelenlegi tapasztalataid és képzettséged alapján. “Lesz elég időm megszerezni a szükséges diplomát és szakképesítést? Ki tudom majd fizetni a képzést?

2.4. Relevant = Releváns célok

Azt is biztosítanod kell, hogy a SMART célok legyenek tényleg fontosak számodra, és összhangban álljanak a többi releváns céloddal. Fontos, hogy tartsd kézben a célok alakulását. Bár nem mindig csak neked van beleszólásod, például egy állás megszerzését akár gátolhatja a főnököd is, ezért úgy kell megfogalmazni a céljaidat, hogy azok elérése csak tőled függjön.

Egy releváns cél pozitív választ ad az alábbi kérdésekre:

  • Megéri küzdeni ezért a célért?
  • Ez a megfelelő időpont?
  • Összhangban van a többi célunkkal és erőfeszítésünkkel?
  • Én vagyok a megfelelő ember a cél megvalósítására?
  • Elérhető ez a cél a jelenlegi társadalmi-gazdasági helyzetben?

SMART célok példa: “Biztosan ez a legjobb idő arra, hogy nehéz képzésekhez fogj hozzá a marketing vezetői állás megszerzése érdekében? Helyt tudok majd állni ebben a pozícióban? Vajon a családom anyagi helyzete is megengedi számomra, hogy ezt a célt elérjem?”

2.5. Time-bound = Időhöz kötött célok

Minden SMART cél rendelkezik egy határidővel, amihez igazodnod kell. A határidők betartása motiváló faktorként hat rád. A mindennapi teendők nem fogják elvonni a figyelmed a hosszú távú célok megvalósításáról.

Egy időhöz kötött cél ezekre a kérdésekre ad választ:

  • Mikor érhetem el?
  • Mit tudok elérni 6 hónapon belül?
  • Mit tudok elérni 6 héten belül?
  • Mire vagyok képes ma?

SMART célok példa: “Mennyi időbe telik majd megszerezni a képesítést és a tapasztalatot? Milyen kisebb célokat (pl. marketing szakvizsga teljesítése) kell elérnem előbb ahhoz, hogy a végső cél (vezető marketinges pozíció megszerzése) is belátható közelségbe kerüljön?”

3. SMART célok (példák)

A SMART célok meghatározása könnyebb lesz, ha megnézünk néhány gyakorlati példát.

3.1. SMART cél példa #1: Bevételnövelés

Az első SMART cél példa arra irányul, hogy bevételnövekedést szeretnénk elérni. Ez egy gyakori cél minden vállalkozó életében.

  • Specific = Specifikus: Kibővítem az elérhető szolgáltatásaim körét, és már nemcsak weboldalakat készítek, hanem online reklámokat is.
  • Measurable = Mérhető: Meghatározom, hogy milyen árcédulával és havonta kb. hány darab új ügyféllel számolhatok.
  • Achievable = Elérhető: Felmérem az ügyfeleim körében, hogy kinek lenne igénye online reklámokra, és elkezdem hirdetni az új szolgáltatásomat.
  • Relevant = Releváns: Új szolgáltatások nyújtásával szerzek új ügyfeleket, ezáltal a bevételem is növekedni fog, vagyis a részcélok összhangban vannak a végső célommal.
  • Time-bound = Időhöz kötött: Az új szolgáltatást egy héten belül elkezdem árusítani, és egy hónap alatt szerzek 3 új ügyfelet.

Ez alapján a SMART cél a következő: Egy hónap leforgása alatt bevezetek egy új szolgáltatást (online marketing hirdetések), amellyel legalább három új ügyfelet szerzek az első hónapban, ezzel növelve a vállalkozásom bevételét.

3.2. SMART cél példa #2: Forgalomnövelés

A második példában azt szeretnénk elérni, hogy több látogató érkezzen a weboldalunkra egy hónapban. Egy honlap készítése során ez kiemelten fontos szempont.

  • Specific = Specifikus: Forgalomnövekedést érek el a webhelyemen úgy, hogy megfelelő SEO beállításokkal elkezdek heti 5 cikket publikálni.
  • Measurable = Mérhető: Havonta 20%-kal több látogatót akarok szerezni, legalább 100 fővel növelve a forgalmat minden hónapban.
  • Achievable = Elérhető: Elolvasok néhány esettanulmányt, amely segít abban, hogy több kattintást szerezzek rövid időn belül.
  • Relevant = Releváns: Ha több cikket publikálok, egyre több kulcsszóra fogok rangsorolni a Google-ben, így több ember kattint az oldalamra.
  • Time-bound = Időhöz kötött: A forgalomnövekedés legkésőbb 3 hónapon belül dinamikusan észlelhető lesz.

Pontosan megfogalmazott SMART cél: Heti 5 cikk publikálása és megfelelő SEO beállítások mellett fogom növelni a weboldalam forgalmát, ezáltal havonta legalább 100 kattintással több érkezik az oldalamra.

4. SMART célok megvalósítása (tanácsok)

1) Ne tűzz ki túl sok célt – a kevesebb néha több, szokták mondani. Vagy inkább csak addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér? Ez igaz a SMART célokra is: igyekezz kevesebb célt megfogalmazni, amelyek tényleg fontosak a siker érdekében, és azokat maradéktalanul teljesíteni. Másképp el fog terelődni a figyelmed.

2) Pontosítsd és rendszerezd a céljaidat – írd le egy papírra, a határidőnaplódba, vagy akár egy online naptárba, határidőkkel együtt, hogy mit akarsz elérni. Amit nem írsz le, azt nagyobb valószínűséggel felejted el, és tovább halogatod a dolgokat.

3) Minden nap legyen valamilyen célod – a nagy cél elérése érdekében rengeteg kis lépést kell megtenned, ezért sokat segíthet, ha kisebb lépésekben és néhány óra alatt végrehajtható feladatokban gondolkodsz.

4) Folyamatos ellenőrzés – tartsuk számon, hogy milyen mértékben sikerült elérni a részcélokat, hogyan haladunk a kitűzött úton a siker felé, mi lesz a következő lépésünk.

5) Örüljünk a sikereknek – minden apróbb SMART cél elérése okot ad arra, hogy ne adjuk fel, folytassuk tovább még nagyobb erőbedobással a tevékenységünket.

5. Összefoglaló

A SMART célok segítenek abban, hogy hosszú távon tudj gondolkodni és olyan célokat fogalmazz meg, amelyek konkrétak, mérhetők, elérhetők, relevánsak és határidővel rendelkeznek.

Annak érdekében, hogy könnyebb legyen a SMART célok meghatározása, bemutattunk néhány gyakorlati SMART cél példát.

Ha tartod magad az előzetes ütemtervhez, akkor bizony borítékolható a siker. Remélem, hogy megvalósítod az álmaidat!🙂

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Milyenek azok a SMART célok?

Specifikusak, mérhetők, megvalósíthatók, relevánsak és határidőhöz kötöttek.

❓ Miért fontos a SMART célok meghatározása?

Fontos szerepet játszanak a szakmai előrehaladásban és a KPI mutatók pontosításában.

❓ Milyen egy SMART cél példa?

Például, ha előléptetést akarsz elérni, akkor konkrétan meg kell határoznod, hogy milyen képesítéseket kell megszerezned ehhez, mennyi időn belül, megvannak-e a szükséges anyagi és egyéb erőforrásaid hozzá, stb.

A weboldal készítő csapat egy tagját ábárzol

Dávid Ádám

Szia, Dávid Ádám vagyok a Kiszervezett Marketing Ügynökség alapítója. Több mint 120+ weboldalt építettünk már sikeresen az ügyfeleink számára. Az így szerzett tapasztalataimat blog formájában szeretném megosztani veled. Sok sikert számodra a megvalósításban!

Hogyan legyen
vevőszerző weboldalam?

Ingyenes
E-book Letöltése!

Heti 1 db marketing cikk ami hozzásegít a vállalkozásod fejlődéséhez!

Kérem a heti cikket!

Send this to a friend