Tartalomjegyzék
ToggleÁltalános Szerződési Feltételek (ÁSZF) minta (2024)
Az Általános Szerződési Feltételek (röviden ÁSZF) fogalmával már biztos mindenki találkozott az interneten, leginkább online vásárlások és rendelések során. Nem véletlen, hiszen egy webshop működésének elengedhetetlen része az ÁSZF megléte, amelyet az ügyfeleknek meg kell ismerniük és el kell fogadniuk. Persze ez legtöbbször kimerül egy egyszerű kattintásban, amivel bepipáljuk, hogy megismertük jogainkat, és ennyi az egész. 🙂
Frissítés: 2022. május 28-tól módosul az Általános Szerződési Feltételek jogszabálya, így minden weboldal ÁSZF dokumentumát is át kell majd szerkeszteni. A cikkben közöljük a változtatásokat.
1. Az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) fogalma
Az Általános Szerződési Feltételek egy jogi dokumentum, amely a kereskedelemmel foglalkozó weboldalak számára szükséges.
Az ÁSZF összeállítását a kereskedő végzi el, aki termékeket és/vagy szolgáltatásokat árusít, illetve akár szállítással is foglalkozik.
Tehát a szerződésben szereplő feltételek egyoldalúan kerülnek meghatározásra, az online felhasználóknak és a vásárlóknak csak az elutasítás vagy a beleegyezés lehetősége adott, szerkeszteni ezt nem tudják.
Bár a szerződések alapja általában az, hogy két fél között jönnek létre közös megegyezés alapján, mégis itt erről nem beszélhetünk, mivel lehetetlen volna minden egyes online vásárlóval külön egyénre szabott szerződést köttetnie az eladónak.
Vegyük példának a Netflixet, ami online film- és sorozatnézést biztosít a világ számos országában, és több mint 200 millió előfizetője van. Ha minden egyes felhasználóval külön-külön Általános Szerződési Feltételekről kellene tárgyalniuk, akkor valószínűleg soha nem érték volna el még a 10 millió előfizetőt sem.
Kezdjük már érteni, miért van szükség a szabványosított ÁSZF dokumentumokra? 🙂
Az Általános Szerződési Feltételek angolul egyébként így hangzik: General Terms and Conditions. Az ÁSZF angolul rövidítve GTC lesz.
A Kiszervezett Marketing ÁSZF dokumentumát itt olvashatjátok, egyfajta példaként.
2. Az ÁSZF és a fogyasztóvédelem
Az egyszerű vásárlóknak sincs miért aggódniuk, hiszen az Általános Szerződési Feltételek lényege, hogy védelmet nyújtson a fogyasztóknak is.
Az ÁSZF dokumentumok tartalmának muszáj megfelelniük bizonyos fogyasztóvédelmi előírásoknak, amelyek megszegése esetén súlyos bírságok és pereskedés várhat a szabálysértő félre.
További követelmény, hogy az ÁSZF jól látható és könnyen elérhető helyen legyen feltüntetve egy weboldalon (vagy akár egy egyszerű boltban). Ez azt a célt szolgálja, hogy az ügyfeleknek biztosan legyen alkalmuk megismerkedni jogaikkal.
Ugyanez az előírás vonatkozott az Impresszumra is, amely szintén minden weboldal kötelező eleme, és nem megfelelő elhelyezése vagy hiányos tartalma esetén több százezres/százmilliós fogyasztóvédelmi bírság is kiszabható a weboldalak üzemeltetőire.
Létezik még külön tájékoztatási kötelezettség, ami akkor lép érvénybe, ha a vásárlóinkat mindenképp értesítenünk kell az ÁSZF valamelyik rendelkezéséről, amely eltér az általános jogszabályban foglalt előírásoktól. Például: rövidebb elévülési időt alkalmazunk.
De abban az esetben is él a külön tájékoztatási kötelezettség, ha a korábban kötött szerződésekhez viszonyítva alkalmazunk eltérő feltételeket. Ezeket a fogyasztóknak mindig külön el kell fogadniuk a jogaik és saját védelmük érdekében.
Sőt, ha a fogyasztó tisztességtelennek minősíti az Általános Szerződési Feltételek által előírt megállapodást, akkor azt jogi úton megtámadhatja, és akár semmissé is teheti.
3. Hogyan történik az ÁSZF-ben közölt feltételek elfogadása?
Normális esetben egy szerződés akkor lép érvénybe, ha azt a felek aláírásukkal hitelesítik. Az ÁSZF esetében kicsit más a helyzet.
Az Általános Szerződési Feltételek elfogadása történhet kifejezett módon, például amikor online vásárolunk egy terméket, és a megvétele előtt be kell pipálnunk egy kis négyzetben, hogy elolvastuk az ÁSZF tartalmát, egyetértünk vele.
Mint látható, a dokumentumot egy kattintással nagyon kényelmesen elérhetjük és átolvashatjuk. Sőt, ha úgy próbálunk vásárolni valamit, hogy nem pipáltuk be az ÁSZF elfogadásáról szóló szakaszt, a rendszer külön figyelmeztet erre.
De az Általános Szerződési Feltételek elfogadása történhet ráutaló magatartással is. Ebben az esetben úgy kötünk szerződést, hogy igénybe vesszük a kereskedő által kínált szolgáltatásokat: felszállunk a buszra, jegyet vásárolunk a pénztárnál, hozzászólást írunk egy weboldalon, fiókot regisztrálunk egy webshopban, stb.
Fontos tehát, hogy tisztában legyünk az ÁSZF működésével és rendelkezéseivel.
4. Az Általános Szerződési Feltételek jogi szabályozása
Az ÁSZF-re vonatkozó előírásokat a 2013. évi V. törvény, azaz a Polgári Törvénykönyv tartalmazza, amit ezen a linken olvashatnak el az érdeklődők.
A XV. Fejezet szól a szerződéskötés menetéről általános szerződési feltételek esetén, a XVI. Fejezet pedig az online szerződéskötések különös szabályait taglalja.
Az ezt követő két fejezetben olvashatunk a szerződések értelmezéséről, semmisségéről és megtámadhatóságáról is.
5. ÁSZF minta, avagy kötelező tartalmi elemek
Fontos! Az alábbi információk tájékoztató jellegűek. Amennyiben hivatalos, teljesen jogszerű Általános Szerződési Feltételek dokumentumot szeretnél létrehozni webáruházad számára, kérlek keress fel egy szakértő jogászt vagy ügyvédet!
Mint említettük, az ÁSZF egyoldalúan kerül meghatározásra a kereskedő által, a fogyasztóknak nincs ráhatásuk a tartalmára. Vagy elfogadják, vagy nem vehetik igénybe a kínált szolgáltatást.
Az ÁSZF legyen könnyen megtalálható helyen a weboldaladon, legjobb esetben PDF dokumentumként letölthető formátumban elérhető a látogatók számára.
Nézzük röviden, hogy milyen részekből kell felépülnie az Általános Szerződési Feltételeknek!
Az ÁSZF-et minden rendelés visszaigazoló e-mailjében csatolt mellékletként megadni kötelező!
5.1. A vállalkozás impresszuma
Az ÁSZF első és egyik legfontosabb része az tulajdonképpen maga az impresszum, amely tartalmazza a legfontosabb adatokat a cégről és a tárhelyszolgáltatóról:
- A honlap megnevezése, linkje;
- A vállalkozás neve, székhelye, postai címe, adószáma;
- Nyilvántartási szám, kibocsátó cégbíróság megnevezése;
- Kapcsolattartási adatok (üzleti e-mail cím és telefonszám);
- Tárhelyszolgáltató adatai és elérhetőségei.
5.2. Az online vásárlás menetének leírása
Az adatkezelési szabályzat részletezése (GDPR), valamint annak bemutatása, hogy miképpen működik a webáruház használata:
- Hogyan zajlik a regisztráció;
- Milyen lépésekből áll a vásárlási folyamat;
- Hol található leírás a termékekről;
- Hogyan kell kosárba tenni és megrendelni termékeket;
- A téves adatok korrigálásának módja;
- Az ügyfélszolgálat elérhetőségei és igénybevétele;
- Rendelések megerősítésének és visszaigazolásának menete.
5.3. A szállítás és fizetés feltételei
Ismertetjük az ügyfeleinkkel, hogy milyen fizetési módok közül válogathatnak webáruházunkban, illetve hogyan történik a kiszállítás, az áruátvétel, van e lehetőség utánvétes fizetésre, hány napba telik a termék eljutása a fogyasztóhoz.
Informálnunk kell a vásárlókat az elérhető szállítási módokról, a házhozszállítás és a személyes átvétel menetéről, valamint a számlázásról.
5.4. Az elállás joga
Az online kereskedelem esetén a fogyasztók élhetnek az elállás jogával, ami annyit tesz, hogy a termék átvételétől számított 14 vagy 30 napon belül a vásárló elállhat a szerződésben foglaltaktól, mindenféle indoklás nélkül (elállási nyilatkozat).
Ennek szabályairól tájékoztatnunk kell a vásárlókat, valamint a kivételekről is. Nem érvényes az elállási jog például:
- Lezárt csomagolású hangfelvétel vagy számítógépes szoftver esetében, ha azt a fogyasztó az átvételt követően felbontotta;
- Egyedi tervezésű termékek esetén, amit a fogyasztó igényeire szabtak;
- Lezárt csomagolású termékek, amelyeket higiéniai okokból nem lehet visszaküldeni felbontás után (pl. fülhallgató, fehérneműk).
A fogyasztó kapcsolatba léphet az ügyfélszolgálattal, pénzvisszafizetést igényelhet, beviheti a terméket az áruházba, vagy elküldheti a raktárba. Ebben segítségére van az elállási nyilatkozat, amelyről itt olvashattok bővebben, valamint egy ingyenesen letölthető mintát is megtekinthettek.
5.5. Jótállás, kellék- és termékszavatosság
A szolgáltatót jótállási kötelezettség terheli, ami alól csak akkor mentesül, ha bebizonyítható, hogy a hibás termék a nem rendeltetésszerű használat következtében romlott el.
A jótállás időtartama a termék kézbesítésének, vagy az üzembe helyezésének az időpontjával ér véget.
A fogyasztónak továbbá joga van azon termékek kicserélését vagy megjavíttatását kérelmezni, amelyek a vásárlás pillanatában valamilyen hibával rendelkeztek, és erre általában 2 éves idő áll a rendelkezésére.
Az ügyfelek szavatossági és jótállási igényeit jegyzőkönyvezni kell, és tájékoztatást kell adni a Fogyasztóvédelmi Hatóság, valamint különböző békéltető testületek szolgáltatásainak igénybevételi lehetőségeiről is.
5.6. Panaszkezelés és záró rendelkezések
A webáruház tájékoztatja a vásárlót a saját, valamint az ügyfélszolgálathoz tartozó elérhetőségeiről, a panasztétel lehetséges módjairól.
A záró rendelkezésekben feltüntetik a hatályos jogszabályokat, illetve azon lehetőséget is, hogy a szolgáltató bármikor megváltoztathatja az ÁSZF feltételeit a törvénynek megfelelően, erről azonban tájékoztatja az ügyfeleket is a weboldal felületén keresztül.
6. Változások az ÁSZF-dokumentumokban (2022.05.28.)
2022. május 28-tól módosul a fogyasztók és vállalkozások közötti jogviszonyt szabályozó 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet. Ennek értelmében módosulnak a fogyasztók szerződéskötés előtti előzetes tájékoztatásának kötelezettségei.
A vállalkozásoknak az alábbiakról kell világosan és közérthető módon tájékoztatni az ügyfeleket:
- Bevezetődik az áru, a digitális szolgáltatás és az online piac fogalma, ezért szükségessé válik a digitális tartalmakkal és szolgáltatásokkal kapcsolatos termék- és kellékszavatosság, valamint a jótállás feltételeinek leírása;
- Tájékoztatás a digitális elemeket tartalmazó áruk, a digitális tartalom és a digitális szolgáltatás működéséről, és a kapcsolódó védelmi intézkedésekről;
- A digitális áruk és szolgáltatások kompatibilitásáról;
- A vállalkozás online kommunikációs csatornáinak elérhetőségeiről;
- Azokról az esetekről, amikor a szerződés tárgyát képező áruért/szolgáltatásért személyre szabott ellenszolgáltatás jár;
- Kötelezően fel kell tüntetni az előző 30 napban a legalacsonyabb piaci árat, ha árcsökkentést vagy kereskedelmi engedményeket jelentünk be.
Online piaci szolgáltatóknak az alábbiakról kell tájékoztatni a fogyasztókat az ÁSZF-ben:
- A találati listában való megjelenési rangsorolást meghatározó fő tényezők;
- Vállalkozásnak minősül-e az árukat, szolgáltatásokat vagy digitális tartalmat kínáló harmadik fél;
- Ha nem minősül vállalkozásnak, akkor a fogyasztót nem illetik meg a fogyasztói jogok, mivel a kérdés alapját képező szerződés nem minősül fogyasztói szerződésnek;
- Hogyan oszlanak meg a kötelezettségek az árukat/szolgáltatásokat kínáló harmadik fél és az online piac szolgáltatója között.
Digitális szolgáltatás esetén megváltozik a fogyasztók elállási joga is:
- A fogyasztó köteles kifejezetten közölni a vállalkozóval, hogy a szerződés teljesítését már az elállási/felmondási jog szerinti határidő lejárta előtt kezdje meg;
- A fogyasztónak nyilatkoznia kell arról is, hogy a szolgáltatás egészének teljesítését követően nem gyakorolhatja elállási jogát ebben az esetben;
- A szerződéstől való elállás esetén a vállalkozás megakadályozhatja, hogy a fogyasztó tovább használja a digitális szolgáltatást/tartalmat, akár a fiókjának letiltása által.
Tisztességtelen kereskedelmi viselkedésnek minősül:
- A fizetett hirdetések vagy a magasabbra rangsorolást segítő fizetéses SEO-szolgáltatások fel nem tüntetése;
- Tilos automatizált eszközökkel rendezvényekre jegyet vásárolnia a kereskedőnek, és azt tovább értékesíteni a fogyasztók felé;
- Tilos a hamis felhasználói értékelések készítése, fiktív személyek kommentjeinek felhasználása.
7. Összefoglaló
Az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) egy olyan jogi dokumentum, amelyet minden webáruház-tulajdonosnak ismernie kell, és a webshop készítés egyik alapvető kelléke.
Az ÁSZF tartalmazza a vásárlók jogait, a cég elérhetőségeit, a jótállással és termékszavatossággal kapcsolatos előírásokat, a fizetés és szállítás lehetséges módjait, és még további kiegészítéseket.
Jól látható helyen tegyük elérhetővé ügyfeleink számára, és kérjük egy ügyvéd segítségét az összeállításában.
Ti el szoktátok olvasni az Általános Szerződési Feltételeket? Nem ér csalni, csak őszintén! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
8. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Egy jogi dokumentum, amely minden kereskedelemmel foglalkozó weboldalon kötelező tartalmi elemnek számít. Vedd ezt figyelembe webáruház készítés során!
Az adatvédelmi tájékoztató (GDPR) és az impresszum.
A weboldal jól látható pontján, ahol a látogatók könnyen el tudják érni.