SWOT elemzés letölthető sablon, példával (2024)

A SWOT elemzés fényt derít vállalkozásod erősségeire, gyengeségeire, lehetőségeire és a fenyegető veszélyekre. SWOT elemzés minta letölthető.
SWOT elemzés

SWOT elemzés letölthető sablon, példával (2024)

Ahogy növekszik a vállalkozásod, úgy szembesülsz újabb és újabb akadályokkal, kihívásokkal és lehetőségekkel. Ez egy természetes velejárója az üzleti életnek. Sokat segíthet azonban, ha összegezni tudod a legégetőbb problémákat, és a legnagyobb hozammal kecsegtető erősségeidet. Erre szolgál a SWOT elemzés módszere, amelyhez egy letölthető sablont is nyújtunk a bejegyzésünkben, valamint példával szemléltetjük az alkalmazását.

1. Mi az a SWOT elemzés?

A SWOT analízis egy igazán népszerű online marketing elemzési technika, amelyet alkalmazhatunk vállalkozások, termékek, üzleti folyamatok leírására, valamint az alábbi szempontok szerinti kiértékelésére:

  • SStrengths = Erősségek;
  • WWeaknesses = Gyengeségek;
  • OOpportunities = Lehetőségek;
  • TThreats = Veszélyek.

A SWOT elemzés tehát ennek a négy faktornak az értékelésével foglalkozik. Magyarul szokták úgy is rövidíteni, hogy GYELV elemzés, a benne foglalt adatok alapján készített ábrát pedig GYELV mátrix megnevezéssel jelölik.

A SWOT mátrix elkészítésével olyan dolgokat fedezhetsz fel, mint:

  • Azok a területek, ahol a céged javulni tud;
  • Profitmaximalizálás szempontjai;
  • A felmerülő lehetőségek kiaknázása;
  • Azon negatív faktorok meghatározása, amelyek csökkenthetik a vállalkozásod sikeres működésének esélyeit;
  • Egy új projekt, termék, piaci helyzet, marketing kampány vagy értékesítési csatorna objektív kiértékelése.
SWOT elemzés

Lényegében minden olyan koncepcióra alkalmazható a SWOT elemzés, ami stratégiai tervezést igényel, mivel így csökkenthetjük az előre nem látott problémák felmerülésének az esélyét.

2. Miért fontos a SWOT elemzés?

Talán azt gondolhatod, hogy nincs szükség a saját márkád vagy terméked ilyen mértékű kielemzésére, hiszen pontosan tisztában vagy a saját erősségeiddel és gyengeségeiddel.

Nem is gondolnád viszont, hogy mennyit segíthet a tervezés és marketing során a külső és belső pozitív-negatív tényezők leírása és összegzése!

Minden üzleti döntés mögött egy jól átgondolt stratégiának kell szerepelnie. Így van lehetőséged áttekinteni a jelenlegi helyzetet, és megtervezni az új projekt jövőbeli alakulását. Kicsit hasonlít az értékesítési tölcsér funkciójához, mivel mindkettő fogalom a jövőre vonatkozó tervezésre összpontosít.

Weboldal készítés

Fontos, hogy jól átlásd a külső és belső változókat a piacon, beleértve a saját eszköztárad és a lehetséges akadályokat is.

Azért van szükséged a SWOT elemzésre, mert így sokkal kisebb annak az esélye, hogy váratlan problémába ütközöl. Jobban odafigyelsz a kritikus gondolkodásra és objektíven szemléled a sikerhez vezető utat.

A SWOT mátrixot folyamatosan bővítheted, így össze is tudod hasonlítani a kezdeti állapotokat egy későbbi piaci helyzettel.

3. SWOT elemzés készítése

Először is szükséged lesz egy SWOT elemzés sablon letöltésére, amit megtalálsz a cikkünk végén. Ez lényegében egy kitöltendő táblázat, úgynevezett SWOT mátrix.

Mielőtt elkezdenéd összegyűjteni a négy faktorhoz tartozó vázlatpontokat, döntsd el, hogy pontosan mi a célod, milyen üzleti tevékenységet vagy vállalkozást szeretnél elemezni.

Próbálj minél specifikusabban fogalmazni! Például, ha egy új terméket akarsz bevezetni a piacra, akkor annak jelenlegi piacon való pozicionálására kell fókuszálnod. Viszont ha a meglévő branded akarod újratervezni, akkor a meglévő és jövőbeli sikeres márka koncepciókra kell helyezni a hangsúlyt.

Ezután kezdheted el a négy elemzési szemponthoz az ötletek gyűjtését:

  • Belső tényezők: erősségek és gyengeségek;
  • Külső tényezők: lehetőségek és veszélyek.

A brainstorming (ötletbörze) egy nagyon jó módszer arra, hogy minél részletesebb SWOT elemzést készíthess. Célszerű egyszerre több személynek részt vennie a SWOT mátrix elkészítésében, hogy minél szélesebb perspektíva képezze az elemzés alapját.

4. A SWOT elemzés részei: Belső tényezők

Először tekintsük át azokat a tényezőket, amelyek a saját vállalkozásunkon belül vannak jelen, és az esetek döntő többségében mi magunk is kihatással vagyunk rájuk.

4.1. Erősségek a SWOT mátrixban

A pozitív belső tényezők azok az erősségek (angolul strengths), amelyekben nagyon jól teljesít a vállalkozásod vagy a terméked. Ezek lehetnek olyan dolgok is, amelyekben jobbak vagyunk a versenytársainknál.

Az alábbi kérdésekre keressük itt a válaszokat:

  • Miben vagyunk igazán jók?
  • Mit csinálunk jobban a többi piaci szereplőtől, tehát mi a versenyelőnyünk? (USP jelentése)
  • Miért választ minket a célközönségünk?
  • Mik azok az eszközök, amik a mi cégünket erősítik, a versenytársaknál viszont hiányoznak?
  • Miben tudunk kimagasló eredményeket elérni?
  • Hogyan jellemezhetők a rendelkezésre álló erőforrásaink?
  • Honnan származik a legtöbb nyereségünk?
  • Milyen módszerekkel tudjuk növelni ügyfélkörünket?
  • Cégünk mely aspektusa a leghatékonyabb?
  • Milyen szakértelemmel rendelkeznek a munkavállalóink?
  • Mi a márkánk húzóereje?

Ezekre az erősségekre kell építeni brandünket, minél inkább kiaknázni a bennük rejlő lehetőségeket.

4.2. Gyengeségek a SWOT mátrixban

Az erősségek mellett fontos tisztában lennünk a saját gyengeségeinkkel (angolul weaknesses) is, vagyis a negatív belső tényezőkkel. Ezek olyan akadályok, problémák, amelyek megnehezítik a céljaink elérését. Itt van leginkább szükség az objektivitásra és a kritikus gondolkodásra.

Célszerű továbbá kikérni az alkalmazottaink véleményét is, hiszen ők talán jobban átlátják a problémákat, mint a felsőbb vezetők.

Próbáljunk választ találni ezekre a kérdésekre:

  • A vállalkozásod mely területei termelik a legkevesebb bevételt?
  • Vannak-e veszteséges termékeink vagy kampányaink?
  • Miben vagyunk lemaradva a versenytársainktól?
  • Milyen erőforrásokból szenvedünk hiányt?
  • Mi kerül a legtöbb időbe és pénzbe a cég ügyvitele során?
  • Kellően szakképzettek-e a munkavállalóink?
  • Van-e szükség bármilyen továbbképzésre?
  • Romlik a termékeink és szolgáltatásaink minősége bármilyen téren?
  • Mi az oka annak, hogy nem sikerül tartani a határidőket?
  • Miért kedvezőtlen a megítélésünk, és hogyan javíthatunk rajta?
  • Mely fogyasztói igényeket nem tudjuk maradéktalanul kiszolgálni?
  • A vállalkozás földrajzi elhelyezkedése megnehezíti-e a terjeszkedést?

Ezeket a gyengeségeket próbáljuk meg kiküszöbölni, így nem leszünk lemaradva a versenytársainktól, és kevesebb ügyfelet fogunk elveszíteni.

5. A SWOT elemzés részei: Külső tényezők

A külső tényezők a tágabb értelemben vett piaci helyzetre vonatkoznak, vagyis vállalkozásunk hatáskörén kívül esnek a SWOT elemzés során.

5.1. Lehetőségek a SWOT mátrixban

A pozitív külső tényezők olyan lehetőségek (angolul opportunities), amelyek felismerésével merhetünk nagyot álmodni. Ezek a trendek fellendíthetik vállalkozásunkat, ha képesek vagyunk kiaknázni őket.

Fontos, hogy ezekre nincs közvetlen ráhatásunk, de muszáj tisztában lennünk velük, hiszen nagymértékben hozzájárulhatnak a sikerünkhöz. Például: technológiai fejlesztések, jogi vagy gazdasági rendelkezések.

Tegyük fel a következő kérdéseket:

  • Mely technológiák alkalmazásával tehetném még hatékonyabbá a vállalkozásomat?
  • Milyen új célközönséget próbáljak meg elérni? (akár affiliate marketing útján)
  • Hogyan emelkedhetne ki cégem a többi piaci szereplőhöz képest?
  • Vannak-e lehetőségek a piaci növekedésre az adott iparágban?
  • Mely szociális / társadalmi változás hozhat forgalomnövekedést?
  • Csökkenthető a verseny a piacon?
  • Nem küszködnek-e valamilyen problémával a versenytársaink?
  • Számíthatunk-e technológiai fejlesztésekre vagy új törvényi szabályozásokra, melyek előnyhöz juttathatnak minket?
  • Van-e új piaci szegmens, amelyet megcélozhatnánk egy új termékkel?
  • Milyen új szakértelemre lenne szükségünk a munkavállalóink körében?
  • Mire fókuszáljunk leginkább az üzleti tevékenységünk során, és mit fejezzünk be?
  • Vannak-e olyan kirajzolódó piaci trendek, amelyek hasznunkra válhatnak?

A lehetőségek akkor válnak még inkább elérhetővé, ha sikeresen megoldottuk az előző vázlatpontban bemutatott gyengeségeinket.

5.2. Veszélyek a SWOT mátrixban

A veszélyek egy SWOT elemzés tekintetében olyan negatív külső tényezők, melyeket ha figyelmen kívül hagyunk, akkor nagy problémát jelenthetnek a hosszútávú sikerességünk tekintetében. Mivel ezek fölött sincs irányításunk, ezért minél inkább fel kell készülnünk rájuk egy válság stratégia kidolgozásával.

Ha azt szeretnéd, hogy minél kevesebb dolog hátráltassa a terméked vagy vállalkozásod sikerességét, akkor az alábbi kérdésekre fókuszálj:

  • Milyen akadályokkal kell szembenéznem céljaim elérése során?
  • Mely piaci folyamatok lehetnek hatással sikerünkre?
  • Mennyire telített a piac?
  • Rendelkeznek-e a versenytársaink olyan technológiai előnnyel, ami veszélyt jelent ránk nézve?
  • Fennáll annak a lehetősége, hogy munkaerő-hiánnyal vagy szállítási gondokkal nézzünk szembe?
  • Várható-e a fogyasztói magatartás változása?
  • Milyen tényezők veszélyeztetik a bevételeink növekedését?
  • Vannak-e új versenytársak a piacon?
  • Mennyire lojálisak hozzánk az ügyfeleink?

Ezen veszélyek összefoglalásával és lejegyzésével objektíven elemezni tudjuk őket, például sorrendet állíthatunk fel az előfordulásuk valószínűsége szempontjából.

6. SWOT elemzés példa – Apple

Miután részletesen átvettük a SWOT elemzés összetevőit, nézzünk meg egy gyakorlati példát is. Ebben az esetben az Apple cég SWOT elemzésének mintáját készítjük el.

Egy SWOT mátrixban összegezzük, hogy milyen erősségei, gyengeségei, lehetőségei és veszélyei vannak az Apple termékeinek és üzletfilozófiájának.

SWOT elemzés példa

7. SWOT elemzés minta letöltése

Ahogy ígértük, szerkeszthető .docx formátumban rendelkezésre bocsátjuk a SWOT elemzés sablont. Remélem, hogy sikeresen hasznát veszed majd vállalkozásod fejlesztése során! 🙂

SWOT elemzés minta letöltése az alábbi linken.

8. Összefoglaló

A SWOT elemzés egy könnyen alkalmazható online marketing eszköz, amellyel nemcsak komplett vállalkozásokat, de specifikus termékeket és kampányokat is elemezni lehet.

Egyszerre veszi figyelembe a külső és belső tényezőket, melyek lehetnek pozitívak (erősségek, lehetőségek) és negatívak (gyengeségek, veszélyek) is.

Továbbá bemutattuk egy SWOT elemzés példát, amely még inkább szemlélteti a módszer lényegét. Egy letölthető SWOT elemzés minta pedig minden kezdő és rutinos vállalkozó hasznára válhat.

Érdekesnek találtad bejegyzésünket? Ha igen, kérlek támogass minket egy megosztással! 🙂

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

9. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi az a SWOT elemzés?

A SWOT elemzés egy online marketing eszköz, amely egy termék, projekt vagy egész vállalkozás erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és külső fenyegető veszélyeit tárja fel.

❓ Hogyan épül fel egy SWOT mátrix?

Cikkünkben megtekinthetsz SWOT elemzés példát és letölthető sablont is.

❓ Hogy hívják a SWOT elemzést magyarul?

GYELV elemzésnek szokták nevezni, a Gyengeségek, Erősségek, Lehetőségek és Veszélyek rövidítéseként.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Picture of Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés