Tartalomjegyzék
ToggleA mockup jelentése és a mockup készítés alapjai
A mockup jelentése (ejtsd: mokáp) egyfajta mintadarab, makett vagy modell, amit kreatív sablonként értelmezhetünk a webdesign területén. Segítségével ellenőrizhetjük, hogy miként fog kinézni egy weboldal eltérő képernyőkön, vagy egy termék/csomagolás, ami logóval van ellátva. Mutatjuk, hogy mihez lehet még mockupot készíteni, és hogyan. 🙂
1. Mi a mockup jelentése?
A mockup jelentése a webdesign területén fontos, ahol szoros összeköttetésben áll a drótváz (wireframe) és a prototípus (prototype) fogalmaival. Előbbi csak egy vázszerkezet, ami néhány vonalból és kevés színezésből áll. Utóbbi pedig egy bemutatásra szánt design, amit a cég már a célközönségnek is megmutat. A mockup valahol a kettő között helyezkedik el.
A mockupok a tervezők és a fejlesztők által használt eszközök, amelyek segítségével megtervezhetik és tesztelhetik az alkalmazások és weboldalak felépítését, mielőtt azokat éles környezetbe helyeznék.
A mockupok a tervezési folyamat kezdeti szakaszában jönnek létre, amikor a UI/UX designerek megtervezik a felhasználói felületet és a funkcionalitást. Az ilyen típusú modellek többféle formában is megjelenhetnek.
Az egyik leggyakoribb az ún. wireframe, amely általában egy fekete-fehér, minimális grafikai elemekkel ellátott vázlatforma. Ez általában csak az oldal főbb elemeit tartalmazza, és segít a tervezőknek elhelyezni az elemeket és átgondolni a felhasználói felületet.
A másik gyakori mockup típus a design mockup, amely már részletesebb és sokkal inkább hasonlít a végleges termékre. Ebben az esetben a design már sokkal kidolgozottabb és tartalmazza a szövegeket, képeket és grafikákat, amelyekkel a végleges oldalon/szoftverben is találkozhatunk. A design mockupok lehetnek egyszerű képekből álló prezentációk, de akár interaktív prototípusok is, amelyek tesztelhetők a felhasználók által.
2. Miért fontos a mockup készítés?
Egy mockup sokkal többet mutat a weboldal szerkezetéből és kinézetéből, mint egy egyszerű drótváz, ami ránézésre csak vonalak és négyzetek összessége. A laikus néző számára teljesen értelmetlen vázlatnak tűnik. A mockup már azoknak is értelmezhető és értékelhető, akik nem vettek részt a weboldal megalkotásában.
Bár a mockup még mindig csak egy vizuális vázlat, de a weboldalhoz kapcsolódó felhasználói élmény, az oldal külseje és a letisztultsága már ebben a kezdetleges változatban is jól látható, tesztelhető.
A mockup lényegében egy statikus modell, amit így ebben a formájában még sokkal könnyebben tudunk módosítani, mint egy prototípust vagy a végleges változatot. A prototípus ugyanis már egy interaktív, kipróbálható változat, ami csak nehezen módosítható utólagosan.
A mockup előnye tehát az, hogy egy véglegeshez közeli állapotú verziót hozunk létre a weboldalból, amit az ügyfél értékelhet, és egyes funkciókat még a webdesigner simán kivehet vagy hozzáadhat az ügyfél visszajelzései alapján.
A mockupok segítenek a tervezőknek átgondolni az oldal felépítését és a felhasználói felületet, valamint lehetőséget adnak a fejlesztőknek a funkciók és az adatok összehangolására. Ezenkívül a mockupok nagyban segítik a kommunikációt a tervezők és a fejlesztők között, így csökkentve az esetleges félreértéseket és biztosítva, hogy mindenki ugyanazt a célt követi.
A mockupokat alkalmazva a tervezők és fejlesztők a projektre összpontosíthatnak. Azon dolgozhatnak, hogy megfelelő felépítést, funkcionalitást és felhasználói élményt biztosítsanak, és csökkenthetik az esetleges hibák és problémák kockázatát. Mindemellett a mockupok használatával csökkenthető az összköltség is, hiszen a korai fázisban történő javítások kevesebb pénzbe kerülnek, mint az éles környezetben végzett módosítások.
3. Mockup típusok
Nem csak a webdesign területén hasznosítják a mockup készítést, hanem több iparágban is. Ezeket a mockup típusok tekintjük most át röviden.
3.1. Nyomtatott mockupok
A nyomtatott mockup egy fotorealisztikus másolata valamilyen nyomtatásra szánt anyagnak, amit arra használnak, hogy előre vizualizálják, hogyan fog kinézni a nyomtatott szórólap, hirdetés, névjegykártya, és bármilyen egyéb papír alapú készítmény.
Vizualizálhatjuk a design elrendezését, a betűtípus kinézetét és méretét. Pénzt és időt takaríthatsz meg, ha a nagy példányszámú nyomdai munkálatok előtt csinálsz egy ilyen tesztverziót. Használhatod a lead-mágneseid borítójaként az ilyen mockupokat, pl. egy e-book esetében.
Forrás: Visme
3.2. Készülék mockupok
Egy elektronikus eszköz (pl. okostelefon, tablet PC) renderelt változata, ahol az adott készülék képernyőjén a saját designod jelenik meg. Nagyon hasznos megoldás ez, ha különböző alkalmazásokat vagy weboldalakat tervezel, amit egyedi módon akarsz szemléltetni az unalmas képernyőfotók (screenshotok) helyett.
A tech-cégek is el tudják így dönteni, hogy milyen irányban változtassák meg a termékeik kinézetét, ami megkönnyíti a tervezést és a fejlesztést.
Forrás: Visme
3.3. Márkaépítő mockupok
A brandépítő mockupok tartalmazzák egy cég márkanevét, logóját vagy szlogenjét különböző termékeken. Ha jegyzetfüzetekre, bögrékre, tollakra helyezed céged logóját, azzal növelni tudod a márkád ismertségét.
Különösen hasznos ez kisebb vállalkozások esetén, akik egy új reklámkampány készítésébe fognak. A mockup készítés által előre láthatjuk, hogyan fognak kinézni egyes termékek design szempontjából. Akár egy étterem is adhat el márkanévvel ellátott tollakat, ha az a célja, hogy a fogyasztók megjegyezzék a brandet.
Forrás: Visme
3.4. Csomagolás mockupok
Ez lényegében azt jelenti, hogy a márkaneved és a logód egy csomagolásra kerül, ami lehet egy doboz, egy papírtasak, egy műanyag tasak. Ez azért fontos, mert marketing szempontból a termékek csomagolás lényeges üzenetet közvetít.
Eldönthetjük, hogy milyen betűtípust, betűméretet, háttérszínt és anyagot használunk, melyik fest a legjobban. Amikor az ügyfeleink terméket vásárolnak tőlünk, a csomagolás garantáltan fontos lesz a szemükben.
Forrás: Visme
3.5. Termék mockupok
Egy termék designját tudjuk valós modelleken megnézni, általában a tervezési folyamat elején alkalmazzák. Ez segíti a designer csapat munkáját a végleges termék megtervezésében.
Az online értékesítés terén is használják, pl. a webáruházak a termékeiket így szemléltetik. Hiszen elég költséges és időigényes lenne minden egyes pólót, minden színben felpróbáltatni valakivel és ezt lefotózni.
Forrás: Visme
3.6. Közösségi média mockupok
A social media mockup lényege, hogy mielőtt posztolnánk valamit a közösségi média oldalaink egyikére, vizualizálni tudjuk, hogyan fog kinézni a gyakorlatban a digitális tartalom. Ellenőrizhetjük, hogy különböző eszközökön, eltérő képernyőméreteken hogyan fest a tartalmunk.
Emellett az ehhez hasonló képek jól mutatnak blogbejegyzésekben, marketing tervekben, vagy akár social media posztként is.
Forrás: Visme
3.7. Weboldal mockupok
Végezetül pedig, amikor egy weboldalt tervezünk, akkor érdemes leellenőrizni, hogy miként fog kinézni eltérő eszközökön az oldal. Erre szolgálnak a weboldal mockupok.
Forrás: Mockupworld
4. Mockup készítő programok
Léteznek olyan online szolgáltatások, amikkel könnyedén lehet sablonok alapján dolgozni és mockupokat készíteni. Az egyik ilyen a Visme, ami egy egyszerű drag-and-drop szerkesztőn alapszik, és könnyen beilleszthetjük a logónkat, márkanevünket a sablonokba.
Az alkalmazások és weboldalak mockupjaink készítésére ideális választás a Figma. Valós időben dolgozhatsz együtt másokkal, miközben egy honlap front-end webdesign felépítését tervezitek.
Az Adobe Photoshop is képes a többrétegű képszerkesztésre, azonban nem felhőalapú, mint az előző két eszköz. Az Adobe Illustrator vektorgrafikákat készít, amik nagyszerű minőségűek. Viszont mindent manuálisan kell elkészíteni, és rengeteg órába telik a program kezelésének elsajátítása.
5. Összefoglaló
A mockup jelentése egyfajta webdesign tervezősablon, amit felhasználhatunk arra, hogy különböző termékek, weboldalak, alkalmazások, csomagolások vagy digitális és nyomtatott tartalmak kinézetét ellenőrizzük a tervezési folyamat részeként, még a végleges változat elkészítése előtt.
Ezzel időt és pénzt spórolhatunk, mert könnyen vizualizálhatjuk a termékek és weboldalak kinézetét, így ebben a tervezési fázisban könnyebb a módosítás is.
Léteznek nagyon jól kezelhető mockup készítő alkalmazások, mint a Visme és a Figma. Ezeket érdemes használni, hogy előre elkészített sablonok alapján dolgozhassunk.
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A mockup egy olyan modell, vázlat vagy mintadarab, amely a valós termék vagy projekt tervezésének vagy fejlesztésének egy adott szakaszában készül. A mockup általában egy egyszerű, papíralapú vagy digitális prototípus, amely bemutatja a tervező vagy fejlesztő elképzeléseit a végső termékről vagy projektről.
Nyomtatott anyagokról, weboldalakról, közösségi média posztokról, termékekről, csomagolásról, márkanévvel ellátott dolgokról.
Visme, Figma, Adobe Illustrator és Photoshop.