A mockup jelentése és a mockup készítés alapjai

A mockup jelentése egyfajta vázlat, modell, sablon, ami bemutatja egy termék vagy weboldal kinézetét még a végleges verzió elkészülte előtt.
Mockup jelentése

A mockup jelentése és a mockup készítés alapjai

A mockup jelentése (ejtsd: mokáp) egyfajta mintadarab, makett vagy modell, amit kreatív sablonként értelmezhetünk a webdesign területén. Segítségével ellenőrizhetjük, hogy miként fog kinézni egy weboldal eltérő képernyőkön, vagy egy termék/csomagolás, ami logóval van ellátva. Mutatjuk, hogy mihez lehet még mockupot készíteni, és hogyan. 🙂

1. Mi a mockup jelentése?

A mockup jelentése a webdesign területén fontos, ahol szoros összeköttetésben áll a drótváz (wireframe) és a prototípus (prototype) fogalmaival. Előbbi csak egy vázszerkezet, ami néhány vonalból és kevés színezésből áll. Utóbbi pedig egy bemutatásra szánt design, amit a cég már a célközönségnek is megmutat. A mockup valahol a kettő között helyezkedik el.

A mockupok a tervezők és a fejlesztők által használt eszközök, amelyek segítségével megtervezhetik és tesztelhetik az alkalmazások és weboldalak felépítését, mielőtt azokat éles környezetbe helyeznék.

A mockupok a tervezési folyamat kezdeti szakaszában jönnek létre, amikor a UI/UX designerek megtervezik a felhasználói felületet és a funkcionalitást. Az ilyen típusú modellek többféle formában is megjelenhetnek.

Az egyik leggyakoribb az ún. wireframe, amely általában egy fekete-fehér, minimális grafikai elemekkel ellátott vázlatforma. Ez általában csak az oldal főbb elemeit tartalmazza, és segít a tervezőknek elhelyezni az elemeket és átgondolni a felhasználói felületet.

A másik gyakori mockup típus a design mockup, amely már részletesebb és sokkal inkább hasonlít a végleges termékre. Ebben az esetben a design már sokkal kidolgozottabb és tartalmazza a szövegeket, képeket és grafikákat, amelyekkel a végleges oldalon/szoftverben is találkozhatunk. A design mockupok lehetnek egyszerű képekből álló prezentációk, de akár interaktív prototípusok is, amelyek tesztelhetők a felhasználók által.

Weboldal készítés

2. Miért fontos a mockup készítés?

Egy mockup sokkal többet mutat a weboldal szerkezetéből és kinézetéből, mint egy egyszerű drótváz, ami ránézésre csak vonalak és négyzetek összessége. A laikus néző számára teljesen értelmetlen vázlatnak tűnik. A mockup már azoknak is értelmezhető és értékelhető, akik nem vettek részt a weboldal megalkotásában.

Bár a mockup még mindig csak egy vizuális vázlat, de a weboldalhoz kapcsolódó felhasználói élmény, az oldal külseje és a letisztultsága már ebben a kezdetleges változatban is jól látható, tesztelhető.

A mockup lényegében egy statikus modell, amit így ebben a formájában még sokkal könnyebben tudunk módosítani, mint egy prototípust vagy a végleges változatot. A prototípus ugyanis már egy interaktív, kipróbálható változat, ami csak nehezen módosítható utólagosan.

A mockup előnye tehát az, hogy egy véglegeshez közeli állapotú verziót hozunk létre a weboldalból, amit az ügyfél értékelhet, és egyes funkciókat még a webdesigner simán kivehet vagy hozzáadhat az ügyfél visszajelzései alapján.

A mockupok segítenek a tervezőknek átgondolni az oldal felépítését és a felhasználói felületet, valamint lehetőséget adnak a fejlesztőknek a funkciók és az adatok összehangolására. Ezenkívül a mockupok nagyban segítik a kommunikációt a tervezők és a fejlesztők között, így csökkentve az esetleges félreértéseket és biztosítva, hogy mindenki ugyanazt a célt követi.

WooCommerce tárhely

A mockupokat alkalmazva a tervezők és fejlesztők a projektre összpontosíthatnak. Azon dolgozhatnak, hogy megfelelő felépítést, funkcionalitást és felhasználói élményt biztosítsanak, és csökkenthetik az esetleges hibák és problémák kockázatát. Mindemellett a mockupok használatával csökkenthető az összköltség is, hiszen a korai fázisban történő javítások kevesebb pénzbe kerülnek, mint az éles környezetben végzett módosítások.

3. Mockup típusok

Nem csak a webdesign területén hasznosítják a mockup készítést, hanem több iparágban is. Ezeket a mockup típusok tekintjük most át röviden.

3.1. Nyomtatott mockupok

A nyomtatott mockup egy fotorealisztikus másolata valamilyen nyomtatásra szánt anyagnak, amit arra használnak, hogy előre vizualizálják, hogyan fog kinézni a nyomtatott szórólap, hirdetés, névjegykártya, és bármilyen egyéb papír alapú készítmény.

Vizualizálhatjuk a design elrendezését, a betűtípus kinézetét és méretét. Pénzt és időt takaríthatsz meg, ha a nagy példányszámú nyomdai munkálatok előtt csinálsz egy ilyen tesztverziót. Használhatod a lead-mágneseid borítójaként az ilyen mockupokat, pl. egy e-book esetében.

Nyomtatott mockup

Forrás: Visme

3.2. Készülék mockupok

Egy elektronikus eszköz (pl. okostelefon, tablet PC) renderelt változata, ahol az adott készülék képernyőjén a saját designod jelenik meg. Nagyon hasznos megoldás ez, ha különböző alkalmazásokat vagy weboldalakat tervezel, amit egyedi módon akarsz szemléltetni az unalmas képernyőfotók (screenshotok) helyett.

A tech-cégek is el tudják így dönteni, hogy milyen irányban változtassák meg a termékeik kinézetét, ami megkönnyíti a tervezést és a fejlesztést.

Készülék mockup

Forrás: Visme

3.3. Márkaépítő mockupok

A brandépítő mockupok tartalmazzák egy cég márkanevét, logóját vagy szlogenjét különböző termékeken. Ha jegyzetfüzetekre, bögrékre, tollakra helyezed céged logóját, azzal növelni tudod a márkád ismertségét.

Különösen hasznos ez kisebb vállalkozások esetén, akik egy új reklámkampány készítésébe fognak. A mockup készítés által előre láthatjuk, hogyan fognak kinézni egyes termékek design szempontjából. Akár egy étterem is adhat el márkanévvel ellátott tollakat, ha az a célja, hogy a fogyasztók megjegyezzék a brandet.

Márka mockup

Forrás: Visme

3.4. Csomagolás mockupok

Ez lényegében azt jelenti, hogy a márkaneved és a logód egy csomagolásra kerül, ami lehet egy doboz, egy papírtasak, egy műanyag tasak. Ez azért fontos, mert marketing szempontból a termékek csomagolás lényeges üzenetet közvetít.

Eldönthetjük, hogy milyen betűtípust, betűméretet, háttérszínt és anyagot használunk, melyik fest a legjobban. Amikor az ügyfeleink terméket vásárolnak tőlünk, a csomagolás garantáltan fontos lesz a szemükben.

Csomagolás mockup

Forrás: Visme

3.5. Termék mockupok

Egy termék designját tudjuk valós modelleken megnézni, általában a tervezési folyamat elején alkalmazzák. Ez segíti a designer csapat munkáját a végleges termék megtervezésében.

Az online értékesítés terén is használják, pl. a webáruházak a termékeiket így szemléltetik. Hiszen elég költséges és időigényes lenne minden egyes pólót, minden színben felpróbáltatni valakivel és ezt lefotózni.

Termék mockup

Forrás: Visme

3.6. Közösségi média mockupok

A social media mockup lényege, hogy mielőtt posztolnánk valamit a közösségi média oldalaink egyikére, vizualizálni tudjuk, hogyan fog kinézni a gyakorlatban a digitális tartalom. Ellenőrizhetjük, hogy különböző eszközökön, eltérő képernyőméreteken hogyan fest a tartalmunk.

Emellett az ehhez hasonló képek jól mutatnak blogbejegyzésekben, marketing tervekben, vagy akár social media posztként is.

Social media mockup

Forrás: Visme

3.7. Weboldal mockupok

Végezetül pedig, amikor egy weboldalt tervezünk, akkor érdemes leellenőrizni, hogy miként fog kinézni eltérő eszközökön az oldal. Erre szolgálnak a weboldal mockupok.

Weboldal mockup

Forrás: Mockupworld

4. Mockup készítő programok

Léteznek olyan online szolgáltatások, amikkel könnyedén lehet sablonok alapján dolgozni és mockupokat készíteni. Az egyik ilyen a Visme, ami egy egyszerű drag-and-drop szerkesztőn alapszik, és könnyen beilleszthetjük a logónkat, márkanevünket a sablonokba.

Az alkalmazások és weboldalak mockupjaink készítésére ideális választás a Figma. Valós időben dolgozhatsz együtt másokkal, miközben egy honlap front-end webdesign felépítését tervezitek.

Mockup készítés

Az Adobe Photoshop is képes a többrétegű képszerkesztésre, azonban nem felhőalapú, mint az előző két eszköz. Az Adobe Illustrator vektorgrafikákat készít, amik nagyszerű minőségűek. Viszont mindent manuálisan kell elkészíteni, és rengeteg órába telik a program kezelésének elsajátítása.

5. Összefoglaló

A mockup jelentése egyfajta webdesign tervezősablon, amit felhasználhatunk arra, hogy különböző termékek, weboldalak, alkalmazások, csomagolások vagy digitális és nyomtatott tartalmak kinézetét ellenőrizzük a tervezési folyamat részeként, még a végleges változat elkészítése előtt.

Ezzel időt és pénzt spórolhatunk, mert könnyen vizualizálhatjuk a termékek és weboldalak kinézetét, így ebben a tervezési fázisban könnyebb a módosítás is.

Léteznek nagyon jól kezelhető mockup készítő alkalmazások, mint a Visme és a Figma. Ezeket érdemes használni, hogy előre elkészített sablonok alapján dolgozhassunk.

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi a mockup jelentése?

A mockup egy olyan modell, vázlat vagy mintadarab, amely a valós termék vagy projekt tervezésének vagy fejlesztésének egy adott szakaszában készül. A mockup általában egy egyszerű, papíralapú vagy digitális prototípus, amely bemutatja a tervező vagy fejlesztő elképzeléseit a végső termékről vagy projektről.

❓ Miről lehet mockupot készíteni?

Nyomtatott anyagokról, weboldalakról, közösségi média posztokról, termékekről, csomagolásról, márkanévvel ellátott dolgokról.

❓ Milyen mockup készítő programok vannak?

Visme, Figma, Adobe Illustrator és Photoshop.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés