Az email marketing működése, előnyei és hátrányai

Az email marketing fogalma nem csak szimplán hírlevelek küldését jelenti. Számos eltérő típusú kereskedelmi email létezik.
Email marketing

Az email marketing működése, előnyei és hátrányai

Az email marketing jelentése nem más, mint elektronikus levelek használata egy vállalkozás termékeinek és szolgáltatásainak népszerűsítésére, valamint az ügyfelek hűségének ösztönzésére. A marketing egyik formája az email marketing, amely az email listán szereplő ügyfelek figyelmét felhívhatja az új termékekre, kedvezményekre és egyéb szolgáltatásokra. Ez lehet egy eladási célú reklám is, ami tájékoztatja a célközönségünket a márkánk értékéről. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy az email marketing – és a promóciós emailek használata – hogyan segítheti vállalkozásod növekedését, és adunk néhány tippet a sikeres email marketing kampány megkezdéséhez.

1. Az email marketing fogalma

Az email marketing egy erőteljes marketingcsatorna, a direkt marketing és az online marketing egyik formája, amely emailt használ a vállalkozás termékeinek vagy szolgáltatásainak népszerűsítésére.

A marketing automatizálási törekvéseinkbe integrálva segíthet minket abban, hogy ügyfeleink megismerjék legújabb termékeinket vagy ajánlatainkat.

Kulcsfontosságú szerepet játszhat a marketing stratégiában is a potenciális ügyfelek megszerzésével, a márkaismertség növelésével, a kapcsolatok kiépítésével vagy az ügyfelek elkötelezettségének fenntartásával a vásárlások között különböző típusú marketinges emaileken keresztül.

2. Az email rövid története

A legelső emailt 1971-ben küldte egy számítógépes mérnök, Ray Tomlinson. Az üzenet, amit küldött, csak egy szám- és betűsor volt, de ez egy új kommunikációs korszak kezdete lett. Tomlinson volt az a személy is, aki bevezette a „@” szimbólum használatát az email címekben.

1978-ban a Digital Equipment Corp. egyik marketing menedzsere, Gary Thuerk a közvetlen kommunikációnak ezt az új módszerét használta arra, hogy elküldje az első kereskedelmi emailt, ezáltal tájékoztatva az embereket egy új termékről.

A 90-es évekre az internet elérhetővé vált egyre nagyobb tömegek számára. Az emberek egymással való kommunikációja drámaian megváltozott, és a marketingszakemberek rájöttek, hogy az email hatékony hirdetési mód lehet.

A marketinges emailek megjelenése a szabályozási frissítések szükségességét is felvetette. Az Egyesült Királyság adatvédelmi törvényét például úgy módosították, hogy minden marketinges email esetében opt-out lehetőséget írjon elő, vagyis leiratkozási opciót biztosítsanak (további információ: opt-in marketing).

3. Az email marketing előnyei

Az email részben azért vált ilyen népszerű marketingeszközzé a vállalkozások számára, mert valamilyen cselekvésre kényszeríti a felhasználót. Egy email a beérkező levelek között marad, amíg el nem olvassa, törli vagy archiválja.

Az email marketing segítségével kapcsolatot építhetsz ki a közönségeddel, miközben forgalmat generálsz a blogodra, a közösségi médiára vagy bárhová, ahol szeretnéd, hogy az emberek elérjenek. Még az emailjeidet is szegmentálhatod, és a felhasználókat demográfiai adatok szerint célozhatod meg, így csak azokat az üzeneteket küldheted el az embereknek, amelyeket a leginkább látni szeretnének.

Email marketing

Az email marketing lehetővé teszi egy email tárgysorának vagy CTA gombjának A/B teszteléssel történő elemzését is, hogy azonosítsa a legjobban teljesítő üzenetet olyan email marketing szoftver segítségével, amely emailek automatikus küldésére is konfigurálható. Ilyen például a Mailchimp is.

4. Az email marketing hátrányai

Noha az email marketing tökéletes módja annak, hogy elérd az ügyfeleket, új potenciális vásárlókat vonzz be és fontos üzleti kapcsolatokat építs ki, van néhány hátránya.

4.1. Levélszemét / spam 

Úgy tűnik, az email postaládánk tele van értéktelen információval: “Hogyan fogyjunk le 25 kilót két hét alatt?”, “Kattints ide a hatalmas kedvezményért!” Mindannyian megkapjuk ezeket az emaileket, és szinte azonnal megnyomjuk a törlés gombot.

Ezek a levelek sokszor a levélszemét- vagy spam mappába kerülnek. Hacsak nem tudod megkerülni a spamszűrőket, ezek az üzenetek gyakran csak időpocsékolásnak tekinthetők az őket küldő cég számára.

4.2. Email mérete

Ha az email túl nagy, előfordulhat, hogy hosszú ideig töltődik be, vagy akár egyáltalán nem is fog működni. A letöltéshez szükséges idő alatt egy potenciális ügyfél elvesztheti érdeklődését, ami egy esetleges üzletet hiúsíthat meg.

4.3. Verseny intenzitása

A hátrányoktól eltekintve az email marketing a digitális marketing népszerű formája, ami azt jelenti, hogy nem a Te emailed lesz az egyetlen, ami elárasztja a felhasználók postafiókját. Ahhoz, hogy kitűnj a versenytársak közül, lehet, hogy be kell fektetned egy profi szövegíróba, vagy további promóciókat kell kínálnod, hogy felkelthesd a célközönséged figyelmét.

4.4. Elköteleződés nehézségei

Az ügyfél gyakran lát egy hirdetést, és az adott ajánlat alapján feliratkozik emailekre. Ezután már benne lesznek az ügyfelek adatbázisában, de ez nem jelenti azt, hogy folyamatosan megnyitják az emailjeidet, és átkattintnak a webhelyedre.

Folyamatosan meg kell találnod a módját a közönség elköteleződésének erősítésére, különben azt tapasztalhatod, hogy alacsony a megnyitási arány, vagy sokan leiratkoznak.

4.5. Email marketing design

Ma már számos eszközön, például telefonokon, táblagépeken és számítógépeken érhetjük el az emaileinket. Ez azt jelenti, hogy hacsak nem tervezel minden platformhoz egy emailt, előfordulhat, hogy ügyfeleid az emailek egy kevésbé ideális változatát láthatják. Ezért kell itt is a reszponzív webdesign fontosságát hangsúlyozni!

Az email marketingesek nem tudják, milyen típusú operációs rendszert használ a címzett. Sok esetben az egykor esztétikus emailben furcsa sortörések, hiányzó látványelemek és logók lehetnek.

Ezek bosszantóak a címzett számára, és gyorsan törlésre kerülnek – különösen, ha a címzett spamnek vagy átverésnek tartja őket. Ezeket az emaileket a legtöbb esetben nehéz elolvasni, és nagyon csekély értékük van.

4.6. Költségek

Bár sok email szolgáltatás ingyenesnek mondható, sok még mindig díjat számít fel a további műveletekért, például képek hozzáadása vagy a szavak számának túllépése esetén.

Győződj meg arról, hogy pontosan ismered az ingyenes emailekre vonatkozó irányelveket, vagy tudod, milyen további költségek merülhetnek fel. Egy email marketing szakember megtervez egy email sablont, segít létrehozni egy adatbázist a releváns kapcsolatokról, és az e-mailek terjesztését is elvégezi, ezzel megterhelve a költségvetést.

5. Email marketing típusok és példák

Sokféle email marketing típus létezik. Mindegyik más-más célt szolgál, és más utat választ a célközönséggel való kapcsolatteremtésre. Megvizsgálunk néhányat a sokféle típus közül, így létrehozhatod a legjobb email marketing kampányt céged számára.

5.1. Üdvözlő emailek

Az ilyen típusú email üdvözli az ügyfeleket, és arra ösztönzi őket, hogy többet tudjanak meg a termékedről vagy szolgáltatásodról. Gyakran kínálnak próbaterméket vagy egyéb bónuszt. Arra használják ezeket, hogy egy potenciális új ügyfelet bevezessenek a vállalkozásba.

5.2. Hírlevelek

A hírlevél emailek nagyon népszerűek, és gyakran új termékeket és szolgáltatásokat emelnek ki. Tartalmazhatnak cikkeket, blogbejegyzéseket és vásárlói véleményeket is. Általában cselekvésre ösztönzik az olvasót, hogy tegyen valamit, legyen szó egy új blogcikk olvasásáról vagy egy új termék megtekintéséről. Nem árt egy email aláírás készítése sem, ha tényleg profinak akarunk tűnni.

5.3. Lead-gondozó emailek

Az ilyen típusú emailek egy meghatározott közönséget céloznak meg emailek sorozatán keresztül, abban a reményben, hogy végül átalakítják a címzetteket vásárlókká (lead-generálás). Az emailek általában egy adott termék vagy szolgáltatás iránt érdeklődő csoportra összpontosítanak, majd további információkat vagy releváns promóciókat kínáló emailekkel növelik érdeklődésüket.

A cél az, hogy a felhasználókat a mérlegelési szakaszból a vásárlási szakaszba tolják át.

Email marketing működése

5.4. Megerősítő emailek

Azok, akik a közelmúltban iratkoztak fel emailekre vagy hírlevelekre, vagy először vásároltak terméket online, visszaigazoló emailt kaphatnak. Ez biztosítja azt, hogy az információt megkapták és szerepelnek a hírlevél listán, tehát készek arra, hogy további információkat kapjanak.

Az email marketing egy nagyszerű módja annak, hogy a felhasználók tudomást szerezzenek arról, hogy a vásárlás megtörtént, vagy a regisztrációjuk sikeres volt, és további teendőket is tartalmazhatnak.

5.5. Dedikált emailek

Ha az email listának csak egy részét szeretnéd elérni, ezt dedikált emailnek nevezzük. A címzettek listája a közelmúltbeli vásárlásokon, inaktív ügyfeleken, új leadeken és más meghatározott kritériumokon alapulhat.

5.6. Meghívó emailek

Az ilyen típusú emailek gyakran jelentenek be közelgő eseményeket, új termékek bevezetését és szemináriumokat. A legtöbb vállalat akkor használja az ilyen típusú email marketinget, amikor valami különleges történik, hogy felhívja a figyelmet a különleges eseményekre.

5.7. Promóciós emailek

Az ilyen típusú marketinges e-mailek nagyon gyakoriak, és nagy közönségnek szólnak. Általában a tudatosság fenntartására használják, és új termékek és szolgáltatások marketingjére szolgálhatnak.

5.8. Kutatási célú emailek

Az ügyfelektől származó visszajelzések az egyik legjobb eszköz egy vállalkozás számára. Ezeknek az emaileknek a kiküldése azt üzeni ügyfeleidnek, hogy értékeled a véleményüket, és olyan élményt, terméket vagy szolgáltatást szeretnél létrehozni, ami örömet okoz számukra.

A vállalkozások is figyelembe vehetik az ezekből a felmérésekből származó visszajelzéseket, és alkalmazhatják azokat kínálatukban, és így remélhetőleg jobb terméket hozhatnak létre.

5.9. Szezonális marketing emailek

Sok vállalat kihasználja az ünnepi szezont vagy a különleges alkalmakat, hogy megkeresse ügyfeleit és leendő vásárlóit a közelgő értékesítésekkel és promóciókkal kapcsolatos információkkal. Gyakran olyan ünnepekhez kötődnek, mint a karácsony, a Valentin-nap, az anyák és apák napja.

6. Tippek email marketing stratégia összeállításához

De hogyan építhetsz fel olyan emberekből álló közönséget, akiknek emaileket küldhetsz internetes marketing tevékenységed részeként? Van néhány módszer, és mindegyik azzal kapcsolatos, hogy helyesen bánj az ügyfelekkel, figyelembe véve a legjobb marketing gyakorlatokat.

Először is email marketing során ne vásárolj email listákat. Sok email marketing cég szigorú, engedélyeken alapuló szabályzattal rendelkezik az email címekkel kapcsolatban, ami azt jelenti, hogy tilos a megvásárolt listákra küldeni promóciós tartalmakat.

Ehelyett koncentrálj arra, hogy ösztönözd az embereket lead-mágnesek és csalitermékek segítségével, így fogadni fogják a leveleidet. Kedvezményt kínálhatsz ügyfeleid első rendeléseinél, amikor egyéni regisztrációs űrlapon keresztül feliratkoznak az email listára.

Vagy felajánlhatod az új előfizetőknek az ingyenes szállítást a következő rendelésükkor – vagy lehetőséget adhatsz nekik, hogy nyerjenek, amikor csatlakoznak a listához. Ezek mind csalogató kedvezmények lehetnek egy hírlevél listára való feliratkozáshoz.

Légy tisztában a nemzeti (és nemzetközi) email szabályozással. Ügyelj arra, hogy az automatizált emailek küldésekor betartsd a területre vonatkozó jogi követelményeket és vonatkozó jogszabályokat, például az Általános Adatvédelmi Rendeletet (GDPR) az Európai Unióban a személyes adatok kezelésére. A szabályozás mind a Te tartózkodási helyeden, mind a feliratkozók tartózkodási helyén alapulnak, és a Te felelősséged, hogy tisztában legyél a vonatkozó jogszabályokkal.

Használd az email marketing eszközét az ügyfelekkel való beszélgetéshez. Az email nagyszerű marketingeszköz, de más módon is segítheti vállalkozásod. Fontold meg, hogy időnként szünetet tartasz a szokásos marketing tartalmakban, hogy felméréseket végezz, elmondd ügyfeleidnek, hogy mennyire értékeled őket, miután vásároltak tőled, követheted a kosárelhagyásokat, vagy egyszerűen csak köszöntheted őket.

Nemcsak lehetőséget ad a közönségnek arra, hogy értékes visszajelzést adjon a céged számára, hanem lehetővé teszi, hogy jobban megismerjék a vállalkozás mögött álló személyt.

Csak akkor küldd el az emaileket, ha valóban szüksége van rá a címzetteknek. Ha valaki rád bízta az email címét, ne élj vissza ezzel a bizalommal. Ha elárasztod a célközönség postaládáját felesleges emailekkel, akkor elvesztik érdeklődésüket, vagy teljesen leiratkoznak. Koncentrálj arra, hogy releváns, lebilincselő üzeneteket küldj nekik számukra tetsző dolgokról, így még sokáig hűségesek lesznek.

7. Összefoglaló

Az email marketing lényege, hogy létrehozunk egy címlistát olyan személyekből, akik potenciális ügyfeleink lehetnek, és valószínűleg termékeket vagy szolgáltatásokat vásárolhatnak tőlünk.

Elérhetjük őket eltérő típusú és célú levelekkel: üdvözlő, lead-gondozó, megerősítő emailek, hírlevelek, dedikált, meghívó, promóciós, szezonális marketing és kutatási célú emailek.

Amire mindenképp figyelj oda, az az adott országra vonatkozó adatvédelmi szabályozás betartása, és az ügyfelek bizalmának a megőrzése. Ne élj vissza a személyes adataikkal!

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: [email protected]

8. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Mi az email marketing lényege?

Létre kell hozni egy címlistát olyan érdeklődők elérhetőségeiből, akik nagy valószínűséggel vásárolnának tőlünk valamilyen terméket, vagy igénybe vennék szolgáltatásainkat. Hírlevelekkel érhetjük el őket, amihez az opt-in oldal egy nagyszerű eszköz, ha email címeket akarunk gyűjteni.

❓ Hogyan készíthetek email aláírást?

Olvasd el az email aláírás készítése útmutatónkat.

❓ Milyen típusú levelek szerepelhetnek az email marketing stratégiánkban?

Üdvözlő, lead-gondozó, megerősítő, meghívó, dedikált, promóciós, szezonális marketing célú, kutatási célú és egyéb típusú hírlevelek.

Dávid Ádám

Dávid Ádám

Szia, Dávid Ádám vagyok a Kiszervezett Marketing Ügynökség alapítója. Több mint 120+ weboldalt építettünk már sikeresen az ügyfeleink számára. Az így szerzett tapasztalataimat blog formájában szeretném megosztani veled. Sok sikert számodra a megvalósításban!

Hozzászólások