Google Shopping hirdetések létrehozása
Az internet térhódításával nőtt az igény a kényelmes és hatékony online vásárlási élményre. A Google Shopping egy olyan szolgáltatás, amely a Google Kereső találatai között biztosítja a felhasználóknak a termékkeresést és az online vásárlást. Nézzük meg közelebbről, hogyan működik a Google Shopping és hogyan lehet Shopping hirdetést létrehozni.
1. Mi az a Google Shopping?
A Google Shopping (hivatalos oldal) egy olyan szolgáltatás és online platform, amely a Google által kínált ingyenes SERP funkciók között található. A célja az, hogy a felhasználóknak segítséget nyújtson a termékek keresésében és az online vásárlásban.
Ha el akarjuk érni a Google Shopping felületét, hogy böngésszünk a termékek között, akkor tegyük a következőket:
- Keressünk rá egy megvásárolni kívánt termékre a Google-ben, pl. Nike Air Force 1 cipő, vagy LG 8K TV.
- A keresési sáv alatt megjelenő opciók közül válasszuk a Termékek opciót.
De néha magától előjön SERP funkcióként a vásárlási opció, és közvetlenül böngészhetünk a termékek között a Google-ben. Például számítógépen ez így néz ki:
A Google Shopping működése egyszerű: amikor a felhasználó beírja egy termék vagy termékcsoport nevét a Google Keresőbe, a rendszer releváns találatokat jelenít meg, amelyek tartalmazzák a keresett termék nevét, képeket, árakat, valamint a hirdetők weboldalainak linkjét. A találatok segítségével a felhasználók könnyen összehasonlíthatják a különböző termékeket és árakat, majd a kívánt árucikket közvetlenül meg is vásárolhatják a kiválasztott kereskedő oldalán keresztül.
Fontos megjegyezni, hogy a Google Shopping nem egy magánjellegű webáruház, hanem inkább egy árösszehasonlító és termékkereső platform. Az egyes találatok a kereskedők webhelyeire irányítják a felhasználókat, ahol a tényleges vásárlás megtörténik.
A Google Shopping használata előnyös mind a potenciális vásárlók, mind pedig a kereskedők számára. A felhasználók könnyen megtalálhatják a keresett termékeket, összehasonlíthatják az árakat, és a Google Shoppingon keresztül eljuthatnak a kiválasztott kereskedők weboldalaira, hogy a vásárlást megejthessék. A kereskedők pedig lehetőséget kapnak arra, hogy megjelenjenek a Google Keresőben és célzottan elérjék a lehetséges vásárlókat.
A Shopping funkció eredete az Froogle nevű szolgáltatásra vezethető vissza, amelyet először 2002-ben indítottak el. Az eredeti Froogle célja az árösszehasonlítás volt. A Google-felhasználók lehetőséget kaptak a termékek keresésére az interneten és az árak összehasonlítására. 2007-ben a Froogle-t átkeresztelték Google Product Searchre, majd 2012-ben végül Google Shopping lett a hivatalos neve.
2. A Google Shopping működése
Csak olyan eladók és hirdetők termékei jelennek meg a Google Shopping szolgáltatásban, akik önszántukból döntöttek úgy, hogy megjelenítik itt a termékeiket. A termékek rangsorolása a Shopping lapon az adott felhasználó által használt keresőkifejezések alapján történik. Emellett fontos szerep jut még a korábbi keresési tevékenységek elemzésének is, amely alapján a Google megállapítja a leginkább releváns árucikkeket.
Az egyes keresési paraméterek fontosságát Google algoritmusok határozzák meg. A Szponzorált címkével rendelkező termékeknél a hirdetők pénzt fizettek a Google-nek, hogy előkelőbb helyen jelenjenek meg a Google Shopping találatok között.
A kereskedőknek be kell tartaniuk a Google Shopping irányelveit. Azok az árucikkek, amelyek nem felelnek meg ezeknek az előírásoknak, eltávolításra kerülnek a Shopping listából.
A vásárlók dolgát megkönnyíti és biztonságosabbá teszi a vásárlást az a funkció, hogy megjelennek a hirdetőre vonatkozó Google Ügyfélvélemények is a termékek mellett. További megjelenő adatok egy-egy termék mellett:
- Termék megnevezése és leírása;
- A kereskedő neve és weboldala;
- Szállítási információk;
- A termékek ára;
- Termékfotók.
Emellett a felhasználók olyan szűrőket is alkalmazhatnak a Google Shopping keresések során, mint:
- Csak az akciós termékek megjelenítése;
- Árkategóriák szerinti keresés;
- Díjmentes visszaküldést biztosító kereskedők;
- Termékek értékelésének minimum átlagértéke;
- Új/használt árucikkek;
- Kereskedők megnevezései.
A Google Shopping kijelzi, ha árcsökkenés tapasztalható egy terméknél. Továbbá különböző üzletek árait tudjuk összehasonlítani, és a számunkra ideális termékeket el tudjuk menteni a könyvjelzőink közé. Termékek árainak összehasonlítása eltérő kereskedőknél:
Az elmentett termékeket gyűjteményekbe rendezhetjük, valamint még Google Bevásárlólistát is készíthetünk.
3. Hogyan jeleníthetem meg a termékeimet a Google Shoppingban?
2020 áprilisáig a hirdetőknek fizetniük kellett azért, hogy megjelenjenek a Google Shopping találatok között, mára azonban lehetőség van ingyenes megjelenésre is. Ha azt szeretnéd, hogy termékeid megjelenjenek a Google Shopping rendszerében, akkor küldj be egy terméklistát a Google-nek.
A terméktáblázat tartalmazza az árucikkek nevét, leírását, árát, valamint a kapcsolódó termékfotókat. A kapott információkat a Google algoritmusai feldolgozzák, hogy a legrelevánsabb találatokat jelenítsék meg a böngésző felhasználók számára.
Ha egy érdeklődő rákattint a termékedre, akkor azt a webáruházad felületén tudja majd megvásárolni. Ezért mindenképpen szükséged lesz egy webshop készítésére.
Ahhoz, hogy meg tudj jelenni a Shopping találatok között, hozz létre egy Merchant Center-fiókot. Itt tudod majd kezelni a termékeid megjelenítését a Google-ben. Igazold, hogy Te vagy a webáruházad kezelője, illetve a Díjmentes adatok beállítása lehetőséget választva tudsz majd ingyenesen megjelenni a Shopping listában.
Mivel nem mindenki szeretne szponzorált tartalomként megjelenni a találatok között PPC hirdetések formájában, ezért biztosítsd azt, hogy a termékeid a lehető legprofibb termékfotókkal rendelkezzenek, részletes leírással karöltve.
A termékfeed vagy terméktáblázat létrehozásához a Google egy útmutató formájában nyújt segítségét, amelyben leírják a szükséges termékattribútumok megadásának folyamatát és formáját.
Abban az esetben, ha a termékeidet szeretnéd hirdetni is, kelleni fog egy Google Ads-fiók létrehozása is. A Merchant Center és a Google Ads összekapcsolása révén tudod ezt megtenni. Ezt követően egy Shopping hirdetési kampányt kell létrehoznod.
4. A Google Shopping hirdetések működése és előnyei
Shopping hirdetések létrehozása és Shopping kampányok beállítása előtt a kereskedőknek meg kell felelniük néhány követelménynek:
- Létre kell hozni egy Google Merchant Center-fiókot és egy Google Ads-fiókot, amelyeket ezután összekapcsolnak;
- A hirdetések és kampányok tartalmának meg kell felelnie a Shopping hirdetések irányelveinek;
- Legalább 30 naponta egyszer naprakész termékadatokat kell küldeni a Google irányába a Merchant Center-fiókon keresztül. Ehhez tekintsd meg a termékadat-attribútumok részletes leírását.
Kereskedőként indíthatunk standard Shopping kampányokat, illetve teljesítménymaximalizáló Shopping kampányokat is. Először is a Merchant Center felületén kell megadni a termékadatokat, majd egy Google Ads kampányt kell indítani.
A választott kampánytípustól függően elkezdenek megjelenni a termékeink a Google felületén, Shopping hirdetések formájában. Ezekben megjelenik a termékek fényképe, elnevezése, ára, az üzlet neve és weboldala.
Google Shopping hirdetések esetén nem a kulcsszavak, hanem a Merchant Centerben nyilvántartott termékadatok alapján dönti el a Google, hogy hol és mikor jelenjenek meg a hirdetések.
Az imént említett teljesítménymaximalizáló Shopping kampányok célalapú Google Ads kampánytípusok, amelyekkel több ügyfelet szerezhetünk a konverziókra optimalizált teljesítmény révén.
Forrás: Google Ads Súgó
A Google Shopping hirdetések előnyei:
- Új célközönségek megszólítása a Google hálózatain keresztül;
- Komolyabb érdeklődők szerzése, akikből nagyobb valószínűséggel lesz fizető ügyfél;
- Kereskedelemközpontú kampánykezelés, amely a termékattribútumok alapján jelenít meg releváns találatokat a felhasználóknak;
- Egyszerre több Shopping hirdetésed is megjelenhet egy keresés során;
- A teljesítménymaximalizáló hirdetések megjelenhetnek a YouTube, a Google Kereső, a Display Hálózat, a Discovery, a Gmail és a Google Térkép felületén is.
5. A Shopping hirdetések részei
Alapvetően egy Google Shopping hirdetés az alábbiakat tartalmazza: termék képe, megnevezése, ára, illetve az üzlet/vállalkozás neve és weboldala.
A Shopping hirdetések eltérő formátumokban jelenhetnek meg a különböző képernyőméreteknek megfelelően:
Forrás: Google Ads Súgó
Nem neked kell létrehoznod a hirdetések kinézetét, mert a Merchant Centerben szereplő termékfeedben megadott információk alapján automatikusan generálódnak.
A Google Shopping hirdetések fejleszthetők még az alábbi módokon:
- Promóciók hozzáadása: speciális termékajánlatok megjelenítése a Shopping hirdetésekben „akciós ajánlat” kommentár révén.
- Termékértékelések megjelenítése: a termékek 5 csillagos besorolási rendszer alapján értékelhetők, és legalább 3 ügyfélvélemény szükséges hozzá, hogy megjelenjenek az adott terméknél.
- Google Ügyfélvélemények bekapcsolása: az ügyfeleink egy rövid felmérés kitöltése révén értékelhetik a szolgáltatásunk minőségét, ezt egy díjmentes bővítmény bekapcsolása által tehetjük elérhetővé. A megjelenő vélemények növelik a potenciális vásárlók belénk vetett bizalmát.
6. Google Shopping hirdetés létrehozása
A Google Shopping hirdetés létrehozása a Google Ads (korábban Google AdWords) platformon keresztül történik. Az alábbiakban megtalálod a lépéseket, hogyan hozhatsz létre egy Google Shopping hirdetést:
- Google Ads fiók létrehozása vagy bejelentkezés: ha még nem rendelkezel Google Ads fiókkal, először hozz létre egyet a Google Ads weboldalán. Ha már van fiókod, jelentkezz be.
- Google Merchant Center fiók létrehozása vagy összekapcsolás: a Google Shopping hirdetésekhez szükséged lesz egy Google Merchant Center fiókra is. A Google Merchant Center lehetővé teszi, hogy feltöltsd és kezeld a termékadataidat. Ha még nincs Merchant Center fiókod, hozz létre egyet. A Google Ads és a Merchant Center fiókot össze kell kapcsolnod, hogy a termékeid adatait lehessen használni a hirdetésekben.
- Termékadatok feltöltése a Merchant Centerbe: az adatokat CSV-fájlok vagy termékközponti megoldások segítségével töltheted fel a Merchant Centerbe. Bizonyos információkat, mint például a termék neve, leírása, ára és képei, kötelező megadni. Győződj meg arról, hogy a termékadataid pontosak és naprakészek legyenek.
- Google Shopping kampány létrehozása: a Google Ads fiókodban hozz létre egy új kampányt a Google Shopping hirdetésekhez. Válaszd ki a „Shopping” kampánytípust, majd add meg a kampány nevét és a céljait. Itt eldöntheted, hogy teljesítménymaximalizáló vagy standard Shopping kampányt indítasz.
- Hirdetési csoportok létrehozása: a kampányon belül hozz létre hirdetési csoportokat. Ezen belül csoportosítsd a termékeidet azok alapján, hogy milyen kulcsszavakra szeretnéd megjeleníteni őket.
- Beállítások: állítsd be a napi költségkeretet, az ajánlott licitösszeget, és válaszd ki a megfelelő célzást a hirdetéseid számára.
- Hirdetések létrehozása: a Google Shopping hirdetések automatikusan generálódnak a feltöltött termékadataid alapján. A hirdetések tartalmazzák a termék nevét, képét, árát és a kereskedő nevét/weboldalát. A hirdetések megjelenítése azután történik, hogy a Google által meghatározott releváns keresőkifejezésekhez illeszkednek.
- Kampány indítása: ellenőrizd a létrehozott hirdetéseket, és ha mindent helyesen állítottál be, indítsd el a kampányt. A hirdetések a megadott célzásnak és költségkeretnek megfelelően elkezdenek megjelenni a Google keresőjében.
További információért olvasd el a Google hivatalos leírását Google Shopping kampányok létrehozása céljából.
7. Összefoglaló
A Google Shopping nem egy hagyományos webáruház, hanem egy termékösszesítő platform, ahol a felhasználók termékeket kereshetnek és hasonlíthatnak össze több ezer vagy több millió kereskedő ajánlatai alapján.
Ha meg szeretnéd jeleníteni a webáruházad termékeit a Google Shopping rendszerében, vagy fizetett Google Shopping hirdetéseket akarsz indítani, akkor ezek leírását megtalálod a cikkünkben.
Mindenképp szükséged lesz egy Merchant Center-fiókra, ahol fel tudod tölteni a termékeid listáját a megadott attribútumoknak megfelelően.
Ha segítségre volna szükséged a Google Shopping beállításával kapcsolatban, akkor bátran vedd fel velünk a kapcsolatot! 🙂
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
8. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
A felhasználók termékeket kereshetnek és árakat hasonlíthatnak össze a Google Shopping felületén. Ehhez azonban előbb szükséges egy webáruház készítése.
A Google Shopping nem árusít termékeket közvetlenül a fogyasztóknak, csupán információkat gyűjt össze eltérő webáruházakból és kereskedőktől, amelyeket elérhetővé tesz a vásárlóknak is. Így az emberek könnyedén össze tudják hasonlítani a legjobb ajánlatokat.
Standard és teljesítménymaximalizáló kampányok léteznek.