Mi a konverzió jelentése az online marketing területén?
A konverzió jelentése rengeteg online marketing témánál felmerül, hiszen elég csak az egyes marketing csatornák sikerességére, a CTA gombok megtervezésére vagy a banner hirdetések felépítésére gondolnunk. Ez nem véletlen, hiszen egy landing oldal vagy marketing kampány sikerét mindig a konverziós arány segítségével mérik az online marketinges szakemberek. De hogy mit is jelent pontosan a konverzió és hogyan tudjuk mérni a konverziós ráta alakulását, azt ebben a cikkben tisztázzuk.
1. Mi a konverzió jelentése?
Az online marketingben a konverzió jelentése egy olyan esemény, amit a weboldalra érkező látogató hajt végre, és valamilyen üzletileg / marketing szempontból fontos cél elérését szolgálja.
A konverzió az a cselekvés, amit a marketing üzenet címzettje végez el a vállalkozás által kívánt módon. Nem minden számszerű adat könyvelhető el konverzióként: hiába tekintik meg a hirdetésed 10 ezren, mivel csak az a fontos, hogy a 10 ezer emberből hány fog rákattintani a hirdetésre, vagy ami még jobb, megvásárolni valamit az oldaladon.
Kétféle konverzió típust különböztetünk meg: makro- és mikrokonverziót.
1.1. Makrokonverzió jelentése
A makrokonverzió (hard conversion) nem más, mint az értékesítési tölcsér végén szereplő cél, amit a weboldal létrehozásával el akartunk érni. Amikor makrokonverzióra optimalizáljuk a tartalmainkat, akkor az a célunk, hogy a potenciális fogyasztók átalakuljanak fizető vásárlókká, minél nagyobb arányban.
A konverzióoptimalizálás (CRO = Conversion Rate Optimization) egyébként az online marketing egyik újabb szakterülete, amely kifejezetten az elérendő konverziók számának növelését célozza.
Amikor a makrokonverzió jelentése kerül szóba, akkor ez alatt tényleges vásárlásokat értünk. Tehát nem szimpla lead generálásról beszélünk, hanem pénzt fizető ügyfelekről.
Makrokonverzió példák:
- A látogató megvásárolt egy terméket a webshopban;
- Lefoglalt egy időpontot valamelyik szolgáltatásunkra, és már kifizette az előleget is;
- Beregisztrált valamilyen havidíjas előfizetéses szolgáltatásunkra.
Nem elég, ha a beérkező látogató letölt egy ingyenes e-bookot vagy feliratkozik egy hírlevélre, mivel ilyenkor nem történik vásárlás, vagyis nincs makrokonverzió.
1.2. Mikrokonverzió jelentése
A mikrokonverzió (soft conversion) ezzel ellentétben nem egyből a vásárlást tűzi ki célul, hanem apró lépések összességéből áll. Ezeken a lépéseken végigmegy egy felhasználó, mielőtt fizető ügyféllé válna.
Vagyis a mikrokonverziók nem jelentenek közvetlen értékesítést, de fontos szerepet töltenek be a sales funnel sikerességében. Ezeket a lépéseket követve tudnak meggyőződni a látogatók, hogy az általunk kínált termékek vagy szolgáltatások megfelelnek az elvárásaiknak.
Mikrokonverzió példák:
- Regisztráció a weboldalon;
- Kapcsolati űrlap kitöltése;
- Ajánlatkérés;
- Termék kosárba helyezése;
- Ingyenes anyagok (pl. e-book, sablonok) letöltése;
- Hozzászólás írása;
- Feliratkozás hírlevélre;
- Próbatermék letöltése (szoftver demó);
- Landing oldal böngészése;
- CTA gombra kattintás.
Lényegében bármi lehet mikrokonverzió, amit a felhasználók végeznek a weboldalunkon, legyen szó akár kattintásokról, akár bizonyos termékek vagy bejegyzések megtekintéséről. Azonban ezek nem hoznak semmilyen jövedelmet.
2. Hogyan zajlik a konverzió folyamata?
Az első lépés a látogatók szerzése (angolul lead capture). Ekkor lead generálás történik, amely során begyűjtjük egy-egy látogató legfontosabb adatait, elérhetőségeit (név, e-mail cím, telefonszám).
Miután az ismeretlen látogató átalakul leaddé, akkor következik a lead értékelése (lead qualifying). Megpróbáljuk különböző kategóriákba sorolni a megszerzett leendő ügyfeleket: érdeklődési kör, foglalkozás, életkor, vagy éppen a lead forrása szerint.
Ezek alapján a konverzió jelentése összefügg a piaci szegmentációval is, hiszen a konverziót bemutató felhasználókat csoportosítjuk különböző szempontok szerint, célcsoportokat létrehozva.
Végül a vásárlóvá alakítás zajlik (lead nurturing), amit lead gondozásnak szoktak nevezni. Az érdeklődést mutató felhasználókat fokozatosan a makrokonverzió felé tereljük, hogy ne csak feliratkozzanak egy hírlevélre vagy letöltsenek egy fájlt, hanem vásároljanak is valamit tőlünk.
3. Hogyan mérhető a konverzió?
Az online marketing egyik lényeges része, hogy számon kell tartani egyes hirdetése, reklám kampányok és landing oldalak sikerességét. Ezt pedig a konverzió mérésével tudjuk elérni.
A konverzió mérése megvalósítható a Google Analytics 4 használatával is, amely teljesen ingyenesen használható minden weboldalon, és az általunk fontosnak vélt üzleti célú tevékenységekről gyűjt adatokat a weboldalunkon.
De ugyanúgy a Google Ads és a Facebook Hirdetéskezelő is rendelkezik konverziós arány mutatóval. A Google Analytics 4 felületén tudunk felvenni olyan konverziós eseményeket, amelyek fontosak számunkra (pl. hány új látogatónk érkezett, hányan töltöttek le egy dokumentumot, hányan görgettek le egy megadott pontig az oldalon, stb.).
Követőkódokat elhelyezhetünk a Google Tag Manager segítségével is. Például beállíthatjuk az általunk követni kívánt Google Analytics eseményeket.
4. A konverziós arány kiszámítása
A konverziós ráta egy százalékos mutató, amely a megvalósult konverziók számát osztja el az összes megtekintés számával.
Konverziós arány példa: egy landing oldalt 200 felhasználó tekintett meg, de ebből csak 10 ember kattintott a „Feliratkozom” gombra. Ha ki akarjuk számítani a landing page konverziós rátáját, akkor a 10 konverziót el kell osztanunk a 200 megjelenítéssel: 10 / 200 = 0,05 = 5%.
Tehát a konverziós ráta mindig egy százalékos mutató. Esetünkben az emberek 5%-a iratkozott fel a landing oldalon keresztül. A kiszámítása nagyon hasonló az átkattintási arány (CTR) képletéhez.
5. Összefoglaló
A konverzió jelentése egy olyan cselekvés a felhasználók részéről, amely a vállalkozás céljainak elérését szolgálja. Megkülönböztetünk makro- és mikrokonverziót.
Az online marketingben a konverziót leggyakrabban akkor alkalmazzuk, ha egy marketing kampány, online hirdetés, landing oldal vagy CTA gomb sikerességét kívánjuk mérni.
Ennek eszköze a konverziós ráta, ami egy százalékos mutatóban fejezi ki, hogy az összes látogató közül hányan hajtottak végre valamilyen konverziót.
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Egy olyan cselekvés a felhasználóktól vagy egy weboldal látogatóitól, amely a vállalkozás vagy a weboldal-tulajdonos érdekeit szolgálja, segíti üzleti céljainak elérését.
Google Ads hirdetések, landing oldalak és Facebook hirdetéskezelés sikerességének elemzése során.
Egy olyan arányszám, százalékos mutató, ami azt mutatja meg, hogy az összes látogatóból hányan cselekedtek az elvárásaink szerint, vagyis hány konverzió született.