Tartalomjegyzék
ToggleMi a konverzió jelentése az online marketing területén?
A konverzió jelentése rengeteg online marketing témánál felmerül, hiszen elég csak az egyes marketing csatornák sikerességére, a CTA gombok megtervezésére vagy a banner hirdetések felépítésére gondolnunk. Ez nem véletlen, hiszen egy landing oldal vagy marketing kampány sikerét mindig a konverziós arány segítségével mérik az online marketinges szakemberek. De hogy mit is jelent pontosan a konverzió és hogyan tudjuk mérni a konverziós ráta alakulását, azt ebben a cikkben tisztázzuk.
1. Mi a konverzió jelentése?
Az online marketingben a konverzió jelentése egy olyan esemény, amit a weboldalra érkező látogató hajt végre, és valamilyen üzletileg / marketing szempontból fontos cél elérését szolgálja.
A konverzió az a cselekvés, amit a marketing üzenet címzettje végez el a vállalkozás által kívánt módon. Nem minden számszerű adat könyvelhető el konverzióként: hiába tekintik meg a hirdetésed 10 ezren, mivel csak az a fontos, hogy a 10 ezer emberből hány fog rákattintani a hirdetésre, vagy ami még jobb, megvásárolni valamit az oldaladon.
Kétféle konverzió típust különböztetünk meg: makro- és mikrokonverziót.
1.1. Makrokonverzió jelentése
A makrokonverzió (hard conversion) nem más, mint az értékesítési tölcsér végén szereplő cél, amit a weboldal létrehozásával el akartunk érni. Amikor makrokonverzióra optimalizáljuk a tartalmainkat, akkor az a célunk, hogy a potenciális fogyasztók átalakuljanak fizető vásárlókká, minél nagyobb arányban.
A konverzióoptimalizálás (CRO = Conversion Rate Optimization) egyébként az online marketing egyik újabb szakterülete, amely kifejezetten az elérendő konverziók számának növelését célozza.
Amikor a makrokonverzió jelentése kerül szóba, akkor ez alatt tényleges vásárlásokat értünk. Tehát nem szimpla lead generálásról beszélünk, hanem pénzt fizető ügyfelekről.
Makrokonverzió példák:
- A látogató megvásárolt egy terméket a webshopban;
- Lefoglalt egy időpontot valamelyik szolgáltatásunkra, és már kifizette az előleget is;
- Beregisztrált valamilyen havidíjas előfizetéses szolgáltatásunkra.
Nem elég, ha a beérkező látogató letölt egy ingyenes e-bookot vagy feliratkozik egy hírlevélre, mivel ilyenkor nem történik vásárlás, vagyis nincs makrokonverzió.
1.2. Mikrokonverzió jelentése
A mikrokonverzió (soft conversion) ezzel ellentétben nem egyből a vásárlást tűzi ki célul, hanem apró lépések összességéből áll. Ezeken a lépéseken végigmegy egy felhasználó, mielőtt fizető ügyféllé válna.
Vagyis a mikrokonverziók nem jelentenek közvetlen értékesítést, de fontos szerepet töltenek be a sales funnel sikerességében. Ezeket a lépéseket követve tudnak meggyőződni a látogatók, hogy az általunk kínált termékek vagy szolgáltatások megfelelnek az elvárásaiknak.
Mikrokonverzió példák:
- Regisztráció a weboldalon;
- Kapcsolati űrlap kitöltése;
- Ajánlatkérés;
- Termék kosárba helyezése;
- Ingyenes anyagok (pl. e-book, sablonok) letöltése;
- Hozzászólás írása;
- Feliratkozás hírlevélre;
- Próbatermék letöltése (szoftver demó);
- Landing oldal böngészése;
- CTA gombra kattintás.
Lényegében bármi lehet mikrokonverzió, amit a felhasználók végeznek a weboldalunkon, legyen szó akár kattintásokról, akár bizonyos termékek vagy bejegyzések megtekintéséről. Azonban ezek nem hoznak semmilyen jövedelmet.
2. Hogyan zajlik a konverzió folyamata?
Az első lépés a látogatók szerzése (angolul lead capture). Ekkor lead generálás történik, amely során begyűjtjük egy-egy látogató legfontosabb adatait, elérhetőségeit (név, e-mail cím, telefonszám).
Miután az ismeretlen látogató átalakul leaddé, akkor következik a lead értékelése (lead qualifying). Megpróbáljuk különböző kategóriákba sorolni a megszerzett leendő ügyfeleket: érdeklődési kör, foglalkozás, életkor, vagy éppen a lead forrása szerint.
Ezek alapján a konverzió jelentése összefügg a piaci szegmentációval is, hiszen a konverziót bemutató felhasználókat csoportosítjuk különböző szempontok szerint, célcsoportokat létrehozva.
Végül a vásárlóvá alakítás zajlik (lead nurturing), amit lead gondozásnak szoktak nevezni. Az érdeklődést mutató felhasználókat fokozatosan a makrokonverzió felé tereljük, hogy ne csak feliratkozzanak egy hírlevélre vagy letöltsenek egy fájlt, hanem vásároljanak is valamit tőlünk.
3. Hogyan mérhető a konverzió?
Az online marketing egyik lényeges része, hogy számon kell tartani egyes hirdetése, reklám kampányok és landing oldalak sikerességét. Ezt pedig a konverzió mérésével tudjuk elérni.
A konverzió mérése megvalósítható a Google Analytics 4 használatával is, amely teljesen ingyenesen használható minden weboldalon, és az általunk fontosnak vélt üzleti célú tevékenységekről gyűjt adatokat a weboldalunkon.
De ugyanúgy a Google Ads és a Facebook Hirdetéskezelő is rendelkezik konverziós arány mutatóval. A Google Analytics 4 felületén tudunk felvenni olyan konverziós eseményeket, amelyek fontosak számunkra (pl. hány új látogatónk érkezett, hányan töltöttek le egy dokumentumot, hányan görgettek le egy megadott pontig az oldalon, stb.).
Követőkódokat elhelyezhetünk a Google Tag Manager segítségével is. Például beállíthatjuk az általunk követni kívánt Google Analytics eseményeket.
4. A konverziós arány kiszámítása
A konverziós ráta egy százalékos mutató, amely a megvalósult konverziók számát osztja el az összes megtekintés számával.
Konverziós arány példa: egy landing oldalt 200 felhasználó tekintett meg, de ebből csak 10 ember kattintott a „Feliratkozom” gombra. Ha ki akarjuk számítani a landing page konverziós rátáját, akkor a 10 konverziót el kell osztanunk a 200 megjelenítéssel: 10 / 200 = 0,05 = 5%.
Tehát a konverziós ráta mindig egy százalékos mutató. Esetünkben az emberek 5%-a iratkozott fel a landing oldalon keresztül. A kiszámítása nagyon hasonló az átkattintási arány (CTR) képletéhez.
5. Összefoglaló
A konverzió jelentése egy olyan cselekvés a felhasználók részéről, amely a vállalkozás céljainak elérését szolgálja. Megkülönböztetünk makro- és mikrokonverziót.
Az online marketingben a konverziót leggyakrabban akkor alkalmazzuk, ha egy marketing kampány, online hirdetés, landing oldal vagy CTA gomb sikerességét kívánjuk mérni.
Ennek eszköze a konverziós ráta, ami egy százalékos mutatóban fejezi ki, hogy az összes látogató közül hányan hajtottak végre valamilyen konverziót.
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
6. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Egy olyan cselekvés a felhasználóktól vagy egy weboldal látogatóitól, amely a vállalkozás vagy a weboldal-tulajdonos érdekeit szolgálja, segíti üzleti céljainak elérését.
Google Ads hirdetések, landing oldalak és Facebook hirdetéskezelés sikerességének elemzése során.
A konverziós arány egy olyan arányszám, százalékos mutató, ami azt mutatja meg, hogy az összes látogatóból hányan cselekedtek az elvárásaink szerint, vagyis hány konverzió született.