A webanalitika legfontosabb eszközei és mérőszámai

A webanalitika lényege, hogy konverzióra optimalizált weboldalakat hozzunk létre a webanalitikai eszközök segítségével.
Webanalitika

A webanalitika legfontosabb eszközei és mérőszámai

A webanalitika révén új utak nyíltak az eredményesség és hatékonyság mérése, növelése terén. Azt is mérni tudjuk, hogy egy látogató (potenciális vásárló) mit gondol rólunk és a weboldalunkról, hogyan viselkedik az oldalon és mi vonzza be őt oda. Cikkünkben szót ejtünk olyan webanalitikai eszközök kvantitatív és kvalitatív elemzési adatairól, mint a Google Analytics 4, a Google Search Console, vagy a Hotjar hőtérképes elemzések. Tarts velünk! 🙂

1. Mi az a webanalitika?

A webanalitika a weboldalak és online alkalmazások látogatottságának, teljesítményének és a látogatók viselkedésének elemzésével foglalkozik. Az online térben végzett tevékenységek és interakciók nyomon követésére, elemzésére és értelmezésére szolgáló módszereket és eszközöket foglalja magába. Ennek az ágazatnak a célja, hogy betekintést nyújtson a webhely vagy alkalmazás hatékonyságába, a felhasználók viselkedésébe és az üzleti célkitűzések teljesítésébe.

A webanalitika többek között a következő fontos területeket vizsgálhatja:

1) Látogatottság és forgalom: figyeli a látogatók számát, a látogatások időtartamát, a visszafordulási arányt és a visszatérő látogatók arányát.

2) Felhasználói viselkedés: a webanalitika elemzi, hogy a látogatók hogyan lépnek interakcióba a webhellyel vagy webalkalmazással. Ez magában foglalja például, hogy melyik oldalakat látogatják meg, mennyi időt töltenek az oldalakon, milyen útvonalon haladnak a webhelyen keresztül, és milyen tevékenységeket végeznek (pl. kattintások, kitöltött űrlapok stb.).

3) Konverziók és célok: ezen a területen a webanalitika azt vizsgálja, hogy a látogatók hogyan teljesítik a kitűzött célokat, például vásárlást hajtanak végre, feliratkoznak egy hírlevélre vagy letöltenek egy dokumentumot a weboldalról.

4) Források és marketing: nyomon követik, hogy a látogatók milyen forrásokból érkeznek (keresőmotorok organikus forgalma, közösségi média forgalom, hirdetések stb.).

Weboldal készítés

2. Kvantitatív webanalitikai mérések

A weboldal vagy webshop látogatói minden tevékenységükkel segítenek minket abban, hogy a lehető legjobban tudjuk optimalizálni az oldalunkat a konverziók elősegítésére.

A kvantitatív webanalitikai mérések a mennyiségi adatok elemzését jelentik, amelyeknek két fő ingyenes eszköze van: a Google Analtyics 4 és a Google Search Console. Mindkettőt nagyon egyszerű bekötni bármelyik weboldalra egy egyszerű követőkód elhelyezése révén, amihez a Google Tag Managert is használhatjuk.

2.1. Google Analytics 4 webanalitika

A Google Analytics 4 (hivatalos oldal) az újgenerációs analitikai szolgáltatást jelenti a Google-től, amely ingyenesen biztosít számunkra értékes adatokat a weboldalunk látogatóival kapcsolatban. Ha be szeretnéd kötni a Google Analytics 4 webanalitikai eszközt az oldaladra, akkor itt találsz útmutatót hozzá.

Google Analytics 4

A legfontosabb Google Analytics 4 mutatók a webanalitika szempontjából a következők:

  • Felhasználók és új felhasználók: egy adott időszakban hány darab visszatérő ás új látogató érkezett az oldalra.
  • Tevékenység átlagos időtartama: átlagosan hány percet és másodpercet töltöttek az oldalunkon az aktív felhasználók az adott időszakban.
  • Felhasználók az elmúlt 30 perc során: hányan jártak az oldalunkon az elmúlt fél órában, és melyik országból érkeztek.
  • Felhasználószerzési csatornák: honnan érkeznek az új felhasználók az oldalra, pl. organikus forgalomból (SEO), közvetlenül a könyvjelzőkből vagy egyéb linkről, a közösségi médiából, stb.
  • A forgalom ország szerinti megoszlása: a világ melyik pontjáról érkeznek a weboldalunkra.
  • Felhasználók megtartása: milyen arányban térnek vissza a látogatók néhány hét után a weboldalra.
  • A legtöbb megtekintéssel rendelkező oldalak: mely aloldalakat tekintik meg a legtöbbször az emberek a webhelyen belül.
  • Események és konverziók: az események azok a felhasználói cselekvések, amelyeket követni szeretnénk a Google Analytics 4-gyel (pl. oldalmegtekintés, görgetés, gombokra kattintás), míg a konverziók azok a cselekvések, amelyek üzleti bevétellel járnak (pl. feliratkozás, vásárlás).
GA4 webanalitika

Valós időben láthatjuk, hogy hányan járnak most az oldalon, melyik városból tekintik meg a bejegyzéseinket, milyen eszközöket használnak, stb.

GA4 látogatottság

Továbbá az is nagyon fontos a webanalitika szempontjából, hogy mely oldalainkra érkezik a legtöbb megtekintés, mennyi időt töltenek az egyes oldalakon a látogatók, hány munkamenetet folytatnak, és ez hogyan alakul egy időszakra lebontva.

A Google Analytics 4 azt is kimutatja, hogy mennyi bevételt gyűjtöttünk a weboldalon végzett konverziókból, így ez a webáruházak számára kifejezetten hasznos webanalitikai mutató.

Külön érdekesség, hogy a GA4 rengeteg webanalitikai adatot közöl a látogatóinkról:

  • Ország és város szerinti megoszlás;
  • Nem, kor és nyelv szerinti megoszlás;
  • Érdeklődési körök;
  • Milyen operációs rendszert, digitális eszközt (mobil, asztali PC, táblagép) és böngészőt használnak;
  • Képernyőfelbontás szerinti megoszlás.
Webanalitikai mérések

2.2. Google Search Console webanalitika

A Google Search Console (hivatalos oldal) szintén egy nagyszerű ingyenes webanalitikai eszköz, amelyről egy másik cikkben részletes útmutatót írtunk, ugyanis a Search Console segítségével tudjuk megvizsgálni, hogy a Google indexeli-e az oldalainkat.

Google Search Console

Elsősorban a webhely teljesítményéről olvashatunk webanalitikai adatokat, amelyek arra vonatkoznak, hogy milyen kulcsszavak segítségével találnak ránk a látogatók.

  • Hány kattintás érkezik az oldalunkra egy adott időszak alatt;
  • Mekkora az összes megjelenítések száma;
  • Hogyan alakul az átkattintási arány (CTR);
  • Átlagosan hányadik pozícióban áll a tartalmunk a Google-ben.

Láthatjuk azt is, hogy melyek a legnépszerűbb lekérdezések, amelyek alapján megtalálnak minket a látogatók. Mely oldalunkra érkezik a legtöbb kattintás, melyik országokból, milyen eszközökön tekintik meg az oldalunkat. És ezt mind megtekinthetjük egy tetszőleges időszakon át a változásokat tekintve.

Lekérdezések

Továbbá az is fontos webanalitika szempontjából, hogy hány indexelt/nem indexelt oldalunk van, milyen a felhasználói élmény az oldalunkon, és vannak-e a mobilos használhatósággal kapcsolatos problémák.

3. Kvalitatív webanalitikai mérések

A kvalitatív webanalitikai mérések a minőségi adatok elemzését jelentik, amelyek nem számszerűsíthetők. Céljuk, hogy mélyebb megértést szolgáltassanak a felhasználók online viselkedésével kapcsolatban.

Míg a kvantitatív adatok számszerűsítik a probléma tényét, addig a kvalitatív webanalitika fényt derít a probléma okára. Például: azért érkezett 70-el kevesebb kattintás egy CTA gombra az elmúlt 28 napban, mert a látogatók nem görgettek le a weboldal azon pontjáig, ahol a gomb található.

A leghasznosabb webanalitikai eszköz a kvalitatív elemzésekhez a Hotjar hőtérképes szoftver, amelyet ezen a linken tudsz letölteni. Akár ingyenesen is használható, és rengeteg információt közöl a látogatóink tevékenységéről.

Hotjar webanalitika

Számos olyan adat is van, amelyet a Google webanalitikai eszközei is kimutatnak, de a Hotjar még részletesebben foglalja össze számunkra őket. Lényege, hogy akár 1 évre visszamenőleg készít videófelvételeket minden olyan felhasználóról, aki az oldalunkra érkezik: hová kattint, hová mozgatja az egérmutatót, mennyi időt tölt el az oldalon, meddig görget le, stb.

Hotjar videófelvételes elemzés

A videófelvételes elemzéseken világosan látni, hogy melyik irányba mozog a felhasználó egérmutatója. Ez nagyon érdekes webanalitikai adatokkal szolgál. Emellett a Hotjar hőtérképeket is készít az oldalról, amelyeknek három típusa létezik:

  • Kattintások szerinti hőtérkép;
  • Egérmutató mozgása szerinti hőtérkép;
  • Görgetés szerinti hőtérkép.
Hotjar hőtérkép webanalitika

A legjobb, hogy ezeket a hőtérképeket meg tudjuk nézni asztali és mobil verziókban is. Így sokkal könnyebbé válik a weboldal készítés során az oldal konverzióra optimalizálása.

Hotjar webanalitikai elemzés

4. Összefoglaló

A webanalitika lényege, hogy adatokat szolgáltat egy weboldal vagy webes alkalmazás teljesítményéről, valamint a látogatók/felhasználók tevékenységéről.

A kvantitatív, számszerűsíthető webanalitikai eszközök a Google Analytics 4 és a Google Search Console, amelyek rengeteg adatot szolgáltatnak a weboldal eredményeiről és látogatottságáról.

A kvalitatív, minőségi webanalitikai eszközök közül a legjobb a Hotjar, amellyel hőtérképes elemzések készíthetők a látogatók tevékenységéről.

Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu

WordPress tárhely

5. Gyakran ismételt kérdések és válaszok

❓ Milyen számszerűsíthető webanalitikai eszközök vannak?

Az ingyenes Google Analytics 4 és Google Search Console.

❓ Milyen minőségi, mélyebb elemzést végző webanalitikai eszközök vannak?

A Hotjar hőtérképes és videófelvételes elemzései.

❓ Miért fontos a webanalitika?

A konverzióra optimalizált weboldalak készítése miatt.

Oszd meg! Küldd el! Nyomtasd ki!

Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás
Picture of Dávid Ádám

Dávid Ádám

Dávid Ádám vagyok, a Kiszervezett Marketing Kft. alapítója, az online marketing megszállottja.

150+ szöveges ötcsillagos ügyfélvéleményünkkel előrevetítjük, hogy milyen egy igazán profin megtervezett, ügyfélközpontú marketing ügynökséggel dolgozni.

A Kiszervezett Marketing 13x-os Marketing Diamond Awards-díjas ügynökség. Ezt a díjat a Magyar Marketing Szövetség ítélte oda számunkra, ami bizonyítja, hogy szakmailag kimagasló szolgáltatásokat nyújtunk az online marketing területén.

Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Kiszervezett Marketing Kft. lett Az Év Marketing Nagykövete!

A Kiszervezett Marketing az a marketing ügynökség, amely nem olyan, mint a suszter és a cipője.

Ezt alátámasztja a 350+ szakmai blogcikkünk is, amelynek köszönhetően több mint 160.000 látogatónk van éves szinten a saját weboldalukon a Google Keresőből, fizetett hirdetések nélkül. Mindezt alig 1,5 év alatt értük el.

A megtervezett médiamegjelenésekkel folyamatosan ott vagyunk nagy hírportálok hasábjain a területünk szakértőjeként. Párat kiemelve: penzcentrum.hu, hirado.hu, hrportal.hu, origo.hu, blikk.hu.

Azért lehetünk Google Partnerek, mert rendelkezünk a Google által elismert szakértővel. Az ügyfeleink hirdetési kampányai kivétel nélkül minden esetben elérik a minimum 70%-os optimalizáltságot.

Tartottam már szakmai előadást több egyetemen online marketing témában, többek között: BME, BGE, ELTE, MATE, Óbudai Egyetem. Emellett a Magyar Marketing Fesztivál rendszeres előadójaként mutatom be a siker kulcsát a digitális térben.

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

HOVÁ KÜLDHETJÜK AZ INGYENES E-BOOKUNKAT?

Ajánlatkérés

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Ajánlatkérés

Hogyan legyen vevőszerző weboldalam?

Töltsd le az e-bookot, és a megvalósítás menete is kristálytiszta lesz előtted.

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Készítettünk egy 5 részből álló videós útmutatót, hogy könnyen tudd telepíteni!

PLUSZ: Kuponkód az emailben, amivel -10% az első 3 hónapból!

Ajánlatkérés