Tartalomjegyzék
ToggleA webanalitika legfontosabb eszközei és mérőszámai
A webanalitika révén új utak nyíltak az eredményesség és hatékonyság mérése, növelése terén. Azt is mérni tudjuk, hogy egy látogató (potenciális vásárló) mit gondol rólunk és a weboldalunkról, hogyan viselkedik az oldalon és mi vonzza be őt oda. Cikkünkben szót ejtünk olyan webanalitikai eszközök kvantitatív és kvalitatív elemzési adatairól, mint a Google Analytics 4, a Google Search Console, vagy a Hotjar hőtérképes elemzések. Tarts velünk! 🙂
1. Mi az a webanalitika?
A webanalitika a weboldalak és online alkalmazások látogatottságának, teljesítményének és a látogatók viselkedésének elemzésével foglalkozik. Az online térben végzett tevékenységek és interakciók nyomon követésére, elemzésére és értelmezésére szolgáló módszereket és eszközöket foglalja magába. Ennek az ágazatnak a célja, hogy betekintést nyújtson a webhely vagy alkalmazás hatékonyságába, a felhasználók viselkedésébe és az üzleti célkitűzések teljesítésébe.
A webanalitika többek között a következő fontos területeket vizsgálhatja:
1) Látogatottság és forgalom: figyeli a látogatók számát, a látogatások időtartamát, a visszafordulási arányt és a visszatérő látogatók arányát.
2) Felhasználói viselkedés: a webanalitika elemzi, hogy a látogatók hogyan lépnek interakcióba a webhellyel vagy webalkalmazással. Ez magában foglalja például, hogy melyik oldalakat látogatják meg, mennyi időt töltenek az oldalakon, milyen útvonalon haladnak a webhelyen keresztül, és milyen tevékenységeket végeznek (pl. kattintások, kitöltött űrlapok stb.).
3) Konverziók és célok: ezen a területen a webanalitika azt vizsgálja, hogy a látogatók hogyan teljesítik a kitűzött célokat, például vásárlást hajtanak végre, feliratkoznak egy hírlevélre vagy letöltenek egy dokumentumot a weboldalról.
4) Források és marketing: nyomon követik, hogy a látogatók milyen forrásokból érkeznek (keresőmotorok organikus forgalma, közösségi média forgalom, hirdetések stb.).
2. Kvantitatív webanalitikai mérések
A weboldal vagy webshop látogatói minden tevékenységükkel segítenek minket abban, hogy a lehető legjobban tudjuk optimalizálni az oldalunkat a konverziók elősegítésére.
A kvantitatív webanalitikai mérések a mennyiségi adatok elemzését jelentik, amelyeknek két fő ingyenes eszköze van: a Google Analtyics 4 és a Google Search Console. Mindkettőt nagyon egyszerű bekötni bármelyik weboldalra egy egyszerű követőkód elhelyezése révén, amihez a Google Tag Managert is használhatjuk.
2.1. Google Analytics 4 webanalitika
A Google Analytics 4 (hivatalos oldal) az újgenerációs analitikai szolgáltatást jelenti a Google-től, amely ingyenesen biztosít számunkra értékes adatokat a weboldalunk látogatóival kapcsolatban. Ha be szeretnéd kötni a Google Analytics 4 webanalitikai eszközt az oldaladra, akkor itt találsz útmutatót hozzá.
A legfontosabb Google Analytics 4 mutatók a webanalitika szempontjából a következők:
- Felhasználók és új felhasználók: egy adott időszakban hány darab visszatérő ás új látogató érkezett az oldalra.
- Tevékenység átlagos időtartama: átlagosan hány percet és másodpercet töltöttek az oldalunkon az aktív felhasználók az adott időszakban.
- Felhasználók az elmúlt 30 perc során: hányan jártak az oldalunkon az elmúlt fél órában, és melyik országból érkeztek.
- Felhasználószerzési csatornák: honnan érkeznek az új felhasználók az oldalra, pl. organikus forgalomból (SEO), közvetlenül a könyvjelzőkből vagy egyéb linkről, a közösségi médiából, stb.
- A forgalom ország szerinti megoszlása: a világ melyik pontjáról érkeznek a weboldalunkra.
- Felhasználók megtartása: milyen arányban térnek vissza a látogatók néhány hét után a weboldalra.
- A legtöbb megtekintéssel rendelkező oldalak: mely aloldalakat tekintik meg a legtöbbször az emberek a webhelyen belül.
- Események és konverziók: az események azok a felhasználói cselekvések, amelyeket követni szeretnénk a Google Analytics 4-gyel (pl. oldalmegtekintés, görgetés, gombokra kattintás), míg a konverziók azok a cselekvések, amelyek üzleti bevétellel járnak (pl. feliratkozás, vásárlás).
Valós időben láthatjuk, hogy hányan járnak most az oldalon, melyik városból tekintik meg a bejegyzéseinket, milyen eszközöket használnak, stb.
Továbbá az is nagyon fontos a webanalitika szempontjából, hogy mely oldalainkra érkezik a legtöbb megtekintés, mennyi időt töltenek az egyes oldalakon a látogatók, hány munkamenetet folytatnak, és ez hogyan alakul egy időszakra lebontva.
A Google Analytics 4 azt is kimutatja, hogy mennyi bevételt gyűjtöttünk a weboldalon végzett konverziókból, így ez a webáruházak számára kifejezetten hasznos webanalitikai mutató.
Külön érdekesség, hogy a GA4 rengeteg webanalitikai adatot közöl a látogatóinkról:
- Ország és város szerinti megoszlás;
- Nem, kor és nyelv szerinti megoszlás;
- Érdeklődési körök;
- Milyen operációs rendszert, digitális eszközt (mobil, asztali PC, táblagép) és böngészőt használnak;
- Képernyőfelbontás szerinti megoszlás.
2.2. Google Search Console webanalitika
A Google Search Console (hivatalos oldal) szintén egy nagyszerű ingyenes webanalitikai eszköz, amelyről egy másik cikkben részletes útmutatót írtunk, ugyanis a Search Console segítségével tudjuk megvizsgálni, hogy a Google indexeli-e az oldalainkat.
Elsősorban a webhely teljesítményéről olvashatunk webanalitikai adatokat, amelyek arra vonatkoznak, hogy milyen kulcsszavak segítségével találnak ránk a látogatók.
- Hány kattintás érkezik az oldalunkra egy adott időszak alatt;
- Mekkora az összes megjelenítések száma;
- Hogyan alakul az átkattintási arány (CTR);
- Átlagosan hányadik pozícióban áll a tartalmunk a Google-ben.
Láthatjuk azt is, hogy melyek a legnépszerűbb lekérdezések, amelyek alapján megtalálnak minket a látogatók. Mely oldalunkra érkezik a legtöbb kattintás, melyik országokból, milyen eszközökön tekintik meg az oldalunkat. És ezt mind megtekinthetjük egy tetszőleges időszakon át a változásokat tekintve.
Továbbá az is fontos webanalitika szempontjából, hogy hány indexelt/nem indexelt oldalunk van, milyen a felhasználói élmény az oldalunkon, és vannak-e a mobilos használhatósággal kapcsolatos problémák.
3. Kvalitatív webanalitikai mérések
A kvalitatív webanalitikai mérések a minőségi adatok elemzését jelentik, amelyek nem számszerűsíthetők. Céljuk, hogy mélyebb megértést szolgáltassanak a felhasználók online viselkedésével kapcsolatban.
Míg a kvantitatív adatok számszerűsítik a probléma tényét, addig a kvalitatív webanalitika fényt derít a probléma okára. Például: azért érkezett 70-el kevesebb kattintás egy CTA gombra az elmúlt 28 napban, mert a látogatók nem görgettek le a weboldal azon pontjáig, ahol a gomb található.
A leghasznosabb webanalitikai eszköz a kvalitatív elemzésekhez a Hotjar hőtérképes szoftver, amelyet ezen a linken tudsz letölteni. Akár ingyenesen is használható, és rengeteg információt közöl a látogatóink tevékenységéről.
Számos olyan adat is van, amelyet a Google webanalitikai eszközei is kimutatnak, de a Hotjar még részletesebben foglalja össze számunkra őket. Lényege, hogy akár 1 évre visszamenőleg készít videófelvételeket minden olyan felhasználóról, aki az oldalunkra érkezik: hová kattint, hová mozgatja az egérmutatót, mennyi időt tölt el az oldalon, meddig görget le, stb.
A videófelvételes elemzéseken világosan látni, hogy melyik irányba mozog a felhasználó egérmutatója. Ez nagyon érdekes webanalitikai adatokkal szolgál. Emellett a Hotjar hőtérképeket is készít az oldalról, amelyeknek három típusa létezik:
- Kattintások szerinti hőtérkép;
- Egérmutató mozgása szerinti hőtérkép;
- Görgetés szerinti hőtérkép.
A legjobb, hogy ezeket a hőtérképeket meg tudjuk nézni asztali és mobil verziókban is. Így sokkal könnyebbé válik a weboldal készítés során az oldal konverzióra optimalizálása.
4. Összefoglaló
A webanalitika lényege, hogy adatokat szolgáltat egy weboldal vagy webes alkalmazás teljesítményéről, valamint a látogatók/felhasználók tevékenységéről.
A kvantitatív, számszerűsíthető webanalitikai eszközök a Google Analytics 4 és a Google Search Console, amelyek rengeteg adatot szolgáltatnak a weboldal eredményeiről és látogatottságáról.
A kvalitatív, minőségi webanalitikai eszközök közül a legjobb a Hotjar, amellyel hőtérképes elemzések készíthetők a látogatók tevékenységéről.
Hibát találtál? Írj nekünk az alábbi e-mail címre: szerk@kiszervezettmarketing.hu
5. Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Az ingyenes Google Analytics 4 és Google Search Console.
A Hotjar hőtérképes és videófelvételes elemzései.
A konverzióra optimalizált weboldalak készítése miatt.